Vorige week heb ik mijn eerste eigen pony gekocht. Een hele vrolijke ijslander ruin van 11 jaartjes oud. Hij staat nu sinds een paar dagen bij mij in de wei (grote wei). Met 2 shetjes lekker 24/7 buiten. Bij de oude eigenaren heeft hij het laatste jaar weinig hoeven doen. Nu heb ik deze week vooral grondwerk gedaan.
Maar nu wil ik zo langzamerhand toch wel aan de slag. Nu wilde ik gister een beginnetje maken met longeren, maar hij had zo veel energie dat hij meteen een sprint nam en de lijn uit mn handen trok. Kan gebeuren, daarna weer gevangen en met hulp ik naast het hoofd en vriendinnetje in het midden met de lijn vast nog even wat laten stappen. Nu wil ik morgen voor het eerst gaan rijden, wel met instructrice natuurlijk.
Maar mijn vraag aan jullie is, zouden jullie de kleine drukte maker juist in de wei rijden en longeren of mee nemen naar een bak (ongeveer 500 meter afstand)? Mijn wei is vrij groot hier heeft natuurlijk meer ruimte om een sprintje te trekken, maar anders is het steeds naar de bak toe lopen. Hij is wel verkeers mak, maar ik zou liever nog een tijdje wachten met de straat op gaan. Ik zou ook een stukje af kunnen zetten in de wei. Wat zouden jullie doen?
Ik hoor graag jullie ervaringen.
StAppie
Geplaatst: 01-10-11 15:30
ik zou hem zoiezo eerst longeren, dat hij lekker zijn energie kwijt is. Dan zou ik erop gaan terwijl je instructrice hem nog aan de longeerlijn heeft, geeft je misschien een fijner gevoel.
In de wei of in de bak weet ik niet, zou doen waar jij je het prettigst bij voelt. Als je voor de bak kiest zou ik hem eerst in de wei longeren.
Kan je die 500 meter niet aan de hand lopen? Dan zou ik naar de rijbak gaan. Aan de hand ernaartoe en daar pas erop. Eventueel eerst daar nog longeren, als je denkt dat je pony nog te fel is.
Als je de keuze hebt tussen rijden/longeren in een rijbak of in de wei, zou ik altijd de rijbak kiezen
Als ik jou was zou ik ook naar de bak gaan. Wacht desnoods todat je instrutrice er is zodat zij je kan helpen met naar de bak toe lopen en dan kan je met haar even overleggen of jullie hem eerst even longeren in de bak voordat jij er op gaat. Veel succes met je les morgen!
ik zou eerst een paar keer naar de bak gaan, en dan in de wei een stukje afzetten en dat stukje steeds verder uitbreiden misschien de eerste paar keren longeren maar daarna zou ik dat ook niet meer doen... Veel plezier en veel succes met ej nieuwe paardje !!
Cahill
Geplaatst: 02-10-11 08:40
max66 schreef:
ik ben het met priscaz eens, zo zou ik het ook doen. Bij mij is de bak: werken en de wei: spelen en eten!
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb het gisteren opgelost door een stukje af te zetten in de wei. Hij was eigenlijk heel braaf. Komende tijd blijf ik het denk ik zo wel doen. Dan is het voor mij een fijner gevoel van meer controle en voor hem misschien ook wel minder verwarrend van het rijden in zijn speel en eet wei. Als ik hem wat beter ken, neem ik hem denk ik aan de hand mee naar de bak voor een keer in de week en de rest in de wei. Slim plan?
Lijkt me een goed plan! Ik zou er inderdaad voor kiezen om uiteindelijk wel in de rijbaan te gaan rijden.. Lekker ontspannen en eten in het weiland en aan het werk in de rijbaan! Succes en vooral veel plezier!
Ik heb dit ook gehad met mijn eigen pony toen ik haar pas had .. Gewoon eerst even longeren. Dit een paar weken doen en dan zonder het longeren erop gaan. Wel iemand erbij laten.. als er wat gebeurt dat er wel iemand is.
Ik zou eerst een tijdje in het begin in de bak gaan rijden/longeren. Wat al meerdere hebben gezegd zou ik eerst ook even een poosje gaan longeren, totdat je het vertrouwd, of als je paard braaf word/is. Dan zou ik in de bak gaan rijden, als het rijden in de bak goed gaat zou ik in de wei gaan rijden. Ik bedoel de wei is een stuk groter, dus makkelijk sprintjes trekken wat je zelf al gezegd had. In de wei kunnen ze ook nog in het begin jolig gaan doen. Maar dat hangt net vanaf wat je pony gewent is. Mijn pony was in het begin als ik in de wei ging rijden altijd jolig, nu niet meer, hij is nu gewent dat we in de wei gaan rijden.
Maar ik denk dat je instructrice hier ook wel vanaf weet. Ze weet vast wel wat verstandig is!
Irenaa
Geplaatst: 22-01-12 21:43
Ik reed vroeger kruising shet/ijslander (opa was ijslander). Deze reed ik altijd in de wei, maar ik zorgde er voor dat het duidelijk was wel deel de 'bak' was en welk deel de wei. Het paard was braaf en begreep het. Enige nadeel was dat de paarden die ook in de wei stonden in stal of paddock gezet moesten worden vanwege de afleiding.
Schapen die rond liepen waren ook geen probleem.
LOLLYYwood
Geplaatst: 22-01-12 22:02
Stukje afzetten in de wei die als 'piste' kan doorgaan. Laat ze daar dan ook niet in staan voor te grazen, maar rij het af met een grasmachine oid. Paarden zien hun wei als 'speelgrond' als ze dan opeens moeten werken in hun speelterrein waar ze kunnen doen wat ze willen is dat niet zo fijn ..