Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
? (aangezien ik weet bij wie je lest
)
) 
Maar omdat Juf b het heeft over een "valse knik" lijkt het erop dat de aandacht teveel aan de voorkant van het paard zit. je hebt inderdaad een heel braaf paard, als hij naar rechts gaat terwijl jij naar links hangt. Ik vraag me daardoor af of er voldoende lengtebuiging in je oefeningen is.
Mellis86 schreef:Ik kan je niet helpen met je appuyementen / travers. Maar ik wil wel iets vragen over het gewicht bij appuyeren (of welke zijgang dan ook). Ik rij nog niet op het niveau van appymenten, maar hou me sinds kort wel bezig met de beginselen van zijgangen, ik volg ook veel houding en zitles. Mijn zitinstructrices zegt, je gaat de andere kant op als waar je je gewicht verplaats. In die context is het juist goed dat je op links zit terwijl je naar rechts wilt. Ga maar eens op een bal zitten en verplaats al je gewicht naar links.. welke kant rolt de bal op? Naar rechts. Ik begrijp dus eigenlijk niet zo goed waarom je gewichtsverplaatsing verkeerd is?

Esther schreef:Ik ga mee met juf b.
Bij stelling, in wat voor oefening dan ook, altijd binnenhand van de hals, buitenteugel tegen de hals om die schouder te begrenzen.
Bij verder komen in de africhting kunnen de hulpen kleiner worden waardoor een (halve) ophouding voldoende is om de hulpen te geven of zelfs alleen het veranderen van je houding.
@MoniqueB ik heb altijd geleerd om met je binnenbeen naar de buitenteugel te rijden, ook in zijgangen. Als je binnenteugel tegen de hals houdt dan blokkeer toch juist het binnenachterbeen? En als je de buitenteugel van de hals af doet geef je het paard alle ruimte om over die schouder weg te lopen, of zie ik dat nou verkeerd?

Esther schreef:@MoniqueB ik heb altijd geleerd om met je binnenbeen naar de buitenteugel te rijden, ook in zijgangen. Als je binnenteugel tegen de hals houdt dan blokkeer toch juist het binnenachterbeen? En als je de buitenteugel van de hals af doet geef je het paard alle ruimte om over die schouder weg te lopen, of zie ik dat nou verkeerd?
MoniqueB schreef:Esther schreef:@MoniqueB ik heb altijd geleerd om met je binnenbeen naar de buitenteugel te rijden, ook in zijgangen. Als je binnenteugel tegen de hals houdt dan blokkeer toch juist het binnenachterbeen? En als je de buitenteugel van de hals af doet geef je het paard alle ruimte om over die schouder weg te lopen, of zie ik dat nou verkeerd?
Hier heb je gelijk in als je het hebt over "versale hulpen" zoals bij schoudervoor en schouderbinnenwaarts (binnenbeen - buitenteugel) Bij de travers en renvers gebruik je "traversale hulpen" (buitenbeen - binnenteugel)
Ik denk dat je het binnenachterbeen pas blokkeert als je met de binnenteugel naar achteren werkt, niet als je je hand iets opzij beweegt. Misschien had ik beter kunnen vermelden dat het om een "indirecte teugelvoering ging", ik begeleid de schouders tussen beide teugels.
VEGASS schreef:esther miniboots, bedankt voor jullie bevestiging van hetgeen ik eigenlijk in mijn hart en hersenen al wist. Jeetje mina maar wel moeilijk om zoiets af te leren, maar ja heb ik wat te doen de komende tijd. Miniboots, wat heb je een gaaf paard, en Esther .....met jou wil ik wel woningruil doen. Hi hi
Ik woon 'gewoon' in een rijtjeshuis in een dorp.