Te enthousiast paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dagmerrie

Te enthousiast paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 22:57

Ik weet niet zeker of dit hier goed staat

Hoi bokkers,

Even vooropgesteld: ik heb een geweldig paard, ik neem hem niets kwalijk, toch heb ik een probleempje met hem. Veel mensen zouden het niet eens als probleem bestempelen, maar eerder als een verrijking van hun paard, ik heb er toch iets meer moeite mee. Ik zou mijn paard als het ware als 'overenthousiast' moeten beschrijven. Onder het zadel is hij één en al looplust. Hij heeft een enorme passie voor de dressuur lijkt het, alles wat ik vraag komt er 10x zo imponerend uit als aanvankelijk de bedoeling is. Hij is niet zo zeer rennerig of ongehoorzaam, hij is gewoon 1 bom energie. Als ik hem terugrij of zijn passen wil verkorten, lost hij dat op door zijn benen indrukwekkend omhoog te gooien ipv dat hij iets terug komt in zijn energie. Mag ie niet hard? Dan gaat hij gewoon meer omhoog. En zo is het met alles. Vast een geweldig paard voor de topruiter die elke dag kan trainen en honderden van dergelijke paarden getraind heeft, bij mij begint het een beetje zorgwekkend te worden. Ik ben immers gewoon een student, met een studie op de universiteit. Paardlief wordt 4x in de week bereden, een normaal gemiddelde, lijkt me? Zeker voor een drukke student, maar voor Niels is het een uitlaapklep om zijn (opgespaarde?) energie er eens uit te gooien. Het is ook niet zo dat hij te weinig beweging krijgt, in tegendeel. Hij staat 24/7 buiten met andere paarden. Hij wordt bijna 15 jaar en het lijkt alsof hij aan een 2e jeugd begint. Zijn er mensen die ook zo'n paard hebben of kennen en hoe ga je om met dat enthousiasme van je paard? Hoe blijf je hem triggeren om hem toch werkwillig te houden, maar iets minder energiek?

Misschien nog iets meer achtergrond informatie: Niels is bij zijn vorige eigenaar op Z niveau getraind (in zijn wat jongere jaren) en werd de laatste jaren weinig en enkel recreatief gereden. Hij was vanaf dag 1 al vrij voorwaarts, maar het overenthousiaste is geleidelijk aan steeds erger geworden. Hij krijgt niet abnormaal veel voer, 's ochtends en 's avond een klein bakje onderhoudsbrok (halve kilo ongeveer) en voor de rest onbeperkt hooi. Op de weide kan hij weinig tot niet grazen. Misschien is het een idee om hem iets rustgevends bij te voeren?

Groetjes!

Sim

Re: Te enthousiast paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 07:43

GA je wel eens lekker naar het bos/strand om je paard eens lekker te laten draven/galopperen? Misschien heeft ie gewoon wat afwisseling nodig om zijn energie goed kwijt te kunnen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 07:46

Probeer eens iets totaal nieuws met hem, zodat hij weer een uitdaging heeft. Bijvoorbeeld voetballen. Nee, niet lachen, is geen grapje. Met zo'n mega grote bal, weet je wel. Of Horse Agility of weet ik veel wat, als hij het maar nog nooit gedaan heeft, zodat hij weer moet gaan nadenken.

Michelle0601

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 07:53

mijn paard is ook erg looplustig.... Rustig stappen zit er niet in, en rustig draven kan wel met een heeeeeeeel boel doorzettingsvermogen...
Ik blijf gewoon lekker 5a 6 keer per week rijden maar wissel wel veel af, dressuur, springen, bos...

Succes :D

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:02

Van paard ruilen? :+ :D

Misschien iets veranderen in zijn tuigage/je eigen houding, zodat hij die dressuurknop niet zo overdreven aan zet?
Als dit is wat hij heeft geleerd, en hij wordt zo opgetuigd/gereden, weet hij wat hij moet doen. :)

Maar met een recreatieve uitrusting, en houding van de ruiter, zet hij misschien gewoon zijn 'paarden/friezenknop' aan.
(Misschien bitloos/boomloos, lekker relaxt rijden, en dan kun je toch nog wat vragen. ;) )

Edit: of als het erger lijkt te worden, misschien een bijrijd(st)er waarbij hij deze behoefte wel kwijt kan, maar het is altijd lastig of hij het dan kwijt kan, of juist bevestigd wordt, en dat het erger wordt. Heeft de vorige eigenaar misschien een tip?

Mielossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:48

Eigenlijk niet veel ander advies dan de anderen.. Ik zou er ook voor kiezen om je paard te proberen af te leiden.. Laat hem lekker lopen in het bos of op het strand.. Misschien een klein sprongetje in de bak, cavaletti??
Heel veel succes!

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:14

Mijn paard is van haarzelf erg looplustig ook. Ze wil ZO graag werken. Iedereen prijst dit paard erom, dit is net een eigenschap die een goed paard nodig heeft. Voornamelijk in het begin had ik hier erg veel moeite mee. Mijn instructrice (ilona mens) heeft mij wel wat tips gegeven waarmee ik het al beter kan oplossen. Probeer veel van houding te wisselen, opgericht moet het tempo hetzelfde zijn als lang en laag. Steeds tempo terug brengen, tot bijna stap (als je draaft) en dan moet ze daar blijven zonder dat er eigenlijk teugeldruk is. Heb je haar daar, dus dat rustige tempo zonder er teveel aan te zitten, dan weer naar normaal tempo. En dan weer terug. Dit hoeven maar enkele pasjes langzaam te zijn zonder teugeldruk, zolang ze er maar blijft. Zelf langzamer lichtrijden helpt bij mij ook. Let wel, dit kost heel veel tijd! Dit paard heb ik nu al een half jaar en we rijden nu ongeveer 2 grote voltes in dat lage tempo, los van voren, laag of wat hoger ingesteld. De eerste 3 maanden ging mijn paard ook alleen maar hoger opgooien, maar ze is in gaan zien dat ze pas weer naar voren mag als ze rustig blijft zonder dat ik eraan 'pruts' om haar rustig te houden. Kost heel heel heel veel tijd. En natuurlijk afwisseling zoals hierboven genoemd, grondwerk, voetballen is ook super leuk, probeer je paard meer psygisch uit te dagen, dat ze na moet denken. 2 balkjes op de grond met 1'5 meter ertussen en daardoorheen rijden. 3 balken over de lange zijde leggen en gewoon gaan rijden, daardoor moeten ze heel erg opletten. Niet eraan gaan zitten om hem juist voor die balken te krijgen, laat het hem maar uitzoeken, zoiets snappen ze snel genoeg.