niet nageeflijk in stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hpfan

niet nageeflijk in stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 21:59

de titel spreekt al voor zich. sinds kort rijd ik weer op een manege. daar staat een superleuk paardje die best wel leuk kan lopen. in draf of in galop kan je het paard mooi verzamelen en ontspant hij mooi.
het probleem zit hem in de stap. hij stapt altijd enorm gehaast. als je dan de teugels opneemt begint hij te trippelen en drukt hij zijn rug weg, dus totaal niet meer nageeflijk. ook als ik veel overgangen rijd van draf-stap, stap-draf. dan steekt hij van zodra hij begint te stappen zijn rug weg en begint hij weer trippelen. van zodra je aandraaft heeft hij een gewoon normaal tempo en ruime draf en geeft hij weer na.
iemand tips hoe ik dit kan oplossen. (let wel het is een manegepaard, dus rijd er slechts 2 keer per week op, gewoon enkele tips dat ik even kan uitproberen)

alvast bedankt *\o/*

Sim

Re: niet nageeflijk in stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:04

Probeer eens een stukje travers (hoeft niet rijtechnisch helemaal correct te zijn, meer voor het idee) om je paard even uit zijn eigen stap te halen. Bij mijn voorheen in stap telgangende paard heeft dat erg geholpen.

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 22:08

_Sim_ schreef:
Probeer eens een stukje travers (hoeft niet rijtechnisch helemaal correct te zijn, meer voor het idee) om je paard even uit zijn eigen stap te halen. Bij mijn voorheen in stap telgangende paard heeft dat erg geholpen.

kan ik mss eens proberen, zoals ik zei is het een manegepaard, ik weet niet of hij die hulpen kent, maar kan het eens proberen he. ik ken de hulpen wel (deed dat vaak met mijn vroeger paard)
dank je, zaterdag kan ik uitproberen, dan rijd ik hem weer :j

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:13

ja idd travers en schouderbinnenwaarts. Dan moet ie ook wat meer gaan inbuigen. En kleine voltes en achtjes, maar weet niet of dat lukt in de manegeles?

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 22:16

Equi_libre schreef:
ja idd travers en schouderbinnenwaarts. Dan moet ie ook wat meer gaan inbuigen. En kleine voltes en achtjes, maar weet niet of dat lukt in de manegeles?

welja, ik rijd bij de gevorderden, in groepje van meestal 4 of 5 personen. we mogen gewoon door elkaar rijden (zolang we maar op dezelfde hand blijven) en de instructrice geeft goede individuele tips. alleen in stap lukte het niet zo goed. vandaar mijn vraag.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 08:09

Veel overgangen tussen stap en draf kunnen wel eens helpen. En kleine voltes of S-jes tussen B en E rijden.

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 15:47

oke, ik hoop dat ik met deze tips verder kan. morgen rijd ik weer met hem en ik zal dan laten weten wat geholpen heeft. bedankt allemaal :)

Lovess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:53

En misschien helpt het ook wel iets om het paardje uit te schuiven & vervolgens week langzaam op te pakken. Zodra ze haar rug wegdrukt weer uitschuiven en bij ontspanning iets oppakken, en dit in kleine stapjes.

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 13:53

we hebben vandaag eens de tips uitgeprobeert. de schouderbinnenwaarts hielp erg goed bij hem. we hebben ook vierkanten gereden en in ieder hoek van die vierkant een kleine keertwendig om verder te kunnen gaan. hierin ontspande ze ook erg goed.
allemaal bedankt voor de tips :)

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 13:54

Super!!