Wordt de arbeidsdraf nog gebruikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Wordt de arbeidsdraf nog gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 17:28

Om te kijken of er niet al een onderwerp over was, zocht ik even via de zoekmachine op arbeidsdraf en behalve dat het genoemd wordt in een wiki artikel over gangen, was er nul resultaat op de gewone fora.

Gebruikt men de term niet, of gebruikt men arbeidsdraf niet?

Ik zie veel mensen van meet af aan in de africhting paarden behoorlijk "remmen" om het even simpel te zeggen, en diezelfde mensen vinden een paard in arbeidsdraf "te hard" gaan.
In proeven zie ik paarden veel paarden ook eigenlijk "geremd" (waar ze nog niet kunnen verzamelen en dat ook niet gevraagd wordt) voorbij gaan. Bestaat in de proevenboekjes ook geen arbeidsdraf meer of interpreteert men die nu anders?

Kortom, wat is je standpunt betreffend erbeidsdraf, gebruik je het of niet, waarom of niet, etc.
Maar ook gewoon bv, waarom zien we de term zo weinig gebezigd buiten de boeken?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Wordt de arbeidsdraf nog gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:31

Arbeidsdraf wordt nog gewoon gebruikt hoor, ook in de proeven. :)
Meestal wordt arbeidsdraf alleen gewoon draf genoemd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 18:57

De term wordt wellicht wel gebruikt in de proeven, maar ik ZIE het maar weinig in de praktijk.

Het probleem met gewoon "draf" , is dat er ruiters zijn die niet in zien dat een werktempo (vandaar arbeids) van met name het jonge paard in de africhting over het algemeen een hoger ligt dan waarin ze hun paarden willen? durven? kunnen?) rijden.

Draf op zich zegt niets over "actief voorwaarts" en dat doen ze dus soms niet. :+
Draf is niet meer dan "niet meer in stap en nog niet in galop" als er geen specifieke duiding bij is. ;)

Ik begin te denken dat het weglaten van "arbeids" bij de instructie van ruiters best wel gevolgen heeft voor hun inschatting van wat een "normaal" werktempo is, want ik zie veel ruiters een zeer traag draftempo hanteren, vaak ook nog op de voorhand gereden. Dit is met name van toepassing op maneges. Als je nooit leert hoe een paard voelt in een energieke draf, en hoe je hem er toe krijgt daarbij ook goed de achterhand te gebruiken, hoe kun je het later dan nog nastreven en voor elkaar krijgen in je eentje?

Ik ben dit topic eigenlijk begonnen omdat ik mensen aan de kant zag klagen over paarden die " te hard" zouden gaan, terwijl ik daar een gewone nette arbeidsdraf zag met goed achterhandgebruik. En dus ging ik eens opletten en dan zie je heel veel mensen heel traag rijden. Dan vraag ik me af hoe dat komt. :D
Zou het niet helpen om het over arbeidsdraf te hebben ipv het ruimere begrip "draf" ? Of denk je dat "ze" arbeidsdraf dan ook gewoon zien als iets "traags" .

Dus ook "Hoe krijgen we meer vuur in de ketel bij sommige ruiters die niet hun paarden echt activeren?" om het even zo te zeggen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:00

Mijn (vorige) instructrice vroeg weleens bij mijn destijdse bijrijdpaard of ik haast had (en ja wel met actieve achterhand en nageeflijk). Dat verbaasde me, vond het zelf ee fijn tempo.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:04

Een stijf paard heeft meestal kortere, langzamere gangen... en laat dat eerste nou iets zijn waar te weinig aan gewerkt wordt, wat ook een probleem is. Ik denk dat dat behoorlijk samenhangt.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:09

Oh, op die manier!
Maar dat ben ik inderdaad wel helemaal met je eens! In mijn lessen en mijn eigen trainingen rijd ik de paarden (vooral jonge paarden) op een goed werk tempo en ik moet dan ook erg vaak tegen nieuwe lesklanten roepen "Voorwaarts rijden!!!". Ik ben wel gróót voorstander van erg veel tempo wisselingen rijden, dan wat langzamer dan arbeidstempo en dan wat sneller (geen midden/uitgestrekte draf of verzamelde draf). Alleen voor tempo controle. Controle is in mijn trainingen en lessen dan ook het uitgangspunt.

Helaas wordt op wedstrijd dat trage tempo (verre van verzameld wat veel denken) juist aangemoedigd, want rijd je op een goed en fijn werkbaar arbeidstempo, wordt dit beoordeeld met te gehaast rijden. Zo rijden ook veel (in de lagere klasse B/L) de middendraf in het eigenlijke arbeidstempo, maar wordt er niet verruimd alleen maar op een normaal tempo gas gegeven. Daar wordt dan wel weer een voldoende punt op gegeven.
Vaak als ik op paarden stap van mijn nieuwe les klanten en ook soms van andere, vind ik deze dieren zeer traag aan het been en is de knop arbeidstempo ook volledig foetsie. Deze dieren lopen vaak traag en in een neppe krul. Dus absoluut niet aan het been en verre van nageeflijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 19:19

F_Orumster schreef:
Mijn (vorige) instructrice vroeg weleens bij mijn destijdse bijrijdpaard of ik haast had (en ja wel met actieve achterhand en nageeflijk). Dat verbaasde me, vond het zelf ee fijn tempo.

Dat heb ik dus ook, dat ik reacties zie van "wat hard" of "te hard" terwijl het een normaal werktempo is met een actieve achterhand.
Van een instructeur (M/V) vind ik dat trouwens wel schandalig. Die heeft toch een opleiding gehad? Je mag aannemen dat die weet hoe een fatsoenlijke arbeidsdraf eruit hoort te zien.
In dit verband wil ik ook wel noemen dat veel mensen, inclusief instructeurs niet een normale arbeidsdraf in een Iberisch paard herkennen. Deze voldoet echt aan dezelfde criteria, alleen ziet het er soms voor het oog wat anders uit door de soms sterk aanwezige knieactie.

Ik heb ook wel eens bij een middendraf "niet uitgevoerd" gehad op een protocol omdat paard wel degelijk wel verruimde, maar van voren veel knieactie had dus niet "wees" met de voorhoeven, blijkbaar keek die jury naar de voorbenen en zag ze graag steken? dit terzijde maar heeft zijdelings wel verband met het onderwerp als het om kunnen beoordelen gaat).

Zit het dan ook in het al of niet kunnen beoordelen vanaf de grond wat een correcte arbeidsdraf is?

(@quir, je postte terwijl ik zat te posten, maar het speelt dus ook in op jouw ervaring van oordelen in proeven)

Air schreef:
Een stijf paard heeft meestal kortere, langzamere gangen... en laat dat eerste nou iets zijn waar te weinig aan gewerkt wordt, wat ook een probleem is. Ik denk dat dat behoorlijk samenhangt.

Dat is idd gewoon een probleem.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:44

Ik merk juist op maneges of bij trainingen dat het paard over zijn tempo word gereden.. Vaak denken ze dan dat hij actief is terwijl het juist enorm de grond in gereden word.. Simpele arbeidsdraf is niet zo simpel..

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:48

Ben het er wel mee eens,als ik jureer erger ik me dood aan dat trage werk.
Een lekker fris tempo er in!
Doe ik met mijn doorgereden paarden nog steeds bij het losrijden,flink voorwaarts om impuls op te wekken.
De jonge paarden rij ik altijd aan in een flink draftempo,ik hoef dan later eigenlijk nooit meer aan het voorwaarts gaan te werken.Lijkt soms gehaast,maar als je ten aller tijden kunt remmen is er niets mis mee!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:50

Ik ben het deels wel met je eens hoor. Ik denk ook dat het deels komt doordat zoveel mensen zo snel willen gaan, de paarden moeten allemaal al zo snel hogerop komen, en in de oprichting en verzameling. Daardoor rijdt men niet meer actief voorwaarts maar moet het paard al heel snel verzamelen, terwijl het daar vaak nog niet eens aan toe is. Ik houd zelf ook van vlotte paarden, die lekker actief voorwaarts lopen, maar zónder hard te gaan. Eerst lekker naar voren, terug komt later wel!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 11:45

ZusJacobs schreef:
Ik merk juist op maneges of bij trainingen dat het paard over zijn tempo word gereden.. Vaak denken ze dan dat hij actief is terwijl het juist enorm de grond in gereden word.. Simpele arbeidsdraf is niet zo simpel..

Absoluut waar. Er is echt een groot verschil tussen arbeidsdraf en "hard" gaan. ik dnek dat het belangrijk is de kenmerken van een goede arbeidsdraf "er in te stampen" bij leerlingen. Wij leerden vroeger (ik ben van erg oude stempel :o ) dat de paarden moesten "marcheren" zowel in stap als draf. Daarbij kreeg je meteen als een plaatje in je hoofd van actief en een soort van overdreven beenwerking met flink buiging van de gewrichten. en, ook wel belangrijk, er werd nooit gepraat over de loodlijn. Waar het hoofd was, was ondergechikt. Dat kwam vanzelf wel goed als je het aan de teugel (aan de hulpen) had.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:00

Lusitana zou je misschien een filmpje kunnen plaatsen wat jij ziet als goede arbeidsdraf?
Ik ben het helemaal eens met actief voorwaarts rijden en vind dit een zeer interessant onderwerp maar heb zelf (nog) niet zoveel toe te voegen :D
In veel 'stromingen' qua rijden van tegenwoordig, denk aan wat ze klassieke en academische rijkunst noemen zie ik paarden vooral ehh slaapwandelen - en dat wordt dan arbeidsdraf genoemd...
Overigens heb ik met mijn eigen paard ook de grootste moeite deze in een juist tempo te laten lopen, en raak ik enorm verward betreft alle verschillende meningen over wat het juiste tempo is :o

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:03

Te traag is niet goed. Maar wat je veel vaker ziet zijn over het tempo lopende paarden die de passen niet netjes meer af maken en de baan door gejakkerd worden.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:07

Vrijwel altijd als ik een nieuwe lesklant heb, moet eerst de vlotte arbeidsdraf geinstalleerd worden. Ik vraag me dan ook regelmatig af, hoe zulke combinaties nu in vredesnaam ooit in het M2 terecht zijn gekomen. Gebeurt ook regelmatig dat zo'n nieuwe lesklant na twee lessen al weer afhaakt omdat ze het gevoel hebben dat ze geen controle meer hebben. Die willen "netjes" rijden terwijl het paard absoluut niet van achter naar voor gereden is en veel te traag in het ritme is. Misschien komt het ook wel doordat veel dressuurpaarden van tegenwoordig nogal eens wat erg groot bewegen, waardoor mensen helemaal het idee hebben dat het hard gaat. Terwijl ze juist op termijn veel fijner en geslotener gaan lopen, als je ze echt in een actieve arbeidsdraf houdt. Ik heb zelf les van een oud leerlinge van Henk van Bergen en dat "marcheren" begrijp ik heel goed! Mijn huidige paard beweegt ook vrij groot en dat heeft echt wel een tijd geduurd voor die arbeidsdraf een beetje bevestigd was. En nog blijft het een aandachtspunt. Daarbij is ie erg groot {1.78m} wat het misschien ook niet makkelijker maakt. Maar nu die arbeidsdraf beter bevestigt is, gaat de rest eigenlijk vrij makkelijk {overgangen, zijgangen etc. Paard loopt nu ongeveer L/M nivo}. Maar het is niet alleen de arbeidsdraf, ook de arbeidsstap en arbeidsgalop zijn vaak ver te zoeken! Beetje zelfde verhaal denk ik.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:19

Mijn instructrice vraagt ook met regelmaat om mijn paard terug te rijden in tempo in draf, terwijl ik juist de indruk heb dat hij met een beetje meer (gecontroleerd) tempo veel lekkerder loopt, meer constant, meer impuls, lekkerder ondertreed etc. Vind het er ook veel mooier uit zien.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:38

Vivat schreef:
Lusitana zou je misschien een filmpje kunnen plaatsen wat jij ziet als goede arbeidsdraf?
Ik ben het helemaal eens met actief voorwaarts rijden en vind dit een zeer interessant onderwerp maar heb zelf (nog) niet zoveel toe te voegen :D
In veel 'stromingen' qua rijden van tegenwoordig, denk aan wat ze klassieke en academische rijkunst noemen zie ik paarden vooral ehh slaapwandelen - en dat wordt dan arbeidsdraf genoemd...
Overigens heb ik met mijn eigen paard ook de grootste moeite deze in een juist tempo te laten lopen, en raak ik enorm verward betreft alle verschillende meningen over wat het juiste tempo is :o

Ben ik met je eens betreft klassieke/academische rijkunst. Train zelf via academische en merk dat ook vaak, train mijn paarden meestal iets actiever dan dat er daar gewenst word.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:41

Snap je punt TS. Ook ik zie veelal paarden die onder hun tempo gereden worden. En ben het ook met andere hier eens dat dat komt omdat vele veel te snel veel te veel willen. Maar daar is vaak nog de ruiter nog het paard klaar voor. Vandaag toevallig tijdens een les vertelde ze dat ze het weekend wedstrijd had gehad (B) jury vond dat ze erg netjes reed (met 4 pnt naar huis) maar dat haar tempo aan de hoge kant lag. Maar als ik haar lesgeef mag van mij vaak juist het tempo iets omhoog, paard loopt net iets op de voorhand (mag want ze rijdt B) maar bij iets meer impuls komt hij meer in balans. Balangrijk wel is dat de lijn tussen actief en rennerig lopen erg dus is.
Dus ja ik zeg ook een correcte arbeids draf (maar ook stap en galop) is nog niet altijd makkelijk te rijden.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:05

Mijn ervaring is dat je op manege nog wel eens ziet dat mensen hun paard over het tempo rijden. Hard naar voren rijden is niet hetzelfde als actief rijden.
In een aantal alternatieve stromingen zoals bijv. het Academische rijden gaan de paarden juist weer zo extreem traag en sloom door de baan dat het wel lijkt alsof ze hersendood zijn.

In de wedstrijdring wordt een actief gereden proef enorm gewaardeerd, traag of over het tempo rijden levert geen winstpunten op.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:11

Abacab schreef:
Mijn ervaring is dat je op manege nog wel eens ziet dat mensen hun paard over het tempo rijden. Hard naar voren rijden is niet hetzelfde als actief rijden.
In een aantal alternatieve stromingen zoals bijv. het Academische rijden gaan de paarden juist weer zo extreem traag en sloom door de baan dat het wel lijkt alsof ze hersendood zijn.

In de wedstrijdring wordt een actief gereden proef enorm gewaardeerd, traag of over het tempo rijden levert geen winstpunten op.

Dat is niet waar, zeker in de lagere klasses levert traag rijden gewoon punten op. Gehaast rijden niet, maar een fijn arbeidstempo wordt daar al snel onder beoordeeld.

Natuurlijk is er een verschil tussen gehaast of over tempo rijden, maar vele zien een goed arbeidstempo al als te gehaast of voer tempo.

Traag rijden levert dus zeker wel punten op. Al is het maar nét, punten zijn punten.

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:29

Hihi ik weet precies wat jullie bedoelen.
Ik heb een dravertje een lekker voorwaartse dame, ik moet haar behoorlijk terug rijden natuurlijk, maar haar normale draf is zo ongeveer de middendraf van andere paarden.
Ik dacht eerder altijd dat dat niet goed was en dat ik me paard nog langzamer moet gaan laten lopen, maar nu ik dit zo allemaal leses is dat dus eigenlijk niet nodig?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:46

Quir schreef:
Dat is niet waar, zeker in de lagere klasses levert traag rijden gewoon punten op. Gehaast rijden niet, maar een fijn arbeidstempo wordt daar al snel onder beoordeeld.

Natuurlijk is er een verschil tussen gehaast of over tempo rijden, maar vele zien een goed arbeidstempo al als te gehaast of voer tempo.

Traag rijden levert dus zeker wel punten op. Al is het maar nét, punten zijn punten.

We weten allemaal dat er in de lage klasses meer slechte juryleden zitten. iig ben je met traag rijden snel klaar omdat je vastloopt.

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:14

Op het moment dat je met een voorwaarts paard komt heb je wel sneller lage punten. Ook al loopt je paard volledig voorwaarts neerwaarts, maakt zijn passen volledig en netjes af. Kun je commentaar krijgen van paard loopt over tempo en gehaast en dan krijg je nog 5en. Is denk ik ook heel erg verschillend per jury met wat ze willen zien.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:22

Mijn eerste merrie was ook van het hele voorwaartse type. Ik kan niet zeggen dat ik daar problemen mee kreeg met wedstrijden zoals hier boven een paar keer gezegt werd. Tot en met het M1 vrijwel alijd 2 winstpunten per proef gereden en vrijwel altijd in de prijzen. Daarna tot en met het Z ook vrijwel altijd winst en prijs. In de laatste Z proeven ging ze echt ineens heel goed draven, terwijl ze van zichzelf geen aparte draf had. Als je het voorwaartse gewoon onder controle hebt, rij je echt je punten wel!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 18:09

Abacab schreef:
Quir schreef:

We weten allemaal dat er in de lage klasses meer slechte juryleden zitten. iig ben je met traag rijden snel klaar omdat je vastloopt.

Sorry, maar ik vind dit nogal een uitspraak. Ik ben zelf ook jury B/L, en kan echt wel zien of een paard een goede draf heeft of niet. Ik vind dat je met je opmerking nogal veel juryleden over 1 kam scheert.

DanielleDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 18:22

Ben het met kleinvosje eens. Ik ben zelf ook nogal eens geneigd om in een te hoog tempo te rijden. Voelt voor mij beter. De meeste juryleden zien er wel doorheen hoor. Beetje flegmatieke paarden worden ook nogal eens zo gereden, alleen om het er beter uit te laten zien.