Centered riding,hoe kan ik het beste beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

Centered riding,hoe kan ik het beste beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 14:02

hoihoi,

al een tijdje ben ik geïnteresseerd in centered riding,een paar weken ongeveer.
Ik hoor zoveel goeds en het klinkt super! Nou heb ik mijn grondwerk instructrice gevraagd of zij mij zou kunnen helpen hierbij,maar zij is op dit moment hoogzwanger en kan voorlopig niet komen. Nou vind ik het helemaal niet erg om te wachten hoor,maar het lijkt mij wel leuk om zelf ook al een beetje te beginnen. Maar ik heb geen flauw idee hoe,kan iemand mij een paar dingetjes uitleggen waarmee ik zou kunnen beginnen?

Alvast bedankt.

Liefs Femke

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:06

De boeken zijn zeer interessant om te lezen.
Staan ook al veel oefeningen in.
Ik heb les in centered riding gehad van een vrouwtje in Frasselt (D) en mijn 'rijkunst' is er enorm op vooruit gegaan!
Veel plezier en succes ermee!

Capriootje

Re: Centered riding,hoe kan ik het beste beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:10

De boeken zijn zeker interessant en een goede basis!
Waar woon je in de buurt? Mijn moeder in Centered Riding instructrice en kent ook veel andere van de curcussen, misschien weet zij iemand bij jou in de buurt die je kan helpen ;)

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:11

Wat leuk dat je er mee aan de slag wil.

Heb je boeken of dvd's van de Centered Riding? Dat zou ik je echt aanraden.

Daarnaast begin met de basisprincipes. Ademhaling, zachte ogen, blokken bouwen en centreren.

Wanneer je bijvoorbeeld gaat rijden begin je eerst even met je paard rond te laten stappen en ga jij even voelen waar je ademhaling naar toe gaat. Tot waar komt die.
Doordat je je bewust ervan wordt ga je automatisch al dieper ademhalen en laat hem naar je buik en bekken gaan.

Dan ga je kijken of je met harde of zachte ogen kijkt. Dus strak kijken naar een punt en de rest niet meer zien. Of met een lichte focus op een bepaald punt en de rest er om heen ook goed zien.

Het blokken bouwen is gemakkelijker dat iemand je even helpt die van de zijkant kan kijken.

Centreren, zoek je centrum op. Duim op je navel, vingers sprijden en op je rug op dezelfde plek. Daartussen zit je centrum. Zie dit als een balletje of zon. Van hieruit ga je draaien wanneer je stuurt, wanneer je gaat stappen draait je centrum naar achteren. Al je handelingen die je uitvoert gaan vanuit je centrum, op en om het paard.

En deze basisprincipes zijn ook goed te oefenen op de fiets oid..

Ga hier gewoon eens bewust op letten dat kan al een boel verschil maken.

Waar woon je ook al weer?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:12

Welke boeken en dvds raden jullie aan? Lijkt mij ook wel interessant namelijk, maar dan wel inderdaad gericht mét oefeningen.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 14:15

wat een goede reacties al!

Ik heb inderdaad aan de boeken en dvd's gedacht,maar zijn deze in het engelsn of nderlands?

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:19

Er zijn 2 centered riding boeken in het nederlands. Deel 1 is voor zover ik weet niet meer te koop, deel 2 geloof ik nog wel. Maar daar zou je even voor op internet moeten kijken.

De boeken staan vol met uitleg en beelden die je kan gebruiken tijdens het rijden. Erg praktijk gericht vindt ik ze.

dvd's zijn er geloof ik ook 2 maar die heb ik nog nooit gezien, dus kan ik mijn mening niet over geven.

XDemi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 18:08

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:21

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:19