Askja schreef:Zou gewoon graag eens horen wat nu precies de meerwaarde is van stang & trens als je een paard ook fijn op een gewone trens kunt rijden.
De meerwaarde van Stang en Trens is dat wanneer je paard op trens fijn is afgericht, je je hulpen nog kleiner kunt geven. Je kunt met S&T net iets beter een goede oprichting bewerkstelligen. Net iets kleiner een ophouding doorgeven. Sommige paarden gaan er echt fijner op lopen, en sommige niet direct. Maar een goede basisafrichting op trens gaat hier aan vooraf.
Het hangt er soms ook een beetje vanaf hoe fijngevoelig je paard is. Niet ieder paard is van nature even fijngevoelig. Ik heb een van nature wat flegmatiek paard. Hij is groot, sterk en van het gelderse type. Ik rijdt er ZZ-licht mee, en op s&t kan ik hem gewoon net even beter sturen. Ik kan het ook op trens, maar dan mis ik net even die fijne afstemming. Thuis train ik veel met een scholingsbit (ongebroken trens met tongboog) Dat werk ook heel fijn. Die zit qua scherpte/inwerking net even tussen een trens en S&T in.
Absolute voorwaarde om met scherpere bitten te kunnen rijden is dat je een onafhankelijke zit hebt, je paard goed aan het been is en dat je je hulpen heel goed kunt doseren EN een goede timing hebt. Anders werkt het averechts.
Askja schreef:Het lijkt mij nodeloos ingewikkeld, alsof het paard onderscheid maakt tussen een stang en een trens.
Ja, dat maken ze zeker. Als je als ruiter genoeg gevoel hebt ontwikkeld kun je dat duidelijk merken.
Askja schreef:Waarom al dat hang- en sluitwerk in die mond?
heb ik net uitgelegd. Wat wil je nog meer weten?
Askja schreef:Wat sporen aangaat: die super hete paarden van tegenwoordig moeten eerst gedesensibiliseerd worden op beendruk an sich, en dan zou je ze moeten verfijnen met een spoor? Lijkt me tegenstrijdig.
Heet en sensibel wil niet direct zeggen dat ze aan het been zijn.... En verder: een ruiter met een onafhankelijke zit heeft absolute controle over wanneer hij zijn spoor wel en niet laat inwerken. Dus als het niet nodig is, gebruikt hij hem niet. Je kan er maar beter mee als om verlegen zitten. Als mijn paard een keer niet geod genoeg reageert op mijn been, dan grijp ik niet graag mis. Dan wil ik niet eerst afstappen en een paar sporen om doen. Dan is het moment om te corrigeren al voorbij.
Maar goed... ik denk dat mensen die nooit echt op een hoger niveau serieus met een dressuurmatige africhting van paarden bezig zijn geweest, en alles bij voorbaat al zielig vinden, zich er gewoon niets bij voor kunnen stellen.
Askja schreef:Overigens, in de praktijk zie je tot op het hoogste niveau regelmatig behoorlijk wat geprik en gepor, dus bij een uitspraak als
Askja schreef:denk ik: ja, in een ideale wereld.
Nee, niets ideale wereld. Het blijft altijd een streven om een paard zo optimaal mogelijk aan de hulpen te krijgen. Niemand scoort ooit nog 100%, dus perfect is het bij niemand. Verder stelde ik ook al dat ik mijn sporen ook geregeld gebruik als ik geen directe voorwaartse reactie krijg op mijn been. Dus ik deel er inderdaad wel eens een flinke prik mee uit. Ik zie niet in wat daar mis mee is? het doel is dat mijn paard de eerstvolgende keer WEL weer voorwaarts reageert op een lichte kuitdruk, omdat hij weet dat als hij dat niet doet, er dan iets naars volgt. Wie dat principe afkeurt, niet begrijpt... Tsja... Dan begrijp je denk ik niet zoveel van dressuur en duidelijke en eerlijke hulpen?
Want wat is het alternatief? Je krijgt geen reactie op je been... En dan? Zeg je dan Oke, dan maar niet? Blijf maar stappen? Of blijf je dan pompen met je been (zonder spoor)?
Askja schreef:Ik denk alleen dat het ook best zonder kan, en ik vraag me dan ook af waarom het vanaf een bepaald niveau verplicht is. Waarom zou je dat als ruiter niet zelf mogen kiezen?
Je mag tot de lichte tour op trens rijden. Verder durf ik wel te stellen dat het vanaf de M2/Z heel erg lastig gaat worden zonder sporen. Je krijgt met verschillende zijgangen etc te maken, en dan moet je heel duidelijk verschillende beenhulpen kunnen geven. Zelfs als het niet verplicht zou zijn, denk ik dat je vanaf die klassen geen ruiter zonder sporen zou zien. Je hebt ze gewoon nodig.
Bandida schreef:Zowel met een grotere hefboom (scharenbit, hack, pessoa, s&t enz) als met een kleiner oppervlak (dun bit), als met een spoor kan je meer gewicht (druk door handen aan teugels of voet tegen paard) per oppervlakte zetten. Verfijning is in de ruiterij een opgepoetst woord voor 'meer mogelijke pijnprikkel per mm² huid of tong/tandvlees. Zo simpel is het.
Klopt. En daar is niets mis mee zolang een ruiter zijn hulpen maar meet de juiste dosering en de juiste timing kan geven. Daar hoeven we helemaal niet zo dramatisch over te doen. En als je dat zielig vind, dan moet je er gewoon niet op gaan zitten. Of gewoon accepteren dat je dan niet verder komt dan een door de baan, niet dressuurmatig doorgetraind, sloffend paard. Als je daar tevreden mee kunt zijn dan is dat ook prima.
Mindfields schreef:Ik zeg wel eens: Het heeft weinig zin om met een dikke winterhandschoen aan je touchscreen aan te sturen.
Goede vergelijking... Maar blijkmaar zijn er dus mensen die het zichzelf graag onnodig moelijk maken omdat ze denken dat dat dan 'vriendelijker' is voor een paard...
Angela schreef:Nu ben ik zelf voorstander om hier een zweepje voor te nemen (al is dat in bepaalde klasses niet meer mogelijk tijdens de proef).
En dan leg je hem weg... Dat weten paarden ook donders goed hoor...
Angela schreef:Ik wil ook niet zeggen dat je het paard niet voorwaarts KUNT rijden op een spoortje, maar wil alleen aangeven dat het spoor daar eigenlijk niet voor bedoelt is.
Jawel. het is ook bedoelt op je voorwaartse hulp kleiner te kunnen maken.
Bandida schreef:Bit en sporen zijn in mijn ogen ouderwetse vormen van een diertraining die zo goed als alleen gebaseerd is op het ontwijken van een pijnprikkel, en het belonen van dat ontwijkgedrag. Communicatie kan je dat niet noemen.
Ik vind het prima communiceren hoor. Zolang mijn paard zijn pijnprikkel ontwijkt, hoef ik hem geen pijn te doen. Hij geen pijn en ik blij, want hij doet wat ik zeg! En daar beloon ik hem dan weer voor, en dan weet hij dat bij werk beloning hoort! Prima communicatie, ik ben er heel tevreden mee.