Breuk in heiligbeen/stuitje, wanneer weer rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arzil

Breuk in heiligbeen/stuitje, wanneer weer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 11:19

Vier weken geleden heb ik een breuk in mijn heiligbeen opgelopen na een val van mijn paard.

De arts heeft 2 weken geleden gezegd dat ik er rond deze periode weer op zou mogen. Helaas is mijn paard daar net iets te wispelturig voor en het is gewoon nog te pijnlijk. Momenteel was ik dus ook nog niet van plan om erop te kruipen, maar ik was eigenlijk benieuwd naar soortgelijke ervaringen en wanneer jullie weer zijn begonnen met rijden na een soortgelijke breuk??

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:12

Ik heb het ook gehad. Moet zeggen dat ik wel weer binnen de 4 weken op een paard ben gestapt. Ik heb wel gevraagd of ik op een braaf manegepaard mocht, want ik durfde inderdaad ook niet de pijn op te zoeken. Heb zeker nog 2 weken alleen maar gestapt en toen ik weer begon met draven heb ik maanden lang nog overdreven voorover gezeten, omdat ik het toch nog bleef voelen.

Sterkte!

cabochon1

Re: Breuk in heiligbeen/stuitje, wanneer weer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:29

Ik heb ook mijn heiligbeen verleden jaar gebroken ,mijn jonge paard steigerde en viel achterover op mij.
Op advies van de dokter heb ik 6 weken gewacht met rijden.
Daarna ben ik weer gaan rijden ,eerst 2 keer op mijn oude vertrouwde paard,om te voelen of ik inderdaad wel kon zitten.
En vervolgens weer op mijn jonge paard.(ik was wel bang geworden ,een nazaat van Jazz , zelf boven de 50)
Maar gelukkig is dat over gegaan en ik heb er absoluut geen last meer van.
Dus neem wel even de tijd dat het goed kan helen,dan komt het vast goed !

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 16:03

Ik moet wel zeggen dat het aardig kriebelt om er weer op te kruipen, maar als ik zie wat voor gekke sprongen ze nog kan maken tijdens het longeren en losgooien weet ik dat het verstandiger is om nog even te wachten. :+
Gelukkig wil een stalgenootje van me er een aantal keer op, dus de verplichting om zo snel mogelijk er weer op te kruipen is er niet. Dan kan ik haar nog enkele keren in de week longeren. Dat was eerst ook nog een probleem, maar gaat inmiddels wel.

Ik geloof niet dat ik bang ben geworden, maar misschien dat dat anders is zodra ik er weer voor het eerst op :Y) ga hoor.

Het is inderdaad ook geen gek idee om eerst op een ander, iets meer betrouwbaar :') paard te kruipen voor ik weer op de mijne stap. Jammer genoeg leeft mijn pony niet meer, want die was daar echt super voor geschikt.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:08

De ene mens geneest ook sneller dan de andere natuurlijk. Als het nog pijn doet, wacht dat zeker nog eventjes... Van dat weekje meer of minder ga je niet dood. Daarna is het misschien inderdaad geen slecht plan om op een brave donder te starten, zodat je zelf op je gemak wat kan aanvoelen hoe het allemaal gaat...
Succes ermee! (of allesinds: veel beterschap)

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 18:14

Hoi,

Ik heb hetzelfde als jou maar dat is al 15 jaar geleden!
Na 1 jaar kon ik weer alles volgens de arts, mooi niet.
Op de foto's kunnen ze tot vandaag niks zien, dus er is niks aan te doen.
Helaas heb ik nog dagelijks pijn, maar paardrijden ging wel hoor, omdat je er niet op zit als op een stoel.
Na het rijden flink doorlopen , dan blijft het soepel, anders kan ik niks meer.

Helaas, de artsen zeggen leer er maar mee leven................

Ik hoop dat jij er niks aan overhoud!!! Sterkte!

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 19:43

@Grotevogel, zulke verhalen heb ik meer gehoord := Sowieso stapte ik mijn paard altijd uit als ik ernaast liep. Dus daarna flink doorlopen zal dan wel lukken. :j

@Florenc, Ik geef mezelf nog verplicht 2 weken rust :Y) Sinds gisteravond heb ik naast pijn in mijn kont, ook nog een kriebel om erop te kruipen. :')

Het probleem zit hem ook een beetje in het formaat. Ze is 1.75m en het erop rijden zal dan misschien wel lukken, maar ik moet er ook nog op komen en er weer af.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:54

Ga je in die 2wk rust mooi je paardje leren zitten en als je klaar bent met rijden dan hup zit commando en glij je er zo van af :D
Of nog beter,liggen op commando :+

okay nu weer ff seriues;]
Lijkt me erg pijnlijk zo'n breuk,een vroegere vriendin heeft dat ook gehad,stuitje stuk en heiligbeen gekneusd/gescheurd.
Die heeft iets van 6mnd heeeel kalm aan gedaan en ook begonnen weer op rustige paarden

Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:22

Ik heb dit voorjaar mijn stuitje gebroken of gekneusd (wat van beide het was is niet verder onderzocht of op de foto gezet, ze konden er immers toch niks aan doen) ook vanwege en val van mijn paard.
Ik had van de dokter geen advies gekregen wb mijn stuitje, zij maakten zich daar meer zorgen om mijn hoofd (hersenschudding) had ik het idee.

Ik ben toen de volgende dag direct weer erop gegaan, in de hoop mijn trainingen en wedstrijden die de dagen erna in de planning stonden gewoon te kunnen rijden, maar dat was natuurlijk geen succes. Had ik ook eigenlijk niet verwacht, dat was meer ijdele hoop.

Uiteindelijk heb ik een krappe maand later weer wedstrijd gestart, 2 dressuurproeven en een springparcours dus niet bepaald licht, onbelastend werk (en dat was een van de eerste keren dat ik er weer op zat, pony was wel in beweging gehouden uiteraard), maar op dat moment was het eigenlijk nog echt wel gevoelig. Onverwachte, rare bewegingen van het paard waren niet erg prettig om het zo maar te zeggen.
Maar vanaf moment wel gewoon doorgezet, weer gewoon mijn beide paardjes dagelijks gaan rijden met de daarbijhorende springparcoursen, crossen, galoptraingingen enz. Ergens was ik wel bang dat het altijd gevoelig/pijnlijk zou blijven, maar om nog meer wedstrijden, trainingen ed opgeven zag ik echt niet zitten :+

Nou vond ik gewoon zitten, op een stoel bijvoorbeeld, misschien nog wel pijnlijker dan paardrijden. Ik heb ook tot aan de zomervakantie (ongeveer 3 maanden later) steeds overal op een kussentje gezeten. Enkel die harde schoolstoeltjes kon ik echt niet al die lesuren op zitten.
Nu voel ik het nog steeds wel een beetje, als ik lang op een (harde) stoel zit bijvoorbeeld. Maar kan wel zeggen dat ik er verder niet echt meer last van heb.

Het is een heel vervelende 'blessure', hopelijk kan jij binnenkort ook weer lekker rijden :(:)

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 07:18

Jemig Jetske, dat was wel erg positief ingesteld om er de volgende dag alweer op te kruipen. :+

Het was ook eerst mijn bedoeling nog zo'n zwembandje te gaan halen bij de zorgwinkel, maar dat is er niet meer van gekomen. :') Bovendien zit ik op mijn werk op een zachte bureaustoel en verder probeer
ik harde stoelen zoveel mogelijk te vermijden.

Vandaag een spannende dag, want mijn stalgenootje gaat voor het eerst op mijn paard! :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 11:14

bij mij 2 jaar geleden ook gebeurd,gevallen op de boomwortels.
was flink beschadigd(gebroken)en ook mijn wervels hebben een flinke klap gemaakt.
Heb weken enorme pijn gehad en zelfs nu 2 jaar later doet het nog regelmatig flink pijn.
Artsen kunnen er niets aan doen,ik moet er mee leren leven helaas.
Paardrijden gaat goed(met zacht zadel)na het rijden soms pijn en dus wandel ik dan stukken ernaast.

Neem het wel serieus want je kan er werkelijk levenslang last van houden.

cabochon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 14:36

Ik had een nek kussentje gekocht bij de drogist,zo eentje die je in het vliegtuig gebruikt om te slapen.
Daar kon ik prima op zitten en was ook makkelijk mee te nemen.
De arts heeft mij toen de tijd verteld dat ik het 6 weken niet moest belasten,dus niet rijden ,maar ook niet fietsen.
Ik heb me daar maar aan gehouden en nogmaals ik heb nergens nergens last meer van.
Ik hoop dat het jou ook zo vergaat.

Jo85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 15:28

Tja als fysio zou ik zeggen op geleide van de pijn. Zo'n richtlijn van een aantal weken is leuk, maar het wisselt heel erg per persoon en breuk. Sommige mensen kunnen na een week alles weer, sommige mensen blijven er heel lang last van houden. Ga eens rustig stappen en kijk of het gaat. Het gevaar zit hem vooral in dat je er afvalt en weer op je heiligbeen terechtkomt. Dus als je paard erg wispelturig is zou ik even wachten of hem misschien uitstappen als iemand anders heeft gereden.

DonLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:52

Ik ben zo'n 2 1/2 geleden uitgegleden op straat (sneeuw/ijs) en daarbij mijn stuitje gekneusd. Week later zat ik weer op t paard mijn t zat niet echt heel fijn. Mijn Osteopaat waarschuwde al dat je heel erg moet uitkijken omdat je botvlies heel lang gevoelig blijft! Dat kan soms tot jaren na de kneuzing of breuk.
Ik heb zeker nog ruim 1 1/2 jaar gevoeld met rijden, het deed geen pijn maar t was wel gevoelig.
Het zal heus bij elk mens verschillend zijn, ik zou toch even rustig aan doen als ik jou was!