Rijkunst verbeteren .

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirby_92

Rijkunst verbeteren .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 22:09

Ik ben sinds kort lid op dit forum . En nu is het zo dat ik graag hulp zou willen . Ik rijd nu elf jaar paard ( bij mijn introductie stond 10 maar ik vergat dat ik net jarig geweest ben) maar ik heb een half jaar geleden een ongeluk gehad waardoor mijn enkelbanden nu permanent verzwakt/uitgerekt zijn . Ik zit er over na te denken om met wedstrijden te beginnen. dus Ik heb nu nog geen flauw idee dus op welk niveau ik qua rijden zit. maar om wedstrijden te kunnen rijden moet ik eerst in staat zijn mijn hakken uit te drukken en mijn tenen naar binnen te houden en mijn benen stil te houden . Mijn balans raakt door dit probleem ernstig verstoord waardoor ik extreem naar achter ga zitten of de neiging heb om naar voren te leunen . zijn er mogelijkheden om mijn benen toch beter stil te houden ? Hier zijn een aantal foto's van mij terwijl ik aan het rijden ben . De dingen die ik kan met mijn paard zijn : wijken , contra galop , arbeids galop , Uitgestrekte draf , arbeidsdraf , achteruit lopen . wijken in draf . schouder binnenwaarts in stap draf en galop.
het paard zelf heeft Z gelopen alleen ik ben dus nog lang niet zo ver. de piaffe moet hij dus wel kunnen alleen ik kan hem nog niet zo ver verzamelen vanwege mijn slechte balans.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 27-09-11 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's onder elkaar gezet ivm de leesbaarheid van de tekst

Mungbean

Re: Rijkunst verbeteren .

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:13

Die slechte houding kun je echt niet afschuiven op je enkels :n
Er is maar 1 remedie: zonder beugels rijden en zitles nemen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:15

Ik stel voor dat je eerst eens fijn met de basis bezig gaat (dus echt op B niveau) met fijne, goede instructie en dan van daaruit langzaam verder werken.

Zoek naar iemand die ook extra let op je houding en je eventueel zitlessen kan geven.
Ga je nog niet bezig houden met contra of wijken, door je slechte balans zal dit je paard niet helpen bij deze oefeningen.

Een Z-paard kan over het algemeen geen piaffe lopen.

aspro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:23

Zelf zou ik zeggen dat door jouw houding het paard helemaal de weg kwijt is.
Ook ben ik van mening dat je houding verre van perfect is. Je ziet dat het paard zijn best wil doen alleen jouw niet begrijpt.

De enige oplossing hier is om rustig zonder zadel te gaan stappen en aan je evenwicht te werken. Wat hierboven staat ben ik het volledig mee eens. Je kunt je niet verschuilen achter je enkels. Dit komt vanuit je achterwerk en je balans. Daar zit naar mijn mening het probleem.

Neem een goede instructie en ga hiermee aan het werk!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:33

Ik zou dit onafhankelijk van je paard op proberen te lossen. Paard lijkt ontzettend de weg kwijt en op letterlijk iedere foto zit je hem gewoon tegen. Ik snap dat je dit niet bewust doet, maar ik denk dat het vanuit deze situatie veel teveel is gevraagd om jezelf te corrigeren en tegelijk je paard weer recht te breien. Ik zou ervoor kiezen om zelf goede zitlessen te nemen op een ervaren leerpaard. Zoek eens op centered riding of akasha coaches. Het paard kan je dan in dezelfde tijd door iemand laten rijden die hem weer kan leren met vertrouwen en in balans onder de ruiter te lopen. Van daaruit kunnen jullie dan samen, onder heel goede begeleiding, weer verder.

Toevoeging: Wedstrijden zou ik nog even helemaal niet aan denken. Met alle respect, maar zo ga je heel teleurgesteld thuiskomen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:40

Ik denk ook dat je veel baat zult hebben bij zitlessen. Het makkelijkste is om een instructeur te vinden die het geeft op een van z'n eigen paarden. Dan kun jij je beter concentreren op jezelf.
De ene foto waar je extreem achterover kiept, trek je ook erg aan je teugels, wat je overigens op meerdere foto's ziet is dat je zo uit balans bent dat je teveel aan de teugels zit.
Daarnaast denk ik dat het zadel wat je nu hebt ook niet erg helpt bij je houding hij lijkt op alle foto's achterover te kiepen waardoor jij ook mede door het zadel uit balans raakt. Je zit daardoor ook te ver achterin het zadel of het zadel is ook te klein voor je dat kan ook nog. Daar zou ik dus ook eerst naar laten kijken.

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:50

Ik heb ook een aantal keer mijn enkelbanden gescheurd en het is inderdaad lastig om dan je tenen naar binnen te draaien en dan ook nog licht te rijden. Wat mij enorm hjeeft geholpen zijn een paar dikke extra sokken over mijn enkels en daarover je rijlaars (wel met rits!) zodat de boel bij je enkel stabiel bij een wordt gehouden. Ook kun je preventief gaan tapen maar dat is ontzettend veel werk iedere keer en een brace past niet in je rijlaars.

Verder wil zou ik je adviseren om zonder beugels te gaan rijden maar aan de andere kant zit je dan minder stabiel en mocht je dan vallen en op je voeten terechtkomen ben je nog verder van huis dus wellich is ouderwetse zitles aan de longe een goed idee om aan je balans te werken.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:12

Knap dat je al die oefeningen met je paard kunt rijden. Maar ik zie toch liever een paard dat eenvoudig loopt maar wel een fijne aanleuning geeft. Op de plaatjes ziet het er niet vriendelijk uit. Je hebt een heel harde hand en door je gebrek aan balans hinder je je paard in zijn beweging.
Ik ben serieus bang dat je op een off wedstrijd in de B blij mag zijn wanneer je niet me verlies naar huis wordt gestuurd.

Ga op zoek naar een goede trainer en kijk eens of je een F-proefje kunt rijden op een manege.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:35

wat een fijn paard heb je!

Wat betreft nivo zorgen je balansproblemen ervoor dat dit niet goed te bepalen is.
Als je dusdanig wiebelt nog, dan is het te vroeg om dit te beoordelen en zekersteweten te vroeg voor wedstrijden.

Zodra je balans weer goed is, zou je ineens beter kunnen rijden dan je denkt.

Hierboven zijn al goede tips gegeven om hieraan te werken.
Om goed op je paard te zitten kun je in principe je voeten laten bungelen.
Ik weet niet of dit pijnlijk is voor je vanwege de blessure?

Wat ik zelf prettig vind zijn mijn schoenen+beenflappen.
Deze kun je los van elkaar uitzoeken zodat je zowel voor je voeten als voor je onderbeen de perfecte oplossing vindt. Als je dit samen strak genoeg uitzoekt, dan heb je er veel steun aan.
Het is wel irritant met lopen en opstappen (krukje!), maar als ik eenmaal zit dan is de ondersteuning heerlijk (ik heb hyperflexibele gewrichten, vandaar).

Succes!

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:35

Dat je uit balans word gehaald heeft ook zeker te maken met de ligging van je zadel. Het ligt veel te ver naar voren en kiept daardoor achterover. Je kan dan ook met geen mogelijkheid recht zitten, al neem je nog zo veel zitles. Je zadel dus terug leggen, dat zou al een hele verbetering moeten geven in je houding. Als het zadel tijdens het rijden weer naar voren kruipt heb je kans dat de boom te smal is.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:12

Ik zou eerst fijn aan de basis gaan werken wat deze foto’s geven nou niet een leuk beeld. Geeft je huidige instructeur ook zit lessen want daar kan je zeker baat bij hebben ook zou ik de ‘Hogere’ oefeningen nog achterwegen laten daar ben je nog niet klaar voor. Op dit moment vind ik het zeker niet B-waardig. Het bit wordt bijna op elke foto te ver in de mond getrokken. Als ik jou was zou ik serieus gaan lessen. Ook vind ik je paard wat aan de dunne kant er mogen zeker wel een paar kilo bij.

Foto 1: Let op je piano handjes en je hebt je handen ongelijk ook lijkt het alsof je in knikt in je heup. Je zadel licht ook teveel naar voren. Ook wordt het bit te ver in de mondhoeken getrokken.
Foto 2: let op je piano handjes
Foto 3: je geeft tegenstrijdige hulpen je been zegt voorwaarts maar je handen zeggen hier blijven. Probeer recht op te blijven zitten.
Foto 4: hier heb je weer piano handjes en lijkt het alsof jij je teugels niet op de juiste manier heb. Ook hier geef je weer een tegenstrijdige hulpen je been zegt voorwaarts maar je handen houden hem tegen. Ook hier moet je weer recht op blijven zitten.
Foto 5: let weer op je houding

Kirby_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 15:34

dank jullie wel voor jullie advies. alhoewel ik niet alles op mn enkels afschuif . het is een combinatie van . maar goed ik krijg volgende week zitles om mee te beginnen . en ik ga middels fysio proberen mijn enkelbanden sterker te krijgen . de wedstrijden wilde ik misschien gaan doen vanwege mijn opleiding . maar als ik zo horen mag is dat verspild geld als ik die er ook nog bij pak ( ik zou binnen drie jaar op L niveau moeten komen en dat red ik dus niet ) . hartelijk dank in elk geval .
Laatst bijgewerkt door Kirby_92 op 28-09-11 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:02

Kirby_92 schreef:
ik zou binnen drie jaar op L niveau moeten komen en dat red ik dus niet

Waarom denk je dat je dat niet redt?
Ik dnek dat dat makkelijk kan, mits je een goede trainer vindt en zeker in het begin echt intesief wilt gaan lessen, dan dnek ik aan 3 keer per week. Dan moet dat makkelijk lukken lijkt me.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:05

Je foto's doen het niet meer.. Tenminste, niet bij mij. ;)

Kirby_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 16:10

ik kan het niet redden omdat ik geen geld heb om zo veel te lessen . het paard dat rijd ik bij en is niet van mijzelf. dus een ander zadel wordt m ook niet . maar goed de foto's zijn nu weg omdat ik nu al vele tips gehad heb . en daar eerst mee ga werken .

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 18:39

je zegt dat dit je bijrijpaard is kan de eigenaar van het paardje je mischien helpen plus met de lessen die je al neemt.

Kirby_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 20:50

eigenares doet dat als ze merkt dat ik helemaal niet meer verder kom . als ze zo veel vrije tijd had had ze hem zelf wel gereden .

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:00

oke. Maar de eigenaarese vindt het prima hoe je nu bezig bent?

Kirby_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 12:38

ze weet dat ik bezig ben met mezelf zo veel mogelijk te corrigeren . met en zonder hulp van mensen van buiten af .

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:25

maar hoe verbeter je jezelf als je niet weet hoe??

Kirby_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 14:28

Kirby_92 schreef:
met en zonder hulp van mensen van buiten af .

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:02

Omdat de foto's niet meer zichtbaar zijn gaat dit topic op slot.