Manege les op pony Kyra

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SaSalover

Manege les op pony Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 15:11

Heeeee,

Ten eerste; Ik maak dit topic in HAW, omdat ik het fijn vind om veel tips te krijgen. Houd je dus niet in!

Een week geleden heb ik een manege les gereden op Kyra. Kyra is een onrustige kleine voskleurige pony. Ook omdat ik nooit meer echt op dit soort pony's rijd. Het ging erg goed, en ik vind het echt een lieverd!

Over mij; Ik rijd al 5,5 jaar op de Larense manege. En rijd in de les Halfgevorderd-gevorderd les. Ik ben 11 jaar. Ik heb al een paar maandjes in het bezit van een ruiterbewijs, waar ik erg blij mee ben! :) Ik rijd de F11, en spring in de BB.

Ik had de beugels expres wat langer gedaan, zodat ik meer m'n hakken zou uit drukken. Ik vind dit aardig geslaagd :)

Over dat kapje op haar neus: Ze heeft een pollenallergie, en het syndroom van headsheaking ( dat is een stoornis bij paarden, Kyra heeft het al vanaf haar zesde. Dit is een syndroom waardoor ze erg met haar hoofd schud ( een soort tick ), waardoor ze minder ontspannen kan lopen, maar gelukkig heeft ze het niet heel erg, en is het dus niet schadelijk voor haar. )

Dit zijn de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uitgestrekte draf
Afbeelding

Galopje, ik zit alleen wel een beetje naar voren
Afbeelding

Zoals ik al zei, zal ik heel graag tips willen hebben!
( houd er wel rekening mee dat ik 11 jaar ben, maar niet inhouden hoor! )

Groetjes!
Laatst bijgewerkt door SaSalover op 27-09-11 15:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Sani

Re: Manege les op pony Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:14

Een beetje lachen mag best hoor. :D

Wat valt mij op. Heb af en toe het idee dat je iets naar voren valt, mede door het strak hebben van de teugels en het ver naar voren hebben van je handen.

Vind het wel een leuke pony!

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 15:17

Sani schreef:
Een beetje lachen mag best hoor. :D

Wat valt mij op. Heb af en toe het idee dat je iets naar voren valt, mede door het strak hebben van de teugels en het ver naar voren hebben van je handen.

Vind het wel een leuke pony!

Hahaha, jaa :)

Oke, super bedankt voor de tips! Daar heb ik wat aan :D

Dankje!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:17

Leeeuk!
Probeer je ellebogen naast je te houden (meer een knik) en onderarmen ook recht naar de teugels. Voor de rest niks op te merken, ben het ook met bovenstaande eens!

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 15:18

xxMaxx schreef:
Leeeuk!
Probeer je ellebogen naast je te houden en onderarmen ook recht naar de teugels. Voor de rest niks op te merken, ben het ook met bovenstaande eens!

Oke, bedankt! Ik ga zometeen weer rijden ( dus ook nieuwe foto's ), maar dan zal ik er straks op proberen te letten!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:24

Het gaat er bij je beugellengte niet om dat het mooi staat, maar dat je goed in balans kunt zitten. Met andere woorden: je gewicht verdelen op 2 voeten en vanuit daar lichtrijden en correct zitten. Als jij met 'zware' voeten rijdt hoeven je hakken echt niet helemaal naar de grond, dat is een soort van ideaalplaatje tegenwoordig.

Je zit er netjes op hoor! Je hebt op sommige foto's wel wat platte handen, dit zorgt ervoor dat je minder goed kunt communiceren met de voorkant. Probeer je handen meer te dragen en je duimen bovenop te houden.

Is dat trouwens op de tweede foto je instructrice die zo ongeïnteresseerd op het hek zit? Ik heb daar echt zo'n hekel aan.. :+

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:26

Ziet er goed uit hoor!
Ik heb een tip: Let goed op je handen; je mag ze iets hoger houden, en hou ze goed rechtop.
Voor de rest ziet het er prima uit, nog veel plezier met Kyra. :)

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 19:49

Jaa, daar heb je gelijk in! Dat zie ik ook inderdaad terug op de foto's!

Whaha, jaa. Dan ben ik gewoon zo druk bezig :)

Dankjewel!

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:14

Ziet er leuk uit! :)
Je zit mooi op je pony! Je moet alleen je ellebogen iets meer buigen, handen goed rechtop houden en iets meer "dragen".
Vind je het trouwens fijn om met zo'n kort zweepje te rijden? Ik kan daar zelf echt niet tegen namelijk :+

Maarja verder ziet het er leuk uit! :D

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:23

op foto 4 zit je heel netjes.
- hand netjes naar voren en op de plek.

Je mag nog wat meer ontspannen in je hand [je rijdt met te veel druk te zien aan je vingers die over lekaar heen kruipen] en schouders zodat je zelf wat rechter op komt te zitten en alles er wat makkelijker uit gaat zien.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:23

Moest ik je lesgeven zou ik zeggen: "tong in uw mond want strakt bijt je ze eraf".

Vind trouwens dat je't erg goed doet :)

Laura1602

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 19:08

Vind het er netjes uitzien hoor :)
Wat me wel opvalt is dat je op (bijna) iedere foto je bovenlichaam met rechts meer naar voren draait. Heeft misschien met spanning/ontspanning van de ene en andere kant te maken. Probeer daarop te letten!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:39

Je zit best netjes hoor. Mooier zou zijn als je je teugels iets langer zou laten en je handen iets hoger.
De laatste foto is trouwens geen gallopfoto ;)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:45

fijne foto's!
tipje; probeer je hakken meer onder je heupen te krijgen zodat je schouders, heupen, hakken op een lijn zitten!

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:58

Leuke foto's hoor! :)
Maar probeer je handen niet zo laag te zetten maar wat hoger.
En op sommige foto's je tenen wat meer naar binnen houden & je hakken naar beneden drukken vooral op foto 6 waar je aanspoort in galop probeer je hakken daar naar beneden te houden.
Succes! ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 18:43

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 20:04

Wat een leuke pony!

Als je 11 jaar bent vind ik het al heel goed dat je zo rijdt!
Natuurlijk zijn er verbeter punten, maar die zijn er ook als je 40 bent!

- Je handjes mooi rechtop, boven het zadel
- Je armen naast je lichaam, onderarm in een rechte lijn naar je handen
- Teentjes naar binnen, benen mooi in een hoek; schouder, bovenbeen, enkel

Verder heel mooi gereden!

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 20:29

Dankjewel voor je tips! Ik zie het ook zeker in de foto's terug! En bedankt voor je uitgebreiden reactie! :)