Pony moet rug leren ontspannen. Tips gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zimmie

Pony moet rug leren ontspannen. Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 09:37

Hoi,

Mijn (net) vijfjarige pony heeft moeite om zijn rug te ontspannen.
Ik heb al een osteopaat ingeschakeld die hem lekker los gewerkt heeft en over 2 weken komt er een zadelmaker voor een nieuw zadel..
Zelf probeer ik met rijden veel tempowisselingen te rijden en voltes en slangenvoltes en hem uit ontspannning nageefelijk te laten lopen (dus zonder trekwerk en/of hulpmiddelen..).
Zijn er mensen die nog meer tips voor mij hebben om hem (en mij uiteraard) hiermee te helpen ?
Alvast bedankt.

crazyshar

Re: Pony moet rug leren ontspannen. Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:41

begin met het losstappen door hem lang en laag te laten stappen, dus losse teugel tot hij zijn hals strekt, en vlot voorwaarts.
verder kun je ook veel gaan doen naast je paard ipv erop, zeker als je zadel niet goed is (daarom laat je een zadelmaker komen neem ik aan? ) , balkjes stappen, lange teugelen, dubbele longe.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:43

Misschien is 1 of 2x per week longeren ook een idee?
Als je een elastiek of iets hebt kun je hem daar mee longeren, dan heeft hij geen belasting op zijn rug van een ruiter of een zadel.

zilverkenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 06:02

Ik neem aan dat ze een elastiek ook als hulpmiddel beschouwt ;).

Ik zou als ik jou was pas echt beginnen als de zadelmaker is geweest. De osteopaat heeft hem losgemaakt en als je daar dan weer een niet-passend zadel op gooit, zit je paard zo weer vast. Maar dat begrijp je zelf ook wel denk ik.

Wat bij mij altijd helpt om een paard zijn rug te laten gebruiken is door zelf te ontspannen en je paard recht te richten. Met ontspannen bedoel ik natuurlijk niet dat je er als een pudding op gaat zitten, maar probeer de beweging van het paard te voelen en mee te gaan in die beweging (als je dan van tempo of richting wil veranderen kun je met je lichaam zelf de beweging aanpassen zodat het paard doet wat je van hem wil).
Wat verder bij mij altijd helpt is om jezelf te 'openen': ontspan je schouders, blijf goed ademen tijdens het rijden en zorg dat je het gevoel hebt dat je ruimte geeft aan je paard om te ontspannen zonder dat je de teugels losgooit. Dat is best lastig uit te leggen zo via bokt, maar je kunt het altijd proberen. Misschien helpt het.

Wat bij mij nog wel kan helpen is om in de verlichte zit te gaan zitten. Zo heeft het paard minder belasting op zijn rug. Je moet dan wel zorgen dat je zelf ontspannen blijft zitten, dus ga niet verkrampen. Als het goed lukt dan voel je dat de rug wat boller is geworden als je daarna weer gaat zitten. Dit kun je niet overal zomaar doen hoor, je moet het gewoon proberen en kijken of dit wat is voor je paard.

Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 06:38

rug masseren, draiende beweging maken over zijn rugspier (twee naast elkaar smalle en een brederespier)die loopt van schouder tot bekken.

zimmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 07:47

Iedereen bedankt voor het meedenken.. Longeren is een klein beetje een probleem (zie ander tropic) maar daar wordt aan gewerkt. Uiteindelijk komt het vast goed.. Overigens kan ik een zadel tijdelijk "lenen" van een stalgenootje van me en dat ligt wel redelijk goed op zijn rug (kan altijd beter maar voor nood de komende twee weken kon het geen kwaad om dat te gebruiken volgens osteopaat en veearts) het is dus zeker niet zo dat ik aanklungel met mijn "foute" zadel even voor goed begrip...
Tips zijn nog steeds welkom !!!

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:17

zilverkenny schreef:
Ik neem aan dat ze een elastiek ook als hulpmiddel beschouwt ;).

Ik zou als ik jou was pas echt beginnen als de zadelmaker is geweest. De osteopaat heeft hem losgemaakt en als je daar dan weer een niet-passend zadel op gooit, zit je paard zo weer vast. Maar dat begrijp je zelf ook wel denk ik.

Wat bij mij altijd helpt om een paard zijn rug te laten gebruiken is door zelf te ontspannen en je paard recht te richten. Met ontspannen bedoel ik natuurlijk niet dat je er als een pudding op gaat zitten, maar probeer de beweging van het paard te voelen en mee te gaan in die beweging (als je dan van tempo of richting wil veranderen kun je met je lichaam zelf de beweging aanpassen zodat het paard doet wat je van hem wil).
Wat verder bij mij altijd helpt is om jezelf te 'openen': ontspan je schouders, blijf goed ademen tijdens het rijden en zorg dat je het gevoel hebt dat je ruimte geeft aan je paard om te ontspannen zonder dat je de teugels losgooit. Dat is best lastig uit te leggen zo via bokt, maar je kunt het altijd proberen. Misschien helpt het.

Wat bij mij nog wel kan helpen is om in de verlichte zit te gaan zitten. Zo heeft het paard minder belasting op zijn rug. Je moet dan wel zorgen dat je zelf ontspannen blijft zitten, dus ga niet verkrampen. Als het goed lukt dan voel je dat de rug wat boller is geworden als je daarna weer gaat zitten. Dit kun je niet overal zomaar doen hoor, je moet het gewoon proberen en kijken of dit wat is voor je paard.

Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen.

Ze wil tijdens het rijden volgens mij geen hulpmiddelen gebruiken, longeren is wat anders.

summerHF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:20

Misschien is een longeerhulp wat voor je..
Is een hele vriendelijke manier om te gebruiken met longeren en waar ze hun rug op de goede manier gaan gebruiken en ontspannen.
Allebei mijn paarden reageren er super op zowel mijn 3 jarige als mijn 14 jarige

zimmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 17:43

summerHF.. ik heb nog nooit gehoord van een longeerhulp.. wat is dat ?

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:30

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:30

Als je huidige zadel niet goed past zou ik niet rijden totdat je zadel is aangepast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:36

Loslaten. Als je pony zijn rug los moet laten, ben jij ook degene die los moet laten. Daarmee bedoel ik dus zeer ontspannen rijden, weinig tot geen druk op de teugels en de teugels wat langer, dat je nog wel verbinding hebt maar dat je pony zijn hals kan laten vallen en daarmee de rug los kan laten. Verder voltes rijden tot je er bij neervalt ;) op de middellijn bijv. Op X 3 kleine voltes links, stukje rechtuit en weer wat voltes rechts. Dit volhouden tot je pony al wat meer loslaat, dan kun jij ook weer meer loslaten... Verder wacht ik altijd met aandraven totdat mijn paard in stap al heel erg los is en allebei de kanten goed buigt op de voltes.