Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. zilverkenny schreef:Ik neem aan dat ze een elastiek ook als hulpmiddel beschouwt.
Ik zou als ik jou was pas echt beginnen als de zadelmaker is geweest. De osteopaat heeft hem losgemaakt en als je daar dan weer een niet-passend zadel op gooit, zit je paard zo weer vast. Maar dat begrijp je zelf ook wel denk ik.
Wat bij mij altijd helpt om een paard zijn rug te laten gebruiken is door zelf te ontspannen en je paard recht te richten. Met ontspannen bedoel ik natuurlijk niet dat je er als een pudding op gaat zitten, maar probeer de beweging van het paard te voelen en mee te gaan in die beweging (als je dan van tempo of richting wil veranderen kun je met je lichaam zelf de beweging aanpassen zodat het paard doet wat je van hem wil).
Wat verder bij mij altijd helpt is om jezelf te 'openen': ontspan je schouders, blijf goed ademen tijdens het rijden en zorg dat je het gevoel hebt dat je ruimte geeft aan je paard om te ontspannen zonder dat je de teugels losgooit. Dat is best lastig uit te leggen zo via bokt, maar je kunt het altijd proberen. Misschien helpt het.
Wat bij mij nog wel kan helpen is om in de verlichte zit te gaan zitten. Zo heeft het paard minder belasting op zijn rug. Je moet dan wel zorgen dat je zelf ontspannen blijft zitten, dus ga niet verkrampen. Als het goed lukt dan voel je dat de rug wat boller is geworden als je daarna weer gaat zitten. Dit kun je niet overal zomaar doen hoor, je moet het gewoon proberen en kijken of dit wat is voor je paard.
Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen.
op de middellijn bijv. Op X 3 kleine voltes links, stukje rechtuit en weer wat voltes rechts. Dit volhouden tot je pony al wat meer loslaat, dan kun jij ook weer meer loslaten... Verder wacht ik altijd met aandraven totdat mijn paard in stap al heel erg los is en allebei de kanten goed buigt op de voltes.