Takt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xTamara

Takt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 21:50

Hoi bokkers,

Als eerste: ik heb gezocht en volgens mij is er nog geen topic die hier over gaat. Er ontbreekt wel wat zoektalent bij mij dus als er toch wel een topic over is, mijn excuses.

Het gaat om het volgende. Ik rijd nu ongeveer 10 jaar waarvan de meeste jaren op een manege zijn doorgebracht.
Ik rijd sinds januari 2011 op een fries en omdat daar wat probleempjes lagen heb ik sinds die tijd les volgens de academische rijkunst. Nu hadden ik en mijn instructrice het pas over takt.
Ik had hier nog nooit van gehoord en heb dus geen idee wat het inhoud. Ze vond het raar dat ik dat nooit geleerd had en gaf me een soort uitleg. Ze was op dat moment ook druk met wat anders dus ik kon niet doorvragen. Uiteindelijk snap ik er nog steeds niks van en mijn vraag is dus, wie kan mij goed uitleggen wat takt is? Ik weet dat het iets te maken heeft met de gangen en de manier waarop het paard zijn benen neerzet, maar dat is alles. Ik weet ook niet meer welke gang nou 2 takt, 3 takt en 4 takt is..

_KellyAV

Re: Takt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 06:29

Dit moet denk ik wel in de bokt wiki staan maar kan nu even niet voor je kijken.
En volgens mij is 4 takt stap omdat het paard de benen altijd om en om neer zet. 3 takt is draf en 2 takt galop omdat steeds 2 benen de grond raken.
Volgens mij zit het zo een beetje in elkaar :)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 06:54

Stap = 4 takt
Draf = 2 takt
Galop = 3 takt

Takt wil zeggen: het eigen zuivere ritme van de beweging. De stap is eens schrijdende en schwungloze gang, de draf en galop zijn beide bewegingen met schwung en met een zweefmoment.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:43

Takt is het ritme van de beweging.

Stap is 4takt en lateraal.
De beweging gaat van LA, LV, RA, RV.

Fouten in de takt kunnen zijn dat het telgang wordt en er naar 2 takt geneigd wordt (dus LA en LV samen, en RA en RV samen).

Draf = 2takt en diagonaal

LA en RV samen, zweefmoment, LV en RA samen, zweefmoment.

Taktfouten zie je hier vaak dat de ene pas groter is dan de ander. Als je het paard hoort lopen op de stenen, hoor je dan geen regelmatig ritme.

Galop is 3 takt, voor linkergalop is dit:
RA, LA en RV samen, LV, zweefmoment

Fout hier is naar 4 takt (dus LA en RV apart).

Hier is zo ontzettend veel over te vinden!

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 11:50

Dankjewel poes, ik snap het nu wat meer.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:52

Vraag gerust :)

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 11:56

Als ik het zo lees snap ik het, maar ik vind het nog erg lastig om bij een paard te zien.

Cash87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:57

poes schreef:
Takt is het ritme van de beweging.

De beweging gaat van LA, LV, RA, RV.

Fouten in de takt kunnen zijn dat het telgang wordt en er naar 2 takt geneigd wordt (dus LA en LV samen, en RA en RV samen).

Draf = 2takt en diagonaal

LA en RV samen, zweefmoment, LV en RA samen, zweefmoment.

Taktfouten zie je hier vaak dat de ene pas groter is dan de ander. Als je het paard hoort lopen op de stenen, hoor je dan geen regelmatig ritme.

Galop is 3 takt, voor linkergalop is dit:
RA, LA en RV samen, LV, zweefmoment

Fout hier is naar 4 takt (dus LA en RV apart).

Hier is zo ontzettend veel over te vinden!

Altijd handig dit soort uitleg!! :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:38

poes schreef:

Stap is inderdaad een 4-takt, maar niet lateraal. Lateraal stappen = telgang.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:09

het is wel lateraal, aangezien eerst de linkerkant zich verplaatst en dan de rechterkant is mij altijd verteld, maar de benen mogen niet gelijktig bewegen dan is het idd telgang.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:53

Ik dacht dat lateraal stappen niet telgang is, maar ook niet normaal stappen.. Maar ik weet wel dat stappen niet lateraal is. Zo is het mij geleerd in ieder geval. En als de pony die ik reed net niet in telgang ging, maar raar stapte, was het ook 'lateraal stappen'

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 19:08

xTamara schreef:
Als ik het zo lees snap ik het, maar ik vind het nog erg lastig om bij een paard te zien.

Het is wellicht makkelijker voor je als je je het geluid van ijzers op het asfalt er bij voorstelt: 4 afzonderlijke klopjes op het wegdek bij de stap, 2 bij de draf en een duidelijk 3 -takt geluid "Ka-Ta-Klop-*zweefmoment*-Ka-Ta-Klop-*zweefmoment* etc." bij de galop.

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 22:50

Dankjewle Gem, ik denk dat jouw tip wel gaat werken.

Bedankt voor de uitleg allemaal!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 01:07

hm, ik weet het nu ook niet zeker, voor mij is lateraal gewoon het tegenovergestelde van diagonaal: dus eerst de linkerkant (al dan niet samen) en dan de rechterkant zeg maar. Dus wat de correcte terminologie hiervan nu is. Dacht toch echt dat het zo stond in mijn a-brevetboekje ( hét naslagwerk uiteraard :D ) en door mijn lesmens.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 06:47

Als er op je coupon staat dat je paard lateraal stapt wordt er mee bedoeld dat hij onzuiver is, telgang of richting telgang dus.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 06:55

En achterwaarts; die hoort er ook bij.
Als draf, maar dan achterwaarts. Bij een wedstrijd letten ze erop dat deze diagonaal wordt uitgevoerd (2takt)
met ontspanning en nageeflijk paard.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:00

Spaanse pas is ook 2takt trouwens, bij de hogeschool rekenen ze die ook wel es als gang.

Ik denk dat op de coupons het dan bedoeld wordt dat het idd naar telgang gaat, lateraal is voor mij nog steeds dat het gewicht eerst volledig links rust en dan volledig rechts zeg maar?