2 probleempjes met mijn paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dushishoeve

2 probleempjes met mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 21:39

haai,

ik heb 2 probleempjes met mijn paard. ik heb een KWPN tuigpaard van 6 jaar. die sinds mei onder het zadel is. voordat ze bij ons kwam, op 10 mei. Was ze 10 keer onder het zadel geweest. ze is echt super braaf.
een echte knuffel, maar er zijn 2 probleempjes!

punt 1: Ze heeft een dubbel gebroken watertrens , een normaal bitje lijkt mij. alleen ze is heel erg gevoelig in der mond. en ze is supersnel afgeleid. dus dan doet ze der hoofd echt gigantisch hoog, aangezien ze een erg lange nek heeft.

punt 2: Als ik der wil laten halthouden , dendert ze dwars door me heen. als ze dan stilstaan en ik vraag der nageeflijk, en ze is nageeflijk, gaat ze metteen weer stappen.. ik herhaal dit erg vaak, maar hoe laat ik der snel halthouden of iig aan mijn hulp?

ik hoor dat jullie mij kunnen helpen! :D

Groetjes
Mandy

Candeletta

Re: 2 probleempjes met mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:54

miss moet je dr eerst eens tijdens het longeren bijzetten, en daarna met slofteugel rijden.. dan hoef je niet de hele tijd de slof er vast aan te houden, maar zo dat als ze nageefelijk is deze loshangt, maar zo dat ze dr hoofd niet enorm omhoog kan doen.. daarnaast zou ik ook veel figuren met dr doen, zodat ze heel erg geconcentreerd op jou moet zijn..

als je dr niet meer kan stoppen gwn op de kant sturen... dan stopt ze vanzelf..
je kan ook tijdens het longeren dr weer bijzetten en dan duidelijk HO tegen dr zeggen en een beetje schuin voor dr staan, zodat ze halt houdt, en als je dr bijzet is ze nageefelijk, dus dan kan je dr een paar tellen laten staan en dan laat je dr weer wegstappen.. en dit een aantal keer herhalen..

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 22:03

Candeletta schreef:
miss moet je dr eerst eens tijdens het longeren bijzetten, en daarna met slofteugel rijden.. dan hoef je niet de hele tijd de slof er vast aan te houden, maar zo dat als ze nageefelijk is deze loshangt, maar zo dat ze dr hoofd niet enorm omhoog kan doen.. daarnaast zou ik ook veel figuren met dr doen, zodat ze heel erg geconcentreerd op jou moet zijn..

als je dr niet meer kan stoppen gwn op de kant sturen... dan stopt ze vanzelf..
je kan ook tijdens het longeren dr weer bijzetten en dan duidelijk HO tegen dr zeggen en een beetje schuin voor dr staan, zodat ze halt houdt, en als je dr bijzet is ze nageefelijk, dus dan kan je dr een paar tellen laten staan en dan laat je dr weer wegstappen.. en dit een aantal keer herhalen..

Ik longeer haar al 2 keer per week met een pessoa hulpteugel. Ze reageerd heel erg goed op me stem, en ik doe ook veel grondwerk. Met rijden kan ik haar op me pinken rijden, maar dan loopt ze lang en laag en dan uit het niets steekt ze die kop weer in de lucht, met een slofteugel hou je automatisch sneller vast. Ik ben der geen vootstander van, t zit alleen maar in de weg, ook qua teugelgebruik.

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:05

ik rij mn 3 paarden iedere keer met slof, dus ik ben dr nu best wel handig in..
maar miss kan je een keer met martingaal of tiedeman proberen?

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 22:07

Candeletta schreef:

Ik rijd al met een martingaal. En een thiedeman is misschien een idee, maar als ze omhoog komt met der hoofd hou die thiedeman druk in der mond en ze is al heel gevoelig in der mond.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:12

okee probeer aub haar te laten luisteren met zo min mogelijk hulpmiddelen , ze is net onder het zadel en ze wil de druk van het bit ontlopen dan moet je er zeker niet van alles in gaan hangen. zoek aub iemand die je daarbij kan helpen anders verknal je misschien meer dan je lief is. begin met duidelijk halthouden aan de hand en longeer lijn met stem. en net zolang tot ze dat goed door heeft. btw zijn haar tanden al eens nagekeken met het oog op gevoeligheid en bedenk zelf eens hoe je zou reageren met ijzer in je m,ond een p;aard is heel gevoelig net als wij verplaats je in haar. En dit is geen kritiek

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:15

Ik zou bij dit paard nog niet met een slofteugel gaan prutsen en ben ook blij dat TS dat niet wil!

Wat gebeurd er als ze een ongebroken trensje in heeft?

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 05:56

phormicola schreef:
Ik zou bij dit paard nog niet met een slofteugel gaan prutsen en ben ook blij dat TS dat niet wil!

Wat gebeurd er als ze een ongebroken trensje in heeft?

Dan wordt het nog erger.

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:05

De tips in dit topic zijn niet echt correct vind ik.
Je probleem oplossen met een slofteugel, een martingaal of een tiedeman.
Dit kan misschien tijdelijk je probleem oplossen, maar op lange termijn zal het weinig nut hebben.
Ik zelf rijd ook met een dubbelgebroken bitje, maar welke dikte is die van jou?
Ik reed zelf eerst met 14mm en daar liep ze niet lekker op; met een 18mm loopt ze echt super lekker.
Verder lijkt het me belangrijk om met een jong paard les te nemen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:09

Candeletta schreef:

Even off topic, je meent het. Dus jij rijd je paarden standaard met slof? Denk dat je dan eens te rade bij jezelf moet gaan wat er moet veranderen aan je rijden als je die nodig hebt. (al hangt die los)

Voor het hh,niet laten wegstappen voordat jij het wil. Desnoods sta je een keer 10 minuten stil. Neem er de tijd voor en wordt niet boos als hij weg stapt maar begin op nieuw.

noows

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:21

Mijn paard had ook stilstaan probleempjes.
Als hij vooruit gaat meteen in z'n achteruit zetten.
Dit heeft bij mij heel goed geholpen.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 08:43

noows schreef:

Ja dat geloof ik zeker, maar ik ben mijn paard nog aan het inrijden en ze kan dus nog niet achteruit. Ik ben nog bezig met de basis. Als ik der stilzet gaat ze met der hoofd gigantisch hoog en schud ze met der kop en loopt ze dwars door me heen!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:47

Klinkt me bekend in de oren. Bij mij bleek het zadel te knijpen en wilde hij gewoon onder de pijn uit. Bitje kan fijn zijn, maar een dubbelgebroken trens kan in een wat te nauwe paardenmond ook te groot zijn. Dan is een enkelgebroken bit veel vriendelijker. Eén van onze paardjes rijdt ik zelfs om die reden met een ongebroken bitje. Dat is wat anders dan stang. Paardje ging vreselijk klieren met gebroken trenzen en deze ligt stiller in zijn mond. Dat vindt hij fijner. Ook kan het zijn dat er wat tanden in de weg zitten. Is de tandarts al geweest?

Een slof ben ik niet zo'n voorstander van. Geen enkele hulpteugel eigenlijk. Dat zou mijn laatste redmiddel zijn. Martingaal vond ik de meest vriendelijke en die heb ik wel een poosje gebruikt. Nadeel is wel dat je dan een heel andere druk op je teugels hebt, dan zonder. Dus als je hem er af haalt ben je vaak weer terug bij af.

Waar mijn paard is beleerd, die zetten hem in een hoek. Dan kon ie alleen maar vooruit. Werkte heel fijn.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 27-09-11 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

noows

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:49

mandy_shenzi schreef:
noows schreef:

Ja dat geloof ik zeker, maar ik ben mijn paard nog aan het inrijden en ze kan dus nog niet achteruit. Ik ben nog bezig met de basis. Als ik der stilzet gaat ze met der hoofd gigantisch hoog en schud ze met der kop en loopt ze dwars door me heen!

Ehm met een helper ofzo??
Of tegen de muur aanzetten, dan hoef je niet elke keer een helper mee te slepen :o

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:51

Wat je hier omschrijft leest echt als pijn. Sluit dat eerst uit. Heb je geen instructeur die met je mee kan kijken?

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 08:55

idefix4 schreef:
Wat je hier omschrijft leest echt als pijn. Sluit dat eerst uit. Heb je geen instructeur die met je mee kan kijken?

Ja dat dacht ik in eerste instantie ook, pijn. Maar ik heb een osteopaat laten komen en die heeft alleen wat spieren in der halswervel losgemaakt. Daarna liep ze gewoon hetzelfde en hij vertelde me dat me paard geen pijn of last ergens van had.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 08:57

Ik ga der denk ik een keer bitloos rijden.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:01

Een osteo is naar mijn weten geen tandarts. Mijn paard had rond die leeftijd enorm last van wolfstanden. De andere had last van tandsteen...

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 09:05

idefix4 schreef:
Een osteo is naar mijn weten geen tandarts. Mijn paard had rond die leeftijd enorm last van wolfstanden. De andere had last van tandsteen...
idefix4 schreef:

Ja ik had het ook over der spieren daar is een osteo voor indd. De tandarts komt volgende maand. Toevallig ben ik nu op stal want de veearts is er om te enten , dus die laat ik metteen wel even naar der tanden kijken.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:06

Ik ben apsoluut geen fan van de slof! ik zou eerder een martingaal of tiedeman proberen! voor het halthouden, ze moet al nagefelijk zijn als je halt houd, als je vanuit stilstand je paard aan de teugel wilt krijgen, kan dat alleen op de foute manier. want nagefelijk worden ze als ze goed aan het been zijn en ontspannen lopen.

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:13

als mijn paard niet halt wilt zet ik hem nooit tegen de rand, ben er namelijk keer overheengesprongen terwijl ik dat deed, en dat was niet zo leuk. gewoon net zolang ho, halt zwaarmaken ophouding los tot ze het doet en dan gelijk belonen :)

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 09:14

franka75 schreef:
okee probeer aub haar te laten luisteren met zo min mogelijk hulpmiddelen , ze is net onder het zadel en ze wil de druk van het bit ontlopen dan moet je er zeker niet van alles in gaan hangen. zoek aub iemand die je daarbij kan helpen anders verknal je misschien meer dan je lief is. begin met duidelijk halthouden aan de hand en longeer lijn met stem. en net zolang tot ze dat goed door heeft. btw zijn haar tanden al eens nagekeken met het oog op gevoeligheid en bedenk zelf eens hoe je zou reageren met ijzer in je m,ond een p;aard is heel gevoelig net als wij verplaats je in haar. En dit is geen kritiek

ik heb 3 keer per week les, ze luistert onwijs goed naar mn stem, want ik doe veel grondwerk met haar. de tandarts komt volgende maand.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 09:15

tinkerfunss schreef:
Ik ben apsoluut geen fan van de slof! ik zou eerder een martingaal of tiedeman proberen! voor het halthouden, ze moet al nagefelijk zijn als je halt houd, als je vanuit stilstand je paard aan de teugel wilt krijgen, kan dat alleen op de foute manier. want nagefelijk worden ze als ze goed aan het been zijn en ontspannen lopen.

ze is al nageeflijk als ik halthoud. alleen zodra ik de hulpen geef om halt te houden steekt ze der kop omhoog en naarvoren, en dan denderd ze door me heen, als ze stilstaat gaat ze weer nageeflijk staan, en gaat ze vanzelf stappen en dan houd ik der weer tegen enzovoort... dan krijg je telkens hetzelfde verhaal.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 09:16

lisantjuuh schreef:
als mijn paard niet halt wilt zet ik hem nooit tegen de rand, ben er namelijk keer overheengesprongen terwijl ik dat deed, en dat was niet zo leuk. gewoon net zolang ho, halt zwaarmaken ophouding los tot ze het doet en dan gelijk belonen :)

indd , ik ben der ook geen voorstander van. bedankt voor je reactie!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:22

Leg er eens een bitje in die fijn stil ligt.
Sommige jonge paarden houden niet van al die beweging in de mond van een ''fijn'' zacht bitje.
Ik snap wel dat het een zacht bit is, maar voor jonge paarden liggen ze vaak te onrustig.
Lekker een enkel gebroken bustrens er in is al veel fijner en rustiger.

Nageeflijk rijden moet je maar even laten voor wat het is denk ik.
Ga gewoon eerst eens lekker je km maken dan komt die ontspanning vanzelf.

Ow en zeker niet leren achteruit te gaan!
Dan bega je echt een grote fout.

Als het echt niet in de bak lukt(ook niet met hulp van iemand op de grond),of zelf met haar in het grondwerk oefenen,is het laatste redmiddel is dan tegen de bakrand zetten met stemhulp nog evt.
Maar laat haar gewoon stilstaan, niks vragen verder dat is weer een stap verder.
Of laat het halthouden even voor wat het is. Stilstaan met op en af stappen is het belangrijkste, dat doet ze toch?
Ze is nog jong en moet al zoveel, even de tijd geven kan zeker geen kwaad.

Maar ik denk met iemand op de grond voor hulp dat je al een heel eind verder bent. :j