Ontzettend sterk paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NinaxFriso

Ontzettend sterk paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 18:47

Hoihoi bokkers, ik zit met een probleem.

Omdat ik eigenlijk gewoon te groot ben voor mijn paard, en hij last heeft van zijn rug hebben we besloten een tweede paardje te nemen. We hebben lang gezocht, tot we het perfecte paardje tegenkwamen.

We hebben een tijdje geleden een prachtige ex-racer gevonden. Ik was direct helemaal verliefd, en jullie snappen het al... Ik dact totaal niet na over hoe sterk zo'n paard kan zijn. Dus hebben we contact opgenomen met de eigenaren. En sinds een maandje staat hij hier hoor. Ik ben super trots op hem. In de omgang is hij echt heel lief. :)

Ik had natuurlijk zin om te rijden, dus na twee daagjes wennen ben ik eventjes in de bak gaan rijden. Toen viel me op dat hij ontzettend sterk is. Hij hangt ontzettend in mijn handen, loopt te drammen, gooit zijn hoofd omhoog en gaat een stuk harder dan mij lief is.
Na het een paar dagen aan te hebben gekeken hebben we de tandarts en osteo gebeld. Die zijn langsgeweest, maar hij is tiptop in orde.

Nou vind ik het echt heel jammer want ik ben dol op buitenrijden, maar dat durf ik al helemaal niet aangezien het in de bak al niet gaat. Ik heb het er met mijn instructeur over gehad, en die heeft mij aangeraden om misschien met een ander bitje te gaan rijden. Dat kan in principe prima,ik heb een zachte en rustige hand. En als ik op een ander bitje zou kunnen gaan rijden, zou ik na wat trainen en grondwerk misschien ook wel naar buiten kunnen. Dat zou ik echt gaaf vinden. :j

Hij is gewend om te lopen op een ongebroken trensje.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. :D

TinePine

Re: Ontzettend sterk paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:54

Wat is precies je vraag?

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 08:51

TinePine schreef:
Wat is precies je vraag?

Mijn vraag is of mijn instructice gelijk heeft en het misschien nuttig is met een ander bitje te gaan rijden, en zo ja, wat voor een dan.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:04

Ik heb geen ervaring met renpaarden, maar ik weet van iemand die wél met renpaarden werkt, dat ze op teugeldruk alleen maar harder gaan lopen. In de race gaat de jockey namelijk met zijn gewicht aan de teugels hangen, wat voor het paard het signaal is om het gas open te trekken. Lijkt mij (als hij inderdaad op de baan heeft gelopen) allesbehalve een ideaal rijpaard en sowieso niet voor een 12jarige.... :\

Die paarden hebben dus geleerd "teugeldruk = hard", ben bang dat je erin kunt hangen wat je wilt, maar dat dat eerst weer moet worden afgeleerd. Paard weet namelijk niet beter, het is hem zo geleerd. Een scherper bit gaat hem daarom alleen maar meer pijn doen, terwijl hij echt nooit gaat begrijpen dat je daarmee bedoelt dat hij langzamer moet. Hij is alleen gewend aan het lopen van rechte einden en vooral getraind op snelheid. Als je zo'n dier ineens in de bak gaat rijden, weet ie niet wat hem overkomt en snapt er niets van. Een laag tempo, verzameling, korte bochten, voltes, achterwaarts, zijwaarts, nageeflijkheid, allemaal dingen die hij niet kent.

Absoluut geen veilige kinderpony, ik denk dat ze je een veel groter plezier hadden gedaan met een leuke (E-maat) New Forest bijvoorbeeld....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:41

Wat nuttig is, is je paard helemaal niet te rijden voorlopig. Eerst aan de longe op stem leren langzamer te gaan. Dan aan de longe er op, zonder teugels, en op je zit terug leren rijden. En dán heel misschien er eens een bit en teugels aan hangen, en leren zónder druk op de teugels te rijden. Teugels en bit zijn geen rem en geen stuur. Rijden doe je met je zit, ook vertragen, ook sturen. Het bit gebruik je voor nageeflijkheid en verzameling vragen.
En wat misschien ook nuttig is, is een instructrice die verstand heeft van ex-renpaarden omscholen. Een ander bit is in ieder geval symptoombestrijding en geen oplossing.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:44

Mijn zus heeft een ex renpaard gehad. Die heeft ze kunnen omscholen naar een fijn rijpaard.

Geduld is een schone zaak :o Ik ga mee met de tip van Ibbel.

noows

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:50

Mijn broer had ook een paard die alleen maar harder ging als je druk op de teugels zette.
Wij hebben hem gewoon niks gegeven om zich sterk tegen te maken.
Zorg eerst dat hij je stemcommando's kent (vooral de ho). Ga dus veel longeren.
Als hij dat kent kun je aan een losse teugel gaan rijden. Niet proberen om het paard nagevelijk te krijgen ofzo. Maar gewoon "dom" rondjes rijden. En vooral veel geduld hebben. Als dit goed gaat kun je er langzamerhand wat meer druk opzetten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:53

NinaxFriso schreef:
TinePine schreef:
Wat is precies je vraag?

Mijn vraag is of mijn instructice gelijk heeft en het misschien nuttig is met een ander bitje te gaan rijden, en zo ja, wat voor een dan.

Nee, een ander bit gaat de oplossing niet worden.
Eerst even een andere instructie zoeken als die met dergelijk advies komt.
Verder zou ik me gaan verdiepen in NH, en het paard met grondwerk voorbereiden op een andere manier van rijden in het zadel. Met touwhalster, grondwerkstokje en leadrope.

Zoals al eerder gezegd: druk in de mond is teken om hard te gaan.
Dus moet je het dier omscholen, er andere knoppen op gaan zetten. Het hele opleidingstraject opnieuw gaan meenemen.
En dat kan duren, en daar moet je wel iemand bij hebben die verstand heeft van zaken en er niet meteen scherpere of hardere bitten in gaat hangen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 10:50

Ik heb een ex-draver gehad en ook bij deze paarden is veel druk het teken om voluit te gaan. Veel longewerk en dressuurwerk doen waarbij je zorgt dat het paard geen druk op het bit heeft. Na maanden had ik er een fijn rijpaard aan.

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 10:53

Oooo daar gaan we weer typisch bokt. |o

Grondwerk hoeft niet altijd de oplossing te zijn. In sommige gevallen kan een ander bitje wel een passende oplossing zijn.

Ikzelf denk dat als je een rustige hand hebt, het misschien wel nuttig kan zijn. Je kunt je hulpen hierdoor verkleinen, zodat je niet als een gek aan de teugels hoeft te gaan hangen.
Misschien een Filet baucher trens, een yankee bit of een kimblewick. Probeer het gewoon eens en kijk waar je paardje lekker op loopt. :j

Nog veel succes! :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:19

Een bit gaat je probleem zeer zeker niet oplossen.

Voor dit paard betekent rijden: rennen. Je moet hem dus eerst leren dat rijden ontspannen betekent. Dat lukt niet dmv een bit ;) Logisch eigenlijk toch?"
Het hoeft natuurlijk niet meteen een slechte instructrice te zijn, maar vind dit wel een erg onkundig advies.

Ik zou het dus inderdaad ook opnieuw opbouwen. Het paard moet helemaal vanaf het begin leren wat alles betekent. Ze zijn geen gewichtshulpen gewend (want een jockey staat) en ook niet om rustig figuren te rijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:23

Arwenride schreef:
Oooo daar gaan we weer typisch bokt. |o

Grondwerk hoeft niet altijd de oplossing te zijn. In sommige gevallen kan een ander bitje wel een passende oplossing zijn.

Ikzelf denk dat als je een rustige hand hebt, het misschien wel nuttig kan zijn. Je kunt je hulpen hierdoor verkleinen, zodat je niet als een gek aan de teugels hoeft te gaan hangen.
Misschien een Filet baucher trens, een yankee bit of een kimblewick. Probeer het gewoon eens en kijk waar je paardje lekker op loopt. :j

Nog veel succes! :)

Welja joh, waarom hang je er niet meteen een twisted wire in? :n
Ik weet ook nog wel een aantal bitten die de ts zou kunnen proberen....:x

Heb je het gezegde weleens gehoord: Waar de ijzerwinkel begint, daar stopt de rijkunst?

Grondwerk is voor alle problemen DE oplossing. Een goede basis vanaf de grond is het fundament waar je op kunt bouwen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-09-11 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:27

Arwenride schreef:

En hoe denk jij dat het paard leert dat rijden ontspannen betekent ipv rennen door een ander bit?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:33

Om laten scholen.
Zoals iedereen hier zegt, is een scherper bit in deze niet de oplossing. Idd... paarden op drafbaan en renbaan leunen vaak op het bit om meer vaart te maken.
Helaas al heel wat dravers gezien die werden verknoeit omdat mensen dachten dat het zomaar opeens een rijpaard was.

Een dergelijk paard moet gewoon de kans krijgen om 'om te schakelen' naar rijpaard en dat lijkt mij niet de taak voor een twaalfjarig meisje, maar voor iemand met een zeer goed verstand van zaken; zeker op dit gebied.
Het is in feite gewoon opnieuw inrijden.

Om laten scholen dus en daarna zelf onder begeleiding ermee gaan rijden.
En voor de begeleiding zou ik een nieuwe instructrice kiezen. Scherper bit is hier geen oplossing en dat dient een instructrice te weten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:41

Wanneer is een scherper bit uberhaupt een oplossing? Als je dan een ander bit wil, ga dan voor een vriendelijker bit waarmee je duidelijker je hulpen kan geven (myler). Mijn paard was ook aan het hangen/mond opensperren, ik ben overgegaan op een milder bit en dit haalde het syptoom weg. Verder moet het rijtechnisch opgelost worden.
Ik denk dat je met grondwerk en longeren een heel eind komt, en qua rijden.. ik denk dat bitloos juist een hele goede oplossing is. Een andere vorm van druk waarbij je juist op je zit moet rijden en dus ook goede instructie bij nodig hebt. Iemand die het met zit kan oplossen en niet met druk op het bit..

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:49

ik heb zelf sinds iets meer dan een week ook een draver. Deze was gelukkig al wel omgeschoold, de vorige eigenaar had hem 5 jaar en die heeft hem omgeschoold, ook was hij voor de sulky beleerd, maar ook bij
hem geld, hoe harder ik aan die teugels ga trekken, hoe meer hij in ''protest/opstand'' komt. Deze is inderdaad ook gereden op je zit, en stem etc... En een super braaf paard in de omgang.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:36

Tja, je moet dus eerst je paard duidelijk maken dat ook al doet hij braaf wat hem geleerd is: teugeldruk = kop ervoor en gaan met die banaan. De regels nu veranderd zijn en dat helemaal niet is wat jij bedoelt. Ik ben het helemaal eens met ibbel en cassidy, helemaal terug naar de basis. Ga longeren en vermijdt teugeldruk pas als hij snapt dat 'kop ervoor en gaan met die banaan' niet meer de bedoeling is pas weer op teugeldruk gaan rijden.

Het gaat een pittige tijd worden voor jullie beiden!

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:13

Een ander bit gebruiken bij je paard dat lost het probleem niet op.
dan kan je elke week wel ander bit kopen ,als dat de problemen op zou lossen
Een paard word alleen sterk als jij blijft vasthouden met je hand.
Grondwerk zou jullie super helpen om jullie band sterker te maken.
het paard doet verder niets verkeerd dit is hem nou eenmaal geleerd
Dus je paard weet niet beter. dan wat hem geleerd is.
En verder goed les nemen, dan kan je zelf hem ook niets verkeerd aan gaan leren.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 23:38

Ik heb mijn verzorgdraver (die tevens helemaal verpest was/geen basis had) een tijd met slof gereden (foute manier, ik was net 11), was erg rot (en ik schaam me er nu ook voor) maar het paard had wel door toen ik weer zonder slof reed dat ze bij aandrijven en contact op de mond naar onder moest komen, steeds was ze te sterk en heb ik er een pelham in gehangen... na een aantal maandjes is t tempo er nu uit t gaan en is ze op normaal bit ook minder sterk!

Natuurlijk zou ik eerst proberen bij het grondwerk het paard langzamer te krijgen, maar dit werkt ook niet bij alle paarden!

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 08:10

Elles schreef:
Ik heb geen ervaring met renpaarden, maar ik weet van iemand die wél met renpaarden werkt, dat ze op teugeldruk alleen maar harder gaan lopen. In de race gaat de jockey namelijk met zijn gewicht aan de teugels hangen, wat voor het paard het signaal is om het gas open te trekken. Lijkt mij (als hij inderdaad op de baan heeft gelopen) allesbehalve een ideaal rijpaard en sowieso niet voor een 12jarige.... :\

Die paarden hebben dus geleerd "teugeldruk = hard", ben bang dat je erin kunt hangen wat je wilt, maar dat dat eerst weer moet worden afgeleerd. Paard weet namelijk niet beter, het is hem zo geleerd. Een scherper bit gaat hem daarom alleen maar meer pijn doen, terwijl hij echt nooit gaat begrijpen dat je daarmee bedoelt dat hij langzamer moet. Hij is alleen gewend aan het lopen van rechte einden en vooral getraind op snelheid. Als je zo'n dier ineens in de bak gaat rijden, weet ie niet wat hem overkomt en snapt er niets van. Een laag tempo, verzameling, korte bochten, voltes, achterwaarts, zijwaarts, nageeflijkheid, allemaal dingen die hij niet kent.

Absoluut geen veilige kinderpony, ik denk dat ze je een veel groter plezier hadden gedaan met een leuke (E-maat) New Forest bijvoorbeeld....

Ik ben het helemaal met je eens.
Uitgerekend zo'n type paard aanschaffen, puur om de "verliefdheid" heeft niets te maken met de functionaliteit van het dier en wat je er mee wil gaan doen in de toekomst. Want daar komt het uiteindelijk op neer. Je schaft een paard aan voor een bepaald doel. Er zijn legio paarden/pony's te koop waar je wél fijn mee kunt buiten rijden, want dat doe je graag, schrijf je.
Afin, het paard is er nu eenmaal, het zal je echter veel geduld en liefde kosten om dit paard om te scholen. Als je echt zo gek bent op dat dier, zoek dan iemand die veel ervaring heeft met het omscholen van renpaarden, ipv allerhande bitten uit te gaan proberen. Dat lijkt me niet fair tov het paard, want het dier is nu eenmaal zo opgeleid en weet niet beter. Enkel een "zacht handje" zal je niet verder helpen in deze.