marting gaal er af gehaald, blijft paard nu braaf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kusvoorjou

marting gaal er af gehaald, blijft paard nu braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 15:39

hallo,
ik had een klein vraagje, ik hoop dat het hier goed staat..

ik heb lang gereden op mijn paard met een marting gaal. Maar de laatste paar keren, gaat het het erg goed.
Daarom heb ik de laatste keer met rijden, geen marting gaal gebruikt. Dit ging echt heel erg goed,
en voelde ook erg vertrouwd.

Maar nu is mijn vraagje, valt een paard snel terug in haar eigen gewoontes? Want ze gooide echt heel erg haar hoofd
in de lucht, ook al reed ik haar extra voorwaarts.. stijgeren deed ze ook af en toe.. maar nu doet ze dit dus helemaal niet meer..
zou ze dit nu 'afgeleerd' hebben? Ik hoop natuurlijk dat ze zich zo braaf blijft gedragen! ;)

alvast bedankt

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:40

Als ze nu correct gereden is en doorheeft dat dit is 'hoe het hoort' zal dit probleem pas terugkeren indien men dit van haar vraagt. Maw, geen probleem tenzij iemand haar terug naar de bom rijdt :-)

edit: voorgaande klachten wijzen volgens mij op stress. Misschien heb je het ontspanningsknopje gevonden?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:41

Er is maar 1 manier om daar achter te komen en dat is proberen. Heb je ook uitgezocht waarom je paard met zijn hoofd sloeg en steigerde?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:42

Als het goed is heeft je paard nu geleerd dat het ook fijn is om te lopen zonder de kop in de lucht.

Gewoon fijn contact blijven maken van voren en goed aan het been rijden, dan komt het echt wel goed.
Wanneer de kop toch een keer de lucht in gaat, goed erdoorheen rijden en uitgebreid belonen als ze weer fijn over de rug loopt. Ik heb het idee dat je een beetje bang wordt als ze haar hoofd in de lucht gaat gooien, en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Gewoon met vertrouwen blijven rijden.

Mocht het echt uit de hand lopen, dan is de martingaal toch zo weer uit de kast?

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 15:43

chipieke schreef:
Als ze nu correct gereden is en doorheeft dat dit is 'hoe het hoort' zal dit probleem pas terugkeren indien men dit van haar vraagt. Maw, geen probleem tenzij iemand haar terug naar de bom rijdt :-)

edit: voorgaande klachten wijzen volgens mij op stress. Misschien heb je het ontspanningsknopje gevonden?

over ontspanning, dat is er nu veel meer, ze gaat lekker laag lopen, en voelt veel beter aan..

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 15:44

_Dune_ schreef:
Er is maar 1 manier om daar achter te komen en dat is proberen. Heb je ook uitgezocht waarom je paard met zijn hoofd sloeg en steigerde?

ik heb verschillende zadels laten passen en hier ligt het nu niet aan.. tandarts is geweest..
dus heb het wel uitgezocht..

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 15:46

GJ9 schreef:
Als het goed is heeft je paard nu geleerd dat het ook fijn is om te lopen zonder de kop in de lucht.

Gewoon fijn contact blijven maken van voren en goed aan het been rijden, dan komt het echt wel goed.
Wanneer de kop toch een keer de lucht in gaat, goed erdoorheen rijden en uitgebreid belonen als ze weer fijn over de rug loopt. Ik heb het idee dat je een beetje bang wordt als ze haar hoofd in de lucht gaat gooien, en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Gewoon met vertrouwen blijven rijden.

Mocht het echt uit de hand lopen, dan is de martingaal toch zo weer uit de kast?

bedankt voor je berichtje.. en over bang heid, dat klopt wel.. toen ze nog zo met haar hoofd in de lucht liep, en wat steigerde, ben ik er 2 keer heel erg hard van afgevallen, en bij 1 keer heb ik zelfs mijn schouder uit de kom gehad.. dus ik ga liever voor alle zeker heid..
ik rij nu wel met body protector, dit geeft me al veel meer vertrouwen...

GJ9

Re: marting gaal er af gehaald, blijft paard nu braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:54

Goed dat je met BP rijdt, en dat je daar dan meer vertrouwen door krijgt.

En vertrouw er maar op dat je paard gewoon braaf blijft, vooral als jij assertief blijft rijden, niet afwachten dus. Als ze tegen je been inkomt, gelijk gas erop, dan geef je geen kans om na te denken. Dan komt het echt niet in haar op om de kop in de lucht te gooien, helemaal niet nu ze daar beneden lekker kan ontspannen. Want dat doet een paard het liefst :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:21

Als jij nu het zelfde rijd als met een martinggaal dan zal je paard niet zo gauw terug vallen in de oude positie. Misschien moet je, als je merkt dat je paard weeer veranderd, net iets strenger zijn dan anders. Zo hou je hem daar wel. :)

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:27

HAR -> RT-P

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:02

Ik reed ook een hele tijd met (zeer losse) martingaal, omdat mijn paard zijn hoofd heel hoog in de lucht gooide. Toen ik hem eraf haalde ging het gelijk goed. Ik rij nu al een jaar ofzo zonder en het gaat eigenlijk altijd goed. Af en toe gooit hij zijn hoofd uit protest wel omhoog, bijvoorbeeld als hij langs iets heel engs moet lopen van mij. Maar dat is normaal :) Je zou hem steeds iets losser kunnen doen en dan als laatste stap eraf halen.