Domana (Sandreo x Cocktail) @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LuckyReining

Domana (Sandreo x Cocktail) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 09:54

Ik heb ondertussen al weer 15 keer gereden met Domana en ik heb afgelopen zaterdag even een filmpje laten maken. Ik ben ontzettend trots op haar dus ik dacht ik ga het filmpje toch even plaatsen hier.

Even wat achtergrond info. Domana is een driejarige merrie van Sandreo.
Ik heb een paar weken geleden ook al twee topics over haar geplaatst:

[RT-HAW] Voor het eerst @ work Domana (Sandreo x Cocktail)
Dit zijn de foto's van de eerste keer dat Domana werd gereden

[RT-HAW] Voor de 6e keer rijden op Domana (Sandreo x Cocktail)
Dit zijn de foto's van de zesde keer dat ik met haar aan het rijden was.

Ondertussen heb ik nu dus 15 keer gereden met haar en ze gaat echt met sprongen vooruit. Ze wil erg goed werken, ze is slim en ze leert super snel.
Ik ben nu voornamelijk aan het oefenen met het rijden van figuren zoals achten en slangenvoltes om zo het sturen te oefenen. Tevens oefenen we op het rijden van overgangen. Ze is nu al erg goed aan het been ik hoef maar weinig been te geven en ze reageert al, alleen de overgangen terug zijn nog een beetje moeilijk. Op het moment dat ik bijvoorbeeld van draf terug wil naar stap en ga doorzitten wordt ze wat gespannen waardoor ze haar hals kort maakt en haar rug wat vast zet. Ik probeer dan ook tijdens de overgangen zo min mogelijk met mijn handen te doen en de teugels zelf iets langer te laten (op het filmpje is dit alleen niet heel goed te zien en lijkt het alsof ik aan de teugels hang :S)
Nou ja al met al dus nog een erg jong paard wat nog veel moet leren maar ik vind dat ze voor nu het echt boven verwachting doet! Ik ben erg benieuwt wat jullie ervan vinden?

mariellexxx

Re: Domana (Sandreo x Cocktail) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 13:26

Het ziet er erg braaf uit hoor!!! Toch zie ik ze nog liever meer op eigen benen en op lengte lopen, zeker in het begin van het inrijden is dat heel belangrijk.
áls tip ik wil nog meegeven, dat als je terug wilt van draf naar stap, heel langzaam gaat lichtrijden en met je zit (zonder door te zitten) en stem terug komt naar stap, goed ondersteunen met je benen, zo min mogeijk doorzitten dus! Je paardje komt niet voor niks omhoog met haar hals en hoofdhouding als jij gaat doorzitten, haar rugspieren zijn nog niet sterk genoeg om jou zit op te vangen, je moet erop zitten alsof het een kristallen stoel ik denk ik altijd haha!
Verder wel mega goeie bewegingen! Hier kan je erg veel mee! Mooi combinatie ook!

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 15:29

Dankjewel voor de tips en de complimenten Mariellexxx

Tijdens het rijden heb ik ook echt geen druk op mijn teugels, ik probeer gewoon een beetje contact te houden en als ze wat wil zakken dan laat ik haar ook meteen gaan omdat ik inderdaad ook wil dat ze even iets meer op lengte gaat lopen.
En de tip van het langzamer licht rijden is inderdaad ook erg goed. Dit doe ik namelijk al, maar ik wil wel die laatste paar passen toch proberen om even door te zitten. Verder doe ik dat nog niet hoor want daar is ze niet sterk genoeg voor.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:32

Leuk beessie! Wij zijn ongeveer even ver met de training als ik lees wat jij doet.
Met mijn 3 jarige paardje zit ik zelfs niet door als ik van been moet wisselen. In plaats van 2x zitten, ga ik 2x staan. En echt pas gaan zitten als ie stapt. De spieren moeten natuurlijk eerst goed ontwikkelen voordat je kunt gaan doorzitten...
Ik zie dat jij net als ik ook constant aan het drijven bent....moeten we denk ik toch afleren ;)

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 15:38

Ja maar dat is moeilijker dan je denkt ;) haha, ik ben al lang blij dat ik niet meer met mijn hakken omhoog zit en mijn benen worden al weer stukken stiller. In het begin is dat altijd erg omdat het paard dan helemaal nog niet op je been reageert dus dan blijf je maar bezig. Nu probeer ik zo min mogelijk de buik van mijn paard te raken met mijn benen maar daardoor steek ik ze een beetje af waardoor ze zo op en neer gaan bij het lichtrijden :S iemand iet tips voor?

BBGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 00:35

Lijkt een leuk paardje op de video. Je maakt alleen in je lichtrijden een beetje een dubbelslag.... Misschien omdat je juist te voorzichtig probeert te rijden? Je moet echt goed het ritme gaan voelen omdat je nu telkens iets achter de beweging lijkt te zijn. Succes!

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 10:50

@ BBGirl; Ik snap even niet waar je het over hebt; een dubbelslag? Volgens mij ga ik gewoon mee met de beweging. Zodra ze mij omhoog gooit ga ik staan. Ik ga alleen af en toe iets langzamer lichtrijden om haar tempo op te vangen, misschien dat je dat ziet?

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:38

ik begrijp wat bbgirl bedoelt, ik denk dat je meer zelf moet lichtrijden en niet 'wachten' tot ze je omhoog gooit, zoals je zelf zegt. Je hangt dan steeds net iets buiten het ritme je moet zelf al rechtkomen op het moment dat je voelt dat ze jou omhoog zou gooien :P moeilijk om uit te leggen :') Verder ziet het er echt heel fijn uit :j

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:30

ik vind het een heel fijn paardje. je ziet dat je het rustig aan probeert te doen en dat kan alleen maar goed zijn voor een jong paard.
probeer idd wat meer te werken aan de lengte in haar hals, al moet ik zeggen dat er best al leuke stukjes in zitten. ik zou ook pas gaan zitten als ze in stap is en niet gaan doorzitten en dan opvangen. ookal wil je dat al proberen, je paardje kan het nog niet aan. beter even wachten daarmee, dat komt heus wel.

veel succes met jouw prachtige dier!!

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 09:46

Thx allemaal voor de leuke reacties en de tips.

Ik ben nu ook echt aan het werken aan die lengte in de hals want ze ging steeds meer achter de teugel lopen en met name druk zoeken op de rechter teugel en links niet aannemen. Daarom rij ik nu in het begin helemaal met een lange teugel en pas als ze beide teugels langzaam gaat zoeken dan pas neem ik de teugels weer een beetje op maat. Ik moet zeggen dat ze hier goed op reageert dus hier ga ik nog even een tijdje mee door en dan moet alles helemaal goed komen. Daarna zal er vast wel weer iets anders komen om op te oefenen haha (maar dat blijft het leuke van paardrijden)