.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aight

.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 08:58

.
Laatst bijgewerkt door Aight op 29-07-23 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Mette

Re: Harvey (tinker) @ oefenspringen hapert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:24

Leuke tinker! Die kan zeker met wat oefening een hoger parcourtje aan. Maar let er zelf op dat je niet te slordig gaat rijden. Je gaat meerdere keren door in verkeerde/overkruiste galop, waardoor hij slecht uitkomt en bij het eerste rondje op de laatste hindernis weigerd. Zorg er ook voor dat je hem voor de hindernis tussen twee benen, twee handen houdt, en als hij er dan toch langs schiet, niet direct je binnenhand omhoog halen, je krijgt hem er dan toch niet meer overheen. En daarbij moet je ook letten op je lijntjes. Bij het laatste filmpje, rond 1,28 heb je de tweede weigering op 1 hindernis, omdat je hem er niet recht voor zet. :)
Ga dat vooral thuis oefenen, laat de hoogte voor wat het is en zet hem gewoon op 40/50 cm, en dan meerdere hindernissen. Met verschillende afstanden, bochtjes en ga gewoon oefenen op het netjes doorrijden tussen de sprong. Mijn instructeur zei altijd: Iedereen kan springen (ook zonder paard :') ) maar het gaat om hoe je tussen de hindernissen rijdt. Rij jij hem slecht voor de sprong, tja, dan kan je het vergeten! ;)

Succes met je leuke tinker :D

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:27

Wat een leukerd !
Maar ik denk dat je hem beter in galop laat, en goed bezig houdt dan heeft ie minder tijd om na te denken of hij nu zou weigeren of er langs gaan of gewoon springen :-)
Denk ook dat enkele weigeringen aan jou liggen omdat hij niet erg net en recht wordt gereden.
Daarvoor zijn die oefeningen die hier boven staan beschreven erg goed, vergeet die hoogte maar gij hem eerst goed en recht rijden.
Ik zie wel dat hij met gemak over de sprongen gaat
Nog veel succes met deze topper !

Vlindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:40

Normaal hou ik helemaal niet van tinkers, maar vind deze toch wel erg leuk! :9 Leuke combinatie, dat zeker . :)
Maar probeer een beetje evenwicht te zoeken in het "racen" en het in "galop houden". Je kan namelijk in galop blijven om het jezelf en je paard makkelijker te maken, maar probeer niet zo snel te willen. Zo kan je die weigeringen ook minder makkelijk toelaten. De derde keer bij je hindernis(waar je die 2 weigeringen had) loste je mooi op! Maar probeer dus niet te racen en hou je paard onder controle.

Succes!

klicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:59

Je kunt niet springen voordat je eerst de dressuur goed in orde hebt.
Je gaat telkens terug van de galop naar de draf.
Dan geef je dus al toe aan je tinker.
Hij mag nu doen waar hij zelf zin in heeft.
Probeer recht te rijden.
Je tinker begrijpt jou nu niet omdat je niet goed doorgeeft wat hij nou precies moet doen.
Dat is heel verwarrend!

Succes!

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 19:12

bedankt voor de tips en ik ga thuis zeker oefenen, ik heb zelf een makkelijk parcourtje samengesteld met bochtjes,

dus moet ik nou in galop blijven of hem terug in draf nemen, want in galop blijven heb ik meer kans dat hij springt omdat ik/hij minder kans heb om na te denken,

maar in draf heb ik hem beter onder controle en kan hij beter uitkomen voor (in het midden en met zijn passen) bij de hindernis

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:52

Ziet er leuk uit en wat een leuke TInker! :D
Alleen komt hij soms niet echt lekker uit, ik denk dat je hem dan toch nog iets langer bij de moet houden en iets laten moet laten gaan..
En je handen idd iets later meegeven, zou denk ik al een stuk schelen en idd recht er op aanrijden.
Succes! :D

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:57

Dan moet je helemaal terug naar de basis! Jij moet zorgen dat je paard uitkomt. Heel veel balkjes galopperen, balken voor hindernissen leggen en in-uitjes springen.
Het beste is door galopperen en alleen terugnemen als hij verkeerd zit. Hier kijk je direct naar de sprong naar, zodat je nog genoeg tijd hebt om hem te corrigeren. Ook ver van te voren kijken naar de volgende sprong, zodat je netjes je lijntje kan rijden en je paard ook een idee heeft waar je heen wilt gaan.

Wat ik nu eerst zou gaan doen is dit:
Zoek even met de zoekfunctie topics op met springafstanden, is zo te vinden. ;)

Dan leg je de bak lekker vol met steeds een paar balkjes achter elkaar op verschillende lijntjes. Dus 2/3 balken op de diagonaal van bijv de H naar de F, 2/3 balkjes op galopafstand van de K naar de B en weer 2 a 3 op de lange zijde. Allemaal op galopafstand. Zo leer je netjes je wendingen te rijden, te kijken waar je heengaat, te zorgen dat je uitkomt (en niet dat je paard ervoor zorgt, zodra je hoger gaat springen kom je daarmee in de problemen) en op tijd van galop te wisselen.
Als je dat goed voor elkaar hebt en je dus netjes rond kan sturen, je galop kan corrigeren en je uit komt, ga je de balkjes opbouwen tot lage kruisjes met galopbalk(jes) ervoor. Doordat het een kruisje is, is het makkelijker om over het midden te springen en blijf dit ook goed doen! Als dit ook lekker soepel gaat, maak je er een keertje een dubbel van of een in uitje.

Dit hoeft echt niet in 1 dag allemaal vlekkeloos te gaan, sterker nog, dan ga je veel te snel, dus ga elke week/2 weken een stapje verder. Hoe vaak rij je? En hoevaak spring je daarvan? Hoe zit het met je basis in de dressuur? Kan je hem goed inhouden/stilzetten/goed aan het been/etc? Zorg sowieso dat je niet vaker dan 2 keer per week springt, dat is vaak zat. Anders gaat je pony het een keer niet leuk meer vinden. :+
Edit: ik zie nu ook net in je profiel dat hij 3,5 is (maar ik denk dat hij onderhand al wat ouder is aangezien het sneeuwfoto's zijn) dus ik zou het zeker niet te vaak/ te hoog en te intensief oefenen! ;)

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 20:18

profiel is idd al eff geleden (2 jaartjes) maar antwoord op je laatste vragen normaal:

- 1x door de week ponyclub (vooral zit en dressuur les)
- in het weekend 1x ponyclub (zie bovenstaand) en 1x eigen keus (bosrit of iets anders)
- 1x in de maand oefenspringen in hapert dus

verder heb ik met school niet zo veel tijd om door de week vaker te rijden, met dressuur is hij heel erg voorwaarts gericht, hij wil nog niet nagefelijk blijven lopen, hij zakt wel met zijn hoofd maar komt dan meteen omhoog (schudden),

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:29

dus je rijd 3x per week? Dan zou ik kijken of je één keer kan springen in de week. vraag anders ook aan je dressuur instructeur of hij tips voor je heeft. Of anders voor 1x in de twee weken gaan. Succes!

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 07:27

Ik vind vooral dat je nogal naar voor hangt bij de sprong en na de sprong.
Ik zou terug direct na de sprong gaan zitten op je gat zodat je je tinker met je zit vooruit kan drijven zodat die niet stil valt. En idd springles nemen meerdere keren ?
Voor de rest soringt het beestje wel erg leuk en maak er voor al veel plezier in.