L1 training voor winterseizoen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

L1 training voor winterseizoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 21:48

We zijn nu aardig op weg in het L1 en ik hoop dat we na het komende winterseizoen klaar zijn voor het L2. Thuis gaat het nu per dag beter en we zijn nu echt lekker aan het werk na een lange aanloop periode. Ik hoop dat het er in de wedstrijden deze winter nu ook uit gaat komen!

werkpuntjes
* houding (hand voor, netjes gedragen en stil houden, niet voorover vallen)
* rechtrichten
* activiteit
* galop (kracht opbouwen)
* overgangen meer progressief rijden

losstappen
Afbeelding

draf links/rechts
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

draf meer geactiveerd
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

galop links/rechts
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

middendraf
Afbeelding

belonen met brokjes (slechte gewoonte maar wij vinden het okey samen)
Afbeelding

knap koppie
Afbeelding

Ik hoor graag jullie mening :)

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:46

Ik stoor me nogal aan jouw binnenhand. Op alle foto's waar je paard recht zou moeten lopen zie ik spanning op je binnenhand en soms ''trek'' je je paard er ook mee in de stelling. Probeer je binnenhand mooi te ontspannen en te rijden met je been ipv je hand.

Ook zou je je handen wat meer op een hoogte moeten houden & rechtop, nu rij je met pianohandjes!

Vind je paard er op alle foto's wel lekker ontspannen lopen, in de galop komt zijn neusje er nog iets uit.
Probeer ook rechtop te zitten, met je schouders naar achter en je bekken gekanteld. En je onderbeen mag ook wat meer naar achter naar mijn idee, denk dat als jij netjes zit dat het plaatje al een stuk fijner is :)

Heel veel succes verder!

Muronia

Re: L1 training voor winterseizoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 13:16

Dank je voor je commentaar. Ik zal er wat bewuster op letten hoe het zit met mijn binnenhand, maar ik heb de foto's even teruggekeken en nu zijn de meeste foto's die jij denk ik bedoelt allemaal in bochten genomen, waardoor het misschien iets vertekent. Op de echt rechte lijnen valt het volgens mij wel wat mee, maar ik zal het wel meenemen en er om denken.

Mijn handen zijn niet echt pianohandjes maar ik hou ze wat schuin, dus niet plat en niet rechtop zie ik.. ook een werkpuntje dus. De hoogte van de hand ben ik zelf op dit punt wel tevreden mee, omdat de lijn elleboog-bit nu redelijk constant netjes in 1 lijn loopt (dit is een "probleem" geweest omdat ik mijn hand veel te dicht bij mn lichaam droeg en veel te laag en daar zijn we hard mee bezig geweest).

neusje in galop er uit, ik weet het, en ik ben daar op dit moment erg blij mee, omdat ze eerder veel te diep achter de teugel dook in galop en nu tenminste wat lengte neemt, heb ik liever de neus iets te ver er uit dan te diep. Voor het perfectioneren heb je absoluut gelijk hoor, daar niet van!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 13:23

Ik krijg uit de fotoos dat je geen fijne stabiele en onafhankelijke zit hebt. Benen stil op de plaats houden, hand soepel mee laten bewegen en rechtop zitten. Misschien kunnen longelessen je helpen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 13:31

:? daar ben ik het niet helemaal mee eens hoor. Ik zeg niet dat mn houding goed is en ik weet dat ik aan dingetjes nog verder moet werken maar onafhankelijk is mn zit zeker wel hoor :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 13:34

dat valt nogal eens dik tegen, zitles is voor iedereen nuttig :) ik ben er ook mee bezig en ik vind het erg leuk en leer veel bij!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 13:40

Zelf coby's leerlingen moeten tot in den treure zitlesje draaien dus zo vreemd is dat toch niet?
Ik zie je onderbeen dan weer op en dan weer achter de singel en je zit een beetje voorover. Je houding is niet heel mooi en door te trainen op onafhankelijkheid [core training] kun je een veel mooier beeld neerzetten. Voor iemand zie al ZZL is verwacht ik meer dan iemand die B rijdt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 13:44

misschien zou je dit linkje eerst even willen lezen voordat je veel verwacht: [RT-HAW] Leorah en Wainonia training L dress

edit: ik heb helemaal niks tegen op zitlessen hoor, zo is het niet! Daar zijn we in de lessen ook zeker mee bezig en er zit gelukkig al een hoop progressie in, dat merk ik in alles, maar over het genoemde, de onafhankelijke zit. Ik zeg ook, ik zit niet geweldig mooi, daar moeten dingen in veranderen en we're working on it. Maar onafhankelijk, ja dat is mijn zit wel, dat durf ik best hardop te zeggen. ik hang niet in dr mond, zit haar niet tegen met lichtrijden, doorzitten enz en stoor haar ook niet met mn benen, ondanks dat ze misschien niet altijd op dezelfde plek liggen. Dat is wat ik ermee zeggen wou.
Laatst bijgewerkt door Muronia op 26-09-11 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 13:47

Het vertekent wel een stuk van de foto's denk ik, omdat je nogal een iel paardje onder je hebt en ook van die lange poten hebt zoals mij :)

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:23

Ik heb je vorige topics ook gevolgd! en dit is echt een wereld van verschil!
ik vind juist dat je een stuk netter zit, al is er natuurlijk altijd wat te verbeteren!
maar vind haar ook al een stuk beter op eigen benen lopen!

ik vind dus dat jullie echt progressie maken, niet alles tegelijkertijd willen, en lekker alles op zijn tijd hoor
:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:38

Ik zie je paardje op elke foto licht naar binnen gebogen. En als je een wending rijdt is het nooit de bedoeling dat je je hand naar je toe haalt, maar dat je je hand naar binnen toe neemt. Dus ja je bent dan waarschijnlijk te streng met je binnenhand. ;)

Verder zeg ik het niet zo snel maar ik vind het plaatje zo op het oog niet heel mooi, ik vind je vrij groot voor hem. Kan misschien vertekenen op de foto, maar heb het idee dat je zadel te ver naar voren ligt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 18:36

poes en Joolien: dat zou goed kunnen. ik ben 1.80, paardje is 1.61. Ik was ook liever 10 cm kleiner geweest of mn paard 10 cm groter, maar ja, daar is genetisch gezien helaas weinig aan te veranderen en aangezien wij twee qua karakters supergoed matchen zou het toch jammer zijn als we om die reden geen team mogen zijn? Je mag dat uiteraard niet mooi vinden, snap ik, maar goed, kan er weinig aan veranderen. Daarnaast vind ik het dan wel weer jammer dan een amazone van 1.60 rustig op een paard van 1.80 kan klimmen zonder dat iemand daarvan zegt dat diegene toch echt te klein is voor dat paard, maar dat is een ander verhaal.

Winxz_Bas: Dank je! Heh, gelukkig toch nog iemand die ook ziet dat het wel degelijk vooruit gaat haha. Ik ben juist zo blij dat het nu eindelijk de goede kant weer op gaat :).

Joolien: Ik vind het prima als je tips wilt geven, maar wat jij zegt daar ben ik het absoluut niet mee eens. In een wending of tijdens het afwenden hoor je in mijn opinie (en die van mijn instructie) NIET je binnenhand naar binnen te zetten, maar juist richting je buitenhand te plaatsen om stelling te vragen en zo de aanleuning goed op de buitenhand te houden. Met de binnenhand naar binnen geplaatst werk je eerder averechts dan logisch, dit kun je wel doen bij een totaal groen paard, maar een paard die al enige scholing achter de rug heeft leert op deze manier de stelling veel beter. Ook voor de zijgangen zoals schouderbinnenwaarts, wijken enz. gebruik je diezelfde manier (met binnenhand naar de buitenhand toewerken en daarbij de aanleuning en het begrenzen op de buitenhand houden, voorkomt eveneens weglopen over de buitenschouder) en niet met een afgestoken binnenhand. Ik weet dat een deel van de ruiters de ene manier hanteert en de andere helft de andere manier, maar hier sta ik 100% achter en zo leer ik het mijn leerlingen evenzo.

cke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 00:00

ik heb je vorige topic even bekeken en het ziet er beter uit!
op sommige foto's 1 of 2 in draf en 1 in galop heb je de neiging om nog iets schuin naar voren te gaan zitten. ik vind het opzich wel meevallen met hoogte/lengte verhoudingen

verder ben ik benieuwd naar topic nr 3 ;)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:36

Leorah schreef:
misschien zou je dit linkje eerst even willen lezen voordat je veel verwacht: [RT-HAW] Leorah en Wainonia training L dress

gelezen! In dat geval is het al super dat je er weer plezier in hebt.
Door je onderschrift verwachtte ik hier met een echte concourstijger te maken te hebben en dan kijk je met een andere bril dan bij iemand die er een aantal jaren uit is geweest en de laarzen al aan de wilgen had hangen. Misschien zou je je onderschrift beter kunnen veranderen, het wekt nl. grote verwachtingen waardoor mensen je anders beoordelen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:55

Sja ik ben 1m84, en heb nog langere pootjes, ik ken het probleem hoor, heb je een leuk paard onder je kont, maar staat het niet, sja :)

Ikzelf zoek daarom wel graag de grote paarden uit, maar ik heb ook al heel fijn gereden pop kleinere, dus als jij je er goed bij voelt, gewoon doen.

Binnenhand richting de buitenteugel doe ik soms maar meestal niet, is idd elk zijn mening daarin.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 10:02

Ik vind jullie wel een mooie combi, paard is een stoere, geen iel barbiepaardje. Ze kan jou makkelijk hebben.

Ze heeft alleen een wat korte hals, klopt dat? Daarom lijkt het alsof je niet zoveel voor je hebt.

Rijtechnisch commentaar: ik zou haar in de hele hals wat ronder willen zien, op sommige foto's lijkt het meer knikken dan buigen. Misschien wat meer stukken laag en rond meepakken in je training.

Edit: zoals op deze foto uit je vorige topic: http://i269.photobucket.com/albums/jj47 ... C13528.jpg
Wat meer lengte in de hals. Ze lijkt op je huidige foto's wat vaker opgekropt te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:39

Mm dat is raar, ik heb dat niet zo geleerd, simpel om het feit als je je hand terug of naar buiten neemt, blokkeer je de achterhand en vraag je alleen maar buiging in de nek en niet in het lichaam.
Als je niks aan wilt nemen moet je je topic de volgende keer op itp zetten.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 14:26

cke: dank je, we doen ons best!

Abacab: ik heb dat er een hele tijd ook niet staan gehad, maar eigenlijk heb ik laatst pas heel bewust die tijd afgesloten en echt opnieuw begonnen en het toch weer neergezet, omdat ik ook niet vind dat ik moet verstoppen waar ik vroeger best trots op was. Het is wel een stukje van mij geweest en daar heb ik toen ook heel hard voor gewerkt. Ik kan er wel jaartallen bij gaan zetten, misschien is dat een idee :)

poes: mijn vorige paarden waren kastelen van respectievelijk 1.76 en 1.83 en deze is een eigen fokproduct die nu eenmaal niet groter is geworden. Tuurlijk vind ik het ook mooier op zo'n groot paard, maar met dit paardje kan ik het super vinden dus ja, ik laat haar er niet om staan nee. Ze heeft inderdaad een korte hals, waardoor ik in het begin zo moest wennen dat ik constant het idee had dat ik zo voorover kletterde haha. Dat is nu gelukkig wel gewend hoor :).

GJ9: Ik moet nog wat meer balans zoeken in het afwisselen van de oprichting en de lengte inderdaad, helemaal mee eens. Toch komt ze nu wel voor de loodlijn gelukkig in de oprichting, wat eerder meer koppeltje duiken was, maar nu is het inderdaad zaak om af te kunnen wisselen hierin. Ik neem het mee, bedankt!

Joolien: Ik wil best dingen aannemen hoor, maar wat je zegt klopt niet en dat leg ik uit, maar dat wil jij vervolgens niet aannemen. Ik heb dit niet van de eerste de beste instructie zo geleerd, je mag best via PB weten van wie, dus ik neem daar inderdaad eerder iets van aan dan van een bokker :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:27

Ok, dat is misschien het nadeel van paardensport, het kan op een boel verschillende manieren.