Onafhankelijk van het zadel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nwktje

Onafhankelijk van het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 19:57

De titel zegt het al een beetje.

ik heb problemen onafhankelijk te worden van het zadel, ik ga in de beugels hangen. Weet iemand hoe ik dit het beste zo snel mogenlijk kan afleren ? Ik wil zo graag 1 met mn paardje worden alleen lukt het maar niet. (Ik heb een soort van les van iemand & ik rij wel eens zonderzadel)

heeft iemand tips ? ;$

Nachtlampje

Re: Onafhankelijk van het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:01

Wel.... véél zonder zadel rijden, met een barebackpad (zoals de Christ Premium Plus, heb je toch nog veel steun. Maar zonder beugels, anders heeft het geen nut) :)
Of met een barefoot bijvoorbeeld. Die dwingt je ook niet in een houding, en als je van die probleempjes hebt zoals jij verteld, ben je eerst een enorme kluns in het zadel. Vaak doen, dan ga je vanzelf echt zélf zitten, niet in een houding gedwongen, ontwikkel je je eigen echte zit, onafhankelijk van het zadel :)
Je kunt ook zitlessen nemen, dat kan erg nuttig zijn.

fioona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:03

allereerst kijk even of je zadel je de mogelijkheid geeft ontafhankelijk te zitten...is het een plat zadel? hoe zijn je kniewrongen? je beugelophanging?

voor mij is het rondom houding en zit het aller belangrijkste vormspanning en rompstabiliteit. de mogelijkheid in je lijf om als een elastiekje om het paard heen te zitten zonder een blokkade. hiermee bedoel ik dat er ten aller tijden beweging mogelijk moet zijn in je gewrichten, vering. dat de denkbeeldige lijn, oor-schouder-heup-hiel...hoe verder we hier vanaf komen hoe moeilijker het wordt voor het paard ons te dragen. en zodra we te hol of bol zitten (stoelzit) blokkeren we in ons bekken en doorbreekt de elastiek weer...

balans is goed te trainen door bijvoorbeeld fietsen op een fiets met 1 wieltje...of zo een fysiobal...(mijn broertje schopte ertegen als ik erop zat ) kracht kun je trainen door bijvoorbeeld te rijden met elastieken...van die bodyband, gekruisd van je voet tot je schouder...dit prikkeld je spieren te blijven bewegen en je gewrichten te blijven veren...

ach het blijft ook verschrikkelijk oefenen. we hebben nu eenmaal spiergeheugen wat gewoon steeds weer doet wat we altijd deden, dus het duurt lang voor we iets af kunnen leren

ik was in augustus bij heather moffet voor mijn diplom intsructie verlichte rijkunst...twee weken ging het goed, ik ga thuis rijden, en mn hoofd hangt weer de hele training naast mn lijf... oefenenoefenenoefenen...

fioona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:05

helemaal zonder zadel geeft je ook de mogelijkheid in een stoelzit te gaan zitten...probeer dan zonder zadel wel bij die denkbeeldige lijn te blijven, oor schouder heup hiel...hoe verder je hier vanaf komt hoe moeilijker het wordt voor het paard je te kunnen dragen...

zonder zadel is goed voor balans, maar ontwikkel je kracht? niet perse...je mag best een beetje steun hebben in een zadel, maar niet vastgezet worden...goed instructie en controle over je lijf kun je op de grond ook al oefenen om het op het paard makkelijker te maken :)

ik gebruik mijn equisimulator in mijn lessen...en elastieken...en natuurlijk mijn eigen zadel

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 20:12

Als ik met zadel rij bij mnn verzorg paardje is het een dressuur zadel, ik kom daar nu al 2 jaar, en rij daar ook ongeveer 2 jaar. ik heb donderdag voor de 4e x met zadel daar gereden, op een of andere manier ga ik hangen in de beugels, waardoor het zadel een beetje gaat schuiven en ik daardoor mn evenwicht verlies, op de manege had ik hier geen last van, ligt het aan het zadel ?

Het evenwicht verliezen heb ik alleen maar op de linkerhand volgens mij, ik heb ook heel erg het gevoel dat ik erg op mn rechterbeugel hang.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:27

Ik zou zeggen, zonder beugels rijden!

ik heb (volgens mij) best een goede balans en een onafhankelijke zit. Eerlijk gezegd vind ik het doodeng om zonder zadel te rijden, omdat je dan geen steun hebt en omdat het glad is op haar " blote" rug. Ik heb dan het gevoel bij een onverwachtse beweging eraf te kukelen.

Hebben jullie dit ook en hoe kan ik dit oefenen, gewoon door te doen?

Ik rijd trouwens wel eens zonder beugels, dit gaat prima

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:03

Ja :) door veel te oefenen -plus het nodige gekukel- krijg je een stevige zit.
Ik rijd mijn paard soms alleen met een neckrope, en dan in rengalop het bospad over.
Gaat prima en kan met mijn handen in de lucht goed recht blijven zitten, en als ik een noodstop wil maken kan ik zonder te kukelen mijn benen naar voren zwaaien en mijn hakken voor zijn borst leggen -ik heb hem geleerd dat dat "Stop nú onmiddelijk" betekend-.
Dat kon ik 5 jaar geleden nog niet :)

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 19:12

Als ik zonderzadel rij, dan heb ik een dekje, met elastiek er onder (zie profiel )
Ik heb indd het gevoel, als ik met zadel rij dat ik dan een stoel zit krijg, zou ik dan eventueel mijn beugels langer moeten doen ?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:15

"Je moeten zitten op je doos", dat krijg je van sommige instructrices te horen. Maar dat is níet waar. :) je moet op je zitbeenderen zitten, en dan recht er op. Ga je meer onderuit geschoven zitten, heb je de stoelzit. Bij op je doos zitten hang je te veel naar voren.
Leg je handen eens onder je billen als je in het zadel zit, en voel zelf :)
En toch, veel zonder zadel rijden hélpt echt.

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 19:31

Wat zijn je zitbeenderen ? En ik weet nu wel zeker dat ik een stoel zit heb, want ik leun wel een beetje naar voren.

Hier een foto, niet echt heel recent, van voor de zomervakantie op de manege alleen rij ik daar niet meer ;x
Afbeelding

deze is niet zo heel goed, maar volgens mij zit ik hier erg naar voren.
http://tinypic.com/view.php?pic=1jkk12&s=7

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:38

Je hebt in ieder geval op de 1e foto je benen opgetrokken en je hakken ook. Benen lang, los.
Je zou ook een tikje meer naar achteren mogen leunen vind ik.

Verder kan ik alleen zeggen dat je door zulke dressuurzadels in een houding gedwongen word :o

Setta83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:58

Heel oudewets maar het werkt geweldig: ziteles krijgen.
Door bepaalde oefeningen werk je aan een balans en bij meer balans zal je zit vanzelf onafhankelijker worden doordat je nergens meer steun van nodig hebt (beugels en teugels). Je leer goed op je billen te zitten (op je zitbeen knobbels). Daarnaast kan je met de juiste aanwijzingen gecorrigeerd worden :-)

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 19:49

bedankt voor de tips allemaal, ik heb gisteren een scheurtje in mn enkelband gekregen omdat k door mn voet bengegaan, en mag nu mn voet niet teveel belasten, komt goed uit nu ben ik wel verplicht om niet te veel te leunen op mn beugels, en anders doet het toch pijn ;D