OPstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aprella

OPstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 08:31

Ik weet dat er hier al topics over zijn, maar ik mag er niet meer in posten omdat ze meer dan twee weken oud zijn, en mijn antwoord staat er ook niet echt in!
Vrijdag komt mijn paardje aan hij is rond 1.60, iets groter denk ik, ben het exacte getal vergeten :o , maar het probleem is dat ik een voetje nodig heb om er op te raken. Opzich helemaal geen ramp, aangezien ik eventueel wel een krukje kan gebruiken, maar wat moet ik doen als ik er buiten af en er terug op? Vroeger (lees +/- 5 jaar geleden) raakte ik zoner problemen op men paard en nu na jaren niet te sporten ben ik helemaal niet meer zo lening. Iemand tips welke oefenigen ik kan doen om wat lenig te worden zodat ik op men paard raak? Ik vind het namelijk erg naar als ik zo een paar keer moet gaan proberen of er op moet "klimmen" want dat is helemaal niet tof voor paardlief :(

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 08:44

Als je er buiten of en af moet is er toch vast wel een bankje of een paaltje oid te vinden? Anders misschien beugels met een opstaphulp?

http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 4038902/32

Je hebt er daar in principe maar 1 van nodig als je alleen links op wil stappen.

Als je leniger wil worden kun je strek oefeningen doen, voor advies even langsgaan bij een sportschool, als je dat nl. verkeerd doet, maakt het meer kapot dan het goed doet.
Laatst bijgewerkt door Kitsolu op 25-09-11 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 08:44

En gewoon simpelweg de beugel iets langer maken is niet voldoende om er op te komen?
Verder kan ik je helaas niet helpen, want ik wist nog op een paard van 1,80 te klimmen, dus heb niet echt ervaring met die problemen, sorry :(

Aprella

Re: OPstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 08:50

Oei, die beugels zijn wel wat boven mijn budget xD

Beugel langer maken help niet veel... ik raak er echt niet op xD Hmmm misschien ligt het dat ik niet genoeg kracht heb in mijn benen? Zou dat kunnen?

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:07

oefenen ;)
en anders 1 beugel even iets langer ja

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:13

ik kom er in principe ook niet op zonder hulp :P maar stap gewoon altijd op met opstapje.
Laatst op wedstrijd onderuit gegaan met paard en natuurlijk geen krukje bij de hand... Dus iemand tegengehangen en ik flink hard werken, arm paard maar ik zat erop :P

elsemiekeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:24

als je buiten bent, kun je ook een paaltje of een bankje opzoeken.
of gewoon blijven oefenen
veel succes & veel plezier met je paardje :D

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 09:31

Bedankt allemaal ^^

Van mijn instructrise moet ik er zelf opraken en ik schaam me altijd dood als ik er niet opraak XD

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 12:02

Gewoon opstappen met een krukje, dat is ook gelijk beter voor de rug en je zadel. Waarschijnlijk zal het ook steeds makkelijker gaan, dus in geval van nood zul je er dan wel opkomen hoor. En buiten zijn ook vaak goede opstapjes te vinden, zoals boomstronken, bankjes, hekjes en paaltjes.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 12:15

Aprella schreef:
Bedankt allemaal ^^

Van mijn instructrise moet ik er zelf opraken en ik schaam me altijd dood als ik er niet opraak XD

Je kan proberen om aan je instructrice uit te leggen waarom je beter met een krukje op kunt stappen.
De belasting van zonder krukje opstappen is 3 keer jouw gewicht aan de rug. (dus bij een ruiter van 60 kilo is dat al 180 kilo wat je aan de rug hangt.) Verder kan je je zadel permanent beschadigen doordat je de boom scheef kunt trekken doordat je steeds aan dezelfde kant aan je zadel gaat hangen.

Wie weet kun je haar zo overtuigen en hoef je je niet meer te schamen als het niet lukt ;)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 12:18

Vroegah kon ik met mijn 1,58 zonder hulp op een paard stappen van 1,83.
Helaas moet ik door een knieblessure nu altijd opstappen met een krukje en hoop dan ook dat ik er niet af hoef op buitenrit.

Voortaan maar gewoon lekker bij de pony's houden dan. :')

Nee, zonder gekheid, als je blessurevrij bent kun je dat heel makkelijk trainen.
Even wat rek-en strekoefeningen doen thuis, beugels wat langer dan normaal en opstappen maar.
1,60 is niet al te hoog dus dat moet je wel lukken!

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 12:42

Uhmm... zn krukje die je in kan klappen in een rugtas doen en meenemen? 8)7 nee pure gekheid! :P
zo'n opstapbeugel kan erg handig zijn inderdaad. Je beugels kan je ook langer doen.
Maar 9 van de 10x is er wel ergens een bankje of paaltje in de buurt.

Ik had een keer zonder zadel met buitenrijden, ging ik er even af wou ik er weer op, maar toen was het wel knap lastig ook omdat mevrouw niet meer van plan was te blijven staan met opstappen.

En wat betrefd met krukje opstappen, doe het zelf eigenlijk nooit meer tis wel beter voor je paard natuurlijk. En oefening baart kunst!
Succes! :j

:wave:

Lotje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:31

Mijn paard is ook best wel groot en ik maak voor het opstappen mijn stijgbeugel steeds enkele gaatjes langer. Dit is voor mij het gemakkelijkste en gaat ook vlotter dan wanneer ik het niet doen, wat natuurlijk ook weer aangenamer is voor mijn paard. En heel veel oefenen, oefenen, oefenen. Dat helpt ook.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 12:59

Bedankt iedereen. Hmm misschien moet ek men paard leren knielen en kan ik er zo opstappen xD

novita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:22

Paard naast de stoep rand zetten of paard bv in lager stukje greppel zetten of naast een heuveltje en dan zelf op hoogste punt gaan staan :-).
Doe ik ten minste altijd, scheelt soms net die 10-20cm met opstappen. Succes!