herkende/herken hem de laatste tijd amper terug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steefjes

herkende/herken hem de laatste tijd amper terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 16:34

Hey bokkers,

Weet niet of ik het hier goed heb staan, maar in ieder geval.

Ik heb iets waar ik mee zit.
De laatste 3/4 weken is mijn paardje Zyrkoon ontzettend aan het klooien/klieren tijdens het rijden.
Dit is van kwaad tot erger gegaan maar gaat de ene keer beter dan de andere.
Zo probeert hij me in de bak gruwelijk uit ( komt omhoog bij halthouden/gooit kop in de lucht/rent weg-onder met uit/wil de ene keer een hoek wel of niet door/loopt achteruit bij halthouden)
Nou dit alles is gruwelijk vervelend en maakt het rijden op het moment een stuk minder leuk [b]maaar[/b] van de andere kant juist een uitdaging/goede leerschool.
Ik krijg hier dan ook zowiezo 1x in de week soms zelfs 2x in de week begeleiding bij.
Dus op zich is dat een punt waar ik wel mee kan leven.
Nu is mijn punt: ik ken hem de laatste tijd in veel dingen amper terug, zo is hij alles behalve schrikachtig aangelegd en springt hij nu bij het minste of geringste naar voren/weg.
Ook is hij tijdens het rijden echt heel tegendraads ( maar zoals boven vernoemd kan ik hier op zich wel mee leven en word er aan gewerkt )

Dus gisteren ben ik met hem wezen buitenrijden ( met een stalgenote erbij ) buitenritten zijn normaalgesproken echt Zyrkoon zijn ding.
Op buitenrit onspant hij volledig en kan ik voor 97% op hem vertrouwen.
Hij springt niet weg, staat netjes stil als ik dat vraag, houdt rekening met mijn hulpen kortom hij gedraagdt zich engelachtig.
Nu was dit gisteren alles behalve het geval, voor de meest simpele dingen waar hij al echt 40x is langsgekomen was hij nu ineens bang.
Ook vertikte hij het om stil te gaan staan en kwam hierbij omhoog of liep achteruit.
En was hij amper in te houden en zeker in stap was er verzet.
Nu baalde ik al van deze streken ( snapte ook niet waar dit ineens vandaan kwam ) maar de afsluiting van de rit was helemaal apart: we reden op een pad van +/- 2 meter breed, we stapten op het uiterste linkse gedeelte van het pad.
Er kwamen 2 mountainbikers langs, vlak na elkaar, nou eerste mountainbiker no problem, hij keek even maar bleef verders gewoon stappen, nu kwam de 2de mountainbiker ik liet hem netjes kijken van kijk daar komt er nog een.
En op het moment dat Zyrkoon de biker ziet flipt hij: hij springt zijwaarts echt gericht met zijn achterste naar de fietser.
Gelukkig niets gebeurd de fietser zette gelukkig net aan waardoor hij net voor Zyrkoon zij achterste uitkwam.
Fietser natuurlijk mopperen, maar fietste gelukkig door.
Maar nu, ik was gruwelijk over de zeik ( echt geschrokken zoiets had hij nog nooit gedaan en stel dat er wel iets was gebeurd!)
Maar goed de stalgenote ( echt ervaren vrouwtje rond de 50 en rijd al heel lang ) zei dat ik goed op de situatie/'s had gereageerd.
Dus wij verder naar stal gestapt en het toch nog goed afgesloten.

maar nu snap ik echter niet waar dit gedrag vandaan komt, hij heeft dit nog nooit gedaan en heeft voor mijn gevoel ook niet van de rit genoten.
Wat nu? Kan het zijn dat hij het gedrag van in de bak gewoon heeft doorgezet?
Of hebben meerdere paarden dit?

Sorry voor het lange onduidelijke verhaal maar ben erg benieuwd naar jullie meningen/reacties.

Groeten Stéphanie

Elles

Re: herkende/herken hem de laatste tijd amper terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:56

Zo'n sterke gedragsverandering duidt vaak op pijn. Of is er iets drastisch voor hem veranderd, zoals stalling of compleet ander voer?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:57

pijn in zijn lijf? Last van zere voeten? Verandering van het voer of hooi?
Heb je al temperatuur opgenomen?

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 17:10

hey,

bedankt voor de reacties.
nee heb geen tempratuur opgenomen.
vertoond verders ook geen tekenen van ziek zijn ed.
en pijn, dat denk/verwacht ik niet, want er zitten ook dagen bij dat hij het gelijk helemaal goed doet, wel denk ik dat hij mischien wat last heeft van hangend rooster. dit heeft hij even geleden gehad ( er is nu niets meer te zien maar denk wel dat er voor hem een nasleep aan zit )
Maar hierin word alles al zo prettig mogelijk gemaakt voor hem.

kunnen er nog andere redenen zijn ?
op stal word er verwezen naar de puberteit ( hij is net 5 )

1810naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:26

Mijn oude bijrijdpaardje ging altijd heel erg klieren als ze last had van haar rug. Dan gooide zij ook haar hoofd de lucht in en wilde onder mij vandaan lopen. Ze ontsnapde dan ook niet en schrok sneller van dingen dan normaal. (snap zelf ook nog steeds niet hoe dit kon)
Het had 9 van de 10 keer te maken met haar rug omdat het zadel dan niet goed lag.

Misschien dat er bij jou paardje ook iets niet helemaal goed zit of hij ergens last van heeft?
Succes en hoop dat het snel over gaat!

Edit: Oh sorry, ik lees nu pas jouw laatste berichtje! Als hij net pas 5 is kan het inderdaad wel aan de puberteit liggen. Heb ik ook met een paar paarden mee gemaakt en uiteindelijk groeien ze daar wel weer overheen maar is wel even vervelend!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:35

Steefjes schreef:
kunnen er nog andere redenen zijn ?
op stal word er verwezen naar de puberteit ( hij is net 5 )

er zijn vast andere redenen te bedenken.
Als de verandering zo extreem en plotseling is heb je 100% zeker niet te maken met puberen.
Als het gedrag geleidelijk van kwaad tot erger gaat is puberen een mogelijke reden voor verandering in gedrag.

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 17:37

Abacab :
zoals boven al vernoemd is het van kwaad tot erger gegaan, het heeft zich echt in langere tijd opgebouwd het zijn alleen de laatste 3/4 weken dat ik het echt merk.
maar tussendoor waren er al dergelijke fases in de bak.

edit: Kan dit natuurlijk nooit volledig maar sluit eigenlijk het pijn gedeelte uit, er is geen reden te bedenken waarom hij pijn zou hebben.
Afgezien van het gedrag tijdens het rijden is het een hartstikke gelukkig dier.
En nogmaals het is de ene keer wel tijdens het rijden en de andere keer doet hij het juist geweldig.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:46

Steefjes, hoeveel voer krijgt je paard? Is daar iets aan veranderd de laatste tijd?
Heb je hem wel eens gelongeerd voor het rijden?

Puberen kan wel degelijk op zijn leeftijd. Of zich inmiddels erg fit voelen, waardoor hij energie over heeft om "gekke" dingen te gaan doen.
En het kan inderdaad zijn dat hij het gedrag wat hij vertoont in de bak, zich verplaatst naar het buitenrijden.

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 17:53

Setteke: dankjewel voor je reactie, voor zover ik weet is er niets veranderd in het voeren.
we staan op een pensionstal en dit soort dingen gaan bij mijn weten altijd in overleg.
verders probeer ik hem wel te longeren voor het rijden ( soms is er een wachtrij voor de longeerbak ), moet zeggen dat de keren dat ik dat deed ik hem in de bak sneller "normaal" had.
zou inderdaad dus goed aan de energie/het fit zijn kunnen liggen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 18:00

Dan zou ik hem aan de longe doen voor de arbeid.
Verder natuurlijk zorgen voor goede begeleiding en passende spullen (de hele riedel :D ).
Succes ermee!

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 18:04

dankjewel, goede tip ( had zelf de link nog niet gelegd )

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 15:25

Vandaag eerst gelongeerd voor het rijden.
Had hem veel beter bij me, wel lang bezig geweest om hem nageeflijk te krijgen maar hij liep het grootste gedeelte netjes op mijn tempo.
Verders is hij niet omhoog gekomen en heeft hij niet gestaakt.
Kortom het was geslaagd.
Voor degenen die hebben gereageerd nogmaals bedankt.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 16:11

Dit duidt vrijwel altijd op pijn, vooral omdat het zo plotseling en heftig is. Ik zou zijn rug en zadel eens goed na laten kijken. En voor zijn mond kun je eens bitloos proberen, kijken of dat helpt. En doe voorzichtig met jezelf tot dit is opgelost!

Laulette92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 00:31

Elles schreef:
Zo'n sterke gedragsverandering duidt vaak op pijn. Of is er iets drastisch voor hem veranderd, zoals stalling of compleet ander voer?

Ben het hier zeker mee eens, een paard doet dat niet zonder reden.

vooral pijn heb ik al een keer mee gemaakt en veel mensen zien niet dat paard niet zomaar bokken/steigeren of vervelend gaan doen (als het ineens vaak is) dan worden ze vervelend genoemd maar daar ben ik het niet mee eens.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 00:37

Het hoeft echt niet altijd op pijn te duiden. Iedere puber gaat puberen en een paard doet vaak hetzelfde, ze voelen zich fit en gaan kijken hoever ze kunnen gaan. Als baasje moet je dit in goede banen lijden, extra energie kwijtraken door bijvoorbeeld longeren vantevoren is echt handig.

Laulette92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 00:47

setteke schreef:
Het hoeft echt niet altijd op pijn te duiden. Iedere puber gaat puberen en een paard doet vaak hetzelfde, ze voelen zich fit en gaan kijken hoever ze kunnen gaan. Als baasje moet je dit in goede banen lijden, extra energie kwijtraken door bijvoorbeeld longeren vantevoren is echt handig.

tuurlijk gaan paarden puberen dat had ik niet begrepen dat dii in dii fase zat Sorry
maar ik heb nu 2 jongen paarden gezien vorig jaar en 1 van de paarden van mij zelf bij wie dit wel het geval was helaas.

1 had in de opfok zijn schoft gebroken en had een fractuur in de schoft ze hebben de val partij nooit gezien ze kwamen er achter toen ze der een beetje gingen werken dieren artsen bleven de eigenaar wegsturen of ze gek was omdat je zonder zadel er niks aan zag alleen ze liet zich achter overklappen zodra je der op wilde pakken. tot er een dierenarts een foto van de schoft maakte. (paard was al van top tot teen op de foto geweest veder)

en de ander hoefkatrol 4 beide voorbenen aangeboren dus ik kijk wel uit met dit soort gedrag.
de ene was net 4 geworden en de ander 6

En bij puberen indd onder de duim houden XD het hoeft in dat geval niet erg te zijn

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 19:23

Hey bokkers,
Heb de afgelopen week weer flink gereden en ben vanavond weer op buitenrit gegaan.
Iedere keer netjes voor het rijden gelongeerd ( ongeacht of er een rij was of niet ).
Ik merk echt het verschil, hij probeert me nu een stuk minder uit en loopt niet zo te klieren.
verders ging de buitenrit ook gewoon goed.
Kortom ik denk dat hij gewoon echt te veel energie had/heeft.
Wel is het me ook duidelijk geworden dat ik er echt 100% bij moet zijn, op het moment dat ik iets verslap of niet oplet maakt hij hier gebruik van. En probeerd hij er onderuit te komen of iets te doen dat niet mag/moet.
In ieder geval bedankt voor jullie tips.
Groeten Stéphanie

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:26

Dat was gewoon een tandjes en kiezen probleem.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:53

Pijn is zeker een optie, dat zou het vervelende gedrag verklaren. Maar pijn gaat normaal niet meteen de oorzaak zijn van plotseling schrikachtig gedrag tijdens het buitenrijden. Fysiek is zoiets moeilijker te verklaren (behalve misschien hormoongerelateerd of blindheid of iets dergelijks). Ik gok hier toch ook echt wel op puberteit. Sommige hebben er nooit 'last' van, bij anderen zie je de meest makke lammetjes veranderen naar draken :).
Succes ermee... Tanden bijten, consequent blijven en vooral zelf ook diep blijven in en uitademen en je niet druk maken!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:57

Wanneer je zelf pijn hebt, irriteert alles en iedereen in je omgeving.
Dus waarom mag een paard dan niet reageren op zijn omgeving ?

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:38

Puberen? En laat zijn tanden misschien eens nakijken. En voordat je denkt dat er van alles mis is mag je hem best een keer een beetje aanpakken. Al is het met je stem een keer verheffen o.i.d. Mijn merrie heeft ook geniaal gebruik gemaakt van haar pubertijd, tandarts, en DA laten nakijken, niets aan het handje na een stevige heropvoeding is ze zo mak als een lam :D Naja.. Dat is overdreven maar braaf!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:41

Elles schreef:

Dat wou ik ook zeggen, vaak schrikken ze ervan omdat het ergens pijn doet, dan kunnen ze ontzettend irritant doen en gevaarlijk worden.

Dat kan van alles zijn, iets met tanden/kiezen, of rug of iets met de heupen.

Ik geloof niet zo erg dat het van verandering komt van stal, het is ff wennen maar niet zo dramatisch als bij pijn en ongemak.

Odini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:36

Pijn kan, maar sluit puberen en een stukje 'paardenwijsheid' niet uit hoor :D

Op die leeftijd worden ze toch wat wijzer en daarmee komen soms ook de trucjes...begint heel onschuldig en kan echt in een rap tempo van kwaad tot erger worden. Misschien in combinatie met een beetje puberale fitheid.

Er zijn paarden die je altijd blijven uittesten (euh, heb er een op stal staan ;) ) en die halen uit de kleinste dingen een reden om de volgende keer er een schepje bovenop te doen. 1 keer winnen is dan soms niet altijd genoeg om jullie onderlinge baas-paard verhouding weer helemaal op orde te bregen. Het longeren wat je nu doet is echt heel goed, hij is in ieder geval los en de eerste 'eieren' zijn gelegd, daarnaast is longeren heel goed voor jouw positie tov je paard als leider, waardoor je een stukje van die discussie tijdens het rijden kunt overslaan.

Dat ie ineens buiten ook tekeer ging vind ik niet zo heel raar....hij kreeg het in de bak voor elkaar, en dan kun je wachten totdat hij de volgende stap ook gaat nemen.

Mijn paard doet precies hetzelfde, en dan vooral bij vreemden....meisje komt hem rijden tijdens mijn vakantie, op dag 1, geen vuiltje aan de lucht, alleen dan dat ie op een gegeven moment volgens haar de motor uit zette, maar toen vond ze t ook wel goed en mocht ie naar stal....op dag twee 'schrok' hij van iets waar ie nog nooit van geschrokken is, op dag vier ging hij er 'vandoor' en daarna ging ie ineens bijten bij het poetsen en uiteindelijk kon ze het halster niet meer aandoen....(zelfs niet om naar de wei te gaan, en dat zou toch leuk moeten zijn)

Zo zie je maar....begint met een heel klein geintje en eindigt in een uittest actie.

Ik zou goed in de gaten houden dat ie wel echt goed gezond is, en verder gewoon rustig doorrijden en je niet laten foppen....ook niet straffen, gewoon rijden en ervoor zorgen dat je alert bent op trucjes, longeren is een heel goed idee!

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 15:19

Hey mensen, bedankt voor jullie reacties.
Het rijden is de afgelopen week wisselend gegaan, de ene dag was het rijden echt geen probleem, hij voelde me aan en deed netjes wat ik vroeg.
De andere dag was hij tijdens het longeren al gigantisch druk en kwam dit door tijdens het rijden ( moet wel zeggen dat het zich minder vervelend uitte, hij probeerde uit maar liet zich ook na het corrigeren netjes zijn plaats toewijzen en probeerde niet nog eens uit) kortom voor mijn gevoel gaan we weer vooruit.
Ook komt morgen de tandarts om hem weer na te kijken, dit gebeurt regelmatig.
Verders ben ik mede dankzij dit topic met een veel prettiger gevoel naar mijn paardje gegaan.
Toen ik het topic begon baalde ik echt en zag ik op tegen het rijden.
Nu door hem te longeren en ook goed de tips die ik hier krijg mee te nemen gaat het voor mijn gevoel een stuk beter.
Nogmaals bedankt hiervoor.

PS : de puber momenten zijn nog zeker aanwezig maar zoals boven aangegeven nu veel beter controleerbaar en zo dus ook prettiger.