Pauze probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jellerd

Pauze probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 15:29

Hoi Bokt,

Nadat ik getipt was door een vriendin heb ik besloten om hier mijn probleem eens neer te leggen.

Ik heb een 12 jarige haflinger en daarmee rij ik wedstrijden. Ik heb nu bijna genoeg winstpunten voor de L1 maar nu hebben we een klein probleem.

Ik krijg hem in alle gangen altijd goed nageeflijk, dat hij ook goed zijn achterbeen eronder zet enzo maar als ik hem dan een rondje laat stappen aan de lange teugel en daarna weer verder wil rijden dan denkt hij, ja daaag! Dan steekt hij zijn neus eruit en dan kan ik proberen wat ik wil maar ik krijg hem niet onder mij terug. Hij gaat niet rennen ofzo maar hij is gewoon niet nageeflijk te krijgen. Volgens mij is dit gewoon luiheid maar ik weet ook niet hoe ik dit moet oplossen.

Ik heb elke week les bij de ponyclub en mijn instructrice daar die zegt dan dat ik moet doorvragen maar zelfs al ga ik richting zagen dan krijg ik nog geen reactie. Dat vind ik eigenlijk geen optie omdat ik vind dat je zo min mogelijk met de mond van je paard moet doen.

Maargoed, hebben jullie misschien tips waarmee we aan de slag kunnen?

Groetjes, Jellerd

Anoniem

Re: Pauze probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:36

Met zagen krijg je een paard niet nagevelijk. Je instructrice weet duidelijk niet hoe je een paard op de juiste manier nagevelijk moet rijden want dat moet van achteruit gebeuren niet met de hand. Maar is het geen optie om je pony geen lange teugel te geven, maar door hem wel pauze te geven maar dan niet de teugels los te gooien.

Jellerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 15:38

Hij is ook wel nagevelijk maar als ik hem een stukje aan lange teugel laat stappen zoals tussen een proef dan stopt hij ermee en dan stopt hij ook echt. Zij zei dat ik dan een keer moest doorvragen, niet zo netjes als normaal om te laten zien dat hij echt moet maar daar krijg ik ook geenreactie op van hem.

Zoals ik ook al aangaf he, daarom vraag ik ook hier om meer oplossingen omdat ik dat ook niet fijn vind!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:39

Je instructie is wat mij betreft fout bezig. Je gaat je paard niet nageeflijk krijgen vanuit je hand, dat hoort vanuit je been te komen. Als je pony denkt "pauze", dan ga je dus heel fanatiek overgangen rijden, stap, galop, draf, uitstrekken en alles door elkaar. Laat die mond voor wat het is, gewoon voorwaarts op je been. Als je normaal paard normaal gesproken nageeft, dan doet hij dat ook wel weer als hij weet dat de pauze voorbij is.

Jellerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 15:40

Angela in je laatste regel is dus het probleem, dat vertikt ie!

Dat actief daar ga ik wel mee aan de slag, maar tussen 2 proefjes in dan kan dat niet en dan is het wel heel erg nodig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:41

Dan zul je toch strenger moeten zijn, of je pony heeft moeite met zijn spieren waardoor hij het moeilijk vind weer actief te worden.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:42

Jellerd schreef:
Dat actief daar ga ik wel mee aan de slag, maar tussen 2 proefjes in dan kan dat niet en dan is het wel heel erg nodig..

Tuurlijk kan dat wel. Als het thuis altijd goed gaat en alleen tijdens je proef niet: dan gewoon een keer tijdens je proef trainen/ oppakken.
Beter 1x (of 2x, of 3x....) je proef verknallen dan dat dit probleem maar voort blijft duren.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:42

Dan ga je dus niet genoeg voorwaarts. Het is eerst voorwaarts neerwaarts, dan met een licht contact voorwaarts neerwaarts nageeflijk, en dan iets hoger oppakken. Nageeflijkheid komt uit een voorwaartse drang die je met je hand (of bij onbeteugelt je zit) opvangt, waardoor je paard compacter, maar nog immer voorwaarts, blijft lopen.

Echt, laat die mond voor wat het is, en zorg dat je paard op jou gaat letten. Dan komt het nageeflijke vanzelf wel weer.

Jellerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 15:43

En hoe zou ik dat met die spieren kunnen trainen? Ik rij nu meestal 3 kwartier of een uur en dan ga ik steeds vaker kleine stukjes stappen aan de lange teugel zodat hij went dat dat niet gelijk uitstappen is.
En dat strenger zijn, dat is dus het doel van mijn instructrice, doorvragen tot je reactie krijgt maar hij doet dat gewoon niet en ik wil gewoon niet grof doen met mijn hand, dat is echt tegen mijn principes in!!

Ik vind het wel fijn dat jullie zo meedneken, dankjewel!

Jellerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 15:44

Rumpleteaser schreef:
Jellerd schreef:

Tuurlijk kan dat wel. Als het thuis altijd goed gaat en alleen tijdens je proef niet: dan gewoon een keer tijdens je proef trainen/ oppakken.
Beter 1x (of 2x, of 3x....) je proef verknallen dan dat dit probleem maar voort blijft duren.

Nee, want hier moet je dan altijd tusse ringen in stappen en daar is het te klein voor draf enzo.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:46

Nee, ik bedoelde echt tijdens je proef zelf. Misschien heb ik je verkeerd begrepen, ik dacht dat hij het ook tijdens een proef doet (dus niet alleen tussen proeven door) :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:47

Jellerd schreef:
En dat strenger zijn, dat is dus het doel van mijn instructrice, doorvragen tot je reactie krijgt maar hij doet dat gewoon niet en ik wil gewoon niet grof doen met mijn hand, dat is echt tegen mijn principes in!!

Ik vind het wel fijn dat jullie zo meedneken, dankjewel!

Streng zijn moet je niet met je hand in dit geval, maar met je been. Je kuit vraagt de buik omhoog, waardoor je je paard met een zachte hand nageeflijk kunt "vragen". Een harde hand is nooit de oplossing. Je moet echt dat nageeflijke uit je hoofd zetten, en gewoon je overgangen gaan oppakken. Een goed nageeflijk paard blijft echter ook met een lange teugel nageeflijk. Je kunt je paard dan ook prima de hals laten strekken, maar hem wel nageeflijk houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:47

Met doorvragen bedoelen we voorwaarts rijden.

Je pony kan pas nagevelijk worden als hij voorwaarts genoeg is, rij dus lekker op tempo, voltes, overgangen en dan flitsend weg. Als ie met wegdraven niet direct reageert, tik achter het been. Paar passen draven, terug naar stap, weer aandraven. Net zo lang totdta ie goed aan het been is. Dus niet meer aan het hoofd zitten, maar de motor aan de gang houden. Op de voltes kun je stelling vragen en de voltes groot en klein maken om hem soepel te krijgen.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:49

Ga er thuis mee aan de slag. Gaat het thuis goed dan komt dat op wedstrijd ook wel weer. Mijn paard heeft dat zelf ook erg, zodra ze even lange teugel heeft gehad komt ze er tegen in. Ik ga dan meteen draven (dan maar een slordige overgang) en in draf laat ze vanzelf weer los en komt weer nageeflijk. En dan kan ik ook weer terug naar de stap zonder dat ze er tegen in komt. Dus ga thuis oefenen, bijvoorbeeld om de tien minuten even lange teugel en dan weer oppakken.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:53