Ongewensd achterwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diana_Mabel

Ongewensd achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 09:15

mijn paardje gaat sinds kort achterwaarts... maar niet op mijn commando...
meestal na een half uurtje rijden, ik denk dat ze het dan zat is, dat is geen excuus maar misschien kan het door als verzachtende omstandigheden :)
maar het is ongewensd en ik wil het haar afleren, hoe doe ik dat?
ze reageert niet op mijn hulpen en ik voel me hulpeloos hoe krijg ik haar voorwaarts?

Iris82

Re: Ongewensd achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:16

Is het als je halthoudt, of terwijl je aan het stappen bent dat ze opeens in de achteruit gaat?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:17

wat voor hulpen geef je op het moment dat ze dat doet?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:19

Hoe gebeurt het precies? Tijdens het draven bijv? Of als je al stilstaat?

nenab8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:21

Als ze dat doet, een rondje draaien en verder rijden...
Gewoon haar afleiden door iets anders te gaan doen dus..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:25

Doe eens iets meer info over HOE het gebeurt, na welke oefening etc?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:27

inderdaad afwenden ...hoe reageert ze als je haar een klein tikje geeft?
Heel vervelend dit,dit moet je snel weer goed krijgen anders heb je kans dat het volgende hoofdstuk omhoog gaan is.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 09:30

Veel reactie :)

Meestal is het na het halthouden dus niet vanuit draf.
Ook wel eens als ik stap langs de uitgang dan gaat ze stil staan.
Het is eigenlijk begonnen met bokken naar de zweep dat is nu redelijk onder controle maar nu heeft ze dit verzonnen.
Ze is trouwens 6 en we zijn haar nu aan het doorrijden.
Het is geen verkeerd paard ze is heel braaf als ze er doorheen is loopt ze als een zonnetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:33

Laat 'm eens een pasje om zetten voor je de voorwaartse hulp geeft na het halthouden, op het moment dat je vermoed dat ze het zal gaan doen. Even schouder of heup een pasje om en dáár vanuit wegstappen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:36

mijn vriendin heeft ook zo een paard.
Die gaat inderdaad ook na halthouden in de staak.
Dit paard is op een hele strenge manier ingereden met stang en trens(die gekken heb je hier)
Soms gaat ze de hele bak door in z'n achteruit.
Wij doen niets met de zweep want ze reageert daar helemaal niet goed op....over de kook zeg maar.
Meestal help ik even als ze het weer doet en ga er naast lopen,belonen als ze weer voorwaarts gaat.
Ik heb het idee dat het soms ook met hengstigheid te maken heeft,in mijn geval dan.
Iedergeval niet achterwaarts laten lopen op commando.
En ik zou halthouden indien mogelijk even vermijden.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:38

als ze het doet idd afwenden, lukt dat niet scherper wenden zodat ze ook opzij met haar achterhand moet, belonen als ze naar voren gaat, verder halthouden vermijden, je kan terugrijden naar bijna halt en dan weer naar voren, en vooral het voorwaarts gaan goed belonen!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:39

Meteen bij de 1e pas al opzij trekken en in een (kleine) volte laten stappen...

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:20

Daarbij moet je vorowaarts blijven denken, dus na het halthouden gelijk wegrijden ipv een paar seconden stil blijven staan. Althans, zo legden de instructeurs op KNHS kamp het uit en dat heeft bij mij heel fijn geholpen :j

Ik moest toen bijvorbeeld, middendraf - halthouden, hand ietsjes toestaan, been en wegrijden in middendraf. In het begin is het natuurlijk :oo Maar na een tijdje is ze gewoon helemaal gestopt met achteruit lopen. Hopelijk heb je hier wat aan, en anders kan je bovenstaande tips gebruiken, al denk ik dat je beter eerst zo kunt proberen.. :)

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 13:17

Als saar stil staat geef ik been, en open mijn handen maar ze gaat achterwaarts, laat staan in draf:)
ik ben ervoor alles voorwaarts op te lossen dus denk ook naar voren maar ze gaat naar achteren :)
ik probeer ook om te zetten en dan weg te stappen maar zodra ze omgezet is gaat ze weer achterwaarts

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:24

Dan moet je gewoon volhouden, zodra ze achterwaarts gaat omzetten, wegstappen/draven.
Weer achterwaarts? weer omzetten desnoods een heel rondje of twee en weer voorwaarts, herhalen herhalen,
tot ze het zij waarts helemaal spuugzat is.
Ik zou in zo'n geval misschien zelfs wel de neus helemaal naar je been halen (wel voorzichtig) en dan goed je buitenbeen erbij zodat ze helemaal gebogen is en dan draaien tot ze echt de schouders meeneemt en loslaat dan zelf ook loslaten en weer voorwaarts.

Verder zou ik eerst bij jezelf nagaan of je je hulpen wel goed geeft, misschien kan er eens een ervaren persoon met je meekijken?

En wat je ook nog kan doen is als ze zo nodig achterwaarts wil
dan zal ze ook achterwaarts gaan, dus been erbij en naar achteren.
Wel van te voren een vlecht in de staart maken anders gaat ze erop staan.
Ik heb mijn paard zo ook wel eens een hele bak rond in de achteruit gehad.
Ik ga wel altijd vanuit zijwaarts weer vooruit.

Ik zag net in je profiel dat ze western beleerd is misschien geef je wel onbewust hulp voor achterwaarts.
(dan zal ze bovenstaande hulp misschien wel kennen }> )

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:30

Herkenbaar! In het begin met mijn paard deed hij dit ook, puur uit verzet. Soms was de oefening te zwaar en soms had hij gewoon geen zin en weigerde hij op deze manier. Maakt niet uit in welke gang ik bezig was. Hij liep ook tegen omheiningen aan in zn achteruit en zodra ik de zweep erbij haalde begon hij yte bokken en daarna gewoon door in zn acheruit. Lachwekkend gezicht voor de omstanders! Ik heb het hem afgeleerd door de lol eraf te halen. Hem rondjes te laten lopen, proberen te halthouden en fanatiek naar voren te rijden. Ook bovenstaand bericht van expres achteruit rijden gedaan. Het heeft even geduurd (4 jaar) voordat het helemaal stopte, maar had wel binnen 2 maanden verbetering.
Succes ermee!

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:18

Je zou ook hulp van iemand vanaf de grond kunnen vragen. Zodra ze eraan denkt achteruit te lopen, drijft diegene haar met zo min mogelijk hulpen voorwaarts. Jij blijft goed recht zitten, maar staat toe in je hand. Misschien heb je haar onbewust geleerd achterwaarts te lopen door net iets anders te gaan zitten.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:28

CoronaLime schreef:
Daarbij moet je vorowaarts blijven denken, dus na het halthouden gelijk wegrijden ipv een paar seconden stil blijven staan. Althans, zo legden de instructeurs op KNHS kamp het uit en dat heeft bij mij heel fijn geholpen :j

Dit is zeker wel een goede tip. Voorwaarts blijven denken in het halthouden. Dus inderdaad, niet wachten tot hij volledig in zijn stilstand staat en van daaruit zelf niet meer voorwaarts denkt. Dat moment moet je voor zijn. Dus ook als je in je overgang naar halt voelt dat hij uit zichzelf vertraagd, uit zichtzelf wil halthouden: meteen weer naar voren rijden en die halt eventjes uitstellen. Begin eventueel met een hoop schijnovergangen naar halt, telkens net niet halthouden en dan weer vooruit rijden.

Verder zoals al gezegd zou ik ook een hulp op de grond zetten, zodat je zelf je zweep niet hoeft te gebruiken (vermits ie daar slechts op reageert), maar het toch op een nette manier kan oplossen.

Vervelende vorm van protest wel :). Eén van mijn vorige paarden had dit net hetzelfde. Protest op zweep, achterwaarts gaan als je stilstond,... heel moeilijk op te lossen! Succes ermee allesinds

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 11:16

Voorwaarts denken heeft heel erg geholpen!
daarnaast hebben we lekker veel overgangen gereden het gaat nu super!