Zit ik nu met het volgende probleem. Wanneer ik een langzaam galopje doe met Vitara (of iets sneller), dan gaat mevrouw heel hard met haar hoofd naar beneden trekken. Zo hard dat ik terug moet trekken zonder uit het zadel te kieperen.
Ik ben nog niet geheel bezig met de galop. Maar wanneer mevrouw in galop aanspringt (of ik het nu vraag of niet) gaat ze met haar hoofd trekken. Misschien stopt ze er vanzelf mee na een tijd, maar toch zou ik wel willen weten hoe ik dit tegen kan gaan zodat ik niet binnenkort met mijn snuffert op de grond lig door mevrouwtjes actie.
Wie o wie heeft de juiste oplossing hiervoor?
Ik ben sinds 2 weken weer bezig met haar te berijden na 1 jaar buik vol eten.
Voorbereid zijn, zorgen dat ze je niet mee kan trekken. Ligt een beetje aan je paard wat het beste werkt, even een por met je been op het goede moment werkt vaak genoeg. Bij een wat loperig paard kun je dat weer beter niet doen, dan is loslaten vaak voldoende. Niet helemaal losgooien maar op het moment dat zij trekt hand meegeven zover dat zij dus niets heeft om aan te trekken, daarna gewoon weer oppakken en verder rijden. Evt. kun je beide manieren combineren.
Geef je dr wel genoeg ruimte? Zou toch op zoek naar goede instructie.
Carlijn92
Geplaatst: 21-09-11 08:45
Een goede instuctie lijkt me zoiezo een goed plan. Maar wanneer je haar geen kans geeft om te trekken kan ze je ook niet uit het zadel trekken. Je moet korte ophoudingen maken en er niet aan gaan hangen, dan kan zij dat ook niet doen.
Ik rij der niet aan de teugel, teugels heb ik op 'net wel net niet' contact. En dit is echt een probleem wat in der hoofd zit. Van die ophoudingen ga ik wel eens proberen. ben nog niet intensief bezig..meer dat ze lekker ib der vel zit wanneer ze gereden word.
Ik ben er wel achter. Vitara is zeer gevoelig voor het been. Wanneer ik de beugel aan het zoeken ben en ik raak haar maar het minste of geringste aan. Dan krijg ik al reactie. En haar mond is echt zo gevoelig. Vandaar dat ik nu ook ga kijken voor een happy-mouth bitje, of iig een rubber.
Ze is al een jaar niet gereden, de eigenaar wil zo graag dat ze goed gaat lopen en eventueel op wedstrijd kan (volgend jaar eventueel). Het is gewoon zonde van dit mooie grote machtige paard, dat er niet eens normaal mee gereden kan worden. Morgen even vragen wat ze doet op buitenrit. Anders grijp ik haar even en ga ik eens de bossen in dat ze kan relaxen. En eventjes tot zich zelf kan komen. Het is een heethoofd, daar ben ik al achter. Veel praten tijdens het rijden helpt.
Vandaag ook weer stukje gegaloppeerd en als ik het met die ophoudingen doe werkt het wel. Maar vooral in een bocht doet ze trekken met haar hoofdje.
Ik lees dat sommige mensen zeggen dat je moet meegeven. Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Ik zeg niet dat je moet terugtrekken, maar je moet wel weerstand bieden. Je paard moet leren dat hij je hand niet mag wegtrekken en daar respect voor moet hebben.
Het is logisch dat je paard nog wat moeite met de balans kan hebben en daardoor de neiging heeft om te trekken. Probeer je handen echter wel op de plaats te houden.