Pony telgangt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Pony telgangt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 20:11

Pony: 7 jarige shetland merrie, perfect beleerd voor de wagen, zijn nu bezig haar onder het zadel te beleren. Pakt ze goed op in basis, maar de stap blijft een probleem.
Ruitertje: meisje van 11, zeer vriendelijk en handig, rijdt zeer netjes. Rijdt met haar eigen pony M1 en was 3e op de Hippiade. Aan de kundigheid ligt het dus niet.

Stappen vind de pony zowiezo lastig, ook voor de wagen. Ze gaat dan héél langzaam stappen, en als ik haar meer voorwaarts wil rijden valt ze in de draf.
Onder het zadel gaat ze in de telgang. Aan de longeerlijn doet ze dit niet, maar ook dan vind ze stappen héél erg lastig. Ze is in de stap ook heel slecht voorwaarts te krijgen, ook gewoon aan de hand met bijv naar de wei toe.
Draven doet ze allemaal super.

Aangezien ik niet zelf op de pony kan gaan zitten ( ;) ) Hoe pak ik dit handig aan? Hoe ga ik die stap verbeteren? Gezien ze het voor de wagen ook lastig vind om tempo te houden twijfel ik of het een balans probleem is (voor de wagen loopt ze al 2 jaar)

Carlijn92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 08:50

Vooral niet onder het zadel, vaak als je stap problemen onder het zadel op wilt lossen
ga je ze aandrukken en dan krijg je juist telgan. Ze moet zelf leren hoe ze beter en toch
voorwaarts kan stappen. Miss voor de kar voor wat losser laten en door laten stappen
of aan de hand etc. Maar onder het zadel niet te veel mee prutsen word de telgan alleen maar erger.

Dribbel

Re: Pony telgangt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 09:54

Is het alleen een blalansprobleem? Denk dat er misschien ook ee stukje aaleg bij moet zitten en misschien ook wel wat missen van de kracht van spieren.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 09:56

veel slangen voltes gebrokenlijnen ect. dat hielp hier heel goed. dus geen rechte stukken stappen.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:19

paar pasjes wijken helpt vaak ook wel. Enverder inderdaad niet te veel doen. In ieder geval niet teveel met de zit werken. Stil zitten en de pony rustige aanleuning geven en dressuurmatige oefeningetjes vragen die haar dwingen haar beenzetting aan te passen (zijgang, pasje schouder voor en als het lukt schouder binnenwaarts, travers, renvers, express pony iets uit balans brengen a la antoine de bodt). En dan voorlopig maar even in langzaam tempo bevestigen en daarna rustig uitbreiden. Balkjes lopen is ook een goede (heb ik laatst toch al wat foto's van gezien, gaat om Vera toch?)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 20:23

Ikkedus: In de OP staat duidelijk dat we bezig zijn de pony te beleren en jij hebt het over traver en renvers :?
Dribbel: Ik vraag me af of het uberhaubt wel een balans probleem is, voor de wagen loopt ze prima in balans, maar ook daar is stappen moeilijk.
Carlijn: Voorwaarts stappen voor de wagen vind ze ook erg lastig. Ze gaat heel traag (terwijl ze echt niet flegmatiek oid is) en als ik haar dan voorwaarts wil rijden, wil ze gaan draven (omdat ze dat dus makkelijker vind).
Ik probeer uiteraard wel haar zo voorwaarts mogelijk te krijgen, maar ze blijft daar niet. Ik moet haar aan blijven moedigen (stem/zweep)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:26

Wat betreft de telgang: loslaten aan de voorkant, niet over haar tempo laten lopen, soepeler maken (aan de lange lijnen?) door voltes en slangenvoltes te stappen en draven. Stelling en buiging helpt om de laterale beweging te doorbreken.