Wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nikkialex

Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 17:11

Hallo!
mijn vraag was of ik nou wel goed aan het wijken ben!
Als je naar links wilt wijken,
Moet je toch je linker been naar achterleggen en dan aanblijven duwen,
En met je rechterbeen toch drijven?
Of toch andersom?
Ik heb het al heel lang niet meer gedaan haha

Ps. geen gezeik graag! ;)

monica08

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:13

Als je naar links wilt, zul je haar met je rechterbeen naar links moeten drijven. Met je linkerbeen, dus je buitenbeen dan, begrenzen en tempo houden.

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 17:14

thnx!! meer tips zijn welkom!
doeii xx

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:38

In de Bokt Wiki hebben we een artikel genaamd Hoe wijken. Daarin staat een uitleg.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:48

Ik doe het als volgt:
als voorbeeld neem ik het wijken voor het rechterbeen dus naar links. Ik stuur hem een beetje schuin opzij naar links houd mijn buitenhand eraan om hem te begrenzen en dan zet ik hem opzij met mijn rechterbeen. Tussen door stel ik hem iets recht, dit zie je niet maar hij blijft beter scharen. Bij paarden die het niet snappen doe ik als ik naar links wil mijn linkerhand van de hals alsof ik een deur open en dan koppel ik mijn beenhulp eraan :)

succes!

ted

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 18:56

Zorg dat het paard goed aan het been is.
Anders kan/gaat het paard niet opzij.
En kan het paard zijn tempo niet behouden.
Zorg ook tijdens het wijken, dat het paard zich in het lichaam niet wegdrukt.
Desnoot hou hem voor iets ronder maar niet strak.

AnneH_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:38

monica08 schreef:
Als je naar links wilt, zul je haar met je rechterbeen naar links moeten drijven. Met je linkerbeen, dus je buitenbeen dan, begrenzen en tempo houden.

Ik begrens juist met rechts?

Voorhand moet voorblijven, dus ik begrens de achterhand met mn rechterbeen en tevens blijf ik hiermee tempo houden,
en met de rechterteugel begrens ik de voorhand.

Met mn linkerbeen laat ik hem juist opzij gaan, het is immers wijken vóór het linkerbeen.

Ik hou het linksbeen nooit continue aan, en leg hem al helemaal niet te ver naar achter,
is juist de fout die veel ruiters maken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:40

-> RT-P

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:18

Als je met links begrenst kan hij toch inderdaad helemaal niet wijken? Dan moet hij naar links maar dan hou je hem tegelijkertijd tegen. Lijkt me erg verwarrend.

Een beetje kort samengevat hoe ik het doe: als je wil wijken moet je je binnenbeen gebruiken om hem voorwaarts te houden, je buitenbeen om hem zijwaarts te laten gaan. Je binnenhand om hem te begrenzen en met je buitenhand hem ruimte geven om naar voren en opzij te gaan. Toch?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:31

wijken voor het rechterbeen:

Je wend af (bijvoorbeeld AC-lijn) maakt een ophouding met de buitenteugel en buitenbeen (linkerhand en linkerbeen dus) zodat het niet met de schouder direct naar de hoefslag valt, dit doen heel veel paarden dus. Wanneer het paard goed recht is druk je met binnenbeen (rechterbeen) het binnenachterbeen (rechterachterbeen) zijwaarts, je legt je been maar iets achter de singel Dit begrens jij met je buitenbeen en buitenteugel (linkerhand en been), buitenbeen blijft wel op de plek. Een veel gemaakt fout is je rechterhand (binnenhand) te veel te gebruiken of naar achter te halen, dit moet je absoluut niet doen! Hiermee blokkeer je namelijk het binnenachterbeen (rechterachterbeen) en dat is precies het been waarmee het paard wijkt. Je maakt het je paard dus onmogelijk om correct te kunnen wijken voor de kuit. Het paard zal over de schouder vallen, het paard zal dus met zijn achterbeen ontzettend ver moeten verplaatsen en zal het achterbeen dus ook niet meer kunnen ondertreden!

Om een beetje te varieren in het wijken kun je bijvoorbeeld is de volte sluiten en dan weer open wijken tot de binnenhoefslag. Zo kun je goed voelen hoe je moet begrenzen met het buitenbeen en de buitenteugel want als jij nu te veel met je binnenteugel doet zal het gewoon naar de hoefslag vallen. Een andere variatie (misschien nog wat ver weggelegd, ik heb hier met mijn paard ook nog wat moeite mee) is om te schakelen in het wijken zodat het fijn voor het been word. Ook kun je op diagonaal nog wijken, dit bevordert het scharen tijdens het wijken. Wat ik ook nog een fijne methode vind is om een gebroken lijn te wijken, zodat het paard alert blijft (of naar de AC lijn). Het is in ieder geval belangrijk om veel te varieren in het wijken zodat het geen koud kunstje word maar zodat je paard er ook daadwerkelijk beter van word!

Veel succes!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:34

AnneH_87 schreef:
monica08 schreef:

Ik begrens juist met rechts?

Voorhand moet voorblijven, dus ik begrens de achterhand met mn rechterbeen en tevens blijf ik hiermee tempo houden,
en met de rechterteugel begrens ik de voorhand.

Met mn linkerbeen laat ik hem juist opzij gaan, het is immers wijken vóór het linkerbeen.

Ik hou het linksbeen nooit continue aan, en leg hem al helemaal niet te ver naar achter,
is juist de fout die veel ruiters maken.

Wijken voor het linkerbeen en wijken naar links is dus niet hetzelfde....

Achterhand begrenzen kan trouwens nooit, je zult altijd de voorkant moeten begrenzen omdat het paard altijd zal proberen de voorkant eerst naar de hoefslag te laten gaan...geen enkel paard gaat uit zichzelf de achterhand voorzetten. Verder inderdaad been niet te ver naar achter, je moet namelijk het hele lichaam meenemen en niet alleen de achterhand.

AnneH_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:22

_Esther_87_ , wat is het verschil dan?

En dan mag je mijn paard eens komen rijden, die laat vaak de achterhand voorgaan,
dit omdat hij te scheef wilt gaan.

Achterhand voorgaan is meer een gezegde, want ik bedoel ermee dat
de voorhand niet voor blijft.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:14

Als je wijkt voor het linkerbeen, druk je het paard voor je linkerbeen opzij, maar ga je dus naar rechts toe.

En de achterhand voor laten gaan komt (bij een paard dat het wijken correct is aangeleerd!) doordat jij op dat moment of de voorkant teveel tegenhoud/niet genoeg meeneemt, of omdat je teveel druk geeft met het been waarvoor hij opzij moet. Mijn paard gaat heus ook weleens met de achterhand voor, maar ik los dat zeker niet op door dan het buitenbeen aan te leggen (dat is namelijk je voorwaartsdrijvende been) maar door afhankelijk van de situatie, de voorhand meer mee te nemen of minder been te geven aan de binnenkant.

AnneH_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:25

Ja oke, maar wat is dan het verschil?

Wijken vóór het linkerbeen, gaat hij voor mijn linkerbeen opzij.
En wijken naar links gaat hij ook voor mijn linkerbeen opzij?

Voor beide benamingen gaat hij naar rechts, maar voor mijn linkerbeen opzij.

Mijn paard is zeer correct gereden, tot de Z. Maar wilt soms voor onder het werk uit
te komen, zoals alle paarden nog wel eens een foefje uitproberen, zoals dus niet de
voorhand voor laten gaan.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:28

AnneH_87 schreef:
Ja oke, maar wat is dan het verschil?

Wijken vóór het linkerbeen, gaat hij voor mijn linkerbeen opzij.
En wijken naar links gaat hij ook voor mijn linkerbeen opzij?

Voor beide benamingen gaat hij naar rechts, maar voor mijn linkerbeen opzij.

Mijn paard is zeer correct gereden, tot de Z. Maar wilt soms voor onder het werk uit
te komen, zoals alle paarden nog wel eens een foefje uitproberen, zoals dus niet de
voorhand voor laten gaan.

Nee, als je naar links wijkt (vanaf je paard gezien he, je paard loopt dus in de richting van zijn linkerschouder) dan wijk je dus voor je rechterbeen...je duwt dan met je rechterbeen je paard opzij, naar links toe. Je kan je paard niet met je linkerbeen naar links duwen, dan zou hij volledig tegen je been in moeten gaan..

AnneH_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:33

Hahaha ja oke! :D ik bedoelde dus als je ervoor staat. Maar snap je punt indd!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:35

AnneH_87 schreef:
Hahaha ja oke! :D ik bedoelde dus als je ervoor staat. Maar snap je punt indd!

Gelukkig, ik wist al niet meer hoe ik het anders uit moest leggen ;)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:25

_Esther_87_ schreef:
Als je wijkt voor het linkerbeen, druk je het paard voor je linkerbeen opzij, maar ga je dus naar rechts toe.

En de achterhand voor laten gaan komt (bij een paard dat het wijken correct is aangeleerd!) doordat jij op dat moment of de voorkant teveel tegenhoud/niet genoeg meeneemt, of omdat je teveel druk geeft met het been waarvoor hij opzij moet. Mijn paard gaat heus ook weleens met de achterhand voor, maar ik los dat zeker niet op door dan het buitenbeen aan te leggen (dat is namelijk je voorwaartsdrijvende been) maar door afhankelijk van de situatie, de voorhand meer mee te nemen of minder been te geven aan de binnenkant.

Hoe doe jij dat dan als je iets naar voor voren en terug wilt schakelen tijdens het wijken? Het meest logische lijkt drijven met het buitenbeen omdat dat het voorwaartsdrijvende been is maar ondertussen wil je ook het scharen behouden moet je zeker ook iets meer drijven met het binnenbeen? Ik ga het morgen ook even aan instructrice vragen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:02

Danique_G schreef:
_Esther_87_ schreef:

Hoe doe jij dat dan als je iets naar voor voren en terug wilt schakelen tijdens het wijken? Het meest logische lijkt drijven met het buitenbeen omdat dat het voorwaartsdrijvende been is maar ondertussen wil je ook het scharen behouden moet je zeker ook iets meer drijven met het binnenbeen? Ik ga het morgen ook even aan instructrice vragen.

Tempo doe ik inderdaad door naast de zijwaartse hulp met mijn binnenbeen, een drijvende voorwaartse hulp (dus been op de normale plek) te geven met het buitenbeen. Hierbij is het wel belangrijk dat je de voorhand voldoende meeneemt, zodat de activiteit die je dan opwekt echt voor- en zijwaarts word ingezet. Meer voorwaarts rijden kan je alleen vragen als je paard al voldoende makkelijk en genoeg schaart, meer scharen en meer voorwaarts tegelijk is geen optie, paard kan zijn been namelijk óf meer naar voren plaatsen, óf meer zijwaarts, beide is fysiek een beetje lastig ;)

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:09

denk dat je al wel genoeg uitleg heb :) maar voor het geval dat :P haha

ligt eraan vanuit welke kant je het bekijkt, maar ik ga dr even vanuit dat je het vanuit jezelf bekijkt..
dan moet je je rechterbeen naar achteren leggen. eigenlijk drijf ik dan helemaal niet met mijn linkerbeen. ik hou gwn goed mn buitenteugel eraan, zodat hij niet over de buitenschouder kan wegvallen.
als je ook nog eens met je andere been gaat drijven, wordt het voor het paard ook wel een beetje verwarrend.. :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:37

Ja ik heb soms wel eens dat een paard het echt niet meer snapt en het tempo er helemaal uit valt, maar dan stel ik hem meestal gewoon even recht en zorg ik dat hij weer voorwaarts is voordat ik verder ga. Heeft ie ook even adempauze :P

In principe drijf ik met wijken ook niet met mijn buitenbeen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:45

Aleeneh, je kunt je paard beter op twee teugels en twee benen houden daar heb je niet alleen tijdens het wijken veel profijt van maar later ook. Doordat jij hem op bijvoorbeeld twee teugels hebt kun je steeds kleinere hulpen doorgeven en veel met je zit sturen. Zo is het ook een beetje met je benen, als jij hem/haar tussen twee benen hebt hoef je hem/haar alleen nog maar opzij te duwen voor je binnenbeen.