Bernice (Sandreo x Gribaldi@work bij Denise van Delden)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Roxanne

Bernice (Sandreo x Gribaldi@work bij Denise van Delden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 08:05

Sinds kort zijn we begonnen om, naast onze vaste instructrice, een keer in de 3 a 4 weken te gaan lessen bij Denise van Delden. Dit bevalt erg goed!!

Info over Bernice;
merrie
5 jaar
1,68m
B/L/M niveau

Bernice voelt op vreemd terrein heel anders aan als thuis, daarom is het voor mij ook een goede oefening om op onbekend terrein les te krijgen, zodat ik er evengoed aan blijf rijden. Inmiddels hebben we al drie lessen bij Denise gehad, de foto's zijn van de eerste x, het filmpje van de tweede x.

Werkpunten;
Mijn handen, met name mijn rechterhand
Rechtsom even makkelijk kunnen buigen als linksom
wijken
kapstokjes
niet naar achter hangen
niet in teugels gaan hangen
flitsender aan been houden
..... en nog veel meer

Even een paar foto's van de eerste keer les;
http://i1179.photobucket.com/albums/x38 ... ems/14.png
http://i1179.photobucket.com/albums/x38 ... ems/72.png

En het filmpje;

Ik heb expres wat slechtere stukjes laten zitten, helaas ben ik niet de perfecte amazone, dus daar heb ik juist hulp bij nodig.
Moet wel er even bij zeggen dat soms mijn rechterhand héél sterk lijkt, dit lijkt vooral zo, vaak ben ik dan stelling aan het vragen en houd ik mijn hand iets verder van de hals af. En als ik dan een ophoudinkje maak lijkt het net alsof ik aan het zagen ben.

Ook kan ik vertellen dat we dit weekend onze laatste wedstrijd in het B hebben gehad. Ik wilde wat korter losrijden en toen ik er eenmaal opzat bleek dat we wat ruim hadden geteld, dus zat ik er nog korter op :o Geluk is dan wel dat we haar nog even longeren voor ik erop ga, dus ze was wel al wat los. Resultaat; eerste proef 2e prijs met 207punt. 2e proef; 3e prijs met 201 punt(bij de tweede proef liet ik ook nog eens behoorlijkl wat steekjes vallen). Op naar het L1!

/3

_Fleurtjuhh_

Re: Bernice (Sandreo x Gribaldi@work bij Denise van Delden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:39

Je rijdt heel netjes!
Ik zie wat je bedoeld met stelling vragen en dan een ophouding, je maakt de ophouding met je hele arm. Daardoor ziet het er idd uit alsof je zaagt. Probeer de ophouding te maken door je hand dicht te knijpen. Krijg je een veel rustiger en nog vriendelijker beeld van!

Ik hoop dat je er wat aan hebt! Succes ermee!

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:49

Ziet er netjes uit hoor. Zoals boven al geschreven lijkt die strenge rechterhand te komen doordat je met je hele arm werkt. Als de hulp iets groter moet zijn dan alleen een bewerking in de hand moet je daarna proberen zelf ook weer je srm te ontspannen, net als je linkerarm. En verder lekker zo door gaan, komt goed met jullie, leuke combi!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:56

je paard heeft me echt geweldig mooie gangen,
ik dacht eerst ook zo die zaagt in de rechtergalop toen ik je tekst eronder leesde werd het duidelijk,
ik zou ook proberen via je hand een ophouding te maken,
veel succes in het l.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:57

He Roxanne, heel verdiend hoor jullie mooie punten, ben benieuwd hoe het jullie in het L1 gaat dadelijk. Ik start er van de winter ook 1tje in het L1, dus dan kom ik je vast wel weer tegen.

Ik ga er in mee wat er hierboven mij al gezegd word als je een fractie meer vanuit je arm leert te werken creeer je iets meer rust in het beeld. Als je aan de rechterbuiging werkt, probeer deze dan ook over te nemen met je rechterbeen en niet alleen dmv die ophoudingen. Verder vind ik dat haar aanleuning een stuk verbeterd is tov een tijdje geleden, goed gewerkt! Ik denk dat jij vooral veel punten scoort op het simpele (positief bedoeld he) beeld dat jullie laten zien, het ziet er allemaal makkelijk uit.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 08:08

Bedankt voor alle reacties!
Ik ga hard aan het werk om mijn rechterhand-hulp veel kleiner te maken. Ik zal dan waarschijnlijk weer eerst mijn rechterbeen moeten activeren, mevrouw vind het nog wel eens leuk om gewoon een hulp te negeren als ze iets moeilijk vind :o
Mijn rechterhand is over het algemeen mijn grootste probleem. Of hij is te vast, of te los. Met mijn linkerhand heb ik eigenlijk nog nooit problemen gehad. Voor Bernice en mij is rechts de moeilijkste kant, werkt ook dus al niet echt mee :(

@jaggie, hé Steph, ik zag je al op de startlijst voor Beek staan, start je woensdag ook?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 09:49

Allereerst: ik ben echt weg van je paard :+: Wat een knapperd!

Je rechterhand is zeer zeker wel streng. In de realiteit gaat ie gewoon van voor naar achteren. Je hand is zo streng dat het hoofd van je paard van links naar rechts schudt op sommige punten.
Het helpt je niet om te doen alsof het alleen maar streng 'lijkt'.
Je hebt een strenge rechterhand, punt. :)

Gelukkig kun je dat gewoon verbeteren :P Zoals al gezegd is zit de ophouding vooral in het sluiten van de hand, een fractie van een seconde. Daarna geef je toe. Doet je paard niet wat je verwacht had zul je idd moeten activeren met het rechterbeen.
Maar blijf niet doorgaan! Ookal lukt het allemaal voor geen meter, niet door blijven trekken net zolang tot er reactie komt. Ze is nu nog jong en gevoelig, maar als ze ouder is heb je een paard dat keihard in de mond is.

Eerst komt het kunnen van de ruiter, dan pas van het paard en meer van dat soort dooddoeners :P

Veel succes met je mooie paard! :D

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:31

wat een mooie combi zijn jullie :) en wat kan je paardje gaaf lopen zeg :wow:

Maar zoals gezegd je binnehand is echt not done of je nu streng bent of niet
geef een flinke por met je binnenbeen als die niet wil inbuigen en dan ook gelijk weer ontspannen.
Let op je binnehand verder ziet het er echt top uit :)

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 18:38

Mooie combinatie!
Ik heb maar 25 seconden gezien maar wat mij opvalt is dat je wat streng bent met je rechterhand en je
paard tactmatig niet helemaal goed loopt, ik denk dat je haar wat over haar tempo rijdt.
Ik zou het tempo als eerste iets lager leggen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:04

Leuke combi zijn jullie!

ik vind je paard ook niet echt fijn over de benen gaan. Ik vind 'm van achter echt heel slap en hij loopt een beetje stroperig. Dat is voor een deel te wijten aan je strenge hand.
Ik zou met zo'n paard niet te lang achter elkaar hetzelfde doen en zeker geen lange stukken achter elkaar in het zelfde tempo blijven rijden. Ik zou veel overgangen rijden, stap-draf-stap en ook veel draf-galop-draf-stap-draf etc.

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:16

Leuk paard, jammer van je rechterhand. Hierdoor wordt het beeld erg onrustig en lijkt het paard niet helemaal goed te lopen. Je zit er voor de rest wel netjes op. Paard is wel iets slap en je rijd hem met een hoog tempo waardoor het allemaal bij elkaar een beetje onrustig is. Op naar de L!

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:47

Los van je rechterhand vind ik het paard nog onvoldoende op eigen benen lopen :) het lijkt alsof ze teveel steun heeft aan jou hand. Iets wat jij eigenlijk bevestigt met je strenge rechterhand. De achterhand is, wat mijn voorgangers al zeiden, nog erg slap en hobbelt er een beetje achteraan. Daarom duikt ze steeds ook stiekem wat achter de loodlijn. Voor jou de schijn dat ze loslaat.
Iets wat ik mis in de les, is afwisseling. Ik heb 'm op een gegeven moment doorgespoeld omdat ik alleen maar voltes en lange lijnen draf en galop zag, niet echt afwisselend voor jou en je paard. Om haar soepeler (op rechts) te krijgen zou ik proberen om al wat te gaan spelen met wijken en schoudervoor. Wijken kan op zoveel verschillende manieren, dus niet alleen standaard afwenden-wijken, maar ook van de hoefslag af bijvoorbeeld, eventueel daarna weer terug naar de hoefslag. Het kan zelfs op de AC lijn, van A naar C, maar dan is het meer omzetten voor de binnenbeen dan echt wijken. Misschien kun je dit samen met je instructrice oppakken? Dat hoeft niet meteen tot in perfectie uitgevoerd te worden, meer om je paard wat losser te krijgen.
Ik zie je wel op de binnenhoefslag rijden, heel goed :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:59

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:54

Ik vind het geheel er netjes uitzien. Wat me vooral opvalt is dat je zit heel gespannen is. Je houdt je rug strak en deint niet soepel mee vanuit je onderrug. Ik zou proberen om met meer ontspanning te leren rijden, dat zal het ruggebruik en de gangen van je paard ten goede komen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:59

Wauw, echt een mooie combinatie!

je rijdt helemaal niet ontzettend slecht maar verbeter punten zijn er altijd.
Je zit iets te ver naar achteren, helaas hebben veel ruiters dit en is dit een lastig verbeter punt. Ook je paard schud erg met het hoofd! Jammer. Wel erg mooie combinatie, absoluut!

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:04

Ik vind hem rechtsom ook niet fijn lopen, niet tactmatig..Als ik zo'n instructrice zou hebben zou ik met haar overleggen om meer variatie in de les te brengen, en idd meer overgangen rijden zodat het paard meer op de achterhand komt..
Verders vind ik ook dat er geen verbetering in zit in je handen tijdens het filmpje, je zou denken als je les krijgt dat hier op gewezen wordt en dat je daar naar handelt.?? Maar dat zie ik jou niet doen..

Wel een leuke combi..

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:06

wat heel erg opvalt is je inderdaad je rechterhand die leidt een eigen leven lijkt het zo :+ . Gelukkig ben jij je daar van bewust en werk je daar aan dus gaan ik er verder niks van zeggen.
Wat mij ook ontzettend stoort is je been gebruik je blijft je paard maar aansporen.
Probeer je benen stil te houden en 1 hulp te geven reageert het paard niet op je hulp dan hangt daar een consequentie. Een harderen hulp. Het lijkt of jij je paard probeert aan het lopen te houden door elke keer je been/spoor in te laten komen.

verder vindt ik het een ontzettend stoer paard
en het gaat zeker goed komen.

Succes

Fabergee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:09

Wat een super leuk beestje!! Daar kan je nog veel van leren!
Inderdaad letten op je voeten en doorgaan met het oefenen op je rechterhand. Die heb je helemaal niet zoveel nodig. Als ie eenmaal stelling heeft naar rechts, dan loslaten, en weer oppakken.. Op een gegeven moment doe je de 'pauze's' wat langer.. Waardoor je die op een gegeven moment niet meer nodig hebt.