Wijken op de hoefslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jatoby

Wijken op de hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 13:11

Heei!

We zijn nu met de les aan het oefenen met wijken op de hoefslag en dat de billen van je paard op de binnenhoefslag terecht komen.

Nu wil het niet zo goed lukken bij mij. Ze reageerde niet op mijn buitenbeen en mijn binnenteugel was eraan. Nu moest ik van mijn instructeur een zacht tikje op haar buitenkont geven, maar daar ging ze helemaal van hyperen en was ik eerst bezig haar weer rustig te krijgen en als ik het weer probeerde ging ze met haar hoofd omhoog en over de bakrand en dribbelen, terwijl ik haar wel opving.

Iemand tips?

DonLio

Re: Wijken op de hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:22

Uit jouw verhaal begrijp ik dat je je paard dwars op de hoefslag zet met hoofd bij bakrand en achterhand op binnenhoefslag toch?
Oefening komt mij bekend voor, deze moest ik vroeger tijdens de groepslessen ook doen. Het voordeel hiervan is dat je paard wel op zij moet en dus niet naar voren weg kan rennen.
Het nadeel is dat sommige paarden er dus hyper van worden omdat ze het niet (willen) begrijpen, heel goed dat je haar eerst weer rustig heb weten te krijgen. Omdat je haar bij moest tikken wilde ze naar voren maar dat gaat niet en op dat moment begrijpt ze er dus niets meer van en word ze nerveus
Als je normaal via de AC lijn gaan wijken, doet ze dit dan wel braaf?

Probeer haar eerst goed aan je buitenbeen te krijgen, dan zet je de oefening heel langzaam in.
2 passen goed, dan zeggen dat ze braaf is en weer rechtstellen en dit herhalen en dan steeds een paar passen erbij.
Als ze nerveus wordt ga je halthouden, stel haar gerust en probeer het opnieuw.
Als ze nou weer het zelfde gaat doen onder de les, vraag je instructeur dan even om hulp.
Ik weet niet of je priveles hebt of in een groep maar dat moet niet uitmaken.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:24

Kent hij wijken voor druk? Zo nee, eerst vanaf de grond beginnen. Dat je paard zo flipt kan zijn omdat hij denkt dat hij voorwaarts moet maar je houd hem wel tegen.. Beetje twee talen spreken.. Erg onduidelijk dus voor het paard!

Jatoby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 13:27

Dankjewel voor je reactie.

Ja, dat is inderdaad de oefening die we moeten doen.

Dankjewel ook voor je tips. Ik zal het proberen en anders even aan de instructuer vragen. ( Ik heb gewoon in een groep les)
Ze rijdt nu weer vier weken mee, nadat ze is bevallen en ze is heel erg verandert. Heel nerveus en schrikachtig. Maar het gaat steeds beter en ik zal aan je tips denken!

EDIT: wijken op de AC-lijn kan ze prima en ook voor de druk