Friuli @ work

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Feria

Friuli @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 22:34

Uiteindelijk doe ik het toch, ik maak een HAW aan *\o/*

Mijn meisje:
Naam Friuli van 's Muldershof
BWP
Leeftijd:6
Niveau:geen

Friuli is nu een klein jaar niet gereden door blessures, die eerst niet gevonden werden.
We zijn nu sinds maart bezig met homeopathie en nu gaat het over het algemeen erg goed, soms heeft ze nog een terugval, waardoor ze wat stijf kan zijn in de achterhand, maar dat wordt steeds minder.
We zijn nu stilletjes al maanden aan het opbouwen en nu kan ik eindelijk zeggen dat we aan rijden toekomen.
Ze loopt met momenten echt super goed, maar ze kan het nog niet lang volhouden. Vooral op rechts is het moeilijk om der los te houden op der buitenteugel, maar het betert elke keer :j
In galop heeft ze het nog erg moeilijk om echt bergop te gaan, maar ik ben al blij dat ze nu meer onder de massa zet, de rest komt wel. Verder moet ze bepaalde stukken meer over de rug, dat zijn momenten dat er lawaai of geloop is rond de piste, (ze zijn naast de piste een binnenpiste aan het bouwen, met het nodige lawaai erbij) maar ook dat wordt steeds beter!
We moeten echt nog meer werken aan de achterhand eronder krijgen met momenten, maar ik wil haar niet overdoen en laat haar tussendoor nog stukjes een beetje uitpuffen zeg maar en dan hoeft ze even niet super te lopen, gewoon ontspanning is al wat ze dan moet.
We nemen les, maar nog niet zo vaak, omdat alles nog met ups en downs gaat en een les toch nog best intensief is.

Over mij:
Ik ben nu ook een hele tijd uit het rijden geweest en alle spieren moeten wat terug komen en mijn houding kan ook stukken beter:
- hielen uitdrukken
- niet voorover vallen
- vooruit kijken
- op men kont zitten
- tenen naar binnen
-...

Ik hoop op opbouwende commentaar, maar wees vriendelijk voor ons, we doen ons best, maar bovenal genieten we van het rijden, want er was een tijd waarin we dachten dat dat nooit nog zou kunnen.
Genoeg gepraat, hier de foto's
Geen foto's van het inrijden, de cameraman was toen de camera nog aan het instellen :D

Afbeelding

Afbeelding
kantelt der hoofd

Afbeelding
Dit is zo'n opdruk moment, terwijl ik wat langere teugel had tussendoor. Waar mijn binnenhand naartoe gaat weet ik ook niet 8)7

Afbeelding
Verruimen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
te weinig achterhand hier

Afbeelding
verruimen

Afbeelding

Afbeelding
galopje links

Afbeelding

Afbeelding
blijven zitten

Afbeelding
mag er meer door

Dank je om alles te lezen en een reactie zou leuk zijn :evaw:

Nummus

Re: Friuli @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:08

Mooi hoor! Wat een knapperd! :D

Jammer van het opdrukken maar gelukkig op het overgrote deel van de foto's loopt ze prachtig! Zolang ze maar niet meer los gaat als een gek komt alles wel goed. ;)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:19

je zit er op,dat kunnen ze je al niet meer afpakken.

je lijkt wat spanning in je bennen te houden waardoor je wat ver achter in het zadel komt.
midden opzoeken en benen los. ;)

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 01:05

eigenlijk reageer ik niet zo snel op horses at work maar nu kan ik het ff niet laten.
het beeld vind ik er niet verkeerd uit zien, maar ik wil toch graag wat zeggen over je zadel. wat voor inch maat heeft je zadel? je zit helemaal op de lepel van het zadel, het zadel lijkt echt te klein voor jou. voor de rug van het paard is dit niet goed, je drukt de kussens van het zadel in de rug van je paard, en dat is niet echt fijn....

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 04:00

Ziet er goed uit, maar blijf alsjeblieft van de binnenteugel af. Verder denk ik ook wel dat er nog veel aan de houding van je bovenlichaam is te sleutelen. Ik heb het idee dat je je paard nu een beetje in de weg zit doordat je je evenwicht probeert te houden aan de teugels.
Ook ben ik het eens met criollolover, laat eens kijken naar je zadel en dan niet voor je paard maar voor jezelf.. Want ik denk dat je jezelf zo ook in de weg zit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 04:14

Op foto 3 vraagt jouw binnenhand, dat is juist goed.
Je paard mist nog veel bespiering, vooral de rug moet veel sterker worden. Veel lang en laag rijden, dus lager instellen dan je nu doet.
Wbt je zadel ga ik mee met de eerdere reactie's maar ik denk niet dat de inchmaat het probleem is, je zit veel te ver achterin je zadel wat mn komt door je beugels, die moeten zeker 2 gaten langer. Dan ga je veel netter voorin je zadel zitten en dat is ook fijner voor je paard.

RoMi2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:38

Probeer wat rechter op te zitten, schouders naar achteren, rug recht
Probeer ook te kijken waar je heen gaat.
Verder je handen, tja... dat zie je zelf al, dus daar zal ik niks meer over zeggen.
Probeer er wel op te letten, aangezien je er wel bewust van bent.

Verder leuke combi

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 16:26

Als eerste wil ik zeggen dat Friuli er súper uit ziet, echt waar! :D

Je hebt haar lekker aan het lopen! Ik zou inderdaad ook wel je beugels iets langer doen, je zit erg kort. Ik denk dat als je beugels langer zitten, dat je dan vanzelf een wat fijnere houding aanneemt.

Maar het ziet er netjes uit hoor! :D

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 16:28

Rechtop zitten! op zich heb je je rug wel recht en je schouders naar achteren maar je leunt in zn geheel naar voren, waarbij je je kont naar achteren duwt (lijkt wel).
Ik zou de beugels iets langer doen en dan nog eens kijken hoe je in het zadel zit (qua maat en grootte van het zadel). Alhoewel, als je wil springen of buitenrit doe je je beugels over het algemeen korter dus ik denk dat het zadel misschien best wat groter mag, of anders qua zitvorm o.i.d.

Vind het geheel er wel netjes uitzien, je bent op de goede weg!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 16:33

Dat ziet er alvast netjes uit! :j
Alleen je mag wat trotser zitten op je paard, en rechtop.
Doe je beugels eens een paar gaten langer, zit je ook gelijk rechtop want die wrongen duwen je been naar achter waardoor je naar voren valt :j
En als je beugels langer zijn dan zit je ook wat verder voorin je zadel!

Mooi paard heb je! :D

Edit: je teugels mogen ook wat korter :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:05

Wat een mooie zwarte heb je! :)

Probeer te werken aan je zit, je neigt erg naar stoelzit. Je hebt je schouder/heup/hak lang niet op 1 lijn, je onderbeen ligt te ver naar voren. Als je iets minder op je zitbeenknobbels gaat zitten, maar iets meer in balans tussen je zitbeenknobbels en je schaambeen in en je je onder been wat meer teruglegt, dan heb je al een heel ander beeld en zit je wrs ook niet meer zo op de lepel.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 18:44

Wat een mooiiii paard!! Schitterend..
Mij valt je zadel ook ontzettend op, dit kan absoluut niet lekker voor je paard zijn, en voor jezelf. Je kantelt namelijk ook voorover. Probeer je beugels 2 gaten langer te doen, of toch op zoek naar een ander zadel.
Jullie kunnen het samen echt, maar dit zijn de punten die het af kunnen maken.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 23:52

Wat heeerlijk voor je dat je er eindelijk weer op zit! *\o/*

Probeer je nog niet te druk te maken over achterhand eronder enzo. Probeer het vooral heel rustig op te bouwen, de rest komt vanzelf.
Ik begrijp best dat je je beugels wat korter hebt, je hebt er al zo lang niet meer opgezeten dus dat is logisch.

Voor de spieropbouw zou je regelmatig eens kunnen werken aan de dubbele longe. Dan kan ze lekker spiertjes kweken zonder belasting. Daar wordt ze weer sterker van waar jij straks weer profijt van hebt tijdens het rijden.

Lekker zo door doen en vooral genieten. Het is je zo gegund! Super hoor :j

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 10:46

Dank jullie wel voor het commentaar! De spieren werken we inderdaad nog erg aan.
En mijn houding ben ik me helemaal bewust van :j
De beugels zijn zo kort omdat ze soms weg schiet en gaat lopen en dan ben ik men beugels kwijt. Heb nl erg verkorte kuit en bilspieren, ik doe nu rek oefeningen, maar veel helpt het (nog) niet :n
Maar het zou inderdaad wel kunnen dat mijn houding erg verbeterd als ik langere beugels heb, dus dat ga ik zeker proberen.
Over de maat van men zadel: volgens mij is het niet te klein, maar ik zit gewoon veel te ver achteruit in men zadel, dat zie ik nu ook erg goed op de foto's.

Over mijn binnenteugel: Op foto drie is het inderdaad erg, maar ik heb hem er niet van tussen gelaten, omdat dat een moment van spanning was, en daar werken we ook erg aan, zowel van haar kant als van mijn kant.
Verder geloof ik niet dat ik te veel op mijn binnenteugel werk, aangezien ik er net moet op werken om hem niet te laten doorhangen. Ik heb echt zelden druk op de binnenteugel, wel op spanningsmomenten, maar daar werken we ook aan :j

_Amigo: Ik doe voorlopig men teugels nog niet korter, ik wil net dat ze nog wat lengte neemt.
Het probleem is alleen dat ze nog niet altijd los laat, en dan zeker op spanningsmomenten en dan lijken men teugels te lang.
Vw-nw doet ze wel goed, dan zakt ze direct, maar als ik der iets hoger wil dan heeft ze het nog moeilijk om te ontspannen.

@ Maikeltje: Dank je :D
Dubbele longe heb ik eigenlijk zelf geen ervaring mee dus dat durf ik niet zo goed aan eigenlijk :\

edit: dank jullie allemaal :D

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:01

Ik vind het er best wel goed uitzien!
Maar zou inderdaad ook de beugels iets langer maken.
Wat geweldig dat jullie weer aan het werk kunnen en wat Maikel zegt nu lekker genieten.
Jullie zijn een mooie combi samen :+:

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:14

de dubbele longe is echt niet zo heel moeilijk maar wel een heel fijn iets om je paard onbelast te trainen.
jij zit in belgie,ik in zeeland [nederland]
als je niet te ver van me af zit wil ik je er wel eens bij helpen hoor. ;)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:19

Wat fijn dat je weer kunt rijden :D
Eerst je beugels een paar gaten langer maken inderdaad. Dat wegschieten maakt het wel lastig, helpt van tevoren longeren misschien?

Je lijkt de neiging te hebben om (vooral je binnen) hand naar beneden te duwen. Probeer die knik in je ellebogen echt te houden zodat er een elastische, constante verbinding blijft met handjes die netjes een stukje voor het zadel staan ;)
Ze loopt al wel lekker, dus ik ben benieuwd naar vervolg foto's!

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 11:38

mariska32 schreef:
de dubbele longe is echt niet zo heel moeilijk maar wel een heel fijn iets om je paard onbelast te trainen.
jij zit in belgie,ik in zeeland [nederland]
als je niet te ver van me af zit wil ik je er wel eens bij helpen hoor. ;)

Ik zit in Asse, niet ver van Brussel. Ik heb het net nagekeken en het is iets van een 120 km, dus best veel.
Maar euh, toch erg bedankt! +:)+

@Doubtless: ik ga er proberen op letten!
Longeren helpt eigenlijk niet veel, vaak is ze aan de longe net nog een tikkeltje erger :)
Ze doet het niet vaak meer hoor, ze heeft echt veel meer vertrouwen in me gekregen, maar zo af en toe heeft ze nog eens een overreactie.
Vroeger liep ze gewoon op de bakrand of andere paarden op op zo'n moment, dat is nu niet meer, maar toch blijft het in men hoofd zitten en heb ik angst dat ze het wel nog eens zou doen, dan heb ik dus wel liever stijgbeugels :D

@Blensink: dank je! :*