Hulp met sporen, te lange benen. ;(

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tirsadionn

Hulp met sporen, te lange benen. ;(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 18:05

Misschien zijn er hier al forums over, maar ik ben nieuw lid, en snap hier dus nog niet zoveel van haha. :P
Hallo allemaal :D

Ik rij nu ongeveer 2 jaar, en ik ga beginnen met wedstrijden, maar waar het me eigenlijk om gaat is het met sporen rijden.
Ik rij met normale dressuur lengte beugels, maar moet van mijn privé instructrise met mijn eigen pony met sporen gaan rijden.
Waarom? Omdat mijn pony niet meer reageert op zweep (door kleine kinderen die niet weten wat ze moeten doen om een paard naar voren te krijgen en dan maar gaan slaan met zweep), en voor dat ik er op reed alleen maar door die kleine kinderen is gereden, ze is 16 en dan is het moeilijk om het der af te leren. En ze loopt soms eigenwijs naar het midden van de bak. Schopjes helpen niet, en hardere schoppen ook niet. Daarom rijd ik met sporen. Maar mijn probleem is dat ik niet zomaar met mijn hak bij haar buik kom. Ze is 1.53 en ik ben 1.60. Mijn benen zijn aardig lang, dus komen onder haar buik uit. Dus moet ik mijn benen of optrekken of wat naar achteren leggen voor het 'prikje' maar sporen zijn voor de verfijning van de hulpen, maar als ik daarvoor eerst mijn benen naar achteren moet leggen, ziet het er ook niet erg netjes uit. ;(
Help? |(

xBontfire

Re: Hulp met sporen, te lange benen. ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 18:09

Dat is een lastige, volgens mij zijn hier nog geen topics over hoor, zweep op de hals?
Ik bedoel ja lastig doen met die sporen rijd ook niet erg fijn, dan is de lol er snel af..

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 18:11

Misschien zwanenhals sporen??

Tirsadionn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 18:12

Ik ben niet zo van de echte Prikken. :o

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 18:13

Reden vind ik wat apart, maar goed.

Jup.. zwanehals sporen.. even zoeken op bokt, is al topic over geweest met foto's
(ik 1,84 lang reed altijd pony van 1.47, je snapt het al, met zwanenhalzen)

Ga even kijken of ik het topic kan vinden. Gevonden, met foto's van die dingen.

[HAR] Zwanehals sporen, zitten deze verkeerd om?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 18:15

Sporen zijn er niet om je paard aan het been te maken. Ik vind het ook raar dat je instructrice dat aanraadt, maar goed ik heb al meerdere instructrices dit eens horen zeggen. Ik zou vragen om oefeningen om haar aan het been te maken, daar ga je veel meer profijt van hebben dan nu sporen omhangen. Want straks is ze ook afgestompt op sporen, en welke troef moet je dan uit de trukendoos trekken?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 18:16

Ik zou het even op moeten zoeken, maar volgens mij mag je bij de pony's niet met zwanehals sporen rijden.
TS, toch proberen meer reactie op je kuit te verwachten, en zolang je niet constant zit te prikken kan je best met sporen rijden hoor!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 18:17

Reden heb ik ook een mening over maar goed, dat is een andere discussie.
aangezien je instructie hiermee komt, heb je dit probleem ook
al met haar besproken?

Na vijf jaar ijslanders en drie jaar kleine andalusier heb ik mezelf
aangeleerd om mn hielen op te tillen als ik niet goed door kom.
(Reed hen overigens nooit met sporen) .
Kan ik je niet aanraden want heb er heel veel moeite mee
dat weer af te leren nu ik een paard van 1,75 rij.

Tirsadionn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 18:19

Zoals ik al zei: Ik ben niet echt voor het prikken, ik ben meer voor het 'beter overkomen' laat ik het zo maar zeggen.
Mijn instructrice heeft zelf ook even op mijn pony gereden, en die vond sporen toch het beste. :j

Tirsadionn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 06:42

Er is een probleem bij gekomen. Doordat ik met sporen rij, is mijn pony te veel voorwaarts gaan lopen, daardoor zit ik heel onhandig in het zadel. En als ik dan als ik ga afwenden met 2 voeten te gelijk iets druk omdat ze scheef gaat lopen, dan springt ze meteen in galop.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 06:53

ja dat is een kwestie van op je zit terug rijden, maar dat moet je instructrice toch allemaal weten.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:26

Tirsadionn schreef:
Er is een probleem bij gekomen. Doordat ik met sporen rij, is mijn pony te veel voorwaarts gaan lopen, daardoor zit ik heel onhandig in het zadel. En als ik dan als ik ga afwenden met 2 voeten te gelijk iets druk omdat ze scheef gaat lopen, dan springt ze meteen in galop.

Je pony hoort jouw sporen niet te voelen als hij gewoon stapt/draaft/galoppeert, dus zorgen dat je zelf stiller zit met je teen goed naar voren zodat je spoor je pony niet raakt....en als je niet kan rijden met spoor zonder ze te gebruiken, mooi weer afdoen!

Tirsadionn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 17:16

:j bedankt allemaal.
t lukt me wel verder..

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:52

Waarom lukt t nu ineens wel zo makkelijk dan?

Tirsadionn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 06:40

zodiacje schreef:
Waarom lukt t nu ineens wel zo makkelijk dan?

Doordat iedereen tips gaf, en ik die nu gebruik.

Tirsadionn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 06:41

_Esther_87_ schreef:
Tirsadionn schreef:

Je pony hoort jouw sporen niet te voelen als hij gewoon stapt/draaft/galoppeert, dus zorgen dat je zelf stiller zit met je teen goed naar voren zodat je spoor je pony niet raakt....en als je niet kan rijden met spoor zonder ze te gebruiken, mooi weer afdoen!

Ze weet dat ik sporen om heb, en dan doet ze dit soort dingen. Maar ik heb samen met mijn instructrice het probleem al opgelost ;)

swoeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:09

en hoe heb je het nu opgelost?

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:13

en hoe heb je het nu opgelost, ben ik ook benieuwd naar.

Tirsadionn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 16:56

zwanenhals met botte punt. ;)

schrappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:58

je kunt toch ook met je kuitn aansporen?

Kel_ly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:59

Ik ben ook heel erg lang (1.84m) en maak gebruik van zwanenhalssporen! Ook deze zijn in een stompe versie verkrijgbaar!

Tirsadionn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 11:29

Ik vind sporen toch wel heel vervelend rijden, dus wat ik heb gedaan is.
Mooi weer af gedaan :D

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:06

Fijn dat je besloten hebt ze weer af te doen, als het voor jou al vervelend rijdt kan het voor je pony nooit beter zijn :)

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:34

Nou, Tirsadionn, ik vind sporen niet persé vervelender voor je paard dan een irritant meppend zweepje.
De zwanenhalssporen zijn juist gemaakt voor mensen met lange benen dus dat was al een goede oplossing.
Als je pony met behulp van sporen van beter voorwaarts wordt kun je hem met behulp van je instructrice (!) ook weer beter aan de kuit laten worden. Juist met lange benen heb je er ook zo je kuit weer bij zonder dat je je sporen constant hoeft te gebruiken. Je hand blijft ten aller tijden rustiger dan bij een zweepje.
Ik wilde zelf ook nooit sporen maar ik was niet happy met mijn zweepje die toch af en toe ingezet moest worden omdat hij wat flegmatiek is.. toch een keer voor sporen gekozen en dat vindt ie helemaal prima. Hij staartzwiept niet en hij is weer heel makkelijk voorwaarts voor de kuit. Paarden leren heel snel dat als je ze aandrijft en ze doen niks, komt het spoortje er achteraan. Volgende keer gaat hij wel vooruit op de kuit.
Sporen moet je wel bewust gebruiken en bewust niet gebruiken als je ze draagt. Je moet ermee leren rijden.
Altijd op elk paard meteen met sporen gaan rijden vind ik ook niet nodig.
Het moet bijdragen aan de verfijning van je rijkunst en niets anders.

Tirsadionn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 18:47

vitelli schreef:
Nou, Tirsadionn, ik vind sporen niet persé vervelender voor je paard dan een irritant meppend zweepje.
De zwanenhalssporen zijn juist gemaakt voor mensen met lange benen dus dat was al een goede oplossing.
Als je pony met behulp van sporen van beter voorwaarts wordt kun je hem met behulp van je instructrice (!) ook weer beter aan de kuit laten worden. Juist met lange benen heb je er ook zo je kuit weer bij zonder dat je je sporen constant hoeft te gebruiken. Je hand blijft ten aller tijden rustiger dan bij een zweepje.
Ik wilde zelf ook nooit sporen maar ik was niet happy met mijn zweepje die toch af en toe ingezet moest worden omdat hij wat flegmatiek is.. toch een keer voor sporen gekozen en dat vindt ie helemaal prima. Hij staartzwiept niet en hij is weer heel makkelijk voorwaarts voor de kuit. Paarden leren heel snel dat als je ze aandrijft en ze doen niks, komt het spoortje er achteraan. Volgende keer gaat hij wel vooruit op de kuit.
Sporen moet je wel bewust gebruiken en bewust niet gebruiken als je ze draagt. Je moet ermee leren rijden.
Altijd op elk paard meteen met sporen gaan rijden vind ik ook niet nodig.
Het moet bijdragen aan de verfijning van je rijkunst en niets anders.

Bedankt, maar ik rij veel liever zonder, dit werkt ook prima. Maar als ik ze eens nodig heb, dan zal ik dit zeker onthouden. *D