Arabier Jatsir @ work !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maytee

Arabier Jatsir @ work !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 17:33

Meet Jatsir :
Afbeelding
Jatsir is mijn 11jarige volboed arabier.
Het is een ruintje met een super karakter ! :)
In het begin heb ik zeer veel ongeluk gehad met hem.. hij liep soms mank in draf, wou op sommige dagen gewoon niet vooruit en stijgerde alleen maar, toen zagen we dat hij aan hoefbalbetrapping deed tijdens het rijden, springschoenen hielpen niet.
Toen hebben we hem eventjes op rust gezet en daarna liep hij gewoon weer perfect en deed ie niet meer aan hoefbalbetrapping :\
Toen zijn we beginnen oefenen en heb echt een ongelofelijke band met hem gemaakt !
Ik ben echt trots op hem en zou hem niet meer kunnen missen. Nou genoeg, hier zijn onze werkpunten ..

Mijn werkpunten : - handen hoger houden
- naar boven kijken
- geen piano handjes
- stijgbeugels langer beginnen te zetten ( vergeet dat altijd )
- ...
Zijn werkpunten : - binnenstellling naar rechts
- beter luisteren naar rechterbeen
- juiste galop aanspringen
- ...
voor je begint over mijn schoeisel : mijn rijlaarzen zijn kapot en ik heb nog geen tijd gehad op nieuwe te gaan halen ;)
zo hier komen de foto's ..
Afbeelding
zijn pootje op deze foto vind'k echt geweldig ! :D
Afbeelding
Afbeelding
Toen had ik mij een beetje langer gezet want ik zat nogal zeer kort in het begin :p
Afbeelding
Aan zijn galop wordt zeker en vast nog gewerkt !
Zijn vorige eigenaar reed enkel wandelingen met hem waardoor Jatsir amper kon galoperen..
Afbeelding
Afbeelding
en toen gingen we wat springen..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
en zo liepen we in het begin -O-
Afbeelding
Afbeelding

Ik vind zelf dat we in de 2 maand dat ik hem heb zeker vooruitgang hebben geboekt ! :)
Ik ben zeer fier op hem en zou zeer graag met hem wedstrijden rijden..
Binnenkort ga ik waarschijnlijk ook lessen nemen maar nu zou ik toch al graag weten wat jullie ervan vinden en tips zijn zeker en vast welkom maar hou het vriendelijk ! :)
Dus als je hier nou toch bent, laat dan gerust een berichtje achter ;)
Groetjes Maytee !

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:37

Ik vind het er zeker beter uit zien dan eerst!
Let goed op je rug, je trekt hem hol (foto 1)
Dat deed/doe ik zelf ook en daar kun je echt hele nare klachten van krijgen.
Let er goed op dus!
Foto 1 en 2 mag je inderdaad meer meegeven naar voren.

Succes jullie, het is een hele leuke arabier!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:39

wat een leuk paard zeg !

het commentaar zijn eigenlijk de puntjes die je al zelf aangeeft. alleen word ik echt bang van die gympen haha. Ik heb al eens met die schoentjes gereden en mn voet is wel tot 2 x toe door de beugel geschoten! heb je niet thuis een paar met oude sneakers staan? misschien toch nog net ietsje beter, en dan zo snel mogelijk opzoek naar goede laarsjes!

soms maak je ook je rug een beetje hol, best flauw om te zeggen, want ik doe het zelf ook :+ maar het is erg vervelend, heb er al jaren last van, maar de laatste tijd voel ik het na het rijden! dus doe er snel wat aan voordat je als mij eindigt :P

je trekt je knieen ook soms op, maar dat ligt er idd waarschijnlijk ook aan dat je beugels wat kort staan. nu lijkt het soms een beetje dat je stoelzit hebt. kzou graag eens foto's willen zien als je je beugels wat langer hebt, en met laarzen!

je hebt wel een super leuk paard

Maytee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 17:49

M_hartje_M schreef:
wat een leuk paard zeg !

het commentaar zijn eigenlijk de puntjes die je al zelf aangeeft. alleen word ik echt bang van die gympen haha. Ik heb al eens met die schoentjes gereden en mn voet is wel tot 2 x toe door de beugel geschoten! heb je niet thuis een paar met oude sneakers staan? misschien toch nog net ietsje beter, en dan zo snel mogelijk opzoek naar goede laarsjes!

soms maak je ook je rug een beetje hol, best flauw om te zeggen, want ik doe het zelf ook :+ maar het is erg vervelend, heb er al jaren last van, maar de laatste tijd voel ik het na het rijden! dus doe er snel wat aan voordat je als mij eindigt :P

je trekt je knieen ook soms op, maar dat ligt er idd waarschijnlijk ook aan dat je beugels wat kort staan. nu lijkt het soms een beetje dat je stoelzit hebt. kzou graag eens foto's willen zien als je je beugels wat langer hebt, en met laarzen!

je hebt wel een super leuk paard

Ik heb al rugproblemen en dat maakt het juist moeilijk op mijn rug niet hol te maken :\
en op foto 4 zit ik al wat gaatjes langer hoor, nog juist mijn laarzen aan :)
bedankt voor de tips !

ambeeeer

Re: Arabier Jatsir @ work !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 18:07

Woow wat een prachtige arabier ;-) heb er tguis ook zo eentje lopen ;D er is heel wat verschil met vroeger , je hebt ook een goede springhouding voor hem nog maar 2 maand (?) te hebben ;) Nog veel succes jullie zijn een mooi team :D

Maytee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 18:16

ambeeeer schreef:
Woow wat een prachtige arabier ;-) heb er tguis ook zo eentje lopen ;D er is heel wat verschil met vroeger , je hebt ook een goede springhouding voor hem nog maar 2 maand (?) te hebben ;) Nog veel succes jullie zijn een mooi team :D

Toevallig heb je de half-broer he ! :)
bedankt ook !

Srika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 18:34

hey leuk paard! ik vind hem in een valse knik lopen. Ik zou zeggen: meer power en wat meer toestaan met je handen.
Op foto een en twee zie ik bijna geen actie vanuit de achterbenen, dus echt power erin!

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 18:38

zit er erg leuk uit!!! super ook die vooruitgang.
vind het alleen nogal gevaarlijk om tuinstoellen te gebruiken als hindernis palen omdat ze met hun voetjes tussen de armleuning en de stoel kunnen komen.
vind ook dat hij een beetje (na mijn idee) in de knik word gedwongen zou oefenen met aanleuning vanuit het paard zelf)

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 21:25

wat een prachtige arabier zeg!! weer zo`n arabier waar ik het jammer van vindt dat ie geen hengst meer is :P
Qua rijden eerst een vraag: kan je je keus voor een mexicaanse neusriem misschien uitleggen? Verder zou ik je paardje meer vanuit zijn achterhand rijden waardoor de aanleuning vanzelf komt. Nu ziet het er nogal opgekropt en in de krul getrokken uit. Actief overgangen en figuren rijden kunnen hier bij helpen. Succes!

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 14:46

Ik zie een paard dat zijn rug flink weg drukt bij het rijden. De bvengenoemde tips kloppen zeker. Veel meer op zijn eigen benen en vanachteruit laten lopen. het zo het mooist zijn om hem in zijn hals een stuk te laten zakken en vandaar uit weer langere passen en koppie weer meer naar boven laten komen. Misschien heeft die kreupelheid van het begin daar ok wel mee te maken.

Maytee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 12:04

specialmoon schreef:
vind het alleen nogal gevaarlijk om tuinstoellen te gebruiken als hindernis palen omdat ze met hun voetjes tussen de armleuning en de stoel kunnen komen.
vind ook dat hij een beetje (na mijn idee) in de knik word gedwongen zou oefenen met aanleuning vanuit het paard zelf)

Die tuinstoelen waren maar voor eventjes omdat ik nog geen hindernismateriaal had ..
Dat hij in de knik word gedwongen is helemaal niet waar want hij loopt vanzelf zo :)

Maytee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 12:07

HedwigO schreef:
wat een prachtige arabier zeg!! weer zo`n arabier waar ik het jammer van vindt dat ie geen hengst meer is :P
Qua rijden eerst een vraag: kan je je keus voor een mexicaanse neusriem misschien uitleggen? Verder zou ik je paardje meer vanuit zijn achterhand rijden waardoor de aanleuning vanzelf komt. Nu ziet het er nogal opgekropt en in de krul getrokken uit. Actief overgangen en figuren rijden kunnen hier bij helpen. Succes!

Ik heb gekozen voor een mexicaanse neusriem omdat Jatsir bij het rijden vaak zijn mond opentrekt en iemand had me dat aangeraden :)
En je zou het niet zeggen dat hij geen hengst meer is hoor .. hij voelt zich nog steeds zo ! :D

sjimmiepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:24

Ik heb het idee dat je je teveel focust op zijn halshouding, het ziet er gespannen uit. Als je hem vanuit ontspanning iets meer vraagt zal het plaatje er stukken beter uit zien. veel overgangen en wendingen rijden, dat halsje komt vanzelf wel op de goede plaats! Zoals je zelf al aangeeft mogen je beugels een flink stuk langer, dat zal je waarschijnlijk helpen om wat rechter te blijven! Springen zou ik niet doen met die schoenen, en ook bij het springen mogen de teugels wat langer! Verder is het een leuk paardje om te zien, leuke combi ook! Succes

Maytee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 17:22

sjimmiepony schreef:
Ik heb het idee dat je je teveel focust op zijn halshouding, het ziet er gespannen uit. Als je hem vanuit ontspanning iets meer vraagt zal het plaatje er stukken beter uit zien. veel overgangen en wendingen rijden, dat halsje komt vanzelf wel op de goede plaats! Zoals je zelf al aangeeft mogen je beugels een flink stuk langer, dat zal je waarschijnlijk helpen om wat rechter te blijven! Springen zou ik niet doen met die schoenen, en ook bij het springen mogen de teugels wat langer! Verder is het een leuk paardje om te zien, leuke combi ook! Succes

Maar hij loopt vanzelf zo en als ik hem lager en gestrekter probeer te rijden protesteert ie door met z'n hoofd te schudden..

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:25

Maytee schreef:
HedwigO schreef:

Ik heb gekozen voor een mexicaanse neusriem omdat Jatsir bij het rijden vaak zijn mond opentrekt en iemand had me dat aangeraden :)
En je zou het niet zeggen dat hij geen hengst meer is hoor .. hij voelt zich nog steeds zo ! :D

maar doet hij dat niet omdat je hem te veel druk geeft?
Vind inderdaad ook dat hij erg kort in de hals loopt.
Verder wel een heel erg leuk paard!

Maytee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 17:28

Ik geef amper druk op mijn teugels omdat als ik hem zelf aan de teugel wil laten lopen dan wordt ie lastig..
ik volg met mijn hand zijn mond.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:33

Maytee schreef:
HedwigO schreef:

Maar dat is toch symptoom-bestrijding?! Met andere woorden: hij trekt zn mond open, dus binden we de boel dicht ipv uit te zoeken waarom hij zijn mond opent en er dus rijtechnisch wat aan te doen? Geen aanval hoor, maar wel iets waar ik veel tegenaan loop..

Maytee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 17:34

tandarts is al geweest en zei dat hij het niet deed vanwege pijn ofzo, hij kauwt graag op zijn bit en daarbij trekt hij meestal zijn mond ook open..

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:58

Als hij automatisch zo loopt zal ik als ik jou was lekker met een los(ser) teugeltje rijden :)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:13

is z'n bit niet te dik?
ik rij zelf ook een arabiertje en ik heb ook gehad dat ze haar mond opentrok en enorm veel op het bit kauwde terwijl ik er nauwelijks aanzat. toen bleek dat het bit dat ze had ( gewoon een dubbelgebroken trens) te dik was ( meer te bol ), ze kon haar kaken niet sluiten. nu heeft ze een platter bit dat nog steeds even breed is en kan ze haar mond gewoon dicht doen. de aanleuning ging eigenlijk vanzelf enorm vooruit toen ik van bit wisselde, werd meteen veel stiller. ze kauwde niet meer zo overdreven op het bit en ik kon er meer aanzitten zonder dat ze vervelend werd. het oude bit was zo dik dat het pijn deed en dus durfde ze niet teveel contact te nemen en kwam ze in protest toen ik meer contact nam. met het nieuwe bit durfde ze meer contact te nemen.
ik rij er nu al jaren mee en ik ben er nog steeds heel tevreden over :)
het is een harry's horse dubbelgebroken watertrensje met rvs ringen en "goldbrass" mondgedeelte.
hij is mooi breed maar lekker plat en dat past haar precies! :D

Maytee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 18:53

abeltje_xx schreef:
is z'n bit niet te dik?
ik rij zelf ook een arabiertje en ik heb ook gehad dat ze haar mond opentrok en enorm veel op het bit kauwde terwijl ik er nauwelijks aanzat. toen bleek dat het bit dat ze had ( gewoon een dubbelgebroken trens) te dik was ( meer te bol ), ze kon haar kaken niet sluiten. nu heeft ze een platter bit dat nog steeds even breed is en kan ze haar mond gewoon dicht doen. de aanleuning ging eigenlijk vanzelf enorm vooruit toen ik van bit wisselde, werd meteen veel stiller. ze kauwde niet meer zo overdreven op het bit en ik kon er meer aanzitten zonder dat ze vervelend werd. het oude bit was zo dik dat het pijn deed en dus durfde ze niet teveel contact te nemen en kwam ze in protest toen ik meer contact nam. met het nieuwe bit durfde ze meer contact te nemen.
ik rij er nu al jaren mee en ik ben er nog steeds heel tevreden over :)
het is een harry's horse dubbelgebroken watertrensje met rvs ringen en "goldbrass" mondgedeelte.
hij is mooi breed maar lekker plat en dat past haar precies! :D

hmm, daar ben ik dan wel in geïnteresseerd :) heb je daar soms een foto van ?

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:04

ik heb even een plaatje gegoogled
http://www.vitalhorse.nl/media/catalog/ ... 009-nl.gif

als je op harry's horse watertrens gold brass zoekt dan krijg je wel hits. ik heb de dubbelgebroken, 18 of 20mm dik. het andere bit was een sprenger, ook 18 of 20mm dik, maar die was dus veeeeeel boller. dit bit is even dik, maar platter en daardoor kan ze d'r mond dus wél dichtdoen.

Srika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:08

Maytee schreef:
specialmoon schreef:

Die tuinstoelen waren maar voor eventjes omdat ik nog geen hindernismateriaal had ..
Dat hij in de knik word gedwongen is helemaal niet waar want hij loopt vanzelf zo :)

Dan moet je hem daaruit rijden, door gas te geven.
Hij moet niet in een knik gaan lopen.

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:18

Hij loopt heel erg in een valse knik zo op de foto's te zien..
En hierdoor is het geen prettig beeld om naar te kijken.
Ook vind ik je schoenen erg gevaarlijk.

Zou je als tip mee willen geven: Lang en laag.. Van achter naar voor. :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 08:22

Ik vind het er niet prettig uitzien, vind de reacties die je tot nu toe gekregen hebt ook erg meevallen.

Arabieren hebben een smal smoeltje. Rijdt je met dubbel of enkelgebroken? Ik zou je een licht dubbelgebroken trensje aanraden, in combinatie met een hoge of lage neusriem (geen mexicaan).
Probeer je hand voor te houden. Je bent nu op 3 van je dressuurfoto's aan het terugwerken, waardoor zijn houding in elkaar getrokken wordt. Probeer hem langer in z'n lijf te laten worden & lager in de hals te rijden, hierdoor zal hij ook meer vanuit ontspanning gaan aanspannen. Wat Johanna ook al zei: Van achter naar voor.

& anderen schoenen, die jodphurs zijn al zoveel veiliger :D
Ben benieuwd naar de volgende foto's!