ik weet gewoon echt niet meer wat ik moet !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sanne_xxxx

ik weet gewoon echt niet meer wat ik moet !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 19:02

haai,
nou, ik heb een verzorgpaard op de manege waar ik rij,
en ik heb dus een probleempje.
ze is heel stijf aan een kant waardoor ze de rechtergalop gewoon echt heel moeilijk vind .
ze gaat dan gewoon lingsom. meestal als ik haar rij als ik alleen in de bak ben of met een of twee andere mensen erbij dan doet ze het wel , als ik haar een beetje naar lings buig , mn linkerbeen naar achter doe en dan aanspringen, maar als ik (groeps)les heb, dan doet ze het gewoon echt niet en ben ik zo lang bezig en krijg ik het nog niet voor elkaar. en ook als ik alleen met haar rij is het gewoon heel lastig en kan ik daardoor een heleboel niet met haar doen .

heeft iemand tips ?

alvast bedankt ! :o

beautytje37

Re: ik weet gewoon echt niet meer wat ik moet !

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:21

het kan zijn dat je paard ergens pijn heeft als ze in die galop moet gaan.
heeft ze dat al altijd? aangezien het een paard is van de manege moeten zij dat wel weten, misschien weten zij ook hoe het wel zou lukken?

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 07:40

Als ik jou was zou ik ook even met je instructrice de juiste galop hulpen doornemen, want zoals je hierboven hebt beschreven lukt het mij ook niet. :P

shirazdavis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:12

Sette schreef:
Als ik jou was zou ik ook even met je instructrice de juiste galop hulpen doornemen, want zoals je hierboven hebt beschreven lukt het mij ook niet. :P

Ik moet zeggen dat het mij op deze manier ook niet lukt .

Je let op het binnenbeen van je paard , is deze naar voren dus op het binnenbeen=de juiste been voor de galop tenzij je contragalop rijd maar dat is heel wat verder) .
Dit zul je misschien zelf ook al voelen zonder te kijken .

Ik neem eigenlijk voor het gemak even aan dat je vanuit de volte of hoek aanspringt

Binnenbeen houden zoals hij hangt , in jouw geval dus je rechterbeen
Je buitenbeen , bij jouw dus in dit geval de linker leg je een singelbreedte naar achteren en
je blijft vooruitkijken , hierdoor opent je binnenheup , dus je heup aan de binnenkant waardoor je zitbeenknobbel iets meer gewicht of druk aan die kant zet
(Voel maar eens bij je billen daar heb je bij elke bil een knobbel zitten als je hard drukt
Dit zijn je zitbeenknobbels en erg belangrijk bij paardrijden , hier kun je dus simpel gezegd druk mee zetten wat belangrijk is in de hogere dressuur).

Je vraagt binnenstelling :

Je binnenhand een ietsje van de hals af en je buitenteugel ( je linker dus) begrenst , dit betekent iets meer tegen de hals aangelegd zodat hij / zij / paard de teugel ietwat tegen de hals aan heeft liggen , hiermee begrens je .
Paard heeft dus het gevoel niet die kant op te kunnen .
Zodra het binnenbeen van het paard naar voren is drijf je licht aan met je buitenbeen en voila... een galop .

Wil niet zeggen dat het meteen lukt meis .
Wat betreft de stijfheid kan ik alleen maar zeggen veel oefenen en ze word vanzelf losser als ze correct word gereden .
Vraag je instructrice/instructeur gerust eens om een langere/ betere uitleg en vraag ook waarom bepaalde dingen gereden worden .

Wat voor jouw misschien leuk is om te doen en wat nooit kwaad kan is je lieveling te gymnastiseren op de grond .
Je begint met bijvoorbeeld een snoepje langs haar zijde te houden en deze moet zij pakken en met de week een stukje verder naar achteren zodat ze steeds verder moet buigen en steeds losser word .
Dit moet je wel met alletwee de kanten doen.

aerdenhout1

Re: ik weet gewoon echt niet meer wat ik moet !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:18

Je hebt een verzorg paard zeg je...is dat een manege paard of rij je een paard bij van een pension klant die daar staat?