Geen kracht/grip in mijn handen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Geen kracht/grip in mijn handen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 15:57

Jullie zullen wel denken, hoezo geen kracht/grip,
maar ik zal het even uitleggen voordat de discussies op gang komen en het verkeerd begrepen word! :+

Ik heb dus geen grip in mijn handen, ik heb zelfs speciale dikke antislipteugels omdat mijn teugels anders heel snel uit
mijn handen glijden en ik ze vervolgens weer veel te lang heb. Ik begin me er de laatste tijd zo enorm aan te ergeren!
Want niets is zo belangrijk dan contstante druk, en die heeft Beau vaak niet omdat mijn teugels iedere keer weer
uit mijn handen glijden en hij dus veel te veel teugel krijgt.

Nu de vraag, hebben meer van jullie hetzelfde probleem? En hebben jullie eventueel oefeningen of ideeen hoe dit is te
verhelpen?

Groetjes Lotte

Mabotje

Re: Geen kracht/grip in mijn handen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 16:01

Ivm een nierziekte heb ik een tijd lang verminderde grip gehad en heb toen lussenteugels (ook wel jachtteugels genoemd) gebruikt. Misschien is dat een oplossing voor je?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 16:13

mag je daar ook mee wedstrijdenrijden dan? :)

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 16:17

Mabotje schreef:
Ivm een nierziekte heb ik een tijd lang verminderde grip gehad en heb toen lussenteugels (ook wel jachtteugels genoemd) gebruikt. Misschien is dat een oplossing voor je?

Ivm mijn reuma heb ik daar inderdaad ook een tijdje mee gereden en merkte echt verschil!
Nu wil ik ze swinters (heb ik extra last van m'n reuma) ze dr nog wel eens bijpakken voor dat extra stukje grip!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:15

Is het echt een kwestie dat jij het om medische reden niet redt of stiekem wat anders? Ik heb ook de vervelende gewoonte dat ik de teugels makkelijk door mijn handen laat glijden. Vaak sluit ik mijn hand dan niet genoeg en bij pianohanden zie je het ook vaak dat het lastig is om ze gesloten en dus op één lengte te houden. En als je merkt dat je armen te weinig getraind zijn kun je altidj nog beginnen met wat armtraining met gewichten om te compenseren (wat uiteraard alleen zin heeft als het kracht tekort is en geen andere oorzaak heeft) :)

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:18

_Bitje_ schreef:
mag je daar ook mee wedstrijdenrijden dan? :)

Dat weet ik eerlijk gezegd niet, heb er geen wedstrijden mee gereden.

LittleMissD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:43

Ik rij zelf ook met jachtteugels en het werkt voor mij super! Je mag er alleen niet mee starten tenzij je speciaal gekeurd bent door een onafhankelijke fysiotherapeut geloof ik.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 21:53

Bienotje schreef:
Is het echt een kwestie dat jij het om medische reden niet redt of stiekem wat anders? Ik heb ook de vervelende gewoonte dat ik de teugels makkelijk door mijn handen laat glijden. Vaak sluit ik mijn hand dan niet genoeg en bij pianohanden zie je het ook vaak dat het lastig is om ze gesloten en dus op één lengte te houden. En als je merkt dat je armen te weinig getraind zijn kun je altidj nog beginnen met wat armtraining met gewichten om te compenseren (wat uiteraard alleen zin heeft als het kracht tekort is en geen andere oorzaak heeft) :)

Ik heb geen idee, heb nog nooit echt een test gedaan of naar de dokter geweest hiervoor. In mijn armen ben ik sterk genoeg iig, daar mankeerd echt niets aan, het zijn puur mijn handen waar ik geen grip op heb.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 21:54

Dankjulliewel allemaal trouwens !

schrappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:57

misschien dat, als het paard een beetje gaat zweten, je de teugels doot je handen laat glijden. hier heb ik ook altijd last van. misschieb met handschoentjes rijden? of doe je dat al? heb je ook al van die tussenstukjes aan je teugel? misschieb is het dan handig om je hand net achter een bep tussenstukje 'klemt' en zegt tegen jezelf hier blijven mijn handen... veel succes!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:00

Ik heb er weleens last van als ik meerdere paarden heb gereden, op een gegeven moment krijg ik mijn hand niet meer goed gesloten...Wat mij heel erg helpt is om met een dubbele teugel te rijden...gewoon twee teugels aan het bit dus, op die manier kan ik met minder kracht in mijn handen de teugels prima op maat houden. Dit mag niet op wedstrijd, maar door het thuis steeds wel te doen heb ik op wedstrijd veel minder last.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 22:04

schrappie schreef:
misschien dat, als het paard een beetje gaat zweten, je de teugels doot je handen laat glijden. hier heb ik ook altijd last van. misschieb met handschoentjes rijden? of doe je dat al? heb je ook al van die tussenstukjes aan je teugel? misschieb is het dan handig om je hand net achter een bep tussenstukje 'klemt' en zegt tegen jezelf hier blijven mijn handen... veel succes!

Ik rijd inderdaad al met handschoentjes met antislip maar helpt verder niets, Beau zweet niet snel en als ie zweet dan merk ik weinig verschil. Ik heb nu speciale antislip dressuurteugels , heb wel eens met van die knopjes geprobeerd maar daar zit al helemaal geen antislip in en mijn handen glijden gewoon door de knopjes heen helaas dus dat helpt ook niet en dat geschuur door die knopjes doet ook best wel zeer.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 16:50

Over het algemeen heeft dit meer te maken met het feit dat je paard niet op eigen benen loopt en/of dat jij geen onafhankelijke zit hebt! Waarschijnlijk zoeken jullie onbewust steun aan elkaar via de teugel. En dan wordt die teugel steeds langer. Probeer eens gewoon je teugels op maat te houden, handen bij elkaar, gewoon gaan rijden en je enorm focussen op je teugelvoering. Telkens de druk eraf halen, zodat je alleen nog ligt contact hebt met de mond ipv druk op je teugel. Of gewoon je handen eens helemaal naar voren steken. Dat is een oefening die in duitsland in de proeven gebruikt wordt om te controleren of je paard op eigen benen loopt. Als jij je handen naar voren steekt {accuut} en je teugels komen dan dus in boogjes te hangen, dan mag je paard dus niet veranderen in houding en tempo. Hele goede controle, ook voor jezelf!