Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
marjan1986 schreef:mijn fjord gooit zijn tong over bijna alle bitten. Alleen bij bit met vaste tong lepel en correctie bit niet, maar hier is hij sterk op. Heeft iemand nog een optie om te proberen? Tong met panty vast binden ben ik niet voor!
petitparis schreef:Als je paard geen last heeft van z'n tanden is misschiene en losse tongelepel iets?
sommige paarden zijn gewoon super gevoelig op de tong en handig. paard van mijn vriendin gooit haar tong er al over nog voor er druk op het bit komt, maar even snel ook weer terug eronder. Die steekt ook haar tong uit der mond wanneer ze hooi eet, dus hoeft nie tnoodzakelijk door pijn te komen...
mijn 3-jarige deed het ooknog voor er contact op het bit geweest was, die deed haar mond open en liet het bit op en neerklapperen, waarna ze haar tong erover gooide en weer terug, gelukkig hielp het bij haar om een sperriem losjes te gebruiken
Joolien schreef:En de tong met een pantykousje vastmaken is niet zo raar hoor. Het wordt veel bij dravers gebruikt omdat die wel eens op hun tong bijten, dan wordt de tong vastgezet op de onderkaak met een kousje omdat dit heel zacht is.

Thokkadisje schreef:dat is dus de reden dat ik hem niet vast wil binden! Heb 't vaak genoeg verkeerd zien gaan. Tandarts is hij al geweest. ThnxJoolien schreef:En de tong met een pantykousje vastmaken is niet zo raar hoor. Het wordt veel bij dravers gebruikt omdat die wel eens op hun tong bijten, dan wordt de tong vastgezet op de onderkaak met een kousje omdat dit heel zacht is.
Het word inderdaad gedaan het resultaat vind je in de mond van mijn paard![]()
NIET vastzetten die tong. En ook zeker niet de neusriem strak aantrekken, daar moet gewoon netjes 2 rechtopstaande vingers tussen passen. Symptoombestijding los je het probleem niet mee op.
Een dun bitje met tongboog wil weleens helpen, die ligt beter in de mond. En zoals hierboven als geadviseerd werd, tandarts even laten kijken.
marjan1986 schreef:heb goed les. Bitloos is geen optie. Rij wedstrijden. En heb goed les, ben zelf totaal niet sterk in de hand. Instructie snapt er ook niks van. Heb er meerdere keren andere instructeurs op gehad. Die snappen er ook niks van. Fysio is al geweest en gebit is ook gedaan. Ga straks wel ff proberen zonder neus riem.
).
En dan verder te kijken wat de oorzaak is.