Paard volgt paarden voor hem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mathijsVDE

Paard volgt paarden voor hem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 20:40

Ik ben net begonnen met paardrijden en wat mij vooral opvalt is dat het paard gemakkelijk de paarden voor hem volgt en nadoet.
Wat kan ik hieraan veranderen? :')

Tammy_

Re: Paard volgt paarden voor hem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 20:44

je kan proberen afstand te houden, en het paard bezig te houden door veel overgangen en figuren te rijden :) veel manegepaarden weten dat als ze in een treintje rijden, ze het paard voor hen moeten volgen, ook in de lessen waar ze niet meer achter elkaar aan moeten lopen doen ze dit vaak als ze niet genoeg bezig gehouden worden :)

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 20:46

veel afwenden, figuren maken dus zo veel mogelijk achter het paard vandaan:)

mathijsVDE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 20:46

Het probleem is dat wij op de manege steeds dezelfde oefeningen achter elkaar (in een treintje dus) moeten rijden (met uitzondering van een paar keer). We moeten bijvoorbeeld aangalopperen in de wending, maar als het eerste paard begint, volgt de rest ook, zelf als ze niet op de plaats zijn van de wending.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 20:49

dan moet je terug rijden dus weer in ndraf en op jou been in de galop over laten gaan. probeer op dat moment ls je aan mag galopeeren in draf te blijven net zo lang tot jij denkt bijv na een volte dat je in galop gaat.
paard moet na jou lkuiteren en niet na de anderen. ga af en toe is stil staan(wel midden in de bak niet op de hoefslag)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 20:55

Ik kan me voorstellen dat zomaar stilstaan niet altijd toegestaan is als je achter elkaar aan moet blijven rijden. Het is wel vervelend, want paarden worden er een beetje lui van als ze achter elkaar aan lopen. Dan doen ze inderdaad gewoon degene voor hen na en hobbelen er een beetje achter.
Wat je kunt doen is sowieso proberen hem ietsje in te houden zodat je paard in elk geval niet met de neus in de staart van degene voor je loopt, en dan zodra hij gaat draven of galopperen terwijl je dat nog niet wil, gewoon weer inhouden met een korte ophouding. Dan hou je hem tegen tot je op de plek bent waar jíj wil aangalopperen en daar geef je dan de hulpen en laat je hem weer vrijer.
Het is belangrijk dat het paard weet dat jij de baas bent. Hij moet niet bepalen wat hij doet, jij bepaalt dat. Laat hem dat ook weten. Niet door te trekken of te gaan hangen, maar wel door resoluut je hulpen te geven en duidelijk te zijn.

mathijsVDE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 16:32

Oké, bedankt!