Paard valt uit galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Paard valt uit galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 14:00

Ik heb twee kleine probleempjes met het paard dat ik rij en ik vroeg me af of jullie daar tips voor hebben.

Ik heb problemen met het galopperen. Zodra ik aangaloppeer valt hij na enkele passen meteen weer terug uit de galop. Het gaat steeds langer goed, maar hij valt nog steeds veel te makkelijk terug. Ik weet dat hij vroeger een prachtige galop had, maar ik heb hem een poos niet gereden en sinds ik er weer op zit heb ik dat probleem.
Ik ben er al een poosje mee aan het werk en heb allerlei dingen geprobeerd. Volte of lange zijde maakte geen verschil. Ik probeer zo mogelijk altijd aan te galopperen vanuit nageeflijkheid en dat helpt wel iets maar niet niet voldoende. Ik heb altijd een zweep in de hand, maar gebruik deze niet of nauwelijks: de aanwezigheid helpt al, maar bij gebruik gaat hij helemaal door het lint. Meer dan een mini-tikje gaat niet, al helemaal niet in de galop.
Ik doe mijn best om gewoon flink te drijven en ondertussen steun en stabiliteit te bieden met mijn handen, maar dit is niet voldoende. Enig idee hoe dit kan komen en wat ik kan proberen om het nog te verbeteren?

Verder nog iets kleins: hij kan overal tegen, behalve als er langs de bak plotseling iemand langsloopt die hij zo gauw even niet had gezien. Dan stuitert hij bokkend weg. Dit komt vaak heel onverwachts en echt zonder waarschuwing...vaak terwijl hij ontspannen en nageeflijk loopt te draven. Als ik die mensen zelf op tijd zie aankomen neem ik wel stelling naar binnen en drijf ik hem erlangs, maar soms lukt dat niet. Hoe lossen jullie dat op?

Even ter verduidelijking, dit is niet mijn paard en ik kan dus ook niet buiten de les met hem aan het werk.

beautytje37

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:25

ik zou voorstellen om hem eens mee te nemen op een buitenrit (met begeleiding), misschien met de manege waar je bij rijd. of je vraagt het aan de eigenaar als dat eens mag. ik had ook een paard dat helemaal niet in galop wilde springen, enkel snel draven wou ze. we hebben dat opgelost door buitenritten te maken zo dat ze meer ruimte had om te galopperen. eens dat dat lukte om haar in galop te laten gaan wanneer ik het vroeg, oefenden we verder thuis in de piste, sinds dien galoppeert ze wanneer ik het vraag.
dus misschien kan je dat eens proberen en je paard zo langer in galop te laten gaan en als je voelt dat hij vertraagt directe een beetje duwen met je benen.

aangezien hij geen zweep verdraagt kan je misschien eens proberen om met sporen te rijden. (probeer eerst eens in de piste hoe hij reageert op die sporen). :)
Laatst bijgewerkt door beautytje37 op 15-09-11 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

oOoKellyoOo

Re: Paard valt uit galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:29

Andere instructeur ,
met het galoperen toch proberen been eraan te houden hem voor zijn , verder hoe is jou zit ed rijden er ook andere mensen op 1 of meerdere , betreft het een manege paard, waarom ik dit vraag, als het idd om een MP gaat dan word het wellicht moeilijker dit op te lossen, je weet niet hoe de andere erop rijden mensen met rustige on rustige benen enz enz . is hij verder medisch helemaal in orde

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:30

Misschien zit je paard zijn SI gewricht vast, of het is daar pijnlijk. Laten nakijken door een ostheopaat kan helpen. Dat verklaart vaak ook schrikachtig zijn. Ik ga er verder vanuit dat het paard rechtgericht is? Dit kan, als je het niet steeds controleert, ook een probleem zijn. Veel info over te vinden op internet.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:34

Wat doe je op het moment als hij terugvalt in draf?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 17:09

@ Beautytje37: Hmm, de manege heeft op het moment een beetje problemen met dat ze van de gemeente ineens geen buitenritten mogen maken. Ik weet niet precies hoe en waarom, maar voordat dat opgelost is zal buitenritten maken er wel niet van komen. In de springtuin rijden is misschien wel een optie, die bak is 50x75 meter, meen ik, en daar heeft ie dus ook aardig de ruimte. Hij heeft inderdaad wel makkelijkere ruimere passen op de lange zijde.
Zolang het niet nodig is ga ik niet met sporen rijden. Op dit probleem in de galop na is hij perfect voorwaarts. Ik ben er ook van overtuigd dat het galopprobleem ergens anders aan ligt dan aan harder drijven.

@Kelly: Andere instructeur is denk ik niet nodig, degene die ik heb is erg goed en weet waar ze het over heeft. Ik heb ook wel in andere lessen gereden met hem, maar niemand weet echt wat ze hiermee aanmoeten. Het is een manegepaard, inderdaad. Het is redelijk lastig, daardoor. Ik zit er over na te denken hem te huren (op langere termijn -lees, als ik meer geld heb- misschien zelfs kopen), dan rij ik ook meerdere keren in de week op hem en wordt het hopelijk ook voor hem iets constanter. Redelijk gevoelig beessie.

@Luve_rozes: Ik zal dat zeker aankaarten bij de manege-eigenaren. Lijkt me slim om hem zeker daarop te laten controleren, helemaal omdat ik ook merk dat hij een erg gevoelige rug heeft (krimpt een beetje ineen bij het borstelen net achter de schoft). Het blijft lastig omdat het niet mijn eigen paard is. Ik heb er al eerder wat van gezegd maar ik weet niet of dat uiteindelijk bij de juiste personen is beland. Ik zal er achteraan gaan, want als het aan medische problemen ligt vind ik het erg belangrijk dat ze daar wat mee doen (en de manege zelf volgens mij ook). Bedankt voor de tip. Hij is overigens wel rechtgericht.

@_brunette: Rustig inhouden met zit en als het nodig is halve ophouding zodat hij weer normale arbeidsdraf loopt en zodra hij weer ontspannen is het nog een keer proberen. De laatste paar weken kom ik inmiddels wel zover dat ik hem een heel rondje door de bak in galop weet te houden, maar het is toch nog niet zoals het hoort.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:34

En als je je rondje in de bak maakt, is hij dan degene die terug valt, of rij jij hem zelf terug naar de draf?

Als je hij namelijk zelf terug valt in draf, zou ik juist proberen om m na een half rondje zelf terug te nemen en m te belonen. Dit kun je dan steeds verder uitbouwen. Maar zo leert hij wel dat hij op jouw commando terug moet, en niet wanneer die zelf wilt.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 20:50

_brunette schreef:
En als je je rondje in de bak maakt, is hij dan degene die terug valt, of rij jij hem zelf terug naar de draf?

Als je hij namelijk zelf terug valt in draf, zou ik juist proberen om m na een half rondje zelf terug te nemen en m te belonen. Dit kun je dan steeds verder uitbouwen. Maar zo leert hij wel dat hij op jouw commando terug moet, en niet wanneer die zelf wilt.

Dat verschilt. Ik probeer hem zo nu en dan terug te nemen zodat hij leert hoe het de bedoeling is, maar soms probeer ik m ook wel eens weer verder te pushen, dat het niet eeuwig bij een half rondje blijft...maar dan begint het hele gedoe toch weer. Het kost me behoorlijk wat moeite om hem aan het lopen te houden. Is het dan beter om gewoon genoegen te nemen met een kort stukje galop waarna je hem zelf terugneemt? Of kan ik beter proberen er toch aan door te werken?

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 07:26

Mijn paard had dus eenzijdig, rechts in dit geval, een pijn lijn naast de wervelkolom, en het SI gewricht was aan die zijde ook pijnlijk. De rechter galop wilde dus ook niet, ook niet aan de longeerlijn. Dan sprong ze dus aan, twee sprongen, en viel weer terug. Linksom ging wel. Als ze het gewoonweg niet kunnen, door pijn, geven ze het dus op die manier aan, en is het geen ongehoorzaamheid.Dit hoeft niet door fout rijden te komen, ze kunnen ook fout gerold hebben, in de box vast gelegen hebben, noem maar op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 07:46

Je zult m er toch echt doorheen moeten rijden. Wanneer je voelt dat hij eruit valt, doorzetten, desnoods een tik achter het been.
Wellicht helpt verlichte zit. Dan galoppeerd het paard makkelijker onder je door.

Probeer dus door te drukken, maar als hij het goed doet, terug naar draf. Zelf het moment bepalen, niet eruit laten vallen, galoppeer dan weer aan, net zo lang totdat JIJ de beslissing neemt om terug te gaan naar draf.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 08:52

@Luve_rozes: Het is bij dit paard wel echt aan beide kanten, en het is al maanden zo. Ik geloof ook niet dat hij moedwillig ongehoorzaam is, maar gewoon dat hij er, om welke reden dan ook, moeite mee heeft.

@Joolien: Ik zal het proberen, thanks.

_Tomba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 08:59

Als hij al uit de galop valt ben je al te laat met je reactie, je voelt het altijd aankomen...zo gauw je voelt dattie al wat terugkomt desnoods n paar keer n flinke schop naar voren geven, een brul erbij bijv ga doorrr :+ wil bij jonge paarden ook altijd helpen, als dat lukt blijf gewoon eens bijv 10min aan 1 stuk galopperen, dan moet het beter worden! Succes ermee!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 09:11

Ik voel het ook aankomen. Maar dan helpt vaak zelfs zo'n flinke schop/brul niet meer. Dat is dan op dat moment gewoon niet voldoende om hem in galop te houden...bovendien put het mij gigantisch uit (en met mijn astma-klachten moet ik daar ook mee oppassen) want zo'n flinke schop moet ik dan iedere paar passen geven.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:24

Is lastig als je niet buiten de les er aan kan werken, en als het in de les gebeurt dan zou je instructrice jou er in moeten begeleiden en anders een ander nemen die jou wel kan vertellen waarom het paard het doet,
Dat hij uit galop valt kan een balans probleem zijn, maar kan ook jou zit zijn en/of een slecht passend zadel,
Dus het probleem ligt niet bij het paard maar bij zijn trainer/ruiter
IK zou zeker niet gaan dwingen of door drukken of erdoor rijden, maar werken aan de basis en zorgen dat hij wel kan galopperen met jou op de rug, aan de longe of de wei zal hij er geen probleem mee hebben lijkt me?
Dus het probleem is het gewicht!!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 09:32

Is inderdaad ingewikkeld. Mijn instructrice coacht mij op het moment heel erg op mijn houding om die te verbeteren. Ik zit op zich tegenwoordig wel aardig, het zijn vooral mijn handen waar ik rustiger mee moet worden. Misschien dat ik er in de galop toch nog te onrustig op zit en hem uit balans breng.

Ik probeer op het moment gewoon even om te kijken of ik iets kan vinden wat werkt. Hem erdoor dwingen/drukken werkt inderdaad niet, daar ben ik al wel achter. Het gaat voornamelijk beter wanneer ik al een half uur of drie kwartier aan het rijden ben naar de ontspanning en hij relaxed en nageeflijk loopt. Als hij beter zijn achterbenen eronder krijgt is zijn houding denk ik toch beter en kan hij het beter dragen.

Hoe kun je zien of een zadel wel of niet goed past, vraag ik me af? Heb je daar een professional voor nodig of is het ook mogelijk om dat zelf te testen?

Overigens ben ik hartstikke van mening dat het probleem bijna altijd bij de trainer/ruiter ligt, en zelden bij het paard ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:32

+:)+ Dat is een goede istelling.
Ik denk ook dat het paard je iets probeert te vertellen, een paard bedenkt niet om voor de lol even geen zin te hebben in galopperen.

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:45

Misschien helpt het als je eens in verlichte zit een beetje middengalop gaat rijden, laat hem eens lekker galloperen. Doe net alsof je in het bos bent, lekker laten gaan. En als hij in de verlichte zit goed blijft lopen en als je weer gaat zitten zich weer verzet kan het zijn dat het aan het zadel ligt of dat hij last van zn spieren/rug heeft.
Heel veel succes ermee!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 10:47

Zodra ik hem weer rij zal ik zeker uittesten of verlichte zit helpt :) dank je voor de tip.

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:00

Graag gedaan:)

melliedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:41

inderdaad even laten controleren of het niet iets medisch is. kan ook zijn dat hij jou simpelweg de baas is en je hem wat strenger aan moet pakken.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 14:32

Ik was zondag bij hem en heb zijn rug overigens even getest. Daar is hij inmiddels iets minder gevoelig op dus ik hoop dat dat aan de beterende hand is. Heb hem niet gereden, dat komt hoogstwaarschijnlijk aankomende zondag weer. Dan ga ik dus de verschillende tips even uitproberen :) en bij de instructrice even aankaarten hoe het met zijn rug gesteld is, maar ik had het er eergisteren over met iemand anders en ik kreeg de indruk dat ze er allemaal al aardig dicht op zitten wat zijn gezondheid betreft. Er komt regelmatig een dierenarts alle paarden controleren, bijvoorbeeld.

Ha, streng aanpakken komt wel goed ;) Ik gun hem nooit zo veel de kans om een lolletje uit te halen wat dat soort dingen betreft. Hij luistert wel naar me, dat is het punt niet. Hij probeert het ook wel maar valt er dan toch uit. Ondanks dat zie ik dat hij wel van galopperen geniet en dat hij het graag doet. Oortjes naar voren, vrolijke passen, enzo. Ik denk dan ook niet dat het ongehoorzaamheid is. Of ik zit hem op de een of andere manier toch dwars, of hij heeft ergens last van...

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:43

Het klinkt alsof je paard helemaal geen plezier in het rijden heeft. Als hij wel plezier had, zou hij niet gaan bokken of zo extreem reageren op je zweep. Een paard zou niet eens negatief moeten reageren op een zweep mits het goed gebruikt wordt. En wat de galop betreft, ik krijg zo de indruk dat hij dat nog niet kan. Dat zijn achterbenen nog niet sterk genoeg zijn om zichzelf in de galop te dragen. Een paard wat goed draagt, valt niet uit de galop. Waarschijnlijk compenseert hij in zijn rug waardoor hij last van zijn rug krijgt. Mijn advies, geen galop maar maak zijn achterbenen sterker vanuit de stap. Misschien kan je hiervoor bij je instructrice aankloppen. Denk aan schouderbinnenwaarts en travers, waarbij het paard gedwonen zijn achterbenen moet gebruiken. Volgens de academische dressuur laten ze paarden pas galopperen op het moment dat het paard de piaffe kan. Dan past draagt het paard zijn gewicht op de achterbenen. Hopelijk heb ik je een beetje inzicht kunenn geven. Succes!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 15:14

Dat hij geen plezier in het rijden heeft is niet waar, ik denk dat je daar een verkeerde inschatting maakt (is ook niet makkelijk, want je kent hem niet). Hij wordt altijd erg vrolijk wanneer ik hem opzadel, staat altijd te popelen om naar de bak te mogen en heeft ook plezier in het werk en probeert graag alles wat ik hem vraag, wat het ook is.

De reactie op de zweep heb ik misschien iets te extreem uitgelegd; in stap en draf werkt een klein tikje (niet veel meer dan een aanraking) soms best, maar het is pas in galop dat hij er echt zo van schrikt/van gaat bokken. Ik weet niet of dit ermee te maken heeft dat hij in stap/draf nageeflijk loopt en daar in galop meer moeite mee heeft, maar dat zou ook nog best kunnen. In stap en draf is meer dan zo'n mini-tikje niet nodig, want dit activeert hem voldoende, maar je moet wel écht oppassen hoe je het doet en dat het niet te hard gaat.

Je moet wel in gedachten houden dat dit paard het grootste deel van zijn leven op de manege heeft rondgelopen; veel paarden die daar lopen worden niet heel vrolijk van de zweep, want veel ruiters gaan er veel te ruw mee om.
Bokken doet hij eigenlijk dus alleen als hij schrikt: wanneer er mensen plotseling langs de bak lopen of wanneer hij opschrikt van een tik met de zweep. Het zijn geen gemene bokken bedoeld om de ruiter kwaad te doen.

Ik zal inderdaad even bij mijn instructrice langs gaan of zij kan zien of het paard zich goed draagt of dat ze kan zien of hij daar problemen mee heeft. Ben sowieso van plan om de komende tijd flink aan mijn techniek te werken en die helemaal voor elkaar te krijgen voordat ik verder ga, dus dat zal dan inderdaad een van de dingen zijn die ik in de gaten zal houden.
;) Nou vind ik het een beetje extreem om te wachten met galopperen tot dit paard de piaffe kan :P Maar ik zal sowieso bezig gaan met oefeningen om zijn achterbenen te versterken. Heb je nog tips voor andere oefeningen waarmee ik dat het beste kan bereiken, of kan ik daarvoor echt het best even met mijn instructrice praten?

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:33

Nu heb ik in ieder geval wel een iets duidelijker beeld. Een paard wat in de manege heeft gelopen zegt heel veel. Waarschijnlijk is hij daar nooit goed gereden en heeft hij de kwaaltjes die hij nu heeft overgehouden. Maar even als voorbeeld, ik gebruik mijn zweep om hem de juiste aanwijzingen te geven, waar hij bijv zijn benen neer moet zetten.

Wat oefeningen betreft, in stilstand kan je al een hoop zien. Hoe staat hij als hij nageeft in stilstand. Op zjin voorbenen? Hoe is de gewichtsverdeling. Staat hij scheef? Leunt hij bijv op een been? Dit is gewoon even goed om te bekijken voor je eigen inzicht. Wat je in stilstand ziet kom je ook tegen in de verdere training. Een correcte travers is een hele goede oefening. Hierbij moet het paard zijn achterbeen wel gebruiken. Ik oefen dit nog aan de hand, hierdoor zie en voel ik veel meer. Schouderbinnenwaarts is ook heel goed, maar een echte correcte is heel moeilijk. Ook wegdraven vanuit het binnenachterbeen is een goede maar dat is meer een controlemiddel om te kijken hoe sterk het been nou werkelijk is. Ik ben alleen al 2 jaar bezig met de schouderbinnenwaarts en de travers en nog kan mijn pnoy het niet eens als ik erop zit. Die van mij jis dan ook wel echt een extreem geval wat achterbenen en scheefheid betreft. Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 15:39

Hij staat nog steeds op de manege, trouwens, maar wordt nu alleen nog maar gereden door een paar gevorderde ruiters.

Ja, zijgangen heeft hij ook wel moeite mee, dat zijn echt van die dingen die hij nooit goed geleerd heeft; veel verder dan wijken voor het been is het nooit gegaan. Ik probeer wel schouderbinnenwaarts met hem te doen, en soms een beetje travers, maar dat vindt hij nog erg moeilijk. Hij snapt nooit zo goed wat ik nou van hem wil, zo raar opzij lopen :P Ga ik de komende tijd wel meer mee aan de slag.

Dankjewel voor alle tips, trouwens, daar kan ik echt wat mee.