Sterk worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SanneRex

Sterk worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 18:55

Hallo allemaal,

Mijn paard wordt altijd heel sterk als ik hem terug neem na de galop.
Alles gaat heel soepel voor de galop doorzitten tijdens draf, lichte hulp aanspringen in de goede galop.
Ook een mooie rustige ontspannen galop maar als ik terug naar de draf ga voel ik dat hij heel sterk in zijn hals wordt.
Hij neemt dan hele krachtige ruime passen ik kan hem dan ook niet meer verzamelen.

Het is nou niet zo`n groot probleem maar ik wil graag verschillende adviezen horen.
Ik zelf draai altijd even een kleine volte om hem onder me te houden.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

xxxxSanne

Sette

Re: Sterk worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 07:08

Wat ik zou doen ik kleine stukjes gallopperen zodat hij minder de kans krijgt om echt sterk te worden, en als dit goed gaat steeds weer iets langer proberen. Probeer even op de volte te blijven zodat hij niet zo onder je uit kan lopen.
Goed aan je hulpen werken, bij de overgang terug naar draf. Jezelf lang maken en uitademen, niet aan je teugels gaan hangen maar kleine lichte ophoudingen maken en desnoods nog een stemhulp gebruiken.
En niet te vergeten beloon op het juiste moment, zodat hij weet dat hij het goed doet.

SanneRex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 15:28

Top advies dankjewel!

Winner91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:32

@ Sette, goed advies, die kleine stukjes galop.
En het eerste wat ik mij op bedacht is een voltetje rijden. Laat die daarna al weer snel los?

SanneRex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 08:18

Nou dan is hij nog wel sterk hoor maar dan heb ik hem weer onder me.
Hij wil steeds harder gaan draven na de galop.
En ik zet op de lange zijde schouder-voor in zodat hij minder onder me vandaan schiet.
xx

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 16:30

Goed zo, denk aan je eigen tempo van lichtrijden na de galop zodat hij jouw ritme aan moet gaan nemen.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:42

Wanneer je gelijk een volte op draait gebruik je best wel veel druk op je handen waarschijnlijk, probeer je paard meer op je zit te krijgen en veel galop/draf overgangen te rijden (korte stukjes). Met een volte los je het probleem zelf niet op, het is een middel om het te voorkomen, maar je leert je paard niet om het rustiger te doen.
Wat ook kan werken is je paard verassen door vanuit de galop 5 tot 10 passen 'normaal' (zijn tempo) te laten lopen en dan juist een middendraf rijden, hierdoor wordt je paard verrast en hou jij de controle, vanuit daar kun je hem wellicht weer terug nemen.

Ben benieuwd!