Zou het helpen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mememe

Zou het helpen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 13:40

Hallo,

Ik had even een vraagje misschien een domme vraag maar oké :o
Ik rijd een fries bij mij op de manege deze moet weer ontspannen leren lopen en alle figuren en alles weer netjes kunnen gaan rijden, zodat ook de wat beginnende ruiters er straks weer op kunnen. Ik rijd verder maar 1x in de week op die fries maar het gaat met sprongen vooruit en met sprongen achteruit :P
Uiteindelijk zullen we er weleens komen namelijk ;)

Nu heeft ze veel moeite om normaal te kunnen aanspringen aan beide kanten in galop, dit komt volgens mij omdat ze A. de hulp misschien niet snapt?? B. ze heeft een zwakke achterhand en kan het niet zo snel allemaal C. ik geef wel de goeie galop hulp voor beide kanten ;) maar wil/kan ze niet aanspringen??
Nu was ik eerst altijd een beetje terughoudend om in galop aan te springen omdat ze dan heel hard gaat draven, dus probeerde ik haar altijd een beetje tegen te houden(heel fout weet het!! paard kan dan natuurlijk niet weg :P ), dit is er nu inmiddels uit!!. Maar of ik de teugels nu heel los laat of gewoon normaal vasthoudt ze gaat altijd racen in draf en daarna mag je hopen dat ze aanspringt.
Zou dit kunnen komen omdat ze een zwakke/niet sterke achterhand heeft. Heeft het dan zin om extra overgangen/schijnovergangen te trainen ?? ZE kan heerlijk ontspannen en loopt dan ook als een trein.. Alleen de galop vindt ze erg moeilijk aan de teugel kan ze bijna niet(gaat steeds beter, zijn we mee aan het oefenen ;) ).. Maar aan de lange teugel gaat ze helemaal met de neus zowat over de grond.

Nu was ik benieuwd of bokt dit ook meegemaakt heeft en hoe ze het opgelost hebben, alles wordt trouwens wel besproken met instructrise!!! Maar was erg benieuwd hoe bokt met dit probleem omgaat.

Brand me A.U.B niet af!! Ik wil alleen informatie inwinnen en daardoor uiteindelijk met behulp van mijn instructrise ;) beter leren paardrijden..

Alvast bedankt!!!

Apple

Re: Zou het helpen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:45

Ja hoor, kan best dat ze nog niet sterk genoeg is in de achterhand. Wat je omschrijft komt daar vaak bij voor :-)
Wat je dan ziet is dat ze steeds harder gaan draven en dan uiteindelijk zichzelf in galop 'laten vallen'. Wat je kunt doen om haar achterhand sterker te maken is net als wat je zelf al zegt veel (schijn)overgangen rijden. Wellicht ook balkjes draven :-)
Daarnaast is het misschien mogelijk om met het paard op buitenrit te gaan en dan op een lang recht stuk te gaan galopperen?

In de bak misschien in galop alleen korte stukjes doen, proberen aan te springen in een hoek zodat het wat makkelijker voor de Fries is.

Klinkt alsof je het probleem al goed bestudeerd hebt :-)

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 13:54

@ Apple .. Dankjewel :o .. Ik ben maar een manegeruiter dus heb zo zorgvuldig mijn woorden gekozen, wel al veel ervaring met andere paarden(hete/slome) dus veel ervaring heb ik gelukkig wel :P
Buitenrit is hier in de omgeving jammer genoeg niet mogelijk, jah alleen in stap! Maar ze is daar niet echt geschikt voor en gaat het liefst het erf niet af ;) Balkjes draven zou kunnen als we weer een keer gaan springen maar dat vindt ze ook niks, wellicht ook omdat ze daar niet sterk voor is. Volgens mij hebben veel friezen een zwakke/minder sterke achterhand toch??
Of ik nu aanspring in een hoek of op de volte maakt bij haar niet veel uit.. Wat ik daarna dacht als ik haar er nu in laat vallen en daarna een beetje terug neem in een wat langzamere galop zonder dat ze eruit valt. Wordt de achterhand dan ook niet wat sterker?? En veel schakelen in de galop dan natuurlijk als de rijbak het toelaat( les 1x in de week en dan is het wat moeilijker, maar wel mogelijk). Ze gaat ook niet graag achterwaarts dus dat kan ik eigenlijk ook niet gebruiken.
Gelukkig kan ze nu alweer wat aan de teugel lopen om het zo maar te noemen. Eerst drukte ze haar rug weg en kop erop en bit stijf vast. Nu al veel losser en met inrijden ook gelijk al wat makkelijker te buigen. Merk wel dat als ik haar bij het inrijden wat doorpak met stellingen dat ze dan de hele les wat makkelijker is te rijden. Ze vindt het nu erg leuk om te doen omdat het voor haar steeds makkelijker wordt, ben de enige die op haar wil rijden dus het hangt allemaal weer een beetje van mij af :o .. Maar ga er mee aan de slag,, dankjewel :D

HIPPIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:52

Mijn tip is vooral om gehoorzaamheid af te dwingen en dat wil zeggen dat ze ook moet aanspringen als jij de -correcte- hulp hiervoor geeft. Vooral niet haar in de galop laten vallen, de achterhand wordt hier niet beter van en je helpt haar niet. Friezen worden hierdoor vaak wat hectisch (de Fries die ik gereden heb werd dat ook) maar je moet hier echt even doorheen omdat het inderdaad te maken heeft met slapte/zwakte van achteren. En niet hele stukken galopperen, maar juist een halve bak en weer terug naar draf - met een mooie overgang waarbij je dus ook oefent dat ze terugkomt op haar achterbeen.

Wat je aangeeft om haar eerst losser te maken in de stap door na het losstappen haar stelling te vragen en ook door te vragen, is heel goed. Als ze daar loslaat kun je dat ook in draf en galop vragen! :)
Friezen zijn niet de gemakkelijkste paarden (als ik even grondig mag generaliseren) maar wel ook fijne paarden. Ik vind wel dat je goed analyseert, maar onthoud altijd dat de ruiter aan de grondslag van het probleem staat! ;-) er zijn zoveel dingen die wij als ruiter 'fout' kunnen doen... Het beste is wel om erover te blijven nadenken!! en dat doe jij in ieder geval.

succes!!! en vooral veel plezier ;-)

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 15:17

@ HIPPIA ...

Als ik er gewoon even nu simpel vanuit ga dat ik de goede hulp geef als voorbeeld ;).. Als ik de galophulp geeft, dan gaat ze helemaal rennen in draf. Normaal aangalloperen lukt niet, ook gaat gelijk het hoofd omhoog als ik alleen al de hulp geef/of aan denk. Zodra andere paarden gaan galloperen wordt ze ook gelijk dribbelig en kwaad omdat ik wil dat ze rustig blijft en rustig aanspringt. Ik hou haar dus inprincipe hierin tegen. Zodra ik dan ga draven kan ik haar even rustig houden en aan de teugel en daarna gaat de kop erop en ben ik haar gewoon kwijt. Ik moet bijna aan de teugels hangen om haar terug te krijgen(dit was vooral in het begin ze is erg sterk een bek van beton zeg ik altijd :P), dus maak ik altijd maar wat voltes en ga stappen tot ze rustig is en ik ga dan pas weer draven en dan weer naar de galop denken. Alleen vind mijn instrucrice dat weleens vervelend, maarja dat is niet altijd mijn probleem. Ik moest dat paard weer zo goed mogelijk doorrijden dus dan doe ik het half op mijn manier en half op haar manier :o .. Jaah ben dan soms erg dwars.. In stap en draf laat ze inprincipe heel mooi los en kan ik haar op losse handen laten draven, alleen probeert ze er nog wel weer eens er tussen uit te knijpen door haar hoofd omhoog te doen, dus dan pak ik haar weer door.

Ik ga er ook vanuit dat we allebei iets goed doen maar dat we uiteindelijk wel uitkomen waar het kan. Ik kan best aardig rijden maar heb soms dagen dan wil gewoon niks.. Heel apart is dat maar de week erna rijd ik de sterren van de hemel :P.. Ach het is een manegepaard en ik ben de enige die er zowat op rijdt dus is het al veel moeilijker om met haar verder te komen, voor de duidelijkheid ik rijd maar 1x in de week op haar. Maar ik wil zelf zo goed mogelijk leren rijden en haar weer lekker laten lopen, want ze kan heerlijk strekken en dan loopt ze ook nog aan de teugel, dus dat zit er wel in :P... Ik heb al eerder een haflinger weer beter laten lopen, die loopt nu weer met beginners en dat was in het begin niet mogelijk. Maar die is heel simpel met inrijden laten weten dat jij de baas bent en dan is het zo klaar.. Ik ga er in iedergeval mee aan de slag.. Dankjewel :D

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:55

Wat ook kan helpen is wat meer met rechtrichten aan de slag te gaan.
Het is lastig dat je in de les meerijdt.
Mag je niet na de les met haar aan de slag zodat je wat meer ruimte hebt om te oefenen en dat ze niet zo op de andere paarden reageert maar echt met jou bezig is.

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 17:09

Ik weet niet of ik met haar buiten de les om kan rijden. Ik probeer haar altijd zo rustig mogelijk te houden en het wordt ook steeds beter.. Het heeft ook tijd nog natuurlijk. REchtrichten nemen we in de les ook vaak mee. En ook ik doe dat zelf wel dus veel over de AC-lijn of de binnenhoefslag meenemen. Zodat ze ook op eigen benen kan lopen en recht blijven natuurlijk. Meestal neem ik halthouden ook weleens mee, hier moet ze zoveel mogelijk ook met het hoofd naar beneden blijven en op mijn benen weg. Dus als ik been geef moet ze weg, dit gaat heeft goed en ze draaft al stukken vanuit de schoft omhoog. Maar ik zal eens kijken of ik een keer zonder les kan rijden(vrijrijden ofzo)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:21

Probleem is, dat je maar 1 keer in de week rijd en dan weer heel andere dingen aan het paard vraagt als de andere ruiters die haar de rest van de week rijden.
Wil je dit paard echt verder helpen, dan zou je er voorlopig alleen op moeten rijden en even helemaal terug naar af moeten.
Ik begrijp dat dat niet gaat lukken omdat het een manege paard is die zijn geld wel op moet brengen natuurlijk.
Nu heeft ze gelukkig in elk geval 1 amazone op haar rug 1 keer per week 1 uurtje die in elk geval haar best doet om het paard het zo makkelijk mogelijk te maken.
Dus TS ik reken het jou zeker niet aan, jij probeert in elk geval iets, maar het is....sorry...de achterdeur uit in dit geval!

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 17:42

@aerdenhout.. Ik vind het inderdaad ook jammer, maar ik kan op het moment maar 1x in de week. Het voordeel is wel dat ik tot nu toe de enige ben die op haar wil rijden. Wel vind ik dat ze qua bespiering al veel beter is dan toen ik er mee begon.
Ik porbeer alle paarden, manegepaarden of niet. Zo goed mogelijk te rijden ook al zou het niks helpen dan heb ik mijn best gedaan.. Het paard wordt er uiteindelijk wel iets beter van en dat is mijn streven dat ik haar beter kan uitzitten maar ook dat zij er plezier in krijgt/houdt.
Maar ik snap jou punt helemaal!!!
Helaas ben ik niet in staat om een eigen paard te kopen, en van mijn ouders krijg ik hem niet ;) ..
Ben opzoek naar weer een bijrijdpaard maar nog niks gevonden op dit moment.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:12

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 21:10

@kinke : komt inderdaad wel aardig bekent voor idd, alleen wil dit paard wel redelijk buigen nu. Als ik dit met het losrijden al goed meepak dan kan ze aardig meedraaien in de les. Rijd nu in een iets gevorderder les dus hoop dat het straks met sprongen vooruit gaat. Mijn plan is wel om ooit met haar een echte wedstrijd te rijden, maar dat moet ik de manege eigenaar nog vragen. Maar dat doe ik pas als ik haar helemaal zo ver heb want anders heb ik geen drive meer :o .. Noujah heb ik wel maar minder... :P

Hoe is het nu met kinke ??

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:28

nadeel is natuurlijk wel dat het een manegepaard is en je waarschijnlijk niet zoveel tijd kunt nemen als nodig is.
Met Kinke gaat het prima :)

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 07:45

Heb je al iets kunnen uitproberen?

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 09:27

Ik heb haar zoveel mogelijk de laatste tijd op de ontspanning gereden... Dit ging erg goed en we hebben de laatste keer gesprongen... Dit ging ook al veel beter,,, ze loopt al iets meer op de ahterhand.. Wel moet ik haar af en toe nog erg stimuleren om te blijven lopen... Ze vind het soms nog erg moeilijk dus ik stap ook hele stukken met haar en dan ook echt vloeiende overgangen proberen te maken... Tot nu toe ben ik erg tevreden over wat ze laat zien..