Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
esther1968 schreef:Tien tot vijftien minuten losrijden is heel normaal bij paarden, stijfheid brengt (logisch) ook vaak geestelijke onrust mee want als het paard iedere keer moet gaan bewegen terwijl het stijf is of spierpijn heeft dan is de start altijd vervelend. Ik zou zeggen probeer het paard eerst eens te longeren voor je er op stapt en kijk dan goed hoe het paard reageert. Het zal de eerste keer niet gelijk verschil maken maar na een paar keer zal het paard makkelijker ontspannen.
Dwing het paard niet in een bepaalde houding met het longeren door bv bijzetteugels maar laat het lopen met het hoofd waar het zelf wil. Vaak als je er naast staat zie je meer aan de gedraging van het paard en ontdek je wat het probleem is.
Succes.
esther1968 schreef:@ _esther_87_
Sorry maar ben het met jou niet helemaal eens want:
Paarden krijgen nogal snel het etiketje "stront vervelend" opgeplakt terwijl er niet gezocht wordt naar het werkelijke probleem. Vaak is dat een fysiek probleem en heel geregeld is dat fysieke probleem een "niet luisterende ruiter".
Kijken naar het paard doe je als je er naast staat, dan kun je beter een oordeel vellen. Het is namelijk wel heel makkelijk om te zeggen dat ie "vervelend" is.
Vraag jezelf af waar het probleem zit: zit het in de training of de ruiter? Daar krijg je antwoord op als je het paard (een aantal keren) aan de longeerlijn laat lopen want het probleem verdwijnt dan namelijk.
Blijft het probleem bestaan? Sluit dan fysieke beperkingen uit (zadel, bit tanden, spieren enz.) Als je dat uitgebreid doorlopen hebt dan zou je eventueel nog een dominantie probleem kunnen hebben, het is heel simpel maar ook dat is een beperking van de ruiter waar deze aan moet (willen) werken....
Na ruim 25 jaar in de paarden te zitten heb ik geleerd dat oorzaken van problemen voor 98% bij de ruiter en slechts 2% bij het paard.

AniiQue schreef:De eigenaar longeerd haar nu vrijwel elke morgen (om 6 uur!) En 's avonds ga ik haar 10/20 minuutjes rijden.
Toen ik haar zaterdag opzadelde, ben ik even naast haar gaan zitten. *denkt heel hard*
Maar toen! Kwam een waanzinnig idee. Eerst in de longeerbak erop. ff stappen paar pasjes draf. Nou dat ging goed. Toen door naar de springwei (Vitara was overdonderd) Dus ze liep braaf. En door naar de rijbrak ging goed. toen afgestapt Oh wat was ik trots op paardenbeest!