Paard loopt niet zonder leiding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Compliment

Paard loopt niet zonder leiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 20:26

Hallo Bokkers :D

Ik loop steeds tegen het volgende probleem aan. Zodra ik mijn paard van de ene rijbak naar de andere rijbak wil rijden gaat ze enorm in het verzet en heeft ze een persoon of paard nodig die voor gaat. Als ik zelf afstap en er naast loop is er niks aan de hand. Dit gebeurd zowel op eigen terrein als op vreemd terrein. Extra been of eventueel een tik met de zweep heeft geen enkele zin. Dit werkt averechts.

Heeft iemand tips om dit eventueel te kunnen oplossen. Zodat ze in ieder geval op eigen benen van bak naar bak loopt.

Alvast bedankt!

liedje89

Re: Paard loopt niet zonder leiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:28

Kan je het niet afbouwen. Dus dat je eerst iemand hebt die echt voor op loopt en dat ie langzaam verder weg gaat en/of minder de leiding neemt.

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 20:30

Dit is helaas geen optie. Ze loopt bijna op de hielen van het paard/mens. Gaan hun links gaat zij links en dus ook andersom

Finnean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 05:25

Ik denk dat voor het paard nog niet echt duidelijk is dat de leiding op haar rug zit...

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 08:04

Dat klopt. Maar tijdens het rijden weet ze dit wel.. Maar hoe zorg ik er voor dat ze dit ook buiten de bak doorkrijgt zonder te slaan en te schoppen

HIPPIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:13

Ik ken het probleem en mijn oplossing is altijd hetzelfde: volhouden. Zelf rijden naar waar JIJ naartoe wil. Je hoeft echt niet boos te worden (mag niet zelfs!;-)) maar je moet wel even duidelijk maken dat je niet met je laat sollen.

Als er namelijk iets zou zijn behalve dat ze niet naar je wil luisteren (als ze bijvoorbeeld bang zou zijn) dan zou ze er niet heenlopen met jou ernaast of met iemand anders ernaast. Dan had je dan ook wel problemen om haar daar te krijgen.
Het is dus voor zover ik kan beoordelen ongehoorzaamheid en ik denk dat je dat wel opgelost krijgt met een beetje geduld en een instelling als zoiets van: al duurt het tot morgenvroeg, jij gaat daar naartoe waar ik zeg dat je naartoe gaat :)

voor veel ruiters is dit een probleem, omdat je een dag opeens niet zoveel zin hebt om die discussie aan te gaan of je hebt eigenlijk geen tijd ervoor... maar ondanks dat is het toch het beste om consequent te zijn. succes!!! *\o/*

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 17:24

Wat je zegt heb je inderdaad gelijk in. Ik zal het gaan proberen & ook zeker volhouden!