* van mij, komt het bijna altijd wel goed.Ik les sinds kort bij een nieuwe instructrice, Monique te Lindert-Molengraaf (rijdt voor Oud-Beijerland). Ik heb 6 keer les van haar gehad en WAT een transformatie!
Ruby en ik zagen het echt niet meer zitten, maar sinds ik les heb van Monique zijn we ontzettend vooruit gegaan. We rijden echt positief (vooral van mijn kant, ik beloon echt enorm veel, Ruby vindt het fantastisch!) en voordat ik er al op zit denk ik al "We gaan vandaag gewoon knallen!" Soms komt het er van, soms niet, naja, paarden hebben ook eens hun dag niet.We oefenen veel overgangen, op mijn protocol stond ook voor veel overgangen een 7! Ben er erg blij mee, maar wat moet ik doen voor een 8?
Alleen de draf-galop overgangen gaan niet zo soepel. Mijn instructrice zegt dat ik haar soms "overval" kwa hulpen, maar ik voel ook wel dat Ruby enthousiast wordt. Rechtsom wil ze haar rug wegdrukken, wegschieten, snel draven of verkeerd aanspringen. Ik weet wel dat rechtsom niet haar briljante kant is, omdat haar heupen niet meer gelijk staan (door bevalling) en ze rechtsachter iets raars doet met haar been (heeft waarschijnlijk iets met haar heupen te maken). Misschien maakt dat het moeilijker voor haar? Ik heb geen idee, ben geen fysio of dierenarts, was het maar waar.
Galop-draf overgangen gaan super, ze valt weer terug in haar draf-ritme en houdt de nageeflijkheid, dat kostte heel van oefenen, maar het resultaat mag er zijn!De rechtergalop mag wel wat meer 3-takt, maar ik denk weer dat het door die heupprobleem komt. Als ik meer naar voren rij, dan is het opzich wel goed, maar dat vergeet ik in mijn proef soms.
Middendraf doen we tijdens de training altijd een tikkie overdreven voor de B (is meer M-waardig uitgestrekte draf), tijdens de proef houden we het safe, wat soms leidt tot weinig verschil of juist een verruiming waar ze in dezelfde ritme blijft en mooi verruimt. Soms wil ze ook versnellen en dan drukt ze haar rug weg, dit doet ze alleen tijdens een proef. Tijdens het losrijden of een training doet ze dit niet, spanning van mijn kant?
Verder ben ik af en toe streng met rechts, maar ik moet leren om kleinere bewegingen te kunnen maken met mijn vingers. Ruby houdt soms rechts vast, en door voorzichtig te spelen met rechts laat ze gelijk los en loopt ze enorm lekker. Maar ik wil nog wel eens door mijn spanning te streng inwerken... is helemaal niet de bedoeling! Maar hier zijn we mee bezig. Ook kan ik mijn handen nog niet echt stilhouden of rechtop zetten.
Tijdens het losrijden hou ik ze perfect rechtop, maar zodra ik mijn proef in ga, ben ik zo geconcentreerd op Ruby, dat ik mezelf helemaal vergeet.Gisteren had ik ook wedstrijd, daar werd ik 2 keer eerste met 191 en 197! Super trots! Vandaag reed ik in handicap met het L1. Ik werd 2 keer tweede met 188 en 184! Weer enorm trots! De gene die de eerste plaats 2 keer kreeg, had het ook verdiend. Paard liep fantastisch en ruiter reed erg vriendelijk! Ik ben dus 5 winstpunten rijker, ik heb nu 8 winstpunten in de B na 3 wedstrijden te hebben gereden.
Voor de luilakken onder ons en jullie nieuwsgierig te maken, wat printscreens.

Eentje van gisteren, filmpje is aan het uploaden. Knappe merrie vam me!

Vandaag

Eerste proef, proef 4, 188. Opvallende punten van de jury: K-X-M Middendraf: 5, meer over de rug. B-K middenstap: 5, meer pas + hals lengte. Tussen X en G groeten: 8, netjes! (Stond vierkant)
http://www.youtube.com/watch?v=MgwdVhTLvmQ
Tweede proef, proef 3, 184 punten. Opvallende punten van de jury: K-X-M Middendraf: 5, Meer achterhand. X-C Halve volte links, teugels op maar maken: 6, aanleuning. E-F Van hand veranderen Middenstap: 5 meer pas + hals lengte (Wat bedoeld ze met meer pas?)
http://www.youtube.com/watch?v=dzNxsUfPN5I