Draver leren galoperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelszz_

Draver leren galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 20:39

Laat ik het simpel houden.

Ik rij nu een dravertje van 12 jaar oud.
Altijd vermoed ik koersen gelopen e.d.
Nu onder het zadel trekt ze zowiezo al erg naar buiten toe, hoofdje naar buiten gekantelt en gaan.
Ze kan galoperen maar dit is echter wel een struikelblok, binnen een paar stappen aan de overkant van de bak, en verschrikkelijk hard en ongecontroleerd. Hardstikke braaf, maar het is gewoon hard. knoeper hard.

Nu was ik benieuwd, hoe ik haar zou kunnen leren normaal te galoperen, iemand suggestie's?

alvast bedankt :D

luf_horses

Re: Draver leren galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:45

Veel schijnovergangen rijden, op een volte aanspringen en ook in die volte blijven.

Maar je zegt dat ze over de schouder wegvalt en daar zou ik eerst aan werken met rechtrichten enz.. Merk ik bij mijn draver ook dat die balans heel moeilijk is enz en dat ze snel wegvalt.

Ook kan je in stap en draf oefenen met controle. Want dat is een deel van het probleem, ze rent te hard en dus door je heen. Probeer erop te letten dat de kleinste hulp die jij geeft al genoeg moet zijn en zo te oefenen, dan zal ze ook beter op die hulp reageren in galop

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 23:14

Waarschijnlijk is dit paard 'lam' gereden, zoals ze het (volgens mijn oom) in de drafsport noemen. Sommige paarden kunnen niet eens meer als rijpaard gebruikt worden nadat ze hebben gekoerst, de voornaamste reden waarom veel mensen geen paard willen kopen die gekoerst heeft. Je ziet vaak dat dravers heel erg met hun hoofd kantelen ofzo, worden eigelijk gewoon kapot gereden, spieren zijn niet goed meer. Ik weet niet precies hoe het zit, maar goed. Mocht het zo het geval zijn, heb je een lange weg te gaan.

Werk aan zijn balans en kracht in de achterhand. Hij gaat hard omdat ie geen balans heeft in de galop. De draver die ik reed kon niet eens normaal meer draven, maar na veel trainen lukte het ons zelfs om normaal te galoperen! Over het kantelen kan ik niks zeggen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 23:29

Bij mijn vroegere VZ-paardje gebeurde het eigenlijk vanzelf op een enorm lang recht stuk. Was eigenlijk van plan om te harddraven, meneer schrok ergens van, sprong in gallop aan en sindsdien was gallop zijn liefde en zijn leven... Misschien een idee om het eens op een lang pad te proberen? (een paar km als je paard dat aankan) bochten zijn nou eenmaal erg moeilijk voor dravers die gallop nog moeten 'leren'.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 08:21

Hai, ik heb zelf een draver die inmiddels leuk kan galopperen buiten, maar in de bak is het nooit helemaal goed gekomen. Precies wat jij zegt, hij racete de bak door.
Wat belangrijk is bij het aanleren is dat het tempo juist in het begin niet belangrijk is. Eerst leren aanspringen in galop, doet hij dat, uitbundig belonen en terugnemen voor hij zelf terugvalt., want gekoerste dravers associeren galop met straf....dat mag echt niet. Pas als hij goed aanspringt en ook dóór galoppeert kun je aan tempo werken. En he beste werkt inderdaad buiten de bak, rechte stukken. Want die bochten zijn erg pittig voor ze.
Mijn dravertje is een voorbeeld van een kapot gereden draver. Vijf jaar lang hebben we hem met heel veel liefde geprobeerd op te peppen, maar dit mocht niet baten. Hij is met pensioen nu.

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 08:37

Bah, best heftig als ik zo hoor dat ze gewoon finaal kapot gereden worden.

Vandaag gaan we het bos in, dus ik zal dan eens kijken of het wil op lange rechten stukken.

Echter bedankt voor de vele optie's & tips!

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 08:42

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:26

Geryon schreef:
Waarschijnlijk is dit paard 'lam' gereden, zoals ze het (volgens mijn oom) in de drafsport noemen. Sommige paarden kunnen niet eens meer als rijpaard gebruikt worden nadat ze hebben gekoerst, de voornaamste reden waarom veel mensen geen paard willen kopen die gekoerst heeft. Je ziet vaak dat dravers heel erg met hun hoofd kantelen ofzo, worden eigelijk gewoon kapot gereden, spieren zijn niet goed meer. Ik weet niet precies hoe het zit, maar goed. Mocht het zo het geval zijn, heb je een lange weg te gaan.

Werk aan zijn balans en kracht in de achterhand. Hij gaat hard omdat ie geen balans heeft in de galop. De draver die ik reed kon niet eens normaal meer draven, maar na veel trainen lukte het ons zelfs om normaal te galoperen! Over het kantelen kan ik niks zeggen.

Je laat het lijken alsof elk ex-koerspaard finaal kapotgereden is, terwijl dat absoluut niet is. Nee, niet alles wordt kapotgereden, een groot deel heeft gewoon niet genoeg talent om mee te blijven doen. Hoofd kantelen? Is echt niet iets typisch voor dravers. Met die spieren (en de rest van het paard) hoeft dus echt niets mis te zijn.

@TS: er zijn heel wat topics over Dravers en galop, genoeg leesvoer dus:
[RT-P] Draver galoppeert onder het zadel niet rustig
[RT-P] Draver leren galopperen
[RT-P] Paard bang om te galoperen?
[RT-P] 4 takt galop te verhelpen?
[RT-P] Probleem met aangalopperen en springen
[DRS] Dressuur met je draver. (serieus)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:35

WendyBZ schreef:
Geryon schreef:

Je laat het lijken alsof elk ex-koerspaard finaal kapotgereden is, terwijl dat absoluut niet is. Nee, niet alles wordt kapotgereden, een groot deel heeft gewoon niet genoeg talent om mee te blijven doen. Hoofd kantelen? Is echt niet iets typisch voor dravers. Met die spieren (en de rest van het paard) hoeft dus echt niets mis te zijn.

@TS: er zijn heel wat topics over Dravers en galop, genoeg leesvoer dus:
[RT-P] Draver galoppeert onder het zadel niet rustig
[RT-P] Draver leren galopperen
[RT-P] Paard bang om te galoperen?
[RT-P] 4 takt galop te verhelpen?
[RT-P] Probleem met aangalopperen en springen
[DRS] Dressuur met je draver. (serieus)

Dat bedoel ik er niet mee hoor. Ik heb verder ook echt geen verstand van de drafsport, maar dit is wel een onderwerp wat ik heb besproken met mijn oom. En hij zegt dat het toch best vaak voor komt dat ze gewoon eigelijk op gereden worden. Wat eigelijk ook gewoon heel vaak met rijpaarden gebeurd.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:40

Nouja, zo komt het wel over :+ En hoppa, zo komen de vooroordelen de wereld in ;) Overigens zit in wel in de drafsport, en ik ken het 'lam rijden' niet. Ik promoot júist de Draver als rijpaard, zeker ook ex-koerspaarden, omdat daar over het algemeen niets mis mee is, maar ze kennen al een heleboel. Het zijn veelzijdige paarden, meestal enorm werkwillig.

Ik galoppeer juist niet op rechte stukken aan, maar vanuit de bocht. Niet in de galop laten vallen, maar echt aanspringen. Dat ze er in het begin snel uitvallen maakt niet uit, dat kost gewoon wat training.

Heb je ook les?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:51

Ik heb ook een draver als rijpaard gereden, ex-koerspaard en jij hebt geloof ik ook in het topic gereageerd. Die draver met telgang.. Is ook echt een heel veelzijdig paard, super werkwellig, echt een top paardje! Overigens was mijn eerste pony ook een draver (maar niet gebruikt voor de drafsport) en ook zo een ontzettend fijn beestje! Ik heb dus niks tegen dravers, maar weet alleen dat sommige koers-paarden gewoon op gereden worden, te ver door gekoerst mee word.

Ik denk dat de overgang draf-galop ook heel wat zegt over de galop. Merk het bij mijn KWPN'er ook. Als de overgang niet netjes is, is de galop dat ook niet. Wat je kan doen om het je draver makkelijker te maken aan te galoperen, is om iets meer ruimte te geven met je binnenteugel. En in een bocht inderdaad, zo buigen ze al een beetje in hun lichaam

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:54

ik heb een tot een paar maanden geleden ook een draver gehad , die ook niet echt geweldig was in de galop ! ben eerst in een lang weiland en lange bos paden laten galoperen, al ie begrijpt dat ie mag en kan galoperen kun je voltes rijden in dat weiland of iets ! en dan in de bak ! en dan eerst op je handen sturen en in de andere gangen al vast op je zit en benen rijden en stelling vragen tempo wisselingen zodat ie lekker soepel wordt . en rechtrichten want omdat ie scheef is kanteld het hoofd !! en dan kun je hem steeds meer rijden zoals jij het wilt :j
suc6 en als je een iest uitgebreideren uitleg wilt mag je pb sturen !

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 19:17

WendyBZ schreef:
Nouja, zo komt het wel over :+ En hoppa, zo komen de vooroordelen de wereld in ;) Overigens zit in wel in de drafsport, en ik ken het 'lam rijden' niet. Ik promoot júist de Draver als rijpaard, zeker ook ex-koerspaarden, omdat daar over het algemeen niets mis mee is, maar ze kennen al een heleboel. Het zijn veelzijdige paarden, meestal enorm werkwillig.

Ik galoppeer juist niet op rechte stukken aan, maar vanuit de bocht. Niet in de galop laten vallen, maar echt aanspringen. Dat ze er in het begin snel uitvallen maakt niet uit, dat kost gewoon wat training.

Heb je ook les?

ja ik les ook met haar,
vandaag in de hoek aan laten springen, mevrouw springt keurig aan, maar haalt het gewoon niet tot de volgende hoek, ja ze haalt het wel maar komt dan gewoon de hoek niet door, de bocht om is gewoon iets wat haar niet wil lukken.

noura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:25

Even over dat kapotrijden...ik heb nog nooit een rechtgerichte (koersende) draver gezien, de meeste zijn zo krom als een hoepel. Als ze daar jarenlang mee koersen gaan ze naar mijn mening wel degelijk sneller stuk! En ik heb ook heel vaak gehoord "Nee hij is niet niet-rad, dat is gewoon zn loopje" sorry maar dat gaat er bij mij echt niet in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:30

noura schreef:
Even over dat kapotrijden...ik heb nog nooit een rechtgerichte (koersende) draver gezien, de meeste zijn zo krom als een hoepel. Als ze daar jarenlang mee koersen gaan ze naar mijn mening wel degelijk sneller stuk! En ik heb ook heel vaak gehoord "Nee hij is niet niet-rad, dat is gewoon zn loopje" sorry maar dat gaat er bij mij echt niet in!

En hoeveel echt recht gerichte basis dressuur paarden zie jij in je leven? Nou ik heel weinig..

Daarbij heb je goede dravers, maar ook slechte. Maar dat heb je met ieder ras.
@TS: veeeeel geduld hebben. Het komt van zelf, maar geef je paard de tijd. En met de tijd bedoel ik wel 1 jaar op zijn minst. Het kost veel tijd, maar je krijgt er ook een hoop voor terug

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:33

noura schreef:

Tuurlijk, maar dat is in elke sport zo. Maar ook bij de trainers zijn osteopaten en masseurs inmiddels bekend. Dat loopje is vaak het door elkaar gooien van de gangen. Sommige dravers zijn erg lateraal aangelegd, gooien er dan tölt doorheen of gooien draf en galop door elkaar.

Kelszz_ schreef:
ja ik les ook met haar,
vandaag in de hoek aan laten springen, mevrouw springt keurig aan, maar haalt het gewoon niet tot de volgende hoek, ja ze haalt het wel maar komt dan gewoon de hoek niet door, de bocht om is gewoon iets wat haar niet wil lukken.

Gewoon rustig aan blijven trainen. Redt ze voltes wel? Ik rij in galop vaak voltes en daarna een vol rondje. In het begin is dat moeilijk en vallen ze eruit zodra je rechtuit gaat, maar dat wordt met training echt wel beter en kan je steeds een stukje verder gaan :)

sirkand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:48

Ik heb 15 jaar een draver gehad. Echt een geweldig recreatiepaardjes was het. In de bak was het een drama, stap en draf lukte prima maar inderdaad gauw de neiging om door je heen te lopen Galop lukte alleen op de linkerhand of rechterhand, linkergalop :D en echt racend! Na flink oefenen ging het wel beter maar ging nooit helemaal weg. In het bos galopperde hij echter elk scherp bochtje door alsof hij nooi anders deed. Kantelen met zijn hoofd deed hij ook.

De vooroordeel dat ze kapot worden gereden worden niet gemaakt in dit forum dat is gewoon een feit. Ze worden met 2 al voor de sulky gezet en moeten draven voor hun leven. Mijn paardje is 24 geworden en de artsen in Utrecht stonden er van te kijken dat een draver 24 was geworden. Voor zo´n paardje, waar op vroege leeftijd al zoveel wordt gevraagd is dar een hele mijlpaal. Niet gek dus dat, dat gedacht wordt.

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 19:50

Ze galopeert zegmaar alleen op het lange rechte stuk (dus bijv de F-M zijde) als ik een volte in stuur, bijv E-B-E dan valt ze al terug. Overigens heb ik ook erg veel geduld met haar, ik verwacht niet meteen dat ze alles kan (:
Ik vind het juist een uitdaging!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:04

sirkand schreef:
De vooroordeel dat ze kapot worden gereden worden niet gemaakt in dit forum dat is gewoon een feit. Ze worden met 2 al voor de sulky gezet en moeten draven voor hun leven. Mijn paardje is 24 geworden en de artsen in Utrecht stonden er van te kijken dat een draver 24 was geworden. Voor zo´n paardje, waar op vroege leeftijd al zoveel wordt gevraagd is dar een hele mijlpaal. Niet gek dus dat, dat gedacht wordt.

Slechte paarden gaan kapot, goede paarden kunnen nog en volgende carriere mee. Mijn merrie heeft ook als tweejarige gekoerst (en als 3 en 4 jarige), is nu tien en heeft er bijna 500 endurancekilometers opzitten. Een van onze andere koerspaarden heeft er 82 starts opzitten en is nu rijpaard. En zo zijn er ook paarden van 4 met artrose die nooit een koersbaan van dichtbij hebben gezien.

@TS; begin je dan al op de volte of spring je op het rechte eind aan? Als je op de volte aanspringt zou je gewoon door moeten kunnen gaan op de volte.
Je woont in Emmen? Leuk, kom ik ook wel eens :+

Isacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:18

Ik heb ooit een Zweedse draver gehad. Was een fors paard van 1.68. Het was het liefste beest van de hele wereld. Met bloed zweet en tranen heb ik hem leren gallopeeren nageven en buigen maar een dressuurpaard werd het niet :D Hij kon wel leuk springen. Veel overgangen rijden en wendingen. Je zegt dat hij nu nog terugspringt in een bocht maar beetje bij beetje kan hij straks ook zijn gewicht behouden in een wending :) Deze van mij was overigens wel erg goed aan het been. Ze willen gewoon zo graag voor je werken maar lichamelijk kunnen ze soms niet.

Afbeelding

bon24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 10:13

naar mijn idee en ervaringen vind ik het een beetje dubbel om een draver te leren galloperen.
vooral paarden die al koersen hebben gelopen en veel getraind zijn.
in de trainign wordt er op gehamerd om neit te galloperen, als de paarden aangalloperen worden ze net zolang met de zweep benaderd(lees geslagen) totdat ze in draf gaan, dit is dus een rot ervaring voor zo een beest en hij leert door de zweep te gaan draven, zo hard mogelijk.

nu wil degene die dit paard gekoct heeft hem leren galoperen en wat wordt er vaak geadviseerd, tik hem maar aan hoor . maar he paard weet neit beter dan dat de zweep harder draven is, knoeperd hard;)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 10:18

bon24 schreef:
naar mijn idee en ervaringen vind ik het een beetje dubbel om een draver te leren galloperen.
vooral paarden die al koersen hebben gelopen en veel getraind zijn.
in de trainign wordt er op gehamerd om neit te galloperen, als de paarden aangalloperen worden ze net zolang met de zweep benaderd(lees geslagen) totdat ze in draf gaan, dit is dus een rot ervaring voor zo een beest en hij leert door de zweep te gaan draven, zo hard mogelijk.

nu wil degene die dit paard gekoct heeft hem leren galoperen en wat wordt er vaak geadviseerd, tik hem maar aan hoor . maar he paard weet neit beter dan dat de zweep harder draven is, knoeperd hard;)

:') Ik gok erop dat je helemaal geen ervaring met Dravers hebt. Behalve misschien 'van horen zeggen'? Tuurlijk kan je wel galopperen met een paard wat gekoerst heeft, ze galopperen in de wei ook gewoon. In de training leren ze wel draven, maar er zijn ook trainers die aan galoptraining doen. Daarbij is het soms niet eens nodig om galopperen af te leren, maar hebben ze gewoon veel talent. Kijk voor de grap maar eens hier: http://www.arnoldmollema.com/2%20compan ... melden.htm en dan de online dvd bekijken. Dit zijn jaarlingen die nog niets hebben gedaan, die dus echt hard kunnen draven.
Je kent waarschijnlijk echt geen Dravers, want slaan als ze in galop gaan? := Zou ik moeten proberen, volgens mij krijg ik ze nooit meer rustig.

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 10:42

Ja ik woon in emmen (:

Meestal spring ik aan in de hoek, als ik haar dan op een volte wil sturen trekt ze verschrikkelijk hard naar de buitenkant toe, dus neemt een lange zijde mee. Hier krijg ik haar dan ook niet vanaf door middel van been / hand.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 10:44

Heb je al eens geprobeerd om op de volte bij X aan te springen? Dan heb je niet meteen die lange zijde en kan je bijna een volte rijden voor je weer rechtuit moet.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 10:53

Het helpt misschien als je eerst zorgt dat het paard beter in balans (in een dressuurhouding) kan lopen en aan de hand de travers kan doen, aangezien die eerst goed moet zijn voor je in galop kunt aanspringen. Daarna onder het zadel veel travers doen, aanspringen in galop en direct weer terug (dus niet doorgalopperen). Als ze netjes en goed aanspringt, belonen en stoppen. Springt ze rommelig aan ohz (zou ik dus pas doen als ze het aan de hand goed kan, travers), dan een aantal keren doen tot ze het goed doet. Dan stoppen. Pas veel later eens een keer een paar passen laten doorgalopperen.

Zo leert ze misschien beter HOE ze moet galopperen, in welke houding, en hoe dat moet voelen.

Ik heb een paard dat in principe goed kan galopperen, maar ze heeft 2 soorten galop: 1 erg rennerig en rommelig, op de voorhand. En galop 2 is gewoon normaal netjes. De nr 2 galop lukte haar eerst wel los, maar niet ohz (kan natuurlijk ook aan mij liggen). Ze kán het dus wel heel goed, maar ze snapt dan niet goed wat en hoe ze moet doen. Nu ik deze tip kreeg om te oefenen gaat het in 1x een heel stuk beter.

Dus misschien is dat ook een tip voor jou, hoewel het met een draver wel een heel stuk moeilijker wordt.