Paard niet echt enthousiast in de bak...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zoteusiii

Paard niet echt enthousiast in de bak...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 16:16

Het paard waar ik vaak op rij, vind het naar mijn idee niet zo leuk in de bak. Ze doet wel alles wat ik vraag, maar pas na een flink aandringen en met tegenzin. Het is een tuigpaard en ik rijd haar nu anderhalf jaar onder zadel. Als ik met haar buiten rij, (zandweggetjes enz) dan doet ze alles en lijkt veel enthousiaster. Heeft er iemand een tip hoe ik het toch leuk kan houden in de bak? Ik kan namelijk niet alleen naar buiten dus vandaar dat ik ook vaak in de bak rijd.

Groetjess

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 16:20

Ik zou proberen veel af te wisselen :)
De ene dag 'gewoon' rijden, de dag erna bijvoorbeeld balkjes lopen (gewoon 4 drafbalkjes, maar je kan ook galopbalkjes neerleggen, of hier en daar één enkele balk), de dag erna een soort schriktraining doen (paraplu in de bak, of een zeiltje op de grond ed), dan weer eens 'gewoon' rijden, dan een keer iets van vrijheidsdressuur, of werken aan de lange lijnen, dan een keer naar buiten, dan weer 'gewoon'rijden etc. Zo houd je het afwisselend, en dan blijft het ook leuk!

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 16:21

De meeste paarden zijn buiten de bak gemotiveerder hoor, dat is opzich niet gek, daar hebben ze natuurlijk meer afwisseling.
Maar in de bak kun je er ook voor zorgen dat ze meer afwisseling heeft. Leg bijvoorbeeld eens wat drafbalkjes neer, of een galopbalkje zodat ze zelf moet opletten wat ze doet. Als je steeds afwisselt zal je paard ook meer gaan meedenken, en het waarschijnlijk leuker gaan vinden

Zoteusiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 16:24

Ik zal nog even één ding toevoegen, ik rijd niet meer dan 2 keer in de week. Andere dagen wordt ze namelijk door mij of haar eigenaar voor de kar gereden. Maar bedankt voor de tip! Die schriktraining vind ze denk ik wel leuk! Dat ga ik zeker proberen :j

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 16:24

Waarschijnlijk vraag je buiten veel minder van haar terwijl ze in de bak echt moet werken. Je kunt ook buiten je paard meer aan het werk zetten. En inderdaad veel afwisselen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 16:30

Zoteusiii schreef:
Ik zal nog even één ding toevoegen, ik rijd niet meer dan 2 keer in de week. Andere dagen wordt ze namelijk door mij of haar eigenaar voor de kar gereden. Maar bedankt voor de tip! Die schriktraining vind ze denk ik wel leuk! Dat ga ik zeker proberen :j

Zelfs dan is afwisselen belangrijk :j
Als je paard elke keer dat jij komt denkt 'Ojee, daar heb je het mens bij wie ik hard moet werken' (of het mens bij wie ik suf rondjes moet lopen) dan is hij veel minder gemotiveerd dan wanneer je veel afwisselt en je paard ook niet weet wat er gaat komen :)

Ook in het gewone rijden kan je afwisselen trouwens, de ene keer werken aan nieuwe dingen (afhankelijk van je niveau bijvoorbeeld wijken of schouderbinnenwaarts) misschien ben je dan wel een uur aan het stappen, een andere keer focus je op de galop, soms oefen je veel overgangen, de andere keer oefen je de afwerking van de figuren etc. Zeker als je dit afhankelijk kan maken van hoe je paard voelt heb je er veel aan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 16:30

Deze paarden ook niet te lang laten werken. als je voelt dat ze los zijn dan stop je gewoon. Zoals boven is geschreven veel afwisseling. Soms wat moeilijke oefeningen doen. Ik heb ook zo een paard en als hij los is dan laat ik hem bijvoorbeeld vanuit stap aan galopperen drie galopsprongen en weer terug in stap. Dat herhaal ik paar keer op beiden hand, totdat ik voel dat hij echt gaat zitten (dus van achter uit) en dan aan galoppeert. Dat voelt zo gaaf. Dan prijs ik hem de hemel in en stop er mee. Sinds ik zo met hem werk vind hij het veel leuker. Ik werk hem wel heel goed los want dat heeft hij echt nodig en sinds ik weet hoe dat te doen (klassieke manier losmakende oefeningen door veel wijken, zie samenvatting van klassiek topic waar dat ergens is genoemd) vindt hij het ook veel leuker omdat hij het werk beter aan kan. Dus ik doe expres af en toe oefeningen die echt moeilijk zijn voor hem en dan vindt hij het leuk en is niet meer lui. Maar als ik draaf dan moet hij ook echt mooi "durchgenick" draven in een voorwaarts tempo en dan ga ik net zo lang door met oefeningen (meestal op de volte draven van achter uit) totdat ik voel dat hij swingt en dus zijn rug loslaat. Hij vindt het werk nu zo leuk dat als ik de ander pak om te gaan rijden hij wat opdringerig wordt van "en ikke dan". Dus vraag ook af waarom hij lui is. Ik heb ontdek bij mijn paard dat hij niet de goede oefeningen aangeboden kreeg om los te worden en nu hij dat wel krijgt is hij zo fijn geworden. Ik heb even de link er bij gezocht want ik heb zelf erg veel geleerd van dit topic. [RT-D] Informatie uit eerste topic Klassiek vs. Academisch .

Zoteusiii

Re: Paard niet echt enthousiast in de bak...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 13:27

Bedankt voor de reacties, ik ga het proberen!!!

lisanne66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:57

probeer nieuwe dingen uitteproberen. bijvoorbeel met andere paarden in de bak rijden of mischien slalommen

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:43

Mijn pony is ook niet gek van werken in de bak, echter zat het bij hem voornamelijk in het feit dat zijn lichaam er niet geschikt voor was. Zoals hierboven gezegd, ik rijd nooit veel langer dan een half uur en probeer te stoppen op het punt dat hij nog fijn meewerkt. Om het leuker te maken probeer ik veel af te wisselen ín de bak, veel figuren rijden, vaak van hand veranderen, nieuwe oefeningen introduceren, ze laten nadenken ipv te laten 'mopperen', want dat kon die van mij als de beste :') (en nog steeds af en toe, maar die momenten worden steeds meer een zeldzaamheid). Ik denk dat het moeilijk is om zulke paarden er echt enthousiast voor te krijgen dus dan maar zo leuk mogelijk.