ongewilde tempowisselingen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

max66

ongewilde tempowisselingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 19:23

in draf wil mijn paardje (KWPN merrie van 14 jaar) zelf het tempo bepalen, dan weer een heel rustig drafje (te rustig soms), dan weer heel hard, vooral op de lange zijde.
Ik heb wel eens het gevoel dat ik alleen maar bezig ben met het onder controle houden van het tempo.
Ook gaat ze soms op een volte spontaan over in galop, ze is wel weer gemakkelijk terug te nemen hoor.

Hoe zou dat komen dat zij zelf het tempo lijkt te willen bepalen en wat kan ik hier aan doen?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:30

Misschien je paard meer bezig houden met oefeningen, bijv een kleine volte, gebroken lijn, pasje wijken van de hoefslag naar AC lijn, noem maar op. AAn het werk zetten denk ik. Dat is zo het enige wat ik zo kan bedenken.

max66

Re: ongewilde tempowisselingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 19:34

ik rijd zeker veel figuren. Gaat dan bv in een gebroken lijn heel langzaam raven, alsof ze over wil gaan naar stap (die kans geef ik haar dan niet) en bv op een grote volte gaat ze ineens keihard draven!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:04

Geef je zelf (ongewild) misschien wat hulpen? Zoals extra been (benen niet stil) of trek je wat aan de teugels als je bijv uit balans raakt? Ik weet niet, ik probeer mee te denken.

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:07

Misschien dat je onbewust toch je benen en je handen niet zo stil houdt, waardoor het paard een hulp herkent die jij onbewust geeft.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:10

kan ook zijn dat ze op de schouder valt waardoor ze almaal sneller gaan

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:14

Toch zou ik doorgaan met heen consequent jouw tempo rijden. Ik had dat met mijn pony ook, maar ben toch doorgegaan en dat heeft effect! Meteen been als ze te langzaam gaat en dan ook stoppen met drijven. Als ze te hard gaat een kleine ophouding en dan weer los als ze het tempo weer aanneemt wat je wilt.
Ik heb er toen voor gekozen om haar een hele tijd écht in een lager tempo te rijden, maar dan wel een lager tempo die ik bepaal. Zo blijf je jezelf ook heel bewust van het tempo wat je wilt rijden en heb je het ook eerder door als ze te hard/te langzaam gaat en worden ze tegelijkertijd ook sterker in de achterhand.
Voor jezelf heb je ook meer tijd om de figuren goed uit te denken, je paard heeft meer tijd om na te denken en ga zo maar door.
Ontzettend handig dus :)

Kenjiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:22

Ga zelf tempo wisselingen maken en negeer die van haar. Hou haar bezig met andere dingen zoals veel figuren maken ga dingen oefenen zoals wijken ofzo ik weet niet hoever je bent maar dat ze je niet meer verrast. En probeer het voor te zijn, maak al een ophouding voordat ze harder gaat lopen. Maar blijf consequent jij wil het zo, en niet anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:23

Zij te hard? Op de rem zetten, halthouden dus. Blijft ze netjes staan, lekker weer wegdraven. Blijven herhalen, ze moet gewoon jouw tempo aanhouden en geen loopje nemen :)
Let wel op of het niet aan jou ligt, wie weet zit je zelf toch net te veel met je been ertegen of leg je je been iets teveel naar voren en springt ze daarom aan :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 15:45

ik ben wel met een korter zweepje gaan rijden. Met de langere dressuurzweep tikte ik haar soms per ongeluk aan.
Verder kan ik mijn benen goed stil houden. Haar eigen tempo is vrij hard, met doorzitten laat ik haar altijd langzamer draven (anders is het niet uit te zitten), dit gaat goed. Zodra ik ga lichtrijden en op een lange zijde kom gaat ze dan toch ineens weer heel hard draven, en waarom?
ook wil ze in een bepaalde hoek ook overgaan in stap, dit laat ik niet toe, ook als ik van plan was te gaan stappen doe ik dat expres niet in die hoek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 15:55

Heel hard draven -> halthouden, los kunnen laten en weer rustig wegdraven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 15:59

max66 schreef:
ik ben wel met een korter zweepje gaan rijden. Met de langere dressuurzweep tikte ik haar soms per ongeluk aan.
Verder kan ik mijn benen goed stil houden. Haar eigen tempo is vrij hard, met doorzitten laat ik haar altijd langzamer draven (anders is het niet uit te zitten), dit gaat goed. Zodra ik ga lichtrijden en op een lange zijde kom gaat ze dan toch ineens weer heel hard draven, en waarom?
ook wil ze in een bepaalde hoek ook overgaan in stap, dit laat ik niet toe, ook als ik van plan was te gaan stappen doe ik dat expres niet in die hoek!

Herkenbaar. Het kan zijn dat het moeilijk is voor je paard om in evenwicht te gaan. Als jij doorzit dan help je haar als het ware om gemakkelijker het gewicht op achteren te zetten. Als je gaat lichtrijden zo schrijf je gaat ze weer harder, of zoals ik dat noem dan gaat ze op kop lopen. Als je paard harder gaat draven dan hoeft ze niet haar gewicht op achteren te zetten want dan zet ze zichzelf "op kop". Zoals al eerder is geschreven, jij bepaalt het tempo. Dus zet haar gerust stil en stap weer rustig weg in evenwicht. Je paard vindt het waarschijnlijk moeilijk om van achteruit te "gaan". Misschien is het wat overbouwd of wat lang en dan is dat ook moeilijker.
TEvens verwacht ik dat als je paard harder gaat draven, dan maakt ze het jou heel moeilijk om haar van achter uit te rijden. Er zijn paarden voor wie het zo moeilijk is om in evenwicht te gaan, dat zij alles uit de kast halen. Tevens is het zo, dat als je paard eigen tempo bepaalt ik verwacht dat haar binnen achter been ook niet mooi in het spoor loopt (zie je opmerking in bepaalde hoek in stap willen vallen).
Zet ze je ook vaak op het verkeerde gewicht? Let daar maar eens op want dat verwacht ik wel. Zodra je dat voelt even opwippen in je zadel en jezelf weer goed in balans zetten. Waarschijnlijk is ze dus ook scheef (zijn alle paarden). Kortom niet zo heel gemakkelijk om op te lossen, maar het begint met zelf discipline dat jij bepaalt in welk tempo jouw paard mag gaan. En zit maar gerust veel door (als je voelt dat paard dan ook rug los kan laten). Mijn paard vindt dat veel fijner als ik doorzit dan dat ik lichtrijd want mijn paard is wat overbouwd en dan help ik haar met in evenwicht te gaan.
Lekker diep zitten zodat je jouw paard met je zit kunt helpen om in evenwicht te komen. Jij in balans en je paard in evenwicht. Hopelijk kun je hier iets mee. Succes!

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 16:02

Hahahaha herkenbaar ....mijn merrie doet het ook. Ik ben er ook altijd mee bezig..en dan zie je de meeste paarden gewoon 1 tempo lopen aaargggh. Ik moet altijd alles contra doen van mijn instructrice. Dus bv ik ga van hand veranderen in middendraf. De volgende keer dat ik van hand ga vernderen gaat zij uit zichzelf dus al verruimen...en dan ga ik dus een overgang maken naar stap.
Wil zij wanneer ik doorzit, aan gaan galoperen, dan rij ik em weer naar stap. EnZ.

Ti's heel vermoeiend en wat je zegt je bent er continu mee bezig maar ik heb me er al bij neergelegd.....soms levert het wel leuke momenten op wanneer een paard voor jou denkt;)
In het geval van mijn merrie, is het ook niet streng genoeg zijn en te lief zijvoor haar. Dan gaat ze maar haar eigen gangetje ......ik woedt toch geen anky meer dus heb er wel vrede mee, hahaha

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 21:20

pien_2010 wat bedoel je met " het verkeerde gewicht" ? Ik heb wel eens dat het lichtrijden heel raar gaat, omdat ze zo wisselend van tempo loopt, bedoel je dat?
Ik heb niet het idee dat mijn paard geen evenwicht heeft, omdat ze Mdressuur heeft gelopen (niet met mij overigens).

Maatje, wat jij doet doe ik inderdaad ook. Juist wat zij wil doe ik niet (en daar luistert ze ook goed naar hoor). Ook ik hoef Anky niet te evenaren en rijd alleen recreatief.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:09

max66 schreef:
pien_2010 wat bedoel je met " het verkeerde gewicht" ? Ik heb wel eens dat het lichtrijden heel raar gaat, omdat ze zo wisselend van tempo loopt, bedoel je dat?
Ik heb niet het idee dat mijn paard geen evenwicht heeft, omdat ze Mdressuur heeft gelopen (niet met mij overigens).

Maatje, wat jij doet doe ik inderdaad ook. Juist wat zij wil doe ik niet (en daar luistert ze ook goed naar hoor). Ook ik hoef Anky niet te evenaren en rijd alleen recreatief.

Mijn paardje is heel slim en door mijn instructeur heb ik ontdekt dat ze iets doet waardoor ik niet meer in balans zit. In ons geval zet ze me op rechts. Dus ik zit dan niet meer recht boven haar maar zit met mijn gewicht teveel op rechts. Nu ik dat herken wip ik even omhoog met mijn billen en ga ik weer in het midden zitten. De scheefheid van mijn paardje krijgt dus minder kans.
Zelfs een paard dat grand prix heeft gelopen kan bij een andere ruiter in onevenwicht gaan. Elk paard is scheef. De piaff is de uitgelezen oefening om te kijken of het paard rechtgericht is en in evenwicht gaat. Als een paard dat goed kan en je zet hem op de wei en je onderhoudt dat niet dan is wordt hij al snel scheef en gaat niet meer in evenwicht. Daarmee zeg ik dus eigenlijk Max66 dat al heeft je paard M gelopen dat dit nog niets zegt. Mijn paard is ook bijna aan de M oefeningen toe en toch moet ik elke dag het evenwicht onderhouden middels oefeningen en zelf geconcentreerd in balans zitten en goed rijden. Kun je het nog volgen? Of anders gezegt als je paardje M heeft gedaan dan is het nog volop bezig met de basis.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 20:36

nu snap ik wat je bedoelt inderdaad.
Omdat mijn paard M dressuur heeft gelopen denk ik altijd, dat als er dingen niet lekker gaan, het aan mijzelf ligt en niet aan het paard. Het kan inderdaad best zijn dat het onbalans van het paard is. Ik ben wel veel met rechtrichten bezig, voltes, slangevoltes, vaak van hand veranderen, rijd veel figuren. Maak tempowisselingen, (schijn)ophoudingen om haar goed aan het been te houden.

Wat ik wel raar vind is dat ze vaak gaat versnellen in een bepaalde hoek, gaat vertragen in een bepaalde hoek en als ik een volte bij A rijd wil ze aangalloperen. Ik sta dit dan juist NIET toe op deze plaatsen natuurlijk, maar vraag me wel af waarom ze dit op dezelfde plaatsen doet.
Bedankt voor je reactie in ieder geval.

klicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 19:35

Heb met hetzelfde te maken.
Ik probeer het op te lossen met op 1 tempo blijven lichtrijden, dus niet als zij sneller gaat ook ineens sneller gaan lichtrijden. Probeer het zoveel mogelijk op te vangen...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 11:10

het kan inderdaad wel een balansprobleem geweest zijn....Maar dan niet van mezelf maar van het paard.
De kraker is afgelopen week geweest en haar bekken zaten enigszins vast. Hij komt over zes weken terug.

Nadat de kraker was geweest 1 keer gereden, en ik moet zeggen (kan toeval zijn) dat ze iets gelijkmatiger liep. Ik hoop dat dat zo blijft!

sjimmiepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:40

lekker veel voltes rijden en je focussen op andere dingen als haar tempo, zo komt haar aandacht ook ergens anders te liggen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 01:50

Probeer je paard altijd te verrassen tijdens het werk.
Sommige paarden zijn zo slim dat ze met je meedenken!

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 23:56

sjimmiepony schreef:
lekker veel voltes rijden en je focussen op andere dingen als haar tempo, zo komt haar aandacht ook ergens anders te liggen.

Een paard zal dit niet helemaal begrijpen. De ruiter dient altijd het tempo van het paard te bepalen. Die je dit niet, dan ben je als het ware aan het meerijden en mag je maar hopen dat je paard niet te hard of te langzaam gaat.

Gaat je paard dus sneller, probeer dit zo snel mogelijk door te hebben en neem haar terug. Iemand noemde al door langzamer te gaan lichtrijden en dit raad ik je ook aan. Als je paard hier beter op gaat reageren, kun je op een gegeven moment met kleine hulpen (in het tempo van lichtrijden) het tempo controleren.

Sommige paarden zijn geneigd om altijd het tempo over te nemen. Hoe sneller en consequenter jij reageert, des te minder vaak zal het paard het tempo willen overnemen en als het paard het probeert, kun je het sneller corrigeren. Succes!

Newtotilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:14

Die van mij had daar ook last van, als het moeilijk werd, alleen maar harder. Toen zijn we erg bezig geweest met terug rijden. En veel tempowisselingen maar Direct wezen.

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:38

Gewoon blijven oefenen is het enige dat helpt.