Ik heb een 3,5 jarig paardje en die laat ik professioneel inrijden. Ik zie dat zelf niet meer zo zitten.
Nu is mijn vraag waarom een dressuur of veel zijdigheids zadel en niet een western zadel. Ik heb een ongeluk gehad en kan nu wel weer rijden. Vandaar dit paard gekocht. Maar nu zit die normale zadels voor mij en mijn krakkemikkige lijf niet meer goed. Een western zadel zit voor mij wel goed. heb dan minder, echt veel minder pijn.
Wanneer kan ik er een western zadel opleggen en daarmee rijden. Ik rijd zelf geen western maar op de dressuur manier zeg maar. het liefst rij ik alleen in het bos.
Ik zou pas een westernzadel opleggen als het paard goed ingereden is. Ik denk dat het paard wel even moet wennen aan een ander zadel dus misschien eerst even iemand op laten rijden die je paard in heeft gereden?
Overleg even met je inrijder of die met westernzadel wil rijden. Zo ja laat dan daar een goede westernzadelpasser komen, dan kan je inrijder er eerst verder mee rijden en hoef jij er niet meer op te trainen. Paard dat goed gewend is aan opzadelen en gepruts bij rug en buik moet je ieder passend zadel op kunnen leggen.
Sodeletuut
Geplaatst: 08-09-11 18:00
Als ik jou was zou ik dan kiezen voor een boomloos westernzadel. Dan vormt het zadel mooi met het paard mee als de bespiering meer wordt, en jij kan er fijn in zitten, en ze zijn lichter dan boomzadels. Goedkoper boomloos westernzadel van goede kwaliteit: http://fijnzadel.nl/boomloosrijdensitef ... t-shop.jpg
oke, mijn inrijders ze zijn met zijn tweeen rijden het liefst op een dressuur en vzh zadel. half november is het paardje ingereden en dan ga mijn paardje naar de manege.
zal eens op die site gaan kijken.
tamary
Geplaatst: 08-09-11 18:06
Laat dan eerst een testzadel komen. Boomloos geeft veel beweging door en niet alle paarden vinden dat prettig. Plus dat jouw lijf daar ook wel eens last van zou kunnen krijgen of juist geheel niet, maar dat is zo van te voren echt niet te zeggen.
s6801881
Geplaatst: 08-09-11 18:07
Ik denk dat het je wel aan te raden valt eens eerst op een boomloos te gaan zitten. Dat biedt namelijk veel minder steun dan een boomzadel, en je voelt de kleinste bewegingen van je paard. Dat kan in jouw situatie ideaal zijn, maar het kan ook erg goed dat je er met je lichamelijke klachten gewoon echt niet fijn in kan zitten.
Een goed westernzadel is wel vrij zwaar voor je paard. Dus ik denk dat je beter het inrijden kunt laten doen met het zadel dat er nu op ligt -als deze goed past!- en als je paardje in ontspanning de basisbeginselen kent kun je gewoon een westernzadel laten passen.
Kijk anders eens naar een Podium zadel, geen gedwongen houding en vele voordelen tov een western zadel! Het is namelijk wel op een westernboom, maar een heel licht zadel die veel zachter en soepeler zit dan een western zadel (gemaakt voor endurance) www.podiumzadel.nlwww.goedhard.nlwww.countrymill.nl
ik zou niet weten waarom een jong paard niet zou kunnen worden ingereden met een westernzadel. alle westernpaarden worden met een engels zadel beleerd zeker? nou dacht het niet.
mijn jonge paardje is net terug uit 8 maanden training en heeft nog nooit iets anders dan een westernzael op zijn rug gehad, en zal dat ook niet krijgen.
ik kan me heel goed voorstellen dat je fijner zit in een westernzadel dan in een engels zadel, je hebt veel meer bewegingsruimte, en dat vind ik persoonlijk ook veel fijner, moet er niet meer aan denken om zo opgesloten te zitten. zeker bij een jong paard is het heel fijn als je veel ruimte hebt om te bewegen, dan zijn zijn eventuele vreemde bewegingen veel makkelijker te volgen dan in een engels zadel.
maranba
Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-11 09:20
ik heb gezeten op een endurance zadel maar daar zit ik toch te onstabiel door. een engels zadel doet gewoon erg zeer door de houding die je moet aannemen. mijn bekken en mijn stuitje staan verkeerd en mijn ruggen wervels zitten niet goed. Daarom heb ik gewoon meer ruimte nodig en moet ik dus niet gedwongen worden om kaarsrecht te moeten rijden. Heb nog steeds pijn in mijn bekken door gisteren middag zadels te passen.En gisteren ging het tijdens het rijden van mijn verzorg tinker het gewoon mis met mijn bekken.
ingvdh
Geplaatst: 09-09-11 09:34
Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag, als ik aan een "engelse" ruiter ga vragen of hij/zij mijn paard wil inrijden zal die kiezen voor het zadel waar ze normaal ook op rijden, een engels zadel dus. Dat is voor hun het prettigst rijden en voelen ze zich veilig op.
Als je had gewild dat jouw paard met met western zadel ingereden zou worden had je dus mensen moeten vragen die normaliter op een western zadel rijden.
Niets belet je om een western zadel te kopen voor jezelf en daarmee te gaan rijden straks. Mits het natuurlijk goed past, maar dat geldt voor alle zadels.
ik kwam er op. De vorige eigenaar die rijd alleen western maar rij het paardje in met een engels zadel. Daar moet dan een goede reden voor zijn denk ik dan. te zwaar een western zadel. of andere redenen.
maranba
Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-11 10:36
Ik heb besloten om met een zadelmaker te praten en die langs te laten komen. Het zal prijzig worden helaas maar wil ook een zadel hebben zonder pijn. ik hoop dat hij een oplossing weet voor mij en mijn paard. Dan kan hij de zadels eerst passen op het paard en dan kan ik kijken of het goed voor mij zitten. En dan zie ik wel wat hij heeft voor zadels. Maar een western zadel komt er toch wel. Maar een vzh zadel kan mijn dochter altijd gebruiken voor wedstrijden en springen.
en het westernzadel past gewoon niet in zo'n manege kastje zijn te ondiep. Als ik haar dan niet kan brengen kan zij niet met zadel rijden. ik zal geduld moeten hebben voor een westernzadel.