Navarra (v. Contango) voor het eerst op bokt! Graag tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

Navarra (v. Contango) voor het eerst op bokt! Graag tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 20:40

Hoi hoi!

Na lang twijfelen besluit ik mij weer eens te wagen aan horses @ work... :o Sukana @ Bokt heeft afgelopen week mooie foto's geschoten! Super bedankt hiervoor :)

Sinds maart rijd ik dit paard, een nu 16 jarige ruin van Contango. Hij is járen geleden tot Z niveau getraind, enkele wedstrijden gelopen maar de afgelopen 3 jaar zo goed als stil gestaan en genoten van veel weidegang. Daar kwam in maart dus een bruut eind aan :Y)

Het is echt een paard met enorm veel karakter, hij is grappig, snel op zijn teentjes getrapt, heeft een mooie truccendoos en laat goed merken waar hij het wel en niet mee eens is. Dit was in het begin soms nogal erg moeilijk, het is vrij lastig een tussenweg te vinden en hem tevreden houden onder het zadel. De oplossing lijkt nu simpel, sinds ik m'n spoortje eraf heb gehaald is hij ineens een stuk voorwaartser. Meer = minder bij hem, alleen blijft het lastig want daarnaast is hij flegmatiek. Maar, er zit zeker veel verbetering in vergeleken met een half jaar geleden ! :D

Punten waaraan we momenteel werken:
- Activiteit, impuls en scherp aan het been
- Mijn houding, nou weet ik dat het geen excuus is maar dit zadel zit ook niet echt van je het...
- Ik moet m'n handen meer dragen + teugels korter (met name in draf)
- Nav mag soms meer bij elkaar blijven zonder gelijk terug te vallen

De bak is helaas wat zwaar, dat is nou eenmaal niet anders.. Het zand zakt steeds iets meer in en het zal een kwestie van tijd zijn dat hij beter wordt..

We trainen eigenlijk zo'n beetje op L2 niveau.. Pak wel veel SB mee want hier wordt hij soepel van en fijner in de hand. Hij kent het ook allemaal dus dat is wel makkelijk. Keertwending, traver, appuyement, hij doet het allemaal best wel makkelijk. Helaas alleen foto van SB. Pak ook veel wijken mee wat erg fijn gaat. We hebben een onderlinge wedstrijd gereden een aantal weken geleden en de startkaart is in aanvraag, we beginnen gewoon in de B :) Tijdens de wedstirjd zette hij zich echt volledig in en was heel erg fijn te rijden, geeft goede hoop voor de toekomst! :D

Tips zijn welkom, graag opbouwende kritiek :)

1. Rustig stappen
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Actief maken in galop
Afbeelding

5. Hier begint hij mooi los te laten als ik stelling vraag, fijn achterbeen
Afbeelding

6. Pasje naar voren op binnenhoefslag, meneer kan zich dan zo lekker lang maken..
Afbeelding

7. Al wat beter
Afbeelding

8. Galopje linksom
Afbeelding

9. Pasje SB
Afbeelding

10. Pasje weg, weer het lang maak probleem en wil dan zelf niet te streng inwerken, tips?
Afbeelding

11.
Afbeelding

12. Poging tot strekken, ik had nogal lol want kon het ritme totaal niet bijhouden
Afbeelding

13. De mooiste!
Afbeelding

14. En een foto van ons debuut 3 wkn geleden, startkaart is in aanvraag :)
Afbeelding

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:54

Hee daar zijn jullie :D . Mooie foto's hoor, jullie gaan nog elke week hard vooruit. De aandachtspunten weet je zelf wel en daar werk je ook hard aan. Maar op deze foto's valt me op dat je hem wat langer laat dan gewoonlijk, zorg dus dat je je teugels op maat houdt dan kan hij zich ook niet zo lang maken. Dat wordt knallen in de ring straks +:)+

stijntilla

Re: Navarra (v. Contango) voor het eerst op bokt! Graag tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:27

hej deniece!
Als eerst: suus, wat een mooie foto's weer!
deniece, ik vind je houding echt al een stuk beter, als de vorig foto's die ik wel heb gezien! dus er er is hoop, ook met dit zadel haha! Verder ben ik blij dat je weer lachend op het paard zit! Rijtechnisch, vind ik dat je hem wel wat meer bij elkaar mag rijden, hij wordt net wat lang, en dan zullen de "zwaardere" oefeningen lastig worden, maar goed, je hebt les, dus dat zal ook wel goed komen:) Ben benieuwd op wedstrijd!

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:51

Laat ik mijn antwoord dan nog maar een keer plaatsen, aangezien het commentaar al te vaak genoemt was. *zucht*

Ik vind het er super goed uit zien en de B gaat zeker goed komen.

Teugels mogen nog wat korter en handen rechtop en naast elkaar. Wordt het plaatje nog mooier van :j

xlasabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 07:55

Zeker een heel erg mooie combinatie om te zien! Zag op een paar foto's dat je je handen bijna (of helemaal) op je bovenbeen hebt, hier heb ik ook nog wel eens een handje van. als je je handen net wat hoger doet ben ik ervan overtuigd dat je gaat vlammen in de ring *\o/*

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:47

Deniece & Nav! :D
Dapper hoor, een bokt topic! :D
Maar, het ziet er super uit! Jullie gaan heel hard vooruit en die proeven gaan echt wel lukkken. Je had er een 'voor-na' foto bij moeten doen, dan zie je pas goed hoe fit hij geworden is :)
Rijtechnisch ziet het er al een stuk actiever uit inderdaad, minder sloffend, maar let zoals Tessa zij wel op de verbinding. Hij mag af en toe met wat meer ruggebruik lopen maar dat heeft natuurlijk ook te maken met je teugellengte en het lang worden van Nav.

Lekker zo door gaan en laat me maar weten wanneer jullie échte debuut is O:)

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:01

Ziet er leuk uit! :)
Als tip voor het lang worden bij het verruimen: zorg dat hij niet lang is vóórdat je weg gaat, als hij tijdens het verruimen lang wordt heb jij hem de kans ervoor gegeven. Zorg dat je stopt met verruimen op het moment dat hij nét niet lang wordt.
Dus misschien kan je eerst maar een heel klein beetje verruimen, maar dan blijft hij in ieder geval wel mooi over de rug. Bouw dat op naar telkens een pasje meer, en zorg dat je hem niet weg wilt laten schieten als het ware.

Succes! :)

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 15:28

Bedankt voor alle leuke reacties! :D Teugels korter is inderdaad echt iets waar ik aan moet denken en zal een hoop oplossen (lang maken en constantere aanleuning), moet ik echt aan gaan denken.

@ Marieke; denk dat mijn debuut in oktober zal zijn.. :)

RoMi2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:46

Probeer je handen wat meer te dragen, daarnaast probeer je handen op gelijke hoogte te houden, af en toe zie je een foto waar je ene hand hoger staat dan de ander, geeft zo`n zaagidee. Naar mijn mening. Wil natuurlijk niet zeggen dat je dit doet, want denk dat namelijk dat je dat zeker niet doet.
Verder mooi paard en heel veel succes nog.

pietaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:49

je zit zover ik kan zien op veel foto's een beetje achter in het zadel

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 20:53

Bedankt :)

Klopt zit in stoelzit en daarbij wat achterin het zadel.. Is een lastig punt..

Klopt, mijn buitenhand heb ik soms bewust lager om goed zijn schouder te begrenzen, dit is dus bewust. Maar het is wel de bedoeling om mn beide handen te gaan dragen en op gelijke hoogte te houden. Als hij nog meer rechtgericht is zal dat naar mijn idee ook makkelijk kunnen zonder dat hij z'n schouder eruit gooit :)

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 08:16

Misschien wel leuk ter vergelijking:

Afbeelding

en

Afbeelding dit was geloof ik in maart dit jaar toen ik hem net een paar weken op had gepakt.

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 09:20

Stoer paard zeg!

Ik vind dat je het erg goed doet. Ze zeggen vaak "Oh, maar die heeft al Z gelopen dus makkie..", nou jij weet inmiddels vast dat dát niet waar is.
Misschien heb ik nog een tip voor je met de middendraf. Je paard maakt zich erg lang, dus probeer steeds kleine stukjes te verruimen. En denk daarbij om de aanleuning. Zorg dat je het contact met de paardenmond niet verliest. Als je dit kleine stukjes doet, is het minder moeilijk voor het paard. Waarschijnlijk drukt ze het neusje eruit, omdat het moeilijk is. En teveel inwerken in de mond is nooit goed, maar je mag best een beetje vragen in de middendraf, als je maar blijft inwerken met je zit en kuit.
Ik hoop dat je er wat aan hebt; ik ben ook geen prof.. :o

Heel veel succes met deze topper!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 12:01

Kelly, bedankt voor je tip :) Is inderdaad geen makkie.. Dat de knopjes er op zitten vind ik echter wel een voordeel.. Maar het blijft lastig om het allemaal goed te doen..

sjimmiepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:34

mooi beestje, probeer je benen niet te ver naar voren je plaatsen, en je handen op dezelfde plek te houden! ziet er verder leuk uit hoor, wel een kolossaal paard zeg!

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:56

Mag ik ook iets anders zeggen. Die bak waar jij traint die is veel te zwaar. Krijg je vroeg of laat peesproblemen. Het galopwerk zal ook erg zwaar zijn voor je paard. Zulk zwaar zand had ik thuis eerst ook. Nu houtsnippers eroverheen gedaan. De bodem heeft nu veel meer draagkracht en is zomer en winter goed te rijden. Andere bodembedekkers zullen ook wel goed zijn maar hout is "natuurlijk" en gaat ook 10 jaar mee en is niet al te duur.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 12:25

Bedankt voor de tips!

Benen verder naar achteren is zoooo moeilijk.. Binnenkort komt de zadelmaker en verwacht dat het zadel aan de achterkant flink opgevuld moet worden zodat het weer in balans zit. Hoop dat ik dan ook van nature wat rechter/beter zit. Heb nooit last gehad van een stoelzit voordat ik dit paard (en zadel) reed.

De bak, helaas, niet mijn paard, niet mijn bak. Moet zeggen dat tijdens deze shoot de bak een stuk zwaarder was dan normaal, was een aantal dagen tropisch warm geweest waardoor het echt mul was. Als het wat vochtiger is (wat de laatste tijd in NL geen probleem is) is hij een stuk beter :)