Altijd boos worden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xBontfire

Altijd boos worden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 19:41

Oké ik zit met een nieuw probleem, er is een pony, waar ik wel eens op rijd, (een flinke D pony ;))
En echt je moet altijd boos worden voor hij eindelijk eens wil doen wat je wilt,
Hij galoppeert bijvoorbeeld niet aan je moet echt twee rondjes en dan echt bij tikken (nee niet blijven meppen) om hem laten aan galopperen, en dan kun je nog zo hard je kuiten aanduwen als je wilt na een half rondje valt hij er gewoon weer uit.
Vind het niet erg leuk om op hem te rijden.. }>
Maargoed, kun je er wat aan doen?
Als hij eruit valt (meestal net na de hoek zodat hij niet meteen opnieuw hoeft :+)
Zet ik hem zo snel mogelijk op de volte en laat hem weer aanspringen.
Als hij dan een rondje klaar heeft (wat meestal niet eens lukt) struikelt hij altijd en ja hoor dan draaft ie weer, eerst schrok ik me kapot toen hij struikelde maar volgens mij doet hij het gewoon express!
Nee de pony heeft geen pijn, hij vind wel het zadel soms een beetje eng (maar dat komt omdat de singel een tijdje altijd echt om te buik vast getrokken werd dit gaat al veel beter.)
Hij struikelt wel vaker in de les, maar ik hou hem er echt bij..
Stelling, door lopen, allemaal ik snap gewoon even niet wat ik verkeerd doe |(
En met zijn hoofd gooien, ja mijn handen zijn niet honderd procent stil en hij heeft een martingaal (hoe spel je dat? :o) om (en ja ik heb het eerste half uur zonder gereden ;))

Help..?

jendemen25

Re: Altijd boos worden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:54

misschien heeft zijn voeding hiermee te maken en heeft hij iets extra`s nodig, heeft hij buiten het rijden om een goed leven met soortgenoten, komt hij buiten. krijgt hij ook wel eens " anders" beweging. wandelen, longeren, grazen aan de hand. komt ie ook wel eens uit z` n box of land om alleen gepoetst te worden. maakt ie wel eens een buiten rit.

kortom, denk er eens over na of het paardje een leuk wisselend leven heeft en of z`n behoefte aan voer en evt suplementen wordt voldaan. kijk daarvoor eens op www.pavo.nl succes

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 23:11

Als je pony niks heeft, geef hem dan eens een hele harde tik achter je been, kan ook helpen.
En op een volte galoperen, is altijd makkerlijker voor een paard, mijn pony viel ook altijd terug op een lange zijde.

Galii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:47

Idd eens naar de voeding van de pony kijken. Misschien komt het probleem met de galop gewoon omdat hij te weining energie ervoor heeft. Als je hem in de galop hebt proberen veel tempowisselingen te rijden! Zo krijg je je pony ook meer actief voor het been.
Verder is het verstandig om een keer een instructeur naar jullie te laten kijken!

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:44

Zoals ik het lees rijd je op een manege? En is het je eigen pony oid??
Ik heb ook veel ervaring met manege paarden en komt me in die zin dus bekend voor.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:46

Het is jouw pony niet, je rijd er af en toe op... hoe weet je nou dat het dier geen pijn heeft? Dat struikelen klinkt niet goed, als je hem er goed bij hebt. Meestal duidt dat toch wel ergens op. Ik weet niet hoe oud je bent, en van wie de pony is, maar ik zou het aan de (volwassen) eigenaar voorleggen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:10

Ik zou ook even controleren of het zadel goed is het gebit ok, met zijn hoofd gooien geeft toch wel aan dat er iets niet fijn zit.
Het struikelen en uit de galop vallen duid ook op een balans probleem of dus het verkeerde zadel, verkeerde ruiter hulpen , heb je b.v les en waarom gebruik je de martingaal .
Als het een manege pony is dan zul je er niet veel aan kunnen veranderen ben ik helaas bang, als je echt wil leren rijden zul je een pony moeten kunnen leasen of een verzorg pony zoeken en prive les nemen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:13

Ja, of atrose bijvoorbeeld. Dat kun je denk ik niet bepalen als je er maar af en toe op rijd en het is je eigen beestje niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:27

Een pony struikelt expres, dit soort opmerkingen word ik zo moe van. Een dier doet iets niet expres alleen om jou het leven zuur te maken, niet willen galoperen, struikelen!!!! Word wakker en laat hem onderzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:31

Struikelen wijst vaak op een intern probleem........(pezen,botten)

Doeksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:03

Paarden struikelen inderdaad niet expres om jou dwars te zitten, zo denken paarden niet. Misschien is het handig om eventuele onderliggende oorzaken te onderzoeken (passend zadel, conditie, stijfheid, blokkades). Succes!

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 12:39

Zit je zelfs ook ontspannen genoeg? Als je zelf namelijk te veel aanknijpt, of zwaar mee gaat "duwen" om hem in galop te houden dan werkt dit vaak averechts.

Ik geef ook les aan vrouw die op onze tinker rijd, doordat ze zelf veel te veel met haar lijf inwerkt springt hij bij haar slecht aan en valt er snel uit. Dit doet hij bij mij helemaal niet.

Dus buiten dat er lichamelijk best iets aan de hand kan zijn ( net wat anderen zeggen, dieren doen niks expres) probeer hier ook op te letten ;)

Succes!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 15:01

bigone schreef:
Een pony struikelt expres, dit soort opmerkingen word ik zo moe van. Een dier doet iets niet expres alleen om jou het leven zuur te maken, niet willen galoperen, struikelen!!!! Word wakker en laat hem onderzoeken.

Laat hem onderzoeken? Het is een manegepaard

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:51

Dus een manegepaard is minder dan een eigen paard?? Ze vraagt hier om reacties wat er kan zijn dus krijgt ze die, het feit dat ze een manegepaard rijd doet daar niets aan af.
Als het geen rijtechtnisch probleem is zal ze dus verder niets kunnen doen maar heeft ze iig hulp gevraagd.

NeverGiveUp schreef:
bigone schreef:

Laat hem onderzoeken? Het is een manegepaard

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 22:20

Wat nou minder dan een eigen paard, daar gaat het niet om!

Wat ik bedoel is, het is níet haar eigen paard. Dus het lijkt me sterk dat ze een osteopaat/fysio/da erbij gaat halen. Dat hoort de manege te doen maar dat gebeurt 9 van de 10 keer niet.

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 22:25

hoe oud is de pony?

Oliver89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 01:00

Tja het kan niet altijd goed gaan. Vraag je instructrice eens wat zij zou doen in jou geval.
Zij kan je het beste helpen.
Ik wens je in ieder geval veel succes!

AnoukLizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 16:03

laat hem eens onderzoeken?:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 16:07

Ja, je pony valt vast expres uit galop en struikelt half, allemaal om jou te plagen.

:')

Dat hij struikelt en uit galop valt lijkt me eerder wijzen op een achterhand die niet sterk genoeg is, of niet goed genoeg kan ondertreden wat voor moeilijkheden zorgt in de bochten (niet goed kunnen buigen in een bocht is niet zo fijn voor een pony).