Paard wil na achteruit stappen niet meer vooruit?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariska1997

Paard wil na achteruit stappen niet meer vooruit?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 12:17

Hoii,

Ik heb een verzorgpaard genaamd Aron /3 . Het is een hele lieve en soms ondeugende fjord. Ik ben bezig met hem in rijden. Alles gaat nu ook wel goed onder zadel. Maar als ik een paar stappen achteruit wil doen lukt dat wel maar als ik hem aanspoor om weer vooruit te gaan blijft hij stilstaan. Als ik hem iets aantik met de zweep en aanspoor gaat hij weer achteruit lopen!

weet iemand hoe ik het Aron duidelijk kan maken dat hij vooruit moet lopen na het achteruit lopen?

sillyhorse

Re: Paard wil na achteruit stappen niet meer vooruit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:24

Geef je hem wel ruimte van voren om weg te stappen? Overdrijf dat anders een beetje en kantel goed je bekken. prijs hem als hij gehoorzaamt.

Galii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:33

Eens met sillyhorse.
Het kan ook wel eens helpen als je veel halthouden gaat oefenen. Halt. 5 sec blijven staan en weer weg.
Je paard moet gewoon meer reactie geven op jou hulpen.
succes.

Winner91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:24

En doe je handen overdreven naar voren terwijl je drijft..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:27

Hoe laat je hem achteruit lopen? Als jij druk op het bit zet en hem als het ware "achteruit trekt", en hem dan vooruit wil laten gaan met veel contact op het bit, dan is denk ik het verschil tussen de hulpen te klein. Dus inderdaad, drijven, veel ruimte van voren geven, en ik denk ook dat het handig is als je hem stil laat staan als je hem van achteruit naar voren wil laten gaan. Dus even een rust momentje inbouwen, niet direct weer naar voren willen laten gaan :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:37

Mocht het extra teugel geven niet helpen kan je altijd nog een klein stapje opzij vragen met de voorhand ipv recht vooruit (je vraagt dan gewoon een kleine volte ipv rechtuit). Helpt vaak erg goed als ze even niet meer snappen dat ze vooruit moeten.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 08:42

Hoe zet je hem achteruit op je zit of op zijn mond?
Miss is de voorwaarste hulp wel veel te groot , waardoor hij blijft staan, de fout ligt in elk geval aan jezelf , dus ga eerst je eigen eens controlere op je hulpen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:20

Is het voorwaarts gaan wel goed genoeg bevestigd om met achterwaarts te beginnen? Ben je hem niet gewoon heel erg in de war aan het brengen door nu al achterwaarts te vragen?

mariska1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 08:44

Ik heb het stilstaan en dan weer vooruit lopen geprobeerd en dat ging prima. bij de kleinste hulpen liep hij al vooruit. Daarna heb ik geprobeerd eerst stil te gaan staan dan achteruit stappen en dan weer stilstaan en vervolgens ruimte van voren gegeven(deed ik altijd al) en naar voren geleund en wat been en het lukte!
Dankjewel!

Maar ik heb dit vorige week gedaan...
Woensdagavond ging hij telkens stilstaan en ik krijg hem niet vooruit(zonder zelf aan te geven dat hij stil mocht staan). het stilstaan en dan weer stappen lukte ook niet hij bleef dom stilstaan. Het is mijn fout dat weet ik maar het is ook de eerste keer dat ik een pony inrijd.

m_smeets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:03

Mijn vorige paard wilde absoluut niet achteruit en laat staan dat ze daarna dan nog vooruit wilde. Ik heb het toen aan de hand geoefend met veel snoepjes en de stemhulpen ho, stap, terug (afhankelijk van wat ik wilde natuurlijk). Dit snapte ze na een paar keer oefenen goed. Daarna kon ze het ook onder het zadel. Eerst nog met stemhulpen maar later ook met gemak zonder.
Voor het aan de hand oefenen kreeg ik met veel moeite 1 pas achteruit en nooit meer vooruit. Na het aan de hand oefenen kon ik de hele bak achteruit lopen en weer vooruit als ik dit wilde. Voor mij werkte het dus goed.

Succes!

mariska1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 17:17

oke dat ga ik proberen. Ik heb dit al vaak gedaan met parelli oefeningen op de grond maar nooit echt met stemhulpen dankjewel!!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 21:29

Ik had dat ook even, bij mij bleek dat ik mijn benen met achterwaarts naar achteren legde zoals het hoord, maar óók met vooruitdrijven naar achtere legde op een of ander manier, dus toen snapte hij het niet meer.

Dus als ik weer vooruit wou benen gewoon weer op zijn plek en daar kuitdruk geven

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 21:31

waarom tijdens het beleren al achterwaarts oefenen???

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:41

Ik lees even mee. Vandaag ging mijn paard voor het eerst achterwaarts, heb haar daar goed voor beloond alleen toen zat er geen beweging meer in! Ik ga de tip van NeverGiveUp eens proberen! Zou best kunnen dat ik dat ook doe.

Overigens vind ik het tijdens het inrijden ook wel erg vroeg om achterwaarts te oefenen, hoelang zijn jullie al bezig?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:53

Als je nog maar bezig bent met je pony beleren is het nog veel te vroeg voor achterwaarts!

Je pony moet het verschil snappen tussen de verschillende hulpen; eerst moet hij perfect voorwaarts aan het been zijn (been = onmiddelijk reactie) en dan pas kan je voorzichtig eens een pasje wijken proberen, en pas als hij het verschil snapt tussen voorwaarts en zijwaarts drijvend been, kan je hem eens proberen een pasje achteruit te laten doen. Deze zijwaartse en achterwaartse oefeningen leer je telkens eerst aan de hand aan, met een stemcommando, en dan pas onder het zadel.

Achterwaarts is een heel belastende oefening voor een paard. Als dit correct uitgevoerd wordt moet hij echt het bekken kantelen en de rug bol maken. Als je een achterwaarts verkeerd uitvoert en hier niet genoeg aandacht aan besteedt kan je pony zijn rug gaan vastzetten.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:03

Zo'n jonge fjord ken ik oo alleeb dan van het halt houden niet meer vooruit.
Alles wel geprobeerd maar uit eindelijk gewoon afgewacht teugels los gegooid en doen alsof me neus bloede.
Uit eindelijk starte die zelf zijn moter, beloonde ik hem en ging weer veder.
Na mate steeds net op het moment dat je voelt dat die wilt gaan stappen iets been geven en belonen.
Na een week was het halthouden, been aanleggen en hij stapte braaf naar voren.
Hij ging het later weer doen maar dan vanuit het halthouden opstappen niet meer voorwaarts gaan, hoezo koppig? Haha.
Uiteindelijk gewoon grote hulpen gegeven extreem veel ruimte geven van voor, onprettig been steeds aanleggen niet keihard schoppen maar wel vervelend de hele tijd aanwezig zijn met je benen en een klein tikkie met de zweep vlug op de kont.
Die truc heeft die nu maar in de kast op geborgen en wij hebben veel trucjes uit de kast moeteb trekken om oplossingen te zoeken, soms de raarste dingen.

Iknweet niet hoeveel stappen je hem achteruit laat gaan, maar probeer de oefening anders klein te houden.
Paar tellen stil staan, 1 of 2 passen achterwaarts, halthouden en dan gewoon weer voorwaarts.
Oefening klein en simpel laten.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:39

NienSCHaap schreef:
Zo'n jonge fjord ken ik oo alleeb dan van het halt houden niet meer vooruit.
Alles wel geprobeerd maar uit eindelijk gewoon afgewacht teugels los gegooid en doen alsof me neus bloede.
Uit eindelijk starte die zelf zijn moter, beloonde ik hem en ging weer veder.

Na mate steeds net op het moment dat je voelt dat die wilt gaan stappen iets been geven en belonen.
Na een week was het halthouden, been aanleggen en hij stapte braaf naar voren.
Hij ging het later weer doen maar dan vanuit het halthouden opstappen niet meer voorwaarts gaan, hoezo koppig? Haha.
Uiteindelijk gewoon grote hulpen gegeven extreem veel ruimte geven van voor, onprettig been steeds aanleggen niet keihard schoppen maar wel vervelend de hele tijd aanwezig zijn met je benen en een klein tikkie met de zweep vlug op de kont.
Die truc heeft die nu maar in de kast op geborgen en wij hebben veel trucjes uit de kast moeteb trekken om oplossingen te zoeken, soms de raarste dingen.

Iknweet niet hoeveel stappen je hem achteruit laat gaan, maar probeer de oefening anders klein te houden.
Paar tellen stil staan, 1 of 2 passen achterwaarts, halthouden en dan gewoon weer voorwaarts.
Oefening klein en simpel laten.

Ik reageer even op het dik gedrukte stukje. Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Als hij niet naar je hulpen luistert gaat er ergens iets fout. Waarschijnlijk geef je de hulpen niet goed of onduidelijk en snapt hij het niet. Ik vind het niet correct om het hem dan zelf maar uit te laten zoeken! Het is toch de bedoeling dat hij luistert? Ik ga er echt niet stom op zitten en wachten tot ze zelf weer gaat lopen. Probeer haar juist te leren dat ze niet zomaar mag weglopen maar pas als ik hulpen geef dus dit zou dan ook wel erg tegenstrijdig zijn.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:49

Ja maar als jij, de eigenaar en vriendin alles proberen om hem naar voren te krijgen maar hij het gewoon niet doet.
Meneer deed het eerst namelijk niet en was gewoon braaf, luisterde naar alle hulpen die correct gegeven werden.
Maar vervolgens met zoiets aan komt proppen, werkt super bij hem om het het dan lekker zelf op te laten lossen.
Ik word er niet anders van als hij een spelletje met mij wilt spelen gun ik hem dat plezier niet en red die zich zelf maar.
Doe het niet bij ieder paard, maar als het werkt dan werkt het dus wie weet.
Overgens is die nu gewoon correct zonder fratsen te rijden.