Zouden we er klaar voor zijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Noeka

Zouden we er klaar voor zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 10:57

Hoi bokkers.

Volgend weekend ga ik voor het eerst na de winter op wedstrijd met mijn lieve Siska. Iets helemaal anders als een oefenwedstrijd, want het is namelijk het laatste tornooi van dit seizoen van de LRV. Helemaal anders als een oefenwedstrijd, want op tornooi zijn er veel meer paardjes. En dus ook 10x meer stress voor mezelf! :')

Helaas start ik Siska zelf niet bij het springen, omdat ik mijzelf hier nog niet op vertrouw. En ik persoonlijk vindt, dat onze dressuur eerst goed moet zijn. Ik wil dat de galop beheerst is in dressuur, voor ik zal springen. Mijn vriendin zal wel met haar springen, en ik doe dan enkel de dressuur.

We hadden nog heel wat dingen om op te oefenen, zoals verzamelen en veruimen op een diagonaal. Stilstaan ZONDER achteruit te gaan, wat voor Siska een moeilijk punt is. :') En een rustig galopje op de volte. Nu ja, thuis lukt het in ieder geval. Ik ben benieuwd of ze op tornooi de kegeltjes niet onver zal rijden. :j

Ze liep heel fijn tijdens het trainen, af en toe heeft ze moeite met haar kaak los te laten. Maar tijdens de training was ze heel losjes, en reageerde ook goed op mijn been. Mijn houding is alles-behalve, ik rijd met een ander zadel zonder kniesteunen. En het is nog steeds wennen, mijn stijgbeugels moeten ook langer. En ik ben aan het proberen om mijn rug niet weg te drukken, vandaar dat ik soms dus ook naar voorover val. Dit is iets wat ik deze week zou moeten weg krijgen, ik zou toch graag een goede houding hebben op tornooi.

Hier de foto's, wees vriendelijk. Tips en commentaar graag!
Cap is eigen keuze.

Afbeelding
Draven, hier ging ik haar net belonen.
Afbeelding
Net van de volte, hier had ik haar iets meer moeten rechtrichten.
Afbeelding
Op de volte, en de hals laten strekken.
Afbeelding
Galopje, eindelijk zonder rodeo!
Afbeelding
Veruimen op diagonaal.
Afbeelding
Weer rustige verzamelen.
Afbeelding
Opnieuw veruimen op diagonaal, hier had ik haar even moeten bij tikken vanachter.
Afbeelding
Weer verder rustig ontspannen.
Afbeelding
Volte.
Afbeelding
Laat je een berichtje achter voor ons? :wave:

naomimiracle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:35

erg leuke haf!

hou je hakken laag en je rug recht!

verder ziet het er goed uit!

Marlis

Re: Zouden we er klaar voor zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:37

Ziet er goed uit, alleen inderdaad je rug recht houden en hakken laag.
Ook zouden de beugels wel wat langer mogen.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:40

Je valt erg voorover, blijf rechtop zitten en kijk naar voren ipv naar beneden, naar je paard. (dit gaf je zelf ook al aan als leerpunt).
Je handen mogen ook wat meer rechtop en maak je benen lang, probeer je hakken neit op te trekken. Verder vind ik het paard zelf aardig lopen.

Heel veel succes en plezier!

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 11:47

Bedankt voor de tip.

Ja ik heb het erg moeilijk, een tijdje geleden reed ik met een kieffer springzadel. Met kniewrongen voor en achteraan, wat mijn houding eigenlijk verplichte om goed te gaan zitten. Nu is dit een kieffer veelzijdigheid zonder kniewrongen, en val ik steeds naar voren. Ook door mijn blessure aan mijn been... (Waar ik 2x een stamp op heb gehad) Vroeger tijdens het '' leren '' paardrijden, heb ik geleerd om mijn rug '' recht '' te houden door een zweep tegen m'n rug te houden. (Dus door je armen heen, tegen je rug) Maar na een uur begon dat toch wel pijn te doen. En maakte ik een holle rug, tijdens het doorzitten kan ik mijn rug rechthouden, en zit ik zowiezo wat rechter. Maar bij het lichtrijden, wil mij dit niet lukken... Ik weet niet hoe het komt. Maar binnenkort schaf ik mij een dressuurzadel aan, ik had er eentje die helemaal goed zat voor mij. Maar helaas niet voor Siska, en dat is natuurlijk ook belangerijk. Zadel kon niet aangepast worden, dus moest ik het wel verkopen...

RoMi2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:18

Probeer wat rechter op te zitten,
en wat meer knik in je ellebogen. Dan gaat het rechter op zitten ook al wat gemakkelijker. Daarnaast probeer wat verder naar voren te kijken, waar je heen wilt.

Maar wel leuk.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:22

Vind dat ze wat op de voorhand lijkt te vallen (met name eerste foto's). Probeer zoals in voorgaande reacties ook al genoemd rechtop te zitten, voor je kijken (snap dat dat moeilijk is met zo'n mooie Haf onder je ;) ) en je hakken goed uitdrukken.

Mooi beestje hoor! Vind haar achterbeengebruik er goed uit zien!

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 13:29

Bedankt voor de tips! Op de eerste foto's loopt ze wat berg af. Heeft ze altijd wat moeite om haar evenwicht te houden, vroeger liep ze altijd onder me uit als ze berg af ging. Dat doet ze nu niet meer, daar ben ik al blij om! :')

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:32

Allereerst leuke foto's! Zie dat er een hoop mogelijkheden zijn met jullie twee!

Heb je les? Dit zou misschien verstandig zijn (sowieso) en de begeleiding zou goed doen!

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:55

Probeer wat meer op je 'kont' te gaan zitten als ik het zo mag zeggen. Misschien is het in het begin handig om voor je eigen idee je rug juist bol te maken, je krijgt nu soms een hele holle rug en dat lijkt me niet echt lekker voor je rug. Idd zoals je zelf aangeeft, je beugelriemen mogen wat langer.
En uiteraard: let op die handen! Duimen bovenop, pinken onderaan.
Pony ziet er overigens goed uit, zo van de foto uit gezien een lekkere conditie! Heel veel succes op je Tournooi!

mickey2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:50

heb jij zun manen geknipt zondee!!!
maar ziet er goed uit je rijd wel een beetje gespannen maar verder ziet er goed uit

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:59

Vind dat hij er netjes bijloopt, de kont is actief! Vind zijn manen zo wel erg leuk, echt een knuffel zo!:)

Dat hij wat langer en lager in de hals loopt is niet zo erg, maar voorkom dat hij achter de teugel gaat lopen, of gaat hangen. Verder zouden je beugels wat langer mogen en moet je in je benen wat meer ontspannen. Je trekt ze namelijk op. Hakken dus naar beneden drukken! Verder zou je nog iets meer rechtop kunnen zitten. In de galop mag hij overigens wat meer nageven.

Vind het wel een paard met potentie, dus wat mij betreft kun je binnenkort al starten:)

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 20:33

Bedankt voor de tips.

@Mickey2: haar manen zijn geknipt met een reden, ze heeft namelijk een probleem waardoor ik dacht dat knippen zou helpen. Haar manen vallen al 4 maand uit, altijd maar meer en meer. Haar manen worden dunner, en haar staart is al dun. Ik dacht, ik ga ze knippen om te zien of het helpt. Het helpt wel wat, maar het is nog niet weg. Ze krijgt nu wat vitaminen bij.

Hangen doet ze niet hoor, dat heeft ze wel gedaan toen ik haar pas had. (Ze werd gereden met ophaal-trens en pelham) En met een gewoon bitje ging ze dus enorm hangen. Of anders gezegd, trok ze mij uit m'n zadel. Ik heb dan ook even gereden met ophaal-trens, omdat ik geen geschikte lesgever vond. Maar dan na 4 maanden, had ik die wel gevonden. Zijn we overgeschakeld op een gebroken bitje, en heb ik het hangen er uit gekregen door haar een tik te geven als ze dat deed. Af en toe zoekt ze ondersteuning, maar hangen doet ze niet. Ik heb liever dat ze wat laag loopt, als dat ze haar continu vast zet in haar kaak. Want daar heeft ze soms ook last van.

Dat ze in galop niet nageeft, komt nog wel. Het is pas twee maand dat de galop nu weer goed gaat, zonder gekke bokkensprongen of zonder te gaan lopen. Momenteel wil ik eerst gewoon kunnen galoperen zonder dat ze terug begint te bokken. En als ik opnieuw een lesgever gevonden heb, gaan we daar aan werken! :)

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 06:08

Ik vind jullie wel een erg leuke combi.
Probeer nog iets meer van achter naar voren te rijden dan loopt ze vanzelf niet meer zo op de voorkant. Wat anderen denk ik zien als hangen.
Wat dat galopperen betreft, kan je voorzichtig wat stelling vragen naar binnen, zodat ze iig wat meer moet gaan buigen.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 09:38

Ik heb nog enkele foto's van het trainen van gisteren. Op de galop kon ik gisteren ook niet oefenen, ik moest proberen heel voorzichtig te zijn. Want de piste was net nat gemaakt en dus wat glad! Maar goed, rome is ook niet op één dag gebouwd.

@Sette: Als ik probeer stelling te vragen, gaat ze net enorm hard lopen. Ik moet haar met mijn zit proberen bij elkaar te rijden, zo kan ik haar wat laten buigen. Maar dat lukt niet altijd...

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 4309_n.jpg

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 9766_n.jpg

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 2159_n.jpg

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 6985_n.jpg

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:51

mooie haf heb je daar, het zal jullie zeker lukken hoor. de meeste tips zijn al gegeven. probeer wel meer te zitten (vnl in galop dan), je staat dan eigenlijk meer in je beugels ipv te zitten. als je gaat zitten zal het je ook helpen om hem meer te kunnen rijden in galop (dus om hem te verzamelen, meer controle te hebben). ziet er anders wel leuk uit hoor

princesissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:27

Ja jullie zijn er wel klaar voor! ;D
Zorg alleen wel dat je op je bips blijft zitten, want je zit nu erg naar voren.
Dus goed achterover zitten, hakken laag en je beugel mag wel een of twee gaatjes langer!
Succes op je wedstrijd, jullie kunnen het!

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:36

Hoe is je wedstrijd gegaan? :)
Ik vind jullie een hele leuke combinatie!
Ze kan best lekker sjouwen, idd nog wat werken aan je houding ;)

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 19:40

Ik heb zonet een dressuurzadel gekocht, een euroriding. :-)

Ik ben niet naar de wedstrijd kunnen gaan, mijn hondje was overleden en er zijn nog vanalle problemen opgedoken... Daarbij huur ik dan ook nog eens vervoer, en betaal ik bijna 100euro. Terwijl de kans groot was dat het ging regenen, en onweren... Dus ik maakte me wat zorgen. Mijn zin was ook over door het overlijden van m'n hondje... Ach, ik ga proberen om mee te doen aan de beker van aarschot. Ik weet niet of dat jullie bekend is in Nederland?

@Panimra: Siska loopt naar mijn weten meer als voldoende aan de teugel, met haar neusje er uit. En niet al te opgekropt, van mijn binnenhand blijf ik zoveel mogelijk af. Buitenteugel is de teugel dat het hem doet... :-)

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:23

(kwam op dit topic uit toen ik in de zoekfunctie 'beker van aarschot' intypte :+)

Veel vooruitgang te zien zeg, als ik zo andere topics van u bekeek zie ik jullie per topic steeds vordering maken, houden zo ! +:)+
Probeer, zoals andere bokkers al hebben gezegd, om wat rechter te zitten, je lijkt soms wat voorover te hangen.
Nuja een gouden tip: kijk steeds voor je, kijk waar je heen rijd, en niet de hele tijd naar je paard, dan ga je vanzelf al veel rechter zitten ! :j
Maar ik heb makkelijk praten hoor, ik kijk nog steeds teveel naar m'n paard ipv naar waar ik heen rijd :+

Verder lijkt Siska zichzelf veel beter te 'dragen', ipv dat jij haar draagt (hangen in de teugels dus).
Een super actief achterbeen blijft ze wel hebben lijkt me, wat natuurlijk super is, want vanachter draait de motor he :D

Spijtig dat ge uiteindelijk niet op wedstrijd hebt kunnen gaan, maar met zo'n verlies 'nzo snap ik wel dat uw gedachten er dan niet meer bij zouden zijn op wedstrijd.

Wat de beker van aarschot betreft, ik zou ook graag willen meedoen, voornamelijk omdat de proef van niveau 4 (de B proef dus) echt een héle goeie proef is (nuja voor mij & m'n paard vind ik dan :+)
Misschien komen we elkaar wel tegen ! ;)

En ge hebt een euroriding gekocht ?
Goeie keus ! Echt mega fijne zadels !
Keb mij onlangs ne nieuwe euroriding titan II gekocht, en 't zit echt hemels +:)+

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:45

Een tip: ik denk dat je TROTS mag zijn: dat moet je proberen uit te stralen: kijk eens wat we een leuke combinatie wij zijn: dan richt je je wat meer naar 'buiten' naar je omgeving:
Tróts zijn, daar ga je van rechtop zitten en glimlachen, daar wordt je eigen houding wat voorwaartser van, want IK vind, dat je trots mág zijn op deze combinatie: leuk!
(en tijdens een wedstrijd mag dat best wat doorslaan naar de arrogante kant: net zoals op een podium en op TV mag je daar wat overdrijven, dan komt de helft ervan goed over) Moet je daarna natuurlijk wel weer met beide benen op de grond ;-)

ImperialR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:18

Het ziet er al erg leuk uit, maar probeer je paard wat minder op de voorhand te laten lopen en er zelf nog iets mooier op te zitten. Dan kom je al een heel eind!
En wen maar alvast aan een cap, die zal je ook op moeten :P

Rhyddid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:19

Tipje: je mag wel wat meer rechterop gaan zitten!! ;-)
Voor de rest zijn jullie een leuke combi!! :D

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 15:25