Paard gaat er altijd vandoor op volte linkerteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kira73

Paard gaat er altijd vandoor op volte linkerteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 01:50

Mijn paard gaat er altijd vandoor bij het inrijden van een volte in draf of galop.
Ze pakt dan altijd het bit links vast en gaat er vandoor meestal gaat dit gepaard met een bok.
Ze is dan niet meer te sturen en ook omtrekken is niet te doen...
Wie weet een oplossing??
Ik ben niet van de hulpteugels, heb namelijk alles al geprobeerd en weet uit ervaring dat dit maar tijdelijk werkt.

newt

Re: Paard gaat er altijd vandoor op volte linkerteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 04:16

Klink als dat je paard moeite heeft met de linkerhand, tijdens een volte moeten ze het hele lichaam ombuigen.
Doordat ze het bit vast pakt en er vandoor gaat betekend dat ze het pijnlijk vind.
Enige manier om ze hier door heen te krijgen is haar soepel te trainen door het lichaam maar niet te veel stelling in combinatie met aan de teugel lopen vragen, eerst stelling vervolgens en zo langzaamuitbreiden met buiging. Veel volte's S bochten links en rechtsom afwisselen en ze met longeren iets meer op links bijzetten zodat ze op de volte de buiging mee krijgt.

Kira73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 07:18

Heb dr nu na een dik jaar weer opgepakt en gelijk bij de eerste x is madame weer weg.
Heb dr zo'n hekel aan..
Reed vroeger idd altijd veel achtjes om haar los te werken..
miss dat maar weer proberen..

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 07:23

Kira73 schreef:
Heb dr zo'n hekel aan..

Je paard waarschijnlijk ook. Klinkt idd als een paard wat wegrent voor pijn. Als je op de binnenhoefslag rijd of op het midden, kun je haar op je zit sturen (lichte draai in je bovenlichaam, gewicht iets meer naar je binnenzitbeenknobbel). Of heeft ze 1 kant waar ze juist niet reageert als je erheen 'leunt'? Schuift je zadel naar 1 kant als je rijd (hoeft niet te betekenen dat je zadel niet goed ligt, kan tijdelijk een scheve bespiering zijn)?

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:02

eigenlijk betekend het dat als ze op links weg rent dat ze rechts klachten heeft, dat de spieren meest rechts liggend niet die lengte kunnen maken.

Kira73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 10:32

Dat de bespiering op de rechterkant te kort is en dus langer moet worden dat snap ik..
Maar na anderhaf jaar voornamelijk weidegang en licht longeren aan halstertje, zit er volgens mij weinig spier meer op, dus tijdelijk scheve bespiering lijkt me weer van niet
Zadel(fryso) hangt niet scheef en is aangemeten, ligt volgens dus mij goed..
Heb Sleebos dr wel eens bij gehad maar nooit gehoord dat ze op rechts extreem kort is of vastzit.
Ze heeft wel eens een tijdje gejaknikt en dat was na de behandeling wel over..
Overweeg om zelf maar weer zitlessen te nemen om er in ieder geval voor te zorgen dat ik dr zelf niet in de weg zit.
Meer tips??

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 10:38

Het is moeilijk om je te helpen als je niet ziet wat er gebeurt. Je moet er in elk geval voor zorgen dat er niets is om vast te pakken. Begin met alleen hele ruime wendingen en vraag steeds stelling niet door je hand naar links vast te zetten maar een kleine hulp steeds te herhalen. Vergeet ook niet te belonen als ze het even goed doet. Verwacht niet te veel ineens en sta in het begin eventueel een lichte buitenstelling toe. Probeer haar om je been te buigen en niet alleen de hals met de teugel in te buigen.

Kira73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 10:48

Bij het op/in rijden van de volte richting de hoefslag op de linkerhand, pakt ze het bit links beet trekt dr hoofd razendsnel onhoog en vertrekt met veel snelheid naar rechts dit gaat soms gepaard met een bok.
Omtrekken naar links of rechts is mij nog nooit gelukt.
Ik durf de binnenteugel niet eens meer aan te raken, want op een kleine ophouding is ze al weg.
Zodra ik aandraaf. in stap gaat het goed.

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:25

Klinkt heeeeel bekend. Die van mij doet precies het zelfde op rechts en het wordt steeds erger. Heb er nu ook al naast gelegen. Niks aan. Ze is naar de fysio geweest en ze is idd stram aan één kant. Ik longeer haar nu 2 x per week met bijzet en doe veel volte vergroten en verkleinen en veel kleine stukjes galop. Ze rent aan de longe niet weg maar zit wel vaak in de verkeerde galop of in kruisgalop. Ondanks dat ze prima at heb ik twee laatst haar gebit ook even laten controleren. Het bleek dat ze rechts erg scherp was en een open wangslijmvlies had. Nu heeft ze een paar dagen rust in de hoop dat het volgende week beter wordt. Ik ben overigens wel met martingaal gaan rijden. Niet om haar te pesten maar puur voor mijzelf omdat ik het te spannend begon te vinden

Aibelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:16

Paarden van nature 'krom', dus gewoon veel oefeningen (schouderbinnen, travers) doen waarbij je de spieren rechts traint.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:18

Rechtrichten :D
Neem les van een goede instructrice!

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:34

Laat eerst het gebit eens goed nakijken. Als dat niet in orde is, kun je rechtrichten wat je wil, maar dat accepteerd een paard dan toch niet.

Kira73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 16:38

ze gaat 1 x per jaar naar de tandarts dus ook dat is het helaas niet

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:11

Misschien kan je een filpje plaatsen?

Het klinkt iig als ergens onderuit willen, en dan moet je je afvragen waarom?
Is het scheefheid? Pijn? Ga je scheef zitten(onbewust)? Hou je je schouders armen te stijf? Zit er een scherp randje aan je bit? Ga zo maar door.

Mocht je er met je instructrice niet uit komen zou ik een thermo scan adviseren. Dan kan je gelijk alle lichamelijke problemen in kaart brengen en uitsluiten of aanpakken.

Kira73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 21:05

pieps schreef:
Rechtrichten :D
Neem les van een goede instructrice!

Heb altijd les gehad van een 'goede instructrice' en zelfs een cursus rechtrichten gevolgd bij Marijke de Jong.
Maar toch bedankt voor je advies

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:55

nyntje85 schreef:
Klinkt heeeeel bekend. Die van mij doet precies het zelfde op rechts en het wordt steeds erger. Heb er nu ook al naast gelegen. Niks aan. Ze is naar de fysio geweest en ze is idd stram aan één kant. Ik longeer haar nu 2 x per week met bijzet en doe veel volte vergroten en verkleinen en veel kleine stukjes galop. Ze rent aan de longe niet weg maar zit wel vaak in de verkeerde galop of in kruisgalop. Ondanks dat ze prima at heb ik twee laatst haar gebit ook even laten controleren. Het bleek dat ze rechts erg scherp was en een open wangslijmvlies had. Nu heeft ze een paar dagen rust in de hoop dat het volgende week beter wordt. Ik ben overigens wel met martingaal gaan rijden. Niet om haar te pesten maar puur voor mijzelf omdat ik het te spannend begon te vinden

Kira73 schreef:
ze gaat 1 x per jaar naar de tandarts dus ook dat is het helaas niet

Die van mij wordt ook ieder jaar gecontroleerd. Voor het laatst een half jaar geleden. Toch had ze binnen een jaar een scherpe rand ontwikkeld.
Dingen kunnen blijkbaar snel veranderen.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:32

Ik had recent nog een paard wat 3 keer gecontroleerd was door tandarts en dierenarts. En het normale werk gewoon gedaan {haken, wolfstandje etc.}. Nog steeds niet te rijden. Dus weer naar de kliniek en toen hebben ze met een cameraatje zijn mond helemaal na gespeurd. Bleek dat ie helemaal achterin achter de laatste kies een woekering van het slijmvlies had zitten. Die plek wat uitzondelijk pijnlijk. Paard was namelijk voor het onderzoek gesedeerd alsof het een nijlpaard was, maar toen ze die plek heel zachtjes aantikte, vloog ie bijna door het plafond. die woekering kwam dus klem te zitten als we linksom gingen en hij gewoon correct nagaf en stelling aan nam. Je begrijpt....paard verzon van alles om daar onderuit te komen en terecht. Dit geval is wel uitzonderlijk, maar toch.....als je van jezelf weet dat je gewoon redelijk kan rijden, je niks raars doet etc. dan is er vrijwel altijd een reden waarom een paard zulk gedrag vertoond. Ook is de ene tandarts de andere niet. Met name helemaal achterin wordt regelmatig overgeslagen. En dan krijgt zo'n paard dus ook heel veel moeite met stelling aannemen {als daar een haak zit} en zijn kaak los te laten. Ook dan vertoond een paard vaak vlucht gedrag zoals de jouwe. Dus ik zou niet uitsluiten dat het toch uit de mond komt {overigens moest een ander paard van mij altijd twee keer per jaar gedaan worden, want als die ook maar een piep klein banketstaaf haakje had en dan met name helemaal bovenin, dan was ie al niet meer te rijden}.

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:54

sliert schreef:
Ik had recent nog een paard wat 3 keer gecontroleerd was door tandarts en dierenarts. En het normale werk gewoon gedaan {haken, wolfstandje etc.}. Nog steeds niet te rijden. Dus weer naar de kliniek en toen hebben ze met een cameraatje zijn mond helemaal na gespeurd. Bleek dat ie helemaal achterin achter de laatste kies een woekering van het slijmvlies had zitten. Die plek wat uitzondelijk pijnlijk. Paard was namelijk voor het onderzoek gesedeerd alsof het een nijlpaard was, maar toen ze die plek heel zachtjes aantikte, vloog ie bijna door het plafond. die woekering kwam dus klem te zitten als we linksom gingen en hij gewoon correct nagaf en stelling aan nam. Je begrijpt....paard verzon van alles om daar onderuit te komen en terecht. Dit geval is wel uitzonderlijk, maar toch.....als je van jezelf weet dat je gewoon redelijk kan rijden, je niks raars doet etc. dan is er vrijwel altijd een reden waarom een paard zulk gedrag vertoond. Ook is de ene tandarts de andere niet. Met name helemaal achterin wordt regelmatig overgeslagen. En dan krijgt zo'n paard dus ook heel veel moeite met stelling aannemen {als daar een haak zit} en zijn kaak los te laten. Ook dan vertoond een paard vaak vlucht gedrag zoals de jouwe. Dus ik zou niet uitsluiten dat het toch uit de mond komt {overigens moest een ander paard van mij altijd twee keer per jaar gedaan worden, want als die ook maar een piep klein banketstaaf haakje had en dan met name helemaal bovenin, dan was ie al niet meer te rijden}.

Ik sluit me hier volledig bij aan!

DoubleD_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:05

O jee, bekend probleem :+

Mijn pony deed precies hetzelfde als de jouwe. Ook op links. Heb ook tandjes laten nakijken en fysio bij gehaald maar niet hielp... Ik ben gewoon blijven lessen met hem en ik ben erg op mijn linkerhand gaan letten. We dachten eerst dat het aan de pony lag, maar het lag wel degelijk aan mij. Weet je wel zeker dat je geen strenge linkerhand hebt? Ik deed het zelf ook onbewust ;)
Hier hebben we dan erg op gelet en het gaat echt stukken beter!

Wat ik heb moeten doen:
- Je moet ervoor zorgen dat je met je linkerhand niet naar je toe werkt maar naar 'buiten' als je wilt draaien om een oefening te rijden.
- Je kan je linkerhand iets voor je rechterhand houden zodat je zeker bent dat je hem hier al niet mee stoort. Wanneer je je volte wilt rijden moet je bij de inzet proberen je rechterteugel tegen de manenkam te houden zodat je hem helemaal begrenst, en je linkerhand naar voren. Maak hier kleine ophoudingen mee tot hij het goed doet.

Als dit NIET werkt heb ik nog een laatste tip, die bij mij het beste hielp:
- Als je je inzet voor een volte en je voelt dat hij er vandoor wilt gaan, neem je je linkerteugel vast met je beide handen en trekt deze naar je knie toe (beneden!) zodat hij wel moet draaien. Trek hem niet naar je bovenbeen want dan werk je weer naar je toe! Je blijft je hand daar houden en als hij even zijn bit loslaat laat jij ook los, en dan terug vast, los, vast, los... Houd hem zo op die kleine mini volte tot hij uit zichzelf stil gaat staan. Wanneer hij dan rustig nageeft geef jij ook na en laat je hem weer rustig doordraven. Doe de oefening meteen opnieuw. Doet hij dit nog niet (wat normaal is) probeer je het gewoon weer opnieuw. Op een gegeven moment is dit over :j
Verwacht nu niet meteen alles van hem. Het belangrijkste is dat ie dan draait. De volgende keer als je gaat rijden blijf je dit gewoon herhalen en herhalen. Dit kan een paar maanden duren!

Het heeft mij echt super geholpen! :j

Het kunnen natuurlijk ook medische problemen zijn.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt ;)

Finnean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:32

Ik denk dat gymlessen vragen aan je instructrice misschien ook wel helpt. Dus eerst zorgen dat je paard wat soepeler en leniger wordt. En dan voor je echt gaat rijden, echt goed losrijden.

Kira73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 13:47

Zo vandaag maar weer gereden. vdw veel gelongeerd met bijzet en ze is idd wel stijf.
Vandaag eerst ook los gelongeerd en dr toen maar opgestapt. ( wel aan longeerlijntje, want echt zooo geen zin in vliegles enja als ik me niet veilig voel weet ik dat ik ga klemmen en dat helpt matuurlijk ook niet)
Ging best heel goed, eerst nog wat stijf maar op een gegeven moment had ik zowaar een buitenteugel.
Enja als ze dr vdan andaoor zou gaan kan ik dr met de teugel naar mijn knie trekken, maar als ik geen buitenteugel heb dan lukt me dit echt niet..
Stappen, draven en zelfs galopperen ging vandaag prima. Ze was zelfs te sturen..
Okay het is niet optimaal aan de longe rijden, maar het helpt me voorlopig wel even...